Kolla ifall 2 fält matchar varandra?

Permalänk
Medlem

Kolla ifall 2 fält matchar varandra?

Hur kan man i ett asp.dokument kolla ifall 2 lösenordsfält matchar varandra?

Jag försökte med denna koden i en verifieringskontroll men det verkade förstöra allting

if (document.anvandarform.formPassword.value <> document.anvandarform.formPassword2.value) { alert("Dina lösenord matchar inte varandra!"); document.anvandarform.formPassword.focus(); return (false); }

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som javascript, och i så fall så använder man inte <> utan man använder !=.

Permalänk
Medlem

Tacktack det gjorde susen,

märkte i databasen nu att lösenorden sparas som dom är, hur gör man för att få dom krypterade?

Permalänk
Medlem

googla på typ asp och md5 så hittar du en vettig metod... Den förvandlar dina lösenord till en lång sträng som ser lite smått slumpmässig ut. Det du gör är att göra om alla lösenord till dessa md5strängar, sedan när någon loggar in, och skriver in sitt lösenord, då kör du md5-funktionen på detta också, och sedan jämför du denna md5sträng med den som är lagrad, om de är lika så skrev personen rätt, annars skrev han fel.

Permalänk
Medlem

Fast använd inte md5 utan någon annan envägskryptering (hash). På grund av att md5 är "knäckt". Jag skulle testa någon SHA variant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
googla på typ asp och md5 så hittar du en vettig metod... Den förvandlar dina lösenord till en lång sträng som ser lite smått slumpmässig ut. Det du gör är att göra om alla lösenord till dessa md5strängar, sedan när någon loggar in, och skriver in sitt lösenord, då kör du md5-funktionen på detta också, och sedan jämför du denna md5sträng med den som är lagrad, om de är lika så skrev personen rätt, annars skrev han fel.

lät mer som han skulle ha en verifirera-ditt-lösenord-funktion vid typ en registrering eller nåt... men ändååå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av urr
lät mer som han skulle ha en verifirera-ditt-lösenord-funktion vid typ en registrering eller nåt... men ändååå

what?

märkte i databasen nu att lösenorden sparas som dom är, hur gör man för att få dom krypterade?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
what?

märkte i databasen nu att lösenorden sparas som dom är, hur gör man för att få dom krypterade?

oj, såg inte det sista han skrev, sorry sorry!

Permalänk
Medlem

tack tack för allt

EDIT: ops inloggad på brorsans, men det är iallafall trådförfattaren

Visa signatur

I love to lol!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Fast använd inte md5 utan någon annan envägskryptering (hash). På grund av att md5 är "knäckt". Jag skulle testa någon SHA variant.

på den punken...
Hur blir det om man först kör md5 på en lösenordssträng, och sen kör en SHA-variant på den redan md5-kryperade strängen? Borde inte det bli rätt säkert? Sitter nämligen och funderar på nått överjävligt sätt att irritera folk som gillar att försöka knäcka saker jag gör? tänkte satsa på blowfish, men det kändes lite som overkill...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

blowfish är väl för kryptering, md5, sha, mm är envägskryptering. Kryptering= du kan få tillbaka originalet genom att ha rätt nyckel. Envägskryptering= du kan inte få tillbaka originalet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
blowfish är väl för kryptering, md5, sha, mm är envägskryptering. Kryptering= du kan få tillbaka originalet genom att ha rätt nyckel. Envägskryptering= du kan inte få tillbaka originalet.

ja det vet jag, men eftersom jag mest tänkte kryptera rappakalja så de får försöka jobba för ingenting så behöver jag inte få ut det igen, det var därför BF kändes som lite väl mycket ^^

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.