Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epyon
Jag tänkte höra ifall du vet nått om dessa kort; [
Alltså jag hade beställt asus kortet, men eftersom det inte verkar komma ännu tänkte jag höra ifall Abit kortet verkar bättre ? var tror du/ni ?

//Epyon

Vet ej, tyvärr... men höjjer den CPU-frekvensen lika mycket utan att ändra multiplern så låter ju det fett, frågan är om man vågar hoppas på det? Kanske du skulle skapa en egen tråd om dessa kort.

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Var bunden till m-atx (pga chassi) när jag köpte moderkort, och P5B-VM verkade vara bästa alternativet. Önskar att jag hade läst lite fler trådar och reviews innan eftersom jag för första gången någonsin tänkte testa överklockning.

Nu börjar det se mörkt ut, men jag hoppas att de snart kommer med ett nytt bios som gör min första överklockning möjlig.

Om inte så måste jag säga "Asus - Nej tack!"

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk

Såg att ett nytt bios 0504 kommit ut officiellt..
Någon som testat?
Någon som vet vad som fixats?

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f1lth
Om inte så måste jag säga "Asus - Nej tack!"

Jag tycker inte att du ska dömma efter en sak. Asus har gjort många bra moderkort.

Jag håller med om att det är ju dåligt av Asus. Speciellt med deras slogan som inte höll sitt motto.

Permalänk

Har installerat Bios 06.13.
Funkade bra för mig..
Någon som vet vad som fixats?
Nya 4.32 Speedfan fungerar fortfarande inte för mig att styra..

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slangaren
Har installerat Bios 06.13.
Funkade bra för mig..
Någon som vet vad som fixats?
Nya 4.32 Speedfan fungerar fortfarande inte för mig att styra..

Går det att överklocka nåt med den nya biosen.
Har dom fixat pci-e låset.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Går det att överklocka nåt med den nya biosen.
Har dom fixat pci-e låset.

Tror det..

Jag är ingen klockare, men jag tog en bild av BIOS'et men kan inte ladda upp..
Står "PCI Express freqency" kan välja "auto" el en massa andra fasta lägen..
PM'a så mailar jag en bild på inst...

Själv letar jag efter ett sätt att styra fläktarna. Som det är nu verkar det bara som att CPU_FAN kontakten kan styra och då bara via PWM.
Jag vill helst styra med Speedfan (som inte verkar kunna styra P5B-VM alls) och helst via DC (fnns fler fläktar)..

Lycka till

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk

Enklaste sättet att testa är att sätta PCI-E till 100 och sen sätta FSBn till typ 300. Alla C2D bör klara 33mHz fsb-oc. Bootar det inte så är låset kejko.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErnstVogel
Enklaste sättet att testa är att sätta PCI-E till 100 och sen sätta FSBn till typ 300. Alla C2D bör klara 33mHz fsb-oc. Bootar det inte så är låset kejko.

Ok,

Men jag är inte intresserad av att klocka..
Lättast är väl att ladda på bios'et och testa för någon intresserad..

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk
Medlem

Dessa nyheter finns (vet dock ej fr.o.m vilket bios):

Möjlighet att justera ned CPU/FSB ratio
Stöd för 889 & 1067 DDR2

Testade att sänka muliplern till 8 vilket gav ca 2.14Ghz på CPU:n men då hängde det sig under vista boot, samma sak om jag enbart höjde fsb:n och satte pcie till 100, så något pcie lock verkar inte finnas i alla fall...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Avstängd

Bra tråd! Skönt att veta att man inte är ensam. Jag köpte ett P5B-VM för att det hade VGA-utgång och många SATA-kontakter plus Gbps-LAN. Inte för att jag är överdrivet intresserad av att klocka, men visst vore det trevligt om man kunde överklocka mer än några få omärkbara procent. Prollen, E4300, är ju känd för att klara höga hastigheter...

Jag har samma erfarenheter: Lite för optimistisk klockning och man får inte ens POST. Lite mindre klockning och man får spontana omstarter när datorn har bootat. En Hardware Monitor som låser sig. Detta har jag märkt, försvinner efter en CMOS-reset om man bara låter datorn gå in i BIOS, och avsluta och spara. Nästa gång man besöker setupprogrammet så låser sig inte Hardware Monitor.

Själv har jag bara lyckats sätta bussen från 200 till 205 om jag vill ha en stabil dator. Högre, och jag får spontana omstarter eller hägningar. Brutala sådana också, inte ens tu tal om en klassisk blåskärm.

Out-of-the-box stödde mitt moderkort inte ens C2D, utan jag var tvugen att skaffa en äcklig P4 och flasha om BIOS (från 4.NN till 6.06 tror jag), sedan kunde jag byta processor till C2D. Näe, jag borde köpt ett annat moderkort. Det tycks ju ändå inte i denna tråd finnas så mycket förhoppningar för att detta ska fixas med en framtida BIOS-uppgradering.

Edit: Varför såg man inte denna tråd innan man beställde?! Tokfan till tråd dyker inte upp när man söker på "P5B-VM"...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

fan då, jag har ett p5b-v. hade aldrig beställt det om jag läst detta innan.
har exakt samma problem som alla er, men nu när jag läste om PCI-e låset ska jag testa det. min dator bootar nämligen ingen screen när jag clockar över 280 FSB...