Köp av domän - lagar.

Permalänk
Medlem

Köp av domän - lagar.

...

Hola.

Hur står det igentligen till med domäner.

Om man köper en .com i ett annat land , går man under svensk lag då ? eller får man rätta sig efter lagen som gäller i det landet man har köpt .com domänen ?

Någon som har någon idé ang detta ?

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk

Du får förklara lite mer, vad för lag menar du samt under domän eller innehåll, det spelar nog ingen roll vart du reggar domänen utan vem den reggas på.

Permalänk
Medlem

utan snarare vilket land din server befinner sig i

Permalänk
Medlem

Domänen i sig omfattas ju inte av några speciella lagar. Det är vad du tillhandahåller via domänen det gäller. Som eric säger så är det ju lagarna i det landet där servern står som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erlc
utan snarare vilket land din server befinner sig i

Inte helt sant. Driver du en sida på svenska med svenska medborgare som målgrupp så lyder den även under svensk lagstiftning, även om själva webservern i fråga t.ex. skulle finnas i England.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Inte helt sant. Driver du en sida på svenska med svenska medborgare som målgrupp så lyder den även under svensk lagstiftning, även om själva webservern i fråga t.ex. skulle finnas i England.

Detsamma gäller inte för TV då alltså? Är det inte vissa kanaler som har sitt säte och företag i ett annat land men sänder i sverige. På så sätt så får de sända tex reklam för starksprit vilket svenska kanaler inte får? Det kanske är annorlunda eller så har jag missuppfattat alltihop.

Permalänk

jag tror att du har fel.
Svenska spel har ju som känt monopol i Sverige, men Expekt, partypoker med flera rundgår ju det genom att ha servrarna på Cypern eller var det nu var.

Har jag missförstått det?

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Inte helt sant. Driver du en sida på svenska med svenska medborgare som målgrupp så lyder den även under svensk lagstiftning, även om själva webservern i fråga t.ex. skulle finnas i England.

Det där stämmer ju helt enkelt inte. För att döma någon för ett brott som har begåtts något annat land i en svensk domstol krävs dubbel straffbarhet, eller ett undantag från detta. Undantag från dubbel straffbarhet finns bara på väldigt grova brott, till exempel mord. I annat fall så krävs det att handlingen är olaglig i båda länderna.

Att ha det på något annat sätt vore en stor inkränkning på suveräniteten hos andra länder.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Kanal5 och TV3 "sänder" från England och lyder under deras lagar, därav kan dom sända barnreklam som idioter.

Detta med domäner, finns det inte en sorts domstol som kan se till så att ett företag kan få rätten till en domän om dom har ett registrerat varumärke ?

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaMan
Detta med domäner, finns det inte en sorts domstol som kan se till så att ett företag kan få rätten till en domän om dom har ett registrerat varumärke ?

Ja, det är väl ICANN?
http://www.icann.org/

Eller nja. Det blir att vända sig till respektive hanterare av domännamn. För tex .se så snackar man med www.nic.se.. för .eu så snackar man med www.nic.eu.

Permalänk
Avstängd

Dr Rotmos har rätt. Om du avser begå en handling som är brottslig i Sverige, exempelvis driva internetpoker, så kommer du i princip undan om du har servern i ett land där det är lagligt. Problemet är om en svensk domstol skulle kunna definiera brottet som fullbordat i Sverige, enligt 2:4§ BrB, om du riktar dig mot en svensk publik. Praxis anser inte jag vara säker, även om exv TV3 kommit undan. (Här tror jag att en annan lagreglering är orsaken, snarare än BrB tillämplighet varför det fungerar, Radio-TVlagen är annorlunda utformad, helt enkelt).

För att vara på den säkra sidan skall du nog ha ett utländskt bolag emellan (billigt i Storbritannien, samt hyfsat lätt registrering +skattefördelar), annars kan du nog definieras ha begått en brottslig handling i Sverige. Kinas reglering är jag osäker på, men enkelt att starta bolag borde det vara med rätt kontakter. Typ lokale polischefen:)

Skall du sälja varor har du ju fortfarande svensk och europeisk reglering för att få tillstånd att importera dem hit.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0