Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
ja jag menar så..är det som kanel beskriver? jag är inte hemma o vnc e litta för slött på 0.5 lina

Det är samma som jag menar, ja.

Först aktiverar du 'Personal bar' under 'Appearance' (Shift-F12) | fliken 'Toolbars', sen högerklickar du på en mapp i bokmärkespanelen (Ctrl-2) | 'Show on personal bar'.

Permalänk
Medlem

jag tycker det är konstigt att opera inte är open source liksom det finns ju portart till massor av plattformer.
och nu när det är gratis borde det kunna bli det skulle nog få fler användare då .

Permalänk
Medlem

tack kanel..nu övergiver jag FF som drygar sig ofta^^

Permalänk
Medlem

Hur byter man typsnitt som används i hela programmet?
Efter att jag uppgraderade så ändrades det till Arial black, så fult

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har problem att gå in på www.apple.com med opera v9 och 9.01?
Opera hänger sig och stänger bara ner sig helt absurt.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Förvisso en tråkig video,men ack så snygg dator.
För övrigt inga problem att kliva in på länken.

Version 9 körs.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus Grissom
Förvisso en tråkig video,men ack så snygg dator.
För övrigt inga problem att kliva in på länken.

Version 9 körs.

Nått jävelskap med qtime alternative 1,70. Avinstallerar jag den så funkar det men inte med, har alltid funkat får undersöka vidare.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Är det bara jag som har problem att gå in på www.apple.com med opera v9 och 9.01?
Opera hänger sig och stänger bara ner sig helt absurt.

Inga problem här - b8505

Permalänk
Medlem

Funkar perfekt med QT alt. 1.68 men inte med 1,70 va fan är detta för fel. Får köra vidare med 1.68 den funkar ju.
EDIT* För er som vill ha snabba Feeds om släppta beta builds kan ju alltid klicka på:
http://my.opera.com/desktopteam/xml/rss/blog/

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Funkar perfekt med QT alt. 1.68 men inte med 1,70 va fan är detta för fel. Får köra vidare med 1.68 den funkar ju.

Jag har 8501 + QT Alternative 1.70 och www.apple.com funkar utan problem för mig.

Du får väl avinstallera quicktime och rensa bort det från registret innan du lägger in 1.70.

Jag hade en betaversion av Opera tidigare som strulade lite på grund av Opera msi installern. När jag tog bort Opera och körde Opera classic installern istället så funkade Opera bättre.

Permalänk
Medlem

Väcker liv igen på denna tråd.

Om man vill byta mediaspelare under Opera,hur går man tillväga då?
Finns den möjligheten?

Vi ponerar att gamla versionen av WMP eller ZoomPlayer ska ligga som förhand...förstår ni.
Jag har suttit och bläddrat igenom opera:config + sökt på ämnet,men hittar ingen lösning.Kanske dags för kaffe

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Jag har problem med Opera 9.0 som jag inte haft i föregående versioner.

När jag tex loggar in på ett forum och byter till en annan webplats och återkommer till forumet efter någon minut så är jag tvungen att logga in varje gång, och inte bara på det forumet, det är likadant nästan överallt...

Jag har provat att raderat alla cookies (cookies4.dat), avinstallerat Opera 9.0 följt av manuell borttagning av mapparna som blir kvar och sedan installerat Opera 9.0 igen men problemet kvarstår.

Har någon samma problem och vet någon lösning på problemet så är jag tacksam!

/Roger

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roggo
Jag har problem med Opera 9.0 som jag inte haft i föregående versioner.

När jag tex loggar in på ett forum och byter till en annan webplats och återkommer till forumet efter någon minut så är jag tvungen att logga in varje gång, och inte bara på det forumet, det är likadant nästan överallt...

Jag har provat att raderat alla cookies (cookies4.dat), avinstallerat Opera 9.0 följt av manuell borttagning av mapparna som blir kvar och sedan installerat Opera 9.0 igen men problemet kvarstår.

Har någon samma problem och vet någon lösning på problemet så är jag tacksam!

/Roger

Vad har du för cookiesinställningar då?

Permalänk
Medlem

Har stött på en halvirriterande grej. När programmet inte har fokus, och man klickar på en knapp i det, t.ex. på en snabblänk i en toolbar, så aktiveras programmet, dvs, det får fokus, men klicket på knappen registreras inte.
Så man sitter och väntar ett par sekunder innan man inser att den inte laddar något.

Så är det inte i IE7, minns inte hur det var i IE6.

Edit: Var inte alls imponerad "out-of-the-box", men efter en del pyssel så är jag nu riktigt nöjd. Dock är det ju tråkigt att man i revision 9 av ett program ska behöva gräva i en config-fil för att avaktivera/aktivera självklara saker, så som torrent-klienten. De "officiella" inställningsmöjligheterna känns väldigt begränsade, med tanke på vad programmet egentligen är kapabelt till.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Har stött på en halvirriterande grej. När programmet inte har fokus, och man klickar på en knapp i det, t.ex. på en snabblänk i en toolbar, så aktiveras programmet, dvs, det får fokus, men klicket på knappen registreras inte.
Så man sitter och väntar ett par sekunder innan man inser att den inte laddar något.

