Lite frågor om windows vista.

Permalänk

Lite frågor om windows vista.

Hejsan !

Märker att min ena hårddisk stängs av när jag inte använder den. Hur får jag bort så den är på hela tiden om man säger så i vista?

Mvh Jonas

Permalänk
Inaktiv

energispar inställningar

Permalänk

Hmmm har en ny fråga har ju köpt norton internet security 2007 men det går inte att installera på mitt vista står att jag måste köras i windows xp. Någon som vet om det finns någon patch eller liknande eller har jag köpt detta helt i onödan?

Permalänk
Medlem

http://www.symantec.com/sv/se/home_homeoffice/themes/vista/co...

Enligt denna länk verkar det inte vara släppt än (uppdateringen till Vista)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid
http://www.symantec.com/sv/se/home_homeoffice/themes/vista/co...

Enligt denna länk verkar det inte vara släppt än (uppdateringen till Vista)?

Jag pratade med Symantecs grabbar på Dustin Expon i torsdags och dom var väl inte så pigga på att ge ett datum när och om Symantec skulle kunna ha en färdig produkt att sälja över disk, det enda dom sa är att det kunde komma någonting inom tre månader från det att Vista är släppt till konsumenterna.

Det skulle betyda att det kan dröja till maj innan vi ser en produkt med full support för Vista från Symantec.

Men för den som vågar kan ladda ner och installera betan som finns här:
http://www.symantec.com/home_homeoffice/publicbeta/index.jsp

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Bara att köra utan tills dess. Inte hela världen.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Men det är ju inte så roligt att köra utan virus skydd. Sedan vad tycker ni om mjukvaru brandvägg ?
Alltså funderar på att köra utan det alltså bara antivirus. Eller tycker ni att man skall ha brandvägg. Jag har ju brandvägg i routern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Men det är ju inte så roligt att köra utan virus skydd. Sedan vad tycker ni om mjukvaru brandvägg ?
Alltså funderar på att köra utan det alltså bara antivirus. Eller tycker ni att man skall ha brandvägg. Jag har ju brandvägg i routern.

Att ha båda är ingen nackdel. Din router har nog inte direkt koll på vilka applikationer som försöker hitta på saker. Det har därimot brandväggen i din dator. Skulle dessutom tro att din router skiter fullständigt i vilken trafik som kilar ut genom den. Den blockar nog bara inkommande. Därför är det bra med en mjukvarubrandvägg som håller koll på vilka program som försöker komunicera ut från din dator. Till det duger MS inbyggda utan problem.

Permalänk

Okej så köra ms i vista och bara ett antivirus system borde räcka alltså ?
När nu det kommer antivirus system till vista?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Okej så köra ms i vista och bara ett antivirus system borde räcka alltså ?
När nu det kommer antivirus system till vista?

Det fanns flera antivirus program till vista redan för ett bra tag sedan, exempelvis avast som jag kör själv.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Men det är ju inte så roligt att köra utan virus skydd. Sedan vad tycker ni om mjukvaru brandvägg ?
Alltså funderar på att köra utan det alltså bara antivirus. Eller tycker ni att man skall ha brandvägg. Jag har ju brandvägg i routern.

Brandväggen i routern skyddar dig ju från angrepp utifrån men den skyddar dig inte emot applikationer som eventuellt hör av sig utåt, så jag skulle köra en mjukvarubrandvägg som frågar om du vill tillåta diverse utåtgående trafik också. Comodo är bra, enkel och gratis så den kanske kan passa om den nu fungerar i Vista.

Permalänk

Nepp verkade inte som om comodo fungerade i vista. har ni några andra bra gratis antivirus system som man kan tanka ner ?

Permalänk
Medlem

Prova AVG free (http://free.grisoft.com).

Norton är för övrigt skräp av många orsaker om du frågar mig, kolla bara här (slö länk, sönderdiggad):

http://www.thepcspy.com/articles/other/what_slows_windows_dow...

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk

en fråga till här varför kan jag inte skriva ut från windows xp pro via min vista burk?
Alltså min skrivare är kopplad på min windows vista burk (usb). har delat ut den i nätverket så windows xp burken ser den och allt valt den som standard skrivare men när jag skall skriva ut från xp burken står det att det är fel drivrutiner och den vill ha andra. Men vad vill den ha för drivrutiner för dom som är med på skivan till skrivaren fungerar inte. canon skrivare ip 6000d är skrivaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Hmmm har en ny fråga har ju köpt norton internet security 2007 men det går inte att installera på mitt vista står att jag måste köras i windows xp. Någon som vet om det finns någon patch eller liknande eller har jag köpt detta helt i onödan?

Har samma problem. Ringde Symantec i tisdags och fick till svar att "-om några dagar ska det finnas en download att tanka hem". Skulle heta Norton Internet Security 2007.2, eller något.

Visa signatur

1:P4 560 HT 3,6Ghz (kylning: AC7), 1024MB PC3200, 2x250GB SATA HDD, X850XT 256MB, Audigy 2ZS Platinum, DVD 16x Dual Layer brännare, 16x DVD.

Permalänk

Okej är det en patch eller måste man köpa ett nytt norton vet du det ?
Sedan vad det denna fråga med:

varför kan jag inte skriva ut från windows xp pro via min vista burk?
Alltså min skrivare är kopplad på min windows vista burk (usb). har delat ut den i nätverket så windows xp burken ser den och allt valt den som standard skrivare men när jag skall skriva ut från xp burken står det att det är fel drivrutiner och den vill ha andra. Men vad vill den ha för drivrutiner för dom som är med på skivan till skrivaren fungerar inte. canon skrivare ip 6000d är skrivaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Okej är det en patch eller måste man köpa ett nytt norton vet du det ?

Vet ej om det är en patch eller vad, men hade man en gällande prenumeration så var det bara att dra hem den.

Visa signatur

1:P4 560 HT 3,6Ghz (kylning: AC7), 1024MB PC3200, 2x250GB SATA HDD, X850XT 256MB, Audigy 2ZS Platinum, DVD 16x Dual Layer brännare, 16x DVD.

Permalänk
Medlem

kör inte med symantec byt till nod32 eller kaspersky , jag gör ej reklam för dem men jag tycker de är bättre. De drar mindre av systemet, en stor fördel om man nu kör vista som ni och jag gör.
kanske inte vad ni ville ha svar på men ändå, var bara en rekommendation.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk

Är nod32 kaspersky gratis ?

Permalänk
Inaktiv

kör Avast! om ni vill ha nåt gratis.. det är bra

Permalänk

varför kan jag inte skriva ut från windows xp pro via min vista burk?
Alltså min skrivare är kopplad på min windows vista burk (usb). har delat ut den i nätverket så windows xp burken ser den och allt valt den som standard skrivare men när jag skall skriva ut från xp burken står det att det är fel drivrutiner och den vill ha andra. Men vad vill den ha för drivrutiner för dom som är med på skivan till skrivaren fungerar inte. canon skrivare ip 6000d är skrivaren.

Permalänk
Medlem

Halloj...
Jag lånar tråden lite.

Jag har installerat Vista och har letat efter hur man stänger av en irriterande grej. Det kommer upp ett meddelande varje gång när jag ska göra något, tex gå in i enhetshanteraren... Alltså bara en bekräftelse som jag måste godkänna, det måste ju gå att stänga av någonstans ?

Tack på förhand...

Permalänk

forcevision: Du måste ha rätt drivrutiner i din vista burk till din skrivare. Annars fungerar det inte, jag har samma problem själv nämligen med en Lexmark skrivare som jag har hemma.

Och sen angående antivirus, säger som Killbom: Avast! Tror inte det finns nåt bättre antivirusprogram, iallafall inte som är helt gratis med 14 månaders licens å allt. Kör det både i XP och Vista och har aldrig haft tanken på att köra nåt annat.

Visa signatur

Spelriggen: Cooler Master 430 Elite > XFX PRO750W > ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 > Intel i5 2500K @ 4,3GHz > Antec Kühler H₂O 620 > 8GB (2x4GB) Corsair Vengance DDR3 @ 1600MHz > Sapphire HD6950 @ 940/1375 1.15V, 1536SP > 2x500GB Samsung HD501LJ

Permalänk

Chriztoffer: jag har installerat drivrutinerna för vista till min canon ip6000D på vista burken. Men Den andra vad skall man säga andra datorn i mitt nätverk kan inte skriva ut på skrivaren jag har delat ut den och allt men fungerar ändå inte. på den datorn som skall skriva ut kommer det fram att jag måste ha andra drv men det är ju vanliga xp på den datorn ju.

Permalänk
Medlem

Att bland annat norton inte fungerar beror på att deras system bygger på kernel-patching, något som egentligen borde klassas som cracking av kärnan och som är förbjudet i Vista. Nod32 samt flera andra har istället skrivit sitt program så att det fungerar utmärkt utan dessa fulhack.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Är nod32 gratis ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Är nod32 gratis ?

nej den är absolut inte gratis.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

En annan fråga då har nu installerat windows vista Och vill nu installera windows xp också på en annan partition. Är det bara att installera det nu och så skapas en meny som man kan välja då vilket system jag vill använda eller måste man skapa menyn själv?