Billigakonsoler.se! GROVA PROBLEM!! desperat efter hjälp

Permalänk
Medlem

Billigakonsoler.se! GROVA PROBLEM!! desperat efter hjälp

Tja!

Det var så att jag skulle inhandla en xbox 360 så hittade jag www.billigakonsoler.se och köpte mig en XBOX 360 Console Premium + Xtreme (flashad) för 4350 kr. Det fanns en kontakt vid namn Henrik på sidan som hade hand om just xboxarna,så jag tog och ringde honom en dag så bestämde vi en tid och jag åkte dit och köpte mig xboxen. Han fick pengarna rätt i handen och sa till mig att jag skulle på in på deras hemsida och beställa en konsoll och skriva att jag redan hade betalat och att dom skulle bekräfta och jag skulle få ett kvitto via mailen. Jag fick ett kvitto på mailen men inte orden bekräftad. Tänkte inte mer på det utan spelade på som vanligt. Dock uppstod det ett problem som löstes via att jag fick en handkontroll som kompensation.

Nu till mitt problem, efter några månader så startade xboxen men ingen bild kom upp och 3 röd sträck började lysa runt power-knappen på xboxen. Jag läste på internet lite och fick reda på att det berodde på "hardware failuture" (stavning?). Jag gick in på sidan och letade efter Henriks nummer men jag hittade inte hans nummer utan jag hittade ett anna nummer för "kontakt". Ringde och mailade dom i över 2 månader utan svar.

Så för 1-2 månader sen så tappade jag tålamodet och packade ner konsollen skrev ett mail och ett handskrivet brev som jag bifogade som jag sedan skickade till den andress som stod angivet på hemsidan. Tänkte att jag skulle "påtvinga" dem att reparera min konsoll. Jag fortsatte ringa och till slut fick tag på en kille vid namn Sebastian. Jag förklarade min situation och som svar fick jag att det hade varit väldigt rörigt de senaste månaderna och Henrik (som jag köpte konsollen av) hade börjat jobba som alamförsäljare och hans bror (som äger företaget) hade flyttat ner till Grekland.

Fick även reda på att Sebastian och en till kille hade blivit "anställda" för att ta över deras plats i företaget. Han sa att han skulle kolla upp det hela och om paketet hade kommit. Han ringde dagen efter och sa att paketet hade kommit men eftersom ägaren (Henriks bror har begärt eftersädning) så hade avi:n blivit ner skickad till hans adress i Grekland (där han är bosatt)! Han skulle kontakta Henriks bror och be honom skicka avi:n till Henrik som sedan skulle hämta ut xboxen och lämna den till Sebastian som i sin tur skulle reparera konsollen! (jag håller på bli förvirrad bara genom att skriva händelse förloppet haha!!)

Paketet ligger hos det lokala postcentret i Dalsjöfors och har legat där i över 1 månad nu. Jag ringde till postcentret (för 2 dagar sen och frågade om någon hade hämtat paketet men det hade det inte)

Jag ringer dagligen till numret som står på hemsidan men jag har inte fått något svar!!

Så nu sitter jag här med en trasig konsoll i ett postcenter i Dalsjöfors och jag vet inte vad jag ska göra!!

Sån här rutten service har jag aldrig varit med om och det handlar lixom inte om små pengar (4500 kr är ganska mkt pengar, iaf för mig)

Jag håller på att tappa förståndet när det gäller detta... Detta anser jag näst intill som kriminellt för f*n!

Hoppas ni kan hjälpa mig eftersom jag inte kan så mkt om alla lagar .

tack på förhand!

Edit: kvitto och bevis på beställning har jag i min mail!

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

HAha låter som dom tagit lite pengar och stuckit just till grekland av den anledningen. Jag skulle kontakta ARN och göra anmälan där.

Permalänk
Hedersmedlem

Dagens läxa: Skicka inte paket utan att få bekräftelse från företaget, såvida det inte står klara instruktioner på företagets hemsida.

Ja det blev lite rörigt där, hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

Dagens läxa är "köp inte av försäljare som inte kan ge dig skrivet kvitto" iaf på så stora belopp jag menar en fläkt för 49:- det kan amn väl ta om det inte går att fixa en ny för att den gick sönder men 4500:-

Nä skriv brev till dom som helst är rekomenderat och ta sedan kontakt med din konsumentvägledare för vidare rådgivning för om säljaren skulle gå i konkurs så har du RÄTT att kontakta föregående led för att få din konsoll reparerad eller utbytt men räkna med att detaljisten som det troligen handlar om kommer att be dig "sticka och brinna" så i värsta fall får du ta ett s k småmål i tingsrätten men om detaljisten får nys om att du tänker ta strid för din rätt så lär dom göra upp med dig!

Tyvärr mendet är vad jag har förstått vad detaljisterna pysslar med i sådana fall eftersom dom förståeligt i sig inte vill ta en i deras ögon onödig kostnad men har man KKL som skydd så ska man också använda sig av den!

Men men börja med att kontakta din kommunal konsumentvägledare för att få råd om huir du gör nu.

Permalänk

Utan att vara elak, men det kanske finns en orsak till att det heter just "billiga konsoler"...?

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk

hur kunde du ge honom pengarna i näven o sen beställa från hemsidan?
allt låter väldigt konstigt.........kunde du inte fått boxen i näven, eller kvitto?

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triskelon1
hur kunde du ge honom pengarna i näven o sen beställa från hemsidan?
allt låter väldigt konstigt.........kunde du inte fått boxen i näven, eller kvitto?

Tror han fick boxen när han betalade , men för att butiken skulle kunna ge honom ett kvitto så var han tvungen att lägga en order på hemsidan i efterhand eftersom troligen webshoppsystemet gör butikens kvitton.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Tror han fick boxen när han betalade , men för att butiken skulle kunna ge honom ett kvitto så var han tvungen att lägga en order på hemsidan i efterhand eftersom troligen webshoppsystemet gör butikens kvitton.

just precis så var det! jag vet att det var dumt att skicka men i värsta fall så kan jag ju be dom på postkontoret skicka tillbax xboxen och sedan skicka den till microsoft istället.. men dom har ju skyldigheter att stå upp för? detta verkar iaf hel skumt. har ju dessutom betalat fraken osv till dom. Något jag kan få tillbax på något sätt?

jag ska ringa konsumentverket på måndag faktiskt och förklara situationen.

Något mer jag behöver göra, är inte direkt bra på detta. Funderar på att ringa konsumentverket och göra en anmälan på dom, har jag rätt o göra så?

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Home|Roz
just precis så var det! jag vet att det var dumt att skicka men i värsta fall så kan jag ju be dom på postkontoret skicka tillbax xboxen och sedan skicka den till microsoft istället.. men dom har ju skyldigheter att stå upp för? detta verkar iaf hel skumt. har ju dessutom betalat fraken osv till dom. Något jag kan få tillbax på något sätt?

jag ska ringa konsumentverket på måndag faktiskt och förklara situationen.

Något mer jag behöver göra, är inte direkt bra på detta. Funderar på att ringa konsumentverket och göra en anmälan på dom, har jag rätt o göra så?

Ring din kommuns konsumentvägledare så kommer du få hjälp och råd hur du ska gå vidare. Ska du göra en anmälan gör du det till ARN, men jag tror du ska prata med konsumentvägledaren först och främst. De har koll på saker och ting!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Home|Roz
just precis så var det! jag vet att det var dumt att skicka men i värsta fall så kan jag ju be dom på postkontoret skicka tillbax xboxen och sedan skicka den till microsoft istället..

Microsoft kommer inte ens med tång ta i en flashad xbox.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FraXioN
Microsoft kommer inte ens med tång ta i en flashad xbox.

Helt fel.

De byter ut dem utan att blinka.
Jag jobbar med konsoler och jag har själv skickat iväg ett 10-tal som var flashade och utan plombering. Det tar en vecka eller 2 så kommer det en ny/restaurerad konsol med UPS.

Det finns en tråd på xbox-scene där folk som skickat in sin flashade konsol får skriva om de fått den tillbaka lagad eller inte. Det är ingen som inte fått en fungerande tillbaka.

Detta fel beror på att Microsoft gjort fel från början. Moderkorten är inte bakade ordentligt så GPU-chippet har inte 100% kontakt med mobo.

Jag misstänker att de inte ens bryr sig om att ta bort fronten på konsolen utan bara lägger dem på hög och skickar en ny direkt.

Permalänk
Medlem

re

Är det ens ett reggat företag ?

Finns såååååååååå många privatpersonen som säger att det är företag eller lämnar garanti när dom inte e reggade eller har fskattesedel.

Permalänk
Medlem

billigakonsoler är ett registrerat företag med f-skattesedel.

Eller åtminståne så var de det

Permalänk
Medlem

fan har inte fått min box ännu, posten segar rejält verkar det som. riktigt dåligt tycker jag. Aja men när jag fått tillbax min box så är det väl bara att ta kontakt med microsoft och säga vad felet är,eller?

något annat jag ska tänka på?

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Dagens läxa: Skicka inte paket utan att få bekräftelse från företaget, såvida det inte står klara instruktioner på företagets hemsida.

Ja det blev lite rörigt där, hoppas det löser sig.

Läxan är väl att man inte ska köpa saker man vill kunna reparera av skojarföretag. Det här låter ju allt annat än seriöst. Varningsklockorna ringde men kparen valde den här lösningen för att som han tror tjäna några hundralappar. smart :/

Permalänk
Medlem

har fått tillbax min xbox nu, hämtade den igår! äntligen säger jag bara sikket jävla ner jobbad situation. ska skicka den till microsoft på måndag och hoppas det löser sig

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

Gå till den här sidan och dela med dig av din bittra erfarenhet gällande det skumraskföretag som du köpt din Xbox av http://www.fairshopping.se/ så andra konsumenter blir varnade att hålla sig därifrån!

Permalänk
Medlem

En tips dock, köp inte på skumma hemsidor

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

För att klargöra endel, detta är min första men förhoppningsvis inte sista post på sweclockers. Jag läste på forum innan jag handlade på billigakonsoler.se, som både fått kritik och beröm (mest kritik) Denna kritik är befogad.

Beställde ett skydd till min mobil, handlade om så lite pengar att jag tänkte "prova" iaf. 1.5 vecka gick och inget kom eller uppdateras på orderstatusen, mailade då och fick som svar att vi skickar denna imorn. ytterligare 5 dar gick inget hände.

Mailade igen och sa att om inte denna vara dyker upp i dagarna vill jag ha pengar tillbaka samt kompensation. Då skickades varan och det tog 2 dagar.

Makalöst dåligt service, skyddet som jag mottog var även trasigt, förmodligen använt. Dock är jag för trött för att reklamera varan då det handlar om så lite pengar. Tur att man inte handlade för ett stort belopp.

Ett varningens tecken för er andra, handla inte från denna oseriösa firma.