Så är det inte i IE7, minns inte hur det var i IE6.

Känt problem, vi hoppas hela tiden på fix i nästa weekly.

Permalänk
Medlem

Har ni också samma " ilandsproblem " att det tar några extra sekunder att får fram hela sidan.Vi säger att vi surfar in på en sajt som har 11 bilder.Operan läser in 6-7 stycken bilder och sedan får man vänta ytterliggare tills dom övriga läses in.Om man nu klickar på en bild under tiden som sajten läser in innehållet och backar tillbaka så har sajten slutat att läsa in och man får uppdatera bilden för att får fram resterande bilderna.

Lite småirriterat och en känsla att v.9 är lite sämre än v.8.54 då den versionen läste in allt på en gång.

Finns det någon lösning på detta?
Samt att nu igår så började fenomenet som Roggo beskriver.

Operagurun Kanel, har du tips på detta?

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus Grissom
Har ni också samma " ilandsproblem " att det tar några extra sekunder att får fram hela sidan.Vi säger att vi surfar in på en sajt som har 11 bilder.Operan läser in 6-7 stycken bilder och sedan får man vänta ytterliggare tills dom övriga läses in.Om man nu klickar på en bild under tiden som sajten läser in innehållet och backar tillbaka så har sajten slutat att läsa in och man får uppdatera bilden för att får fram resterande bilderna.

Lite småirriterat och en känsla att v.9 är lite sämre än v.8.54 då den versionen läste in allt på en gång.

Finns det någon lösning på detta?
Samt att nu igår så började fenomenet som Roggo beskriver.

Operagurun Kanel, har du tips på detta?

Jag känner tyvärr igen detta, men konkreta tips saknas. Cachehanteringen behöver en del mer arbete, på olika sätt. Vi får hoppas att utvecklarna tar sig an detta när de viktigare problemen är fixade.

@ s.c.s.i.
Missat "opera:config" i adressfältet?

Permalänk
Medlem

Hur fasen öppnar man alla widgets samtidigt? Just nu kan jag bara öppna
dom 1 och 1 vilket är störande, vill ha det som i Opera 9 beta

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
@ s.c.s.i.
Missat "opera:config" i adressfältet?

Nej, det är just det jag menar. Det ger i princip bara en ini-editor, där de olika valen inte förklaras det minsta. När det dessutom finns ett manyalternativ som heter Tools->Preferences, varför skulle man leta efter, eller anta, att det finns något i stil med "opera:config"?
Skalbart interface är ett huvudargument. Varför då inte lägga in en "officiell" funktion för att dölja meny-raden?

Ovanstående är ju inte ett problem för mig, men känns att tillhöra en ofärdig produkt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Nej, det är just det jag menar. Det ger i princip bara en ini-editor, där de olika valen inte förklaras det minsta. När det dessutom finns ett manyalternativ som heter Tools->Preferences, varför skulle man leta efter, eller anta, att det finns något i stil med "opera:config"?
Skalbart interface är ett huvudargument. Varför då inte lägga in en "officiell" funktion för att dölja meny-raden?

Ovanstående är ju inte ett problem för mig, men känns att tillhöra en ofärdig produkt.

Jag ser det i alla fall som ett mycket stort framsteg, eftersom det tidigare verkligen var fråga om att manuellt editera i INI-filer. Jag tycker inte heller beskrivningarna är speciellt dåliga och sökfunktionen är kanon.
Det kan naturligtvis diskuteras vilka inställningar som ska finnas i grafiska Prefs eller inte, samt vad som överhuvudtaget ska vara användardefinierat.

@ x-per
Antar alltså att det inte går att markera flera widgets i panelen och trycka 'Open'?

Permalänk
Medlem

Nu har jag visserligen inte läst igenom alla sidorna,men.
Jag vill absolut inte använda operas torrent hanterare!

Hur gör jag för att välja bort den?

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuioN
Nu har jag visserligen inte läst igenom alla sidorna,men.
Jag vill absolut inte använda operas torrent hanterare!

Hur gör jag för att välja bort den?

Använd sökfunktionen (sökterm "opera bittorrent")...

I Opera kan du också göra snabb sidsökning av text med ",".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
@ x-per
Antar alltså att det inte går att markera flera widgets i panelen och trycka 'Open'?

Kanske går men det är ju lagom omständigt att göra det varje gång, var ju
smidigare i 9.0 beta, bara trycka på en knapp så fadas allt på skärmen utan
just widgetsen, precis som widgetsen i Mac OSX.

