Jävulskap & annat kul med .cmd/.bat filer

Permalänk

Skapade cirka 5000 mappar med ett perlscript. Det tog ingen kräm alls. Det tog ca 30s att ta bort dem.

Kör FreeBSD som OS.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Skapade cirka 5000 mappar med ett perlscript. Det tog ingen kräm alls. Det tog ca 30s att ta bort dem.

Kör FreeBSD som OS.

Ok, jag antar att du gjorde så som vi pratade om? Skapade en katalog och hoppade ned däri, skapade en till katalog, hoppade ned däri, etc? Eller skapade du bara 5000 mappar på samma nivå?

Det är olika bud här. Någon har inte en aning vad dom talar om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Ok, jag antar att du gjorde så som vi pratade om? Skapade en katalog och hoppade ned däri, skapade en till katalog, hoppade ned däri, etc? Eller skapade du bara 5000 mappar på samma nivå?

Det är olika bud här. Någon har inte en aning vad dom talar om.

#!/bin/perl -w use strict; for(my $i = 0; $i < 5000; $i++) { `mkdir bajs`; chdir("bajs"); } exit(0);

Dvs: Ja.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Avstängd

Ok, bra. Hur tog du bort dem? Med rm eller via ett script?

Permalänk

Med rm -dr

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett scrript i Bourne-shell

#! /bin/sh while ["true"]; do mkdir MUJAU cd MUJAU done

Sen avslutade jag med ^c. Jag tror att SwedishPshyco inte har fel, jag vet att jag inte har fel. Vi kanske har olika filsystem som är olika stora? Jag radera med rm -r ( -d behövs inte är man har -r). Fast cd säter stop före mkdir, så blir det inte med perl(?). Hur som det är ingen pina. Det som tar mycket resurser är cat /dev/urandom > /dev/null.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Jag gjorde ett scrript i Bourne-shell

#! /bin/sh while ["true"]; do mkdir MUJAU cd MUJAU done

Sen avslutade jag med ^c. Jag tror att SwedishPshyco inte har fel, jag vet att jag inte har fel. Vi kanske har olika filsystem som är olika stora? Jag radera med rm -r ( -d behövs inte är man har -r). Fast cd säter stop före mkdir, så blir det inte med perl(?). Hur som det är ingen pina. Det som tar mycket resurser är cat /dev/urandom > /dev/null.

Använde chdir inte cd. Kan ha med det att göra.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Använde chdir inte cd. Kan ha med det att göra.

Nej samma sak.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Jag tror att SwedishPshyco inte har fel, jag vet att jag inte har fel. Vi kanske har olika filsystem som är olika stora?

Märkligt att man inte kan skapa vilken katalogstruktur man vill i FreeBSD, beroende på hur stora filsystemen är. De borde skriva det i manualen; "OBS, beroende på hur stora dina filsystem är, så kan du inte skapa den katalogstruktur du vill".

Vet inte med er andra, men jag tycker det låter ganska B. Den dära unix bibeln jag läste detta i, tar upp: Solaris, IBM AIX, HP-UX och linux. Undrar varför de inte tog FreeBSD. Kanske för att det har massa skumma begränsningar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Märkligt att man inte kan skapa vilken katalogstruktur man vill i FreeBSD, beroende på hur stora filsystemen är. De borde skriva det i manualen; "OBS, beroende på hur stora dina filsystem är, så kan du inte skapa den katalogstruktur du vill".

Vet inte med er andra, men jag tycker det låter ganska B. Den dära unix bibeln jag läste detta i, tar upp: Solaris, IBM AIX, HP-UX och linux. Undrar varför de inte tog FreeBSD. Kanske för att det har massa skumma begränsningar?

Kanske för att den där boken är skit? Bara för att den heter UNIX bibeln så betyder det inte att den är en bra bok.

Om BSD:erna itne finns med i den så visar det ju bara på hur dålig den är.

Men jag har inte upplevt det vijje har. För mig tog det aldrig stopp.

Har du någon egen erfarenhet av något os annat än windows? Eller har du en unix-burk eller en med linux? Isf kan du ju testa själv.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Jag på pekade att vi kan ha olika stora partitroner för att det tar längre tid att ta bort många mappar då kanske?

Om UNIX-biblen inte tar upp BSD är den boken bevisligen B. Och det är fan klart att det finns begränsningar i alla system. Begränsningen här är filsystemet inte FreeBSD.

