köra sata disk som vanligt på raid0?? help

Permalänk

köra sata disk som vanligt på raid0?? help

Hej har ett moderkort med 4 sata platser, tror de är ett p4p800e, sitter 2 sata diskar på sata 1 och sata 2 och nu har jag köpt en 400gb och satt den på raid(0) men jag hittar endå inte disken varken i windows eller i bios. Kan man inte köra en sata disk som en "vanlig disk" på raid(o)??

Nån som vet

mvh / johan

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |

Permalänk
Medlem

Skilj på SATA och RAID.

RAID kräver minst 2 diskar.

Du kan köra SATAdiskar som singlediskar på SATA-kontrollern.

Gå bara in i SATA-RAID-BIOS och tala om hur du vill ha det

Permalänk

testade att ändra till raid läge men då försvann mina diskar som sitter på sata1 och sata2......, alltså ska de gå att konfiguera så jag kan köra 4 diskar på respektive sata plats utan att köra dom i raid ?? i så fall hur?, går de att köpa ett kontroller kort som går att köra vanlig sata på ?

mvh / johan

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |

Permalänk
Medlem

Billigare än att köpa ett kontrollerkort är att läsa manualen.

Att dina ordinarie diskar försvann när du valde raid betyder att du var inne och ändrade inställningar på fel kontroller.

Diskar anslutna till de 2 sata-portarna som sitter vid promise-chipet ser du inte i bios. De autodetekteras vid varje start.

Däremot måste du i bios kontrollera att promise-kontrollern är aktiverad. Precis som du kan välja om andra integrerade enheter som LAN, audio och USB ska vara aktiverade eller deaktiverade. Det är ingen skillnad med denna promise-kontroller. Eventuellt kan du i bios även välja läge på den. Raid eller IDE-mode. IDE-mode ska det vara.

När du startar windows med kontrollern aktiv så måste drivrutin installeras. Finnas på moderkortsskivan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

fick till de så nu finns disken i bios och den "identifierar och hittar disken" men disken finns endå inte i windows jag har installerat kontrollern...

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |