Extern hårddisk, går det bra att göra så?

Permalänk

Extern hårddisk, går det bra att göra så?

Ibland när jag har uppdaterat Windows, eller har installerat ett program och startar om datorn, så brukar jag glömma att ta bort externa hårddisken med "Säker borttagning av maskinvara".

Klarar den av eller mår den bra av att datorn bara stängs av utan att man tar bort den med "säker borttagning av maskinvara"?

Och, ska man dra ur kabeln först eller stänga av den på on/off knappen när det är säkert att ta bort den?

Permalänk
Medlem

Äger en själv en bunke externa diskar och har aldrig stängt av diskarna i samband med omstart. (Om så det krävs) Däremot då jag ska stänga av datorn helt så kör jag " säker borttagning av maskinvara "

Jag har aldrig råkat ut för några krascher eller frysningar.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk

Vad har du för externa diskar?

Permalänk
Medlem

Western & Digital (4 st) + Maxtor (1)

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Du bör nog ta "säker borttagning av maskinvara"..

Min externa har blivit helt konstig,, Det är inte hårddisken som sitter i som det blir fel på utav själva "chippet" som står hårddisken..

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Måste man göra så även om man har en satadisk som är intern men som syns i säker borttagning av maskinvara?

Visa signatur

Antec SLK3000B ·|· MSI K8N Neo Platinum ·|· AMD Athlon 64 3200+ ·|· 1024 MB DDR ·|· nVidia Quadro2 ·|· FSP 400W ·|· 690 GB disk ·|· Logitech UltraX flat ·|· Gentoo linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRiDG3
Måste man göra så även om man har en satadisk som är intern men som syns i säker borttagning av maskinvara?

Svar nej, det behövs inte.

Permalänk
Medlem

jag har aldrig använt säker borttagning av maskinvara vid varken omstart eller när jag stängt av datorn.. har bara använt det när kopplat ur disken och tagit med till kompisar...

Visa signatur

Lian Li PC76, Asus P5E WS Pro, Intel Core 2 Duo E8400 4005 MHz , 2 GB Kingston HyperX DDR2 PC9600/1200 MHz , 9.38 TiB, Asus ATI Radeon X1600 Pro 512Mb