Permalänk
Medlem

486:a Ny hårddsik

Hej har en gammal 486:a som jag plockat ur garderoben.
Som primär disk sitter en 3.2gb ide disk, men nu till grejjen jag vill koppla in en slavdisk på 40gb.

Jag vet att BIOS inte klarar detta men på nått vis har jag lyckats få igång en 20 giggare som slav tidigare för flera år sedan dock är den disken död jag tror bios klarar max 6.4GB.
Man ställer in sektorer och cylindrar manuellt.

En lösning hade kanske varit ett kontrollerkort? men tyvärr finns det inga PCI platser eller ISA platser lediga då det bara finns 2 (ISA).
Finns det kanske nått tweak program för att ordna detta? Jag har googlat runt o kollat men inte hittat något.

Och om det nu skulle finnas en lösning på detta är det även möjligt att kunna köra 40 giggaren som master?

Operativsystemet jag använder mig av är Windows 98SE.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

så länge det itne fins fysisk hårdvaru begränsning som vid 127Gb så bör ett vettigt os tex linux fixa det. Fungerar fint med 80Gb på en pentium 200Mhz mmx för mig. Men beror lite som sagt på hårdvaran. Postar den ricktigt så bör det nog fungera med 40Gb.

Permalänk
Medlem

Tack pa1983 för svaret.

Men jag har löst det Maxtor har en programvara som heter Maxblast 4 som gör att man kan ifrångå biosbegränsningarna.
Maxtor säger att detta endast fungerar på Maxtor diskar dock fungerade det även på min IBM disk.

Så nu vet ni det alla ni som vill pimpa upp eran gammla burk.

Tummen upp för Maxblast 4!

Permalänk
Medlem

å det är väl ändå bara för dos/windows 9x? Vet redan om dessa mjkvaror men so msagt modärna oS eg windows 2K/Xp och linux med flera klarar diskahnterigen själva så nån begränsning sker inte fören vid tex 127Gb då det krävs lba 48Bit stöd via hårdvaran för å komma över den gränsen.

Permalänk
Medlem

Finns det något annat sätt att köra stora diskar på en 486'a?

Sitter själv på en enkorts 486'a som tar max 8 GB disk. Hade gärna klämt på en större disk på den.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Avstängd

MEN!!!? bara å skaffa PCI-kontrollerkort, så får ni i så stora ni vill...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
MEN!!!? bara å skaffa PCI-kontrollerkort, så får ni i så stora ni vill...

Fint med de som bara läser rubrikerna. Han skriver att han bara har två isaplatser och att båda är upptagna.

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Avstängd

haha, tänker vafan är det för idiot som vräckte ur sig det, å sen så ser jag ju att de va jag ju, hehe...

Okey, Jag tror det är rätt kört om han inte kan fixa fram nån PCI-plats. Finns ingen möjlighet till USB-port heller antar jag, då man kunde köra externt.

Men eftersom det slängs mängder med sådana datorer ( har massa å även slängt sådana ) som stöder usb, har massa PCI-platser osv, så ett tips är la att leta upp moderkort å sånt på nån skrotat dator, typ tigga till dig nån gammal sak från nån bekant, eller rota omkring i soprum.

Permalänk

Skrotat moderkort för 486 som klarar usb!?!?!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
haha, tänker vafan är det för idiot som vräckte ur sig det, å sen så ser jag ju att de va jag ju, hehe...

Okey, Jag tror det är rätt kört om han inte kan fixa fram nån PCI-plats. Finns ingen möjlighet till USB-port heller antar jag, då man kunde köra externt.

Men eftersom det slängs mängder med sådana datorer ( har massa å även slängt sådana ) som stöder usb, har massa PCI-platser osv, så ett tips är la att leta upp moderkort å sånt på nån skrotat dator, typ tigga till dig nån gammal sak från nån bekant, eller rota omkring i soprum.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

vad gör ni med era 486er som kräver mer en 8 gb?

Permalänk
Avstängd

"Maxblast" var nog den rätta lösningen på detta problem, eftersom trådskaparens dator varken har PCI eller lediga ISA. Det finns andra program också från andra disktillverkare som gör samma sak.

Hade det funnits lediga ISA hade man kunnat använda ett s.k. LBA-kort, som är ett komplement till datorns BIOS och ger accessmöjligheter till större diskar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."