Använder man "normalt" läge för manickerna så visas dom hela tiden
i aktivitetsfältet = för korkat

Använder man "alltid nederst" så ligger dom på skrivbordet även
när Opera är minimerat = korkat, måste flytta runt widgetsen för att
komma åt vissa ikoner

Använder man "alltid överst" så täcker dom webbsidorna.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Vad har du för cookiesinställningar då?

Dom är inställda som jag alltid haft: "Ta emot kakor". Ändrar jag någonting, tex "Giltig Till" till ett datum något år fram i tiden händer ingenting. När jag har ändrat cookiesinställningarna har jag inte haft någon websida öppen i Opera.

Jag har nu ställt ner Cookie Control i ZA 6.1 till "Cookie control is disabled. Allows all cookies." Jag har också avinstallerat ZA och installerat den igen samt även provat att surfa helt utan brandvägg med samma resultat.

EDIT:
Nu verkar allt fungera som det skall. Det var brandväggen som inte riktigt fungerade verkard et som, men nu efter en ominstallation till så fungerar allt som det skall.

/Roger

Permalänk
Medlem

Kanel, när vi ändå är här allihopa, så jag ännu ett litet i-landsproblem jag hoppas det finns någon lösning på...
Jag använder flitigt mittenknappsfunktionen för att scrolla, dvs klicka på den, och sedan styra hastigheten på autoscrollen genom att flytta pekaren... Dock tycker jag att det är irriterande att pekaren hoppar till mitten av sidan så fort man klickar med mittenknappen, för att initiera scrollningen. Från IE är man ju van vid att "korset" dyker upp där man klickar, och stannar där.

Vet du om det är möjligt att påverka detta på något sätt?

Upptäkte nu också att Opera påbörjar nerladdning av en fil medans man letar efter destinationskatalogen. Klockrent!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

någon som vet vad som är fel när inte Opera9 öppar en del saker? tex på lunarstorm, så verkar det som om opera inte reagerar bara sådär man man trycker på tex gästbok. Detta händer bara ibland. Vad är felet? =O

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Kanel, när vi ändå är här allihopa, så jag ännu ett litet i-landsproblem jag hoppas det finns någon lösning på...
Jag använder flitigt mittenknappsfunktionen för att scrolla, dvs klicka på den, och sedan styra hastigheten på autoscrollen genom att flytta pekaren... Dock tycker jag att det är irriterande att pekaren hoppar till mitten av sidan så fort man klickar med mittenknappen, för att initiera scrollningen. Från IE är man ju van vid att "korset" dyker upp där man klickar, och stannar där.

Vet du om det är möjligt att påverka detta på något sätt?

Detta är ett önskemål från vissa användare, men något mer än att önska går tyvärr inte i nuläget. Vissa tycker Operas beteende är korrekt (pga att det då blir enklare att scrolla bra i alla riktningar) andra att det är galet (eftersom IE/Fx inte gör på detta viset...).
Vi får hoppas att det blir en inställning för detta i config, så vi alla får välja själva.

@ Yoda^FFS
Jag besöker aldrig den siten så jag vet inte hur den ser ut/fungerar. Möjligt att det är en bugg i Opera, ett konstigt script som öppnar boken, eller en kombination...

@ Roggo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Kanel, när vi ändå är här allihopa, så jag ännu ett litet i-landsproblem jag hoppas det finns någon lösning på...
Jag använder flitigt mittenknappsfunktionen för att scrolla, dvs klicka på den, och sedan styra hastigheten på autoscrollen genom att flytta pekaren... Dock tycker jag att det är irriterande att pekaren hoppar till mitten av sidan så fort man klickar med mittenknappen, för att initiera scrollningen. Från IE är man ju van vid att "korset" dyker upp där man klickar, och stannar där.

Vet du om det är möjligt att påverka detta på något sätt?

Upptäkte nu också att Opera påbörjar nerladdning av en fil medans man letar efter destinationskatalogen. Klockrent!

Håller med om att det är störande. Använder den funktionen väldigt mycket och då vill man inte att den flyttar runt på min muspekare. Den ska jag styra själv.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Håller med om att det är störande. Använder den funktionen väldigt mycket och då vill man inte att den flyttar runt på min muspekare. Den ska jag styra själv.

Jag stör mig mycket mer på att tiltwheelfunktionen inte stöds. Funkar ju fint i IE & Fx.

Permalänk
Medlem

Har kört opera sen version 5 eller 6 tror jag, uppgradera nu till 9:an, en sak som gör mig galen...

1) Kör via proxyserver med användarnamn och lösenord på jobbet, nu när jag öppnar en ny sida så frågar den efter user/pass varje gång den ska ladda nått (ny bild etc.)

2) När jag ska skifta mella olika tabbar (CTRL+Tab) så är texten och bakgrunden båda vit så man ser inte vad som ligger i tablistan.

http://tinypic.com/166gj0n.gif

Är dett nån inställning eller ska man nergradera till v8.x igen i väntan på en nyare version?

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••