Permalänk
Medlem

En kul grej som kan vara värd att nämna är ett litet bat-script som vi kallar för "fulingen" i skolan.
Det går helt enkelt ut på att den skapar mapp A och mapp B.
Sen flyttar den in mapp A i mapp B, sen skapar den en ny mapp A och flyttar in B i A.
Sen skapar den mapp B igen och loopar.
Resultatet blir att man får tex C:\A\B\A\B\A\B\A\B\A\B\A\B\A\B\A\B\A\B\A\B\A\B\....... vilket får nånting i Windows att bli mycket ledset så att man inte kan ta bort mapparna.
Det enda som löser det är formatering >_ <
Jag har för mig att ScanDisk gnäller över det men kan inte göra något åt det.
En kompis var smart nog att köra det i sitt homedir på skolans server. Så när vi går ut så kan dom inte ta bort våran klassmapp från servern utan formatering

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Medlem

En annan rolig sak man kan göra är att dra ett basebollträ rakt i skärmen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Kanske för att den där boken är skit? Bara för att den heter UNIX bibeln så betyder det inte att den är en bra bok.

Om BSD:erna itne finns med i den så visar det ju bara på hur dålig den är.

Den heter inte Unix bibeln. Boken brukar anses som en av biblarna då det gäller unix admin. Och jag hade fel, numera tar den upp FreeBSD tydligen. Men boken är riktad till proffs admin vid stora system. För övrigt tycker jag boken är _mycket_ bra och gedigen. Titta i den vid lämpligt univ bibliotek?

http://www.amazon.com/UNIX-System-Administration-Handbook-3rd...

FRIGOLIT,

Att flytta in mappar A in i B och B in i A, etc, är en variant av det jag talade om. Varför kan man inte ett enkelt kommando och ta bort alla mapparna för? Det har dom här killarna bevisat att man kan, i alla fall i FreeBSD. Skumt att bara formatering funkar under windows...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
FRIGOLIT,

Att flytta in mappar A in i B och B in i A, etc, är en variant av det jag talade om. Varför kan man inte ett enkelt kommando och ta bort alla mapparna för? Det har dom här killarna bevisat att man kan, i alla fall i FreeBSD. Skumt att bara formatering funkar under windows...

yup, vi provade samma grej under Linux, funkar fint att ta bort mapparna där.
Windows är ju lite knas

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk

jag har ju då klantat mig, jag har gjort en bat fil, kopierat några kommandon härifrån och sen startat den, så varje gång jag startar datorn, cs eller något annatt spel så kommer det upp massor med tomma mappar på skrivbordet, snälla, hur får jag bort detta?

Permalänk
Medlem

hur ser din batch fil ut? vilka kommandon var det?

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Power
hur ser din batch fil ut? vilka kommandon var det?

jag vet ju inte detta, jag tog bort dom, men det hjälpte inte, men det verkar ju vara autostart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Costas.Costas
jag vet ju inte detta, jag tog bort dom, men det hjälpte inte, men det verkar ju vara autostart.

Okey, ja då kan det bli svårt. Sitter inte på en win burk nu så jag kan tyvärr inte hjälpa dig :/

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk

okeaj! hoppas nån kan hjälpa mig, annars blir det väl formatering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Costas.Costas
okeaj! hoppas nån kan hjälpa mig, annars blir det väl formatering

Du har inte kollat om den har lagt sig i autostart-mappen? Om den inte ligger där så får du nog gå in i registret och pilla.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

den finns inte i autostart, hur gör jag i registret ?

Permalänk
Medlem

kör>regedit så kommer du in i registret

Permalänk

okeaj! men vad ska jag ta bort där?

Permalänk
Medlem

det har jag ingen aning om ,vet iaf att det är registret

Permalänk
Medlem

rename * *.bin

Döp den till något.bat och lägg den där det finns många viktiga filer (eller i windows katalogen om ni vill vara riktigt elaka )

Ni kan byta .bin till något annat om ni vill

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]

On Toppic: Grymmt kul att ändra på adresser i hosts filen (%systemroot%\system32\drivers\ect\hosts)
192.168.1.1 www.aftonbladet.se

byt ut ip-nummret mot valfri porrsidas ip-nummer och www-adressen mot typ www.google.com, www.google.se eller personens startsida.

för att få fram ip-nummret till en sida skriv i cmd (ex.): ping www.google.se [/B]

Nån som kan förklara hur man gör det ? Skulle jag verkligen uppskatta att få reda på ?

Visa signatur

YIKES!

Permalänk

Vad är det du int fattar?
Start -> Kör -> cmd >> ping www.freeporrr.com/
IP NUMMER PLOPPAR UPP.
xxx.xxx.xxx.xxx www.google.com

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Alltså, hur kommer jag in i hosts filen ? Det är det jag inte fattar.. Så att jag kan ändra alla såna där saker

Visa signatur

YIKES!

Permalänk
Medlem

C:\Windows\system32\drivers\etc\

Sen öppnar du hosts-filen med anteckningar.

Om du inte kommer åt C: på datorn så kan du testa att trycka på windows-tangenten + r så öppnas kör sen kan du klicka på bläddra.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail