Crossfire med tre grafikkort?

Permalänk
Medlem

ATi ger för dålig prestanda i singelläge och 2 kort i crossfire, då intruducerar de crossfire med upp till 4 kort för att kunna säga att de är bättre än nVidia.
Väldigt dumt och desperat imo.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
ATi ger för dålig prestanda i singelläge och 2 kort i crossfire, då intruducerar de crossfire med upp till 4 kort för att kunna säga att de är bättre än nVidia.
Väldigt dumt och desperat imo.

Ja precis det de handlar om.

Eller inte.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ja precis det de handlar om.

Eller inte.

Jag tycker vi räknar antalet CF-användare och därigenom får det rätta svaret

Är det positivt att vi återigen får (teoretisk) möjlighet att ha fler än 2 vettiga grafikkort i datorn - ja
Kommer det utnytjas i nämnvärd omfattning - nej
Är det en värdig nyhet - ja
Kommer stöd för ökat antal kort att göra CF mer populärt - inte en chans, men det kan hända att någon dåre slänger in 3 kort istället för 2 "bara för att det är phetare"

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag frågade om det var HD2900XT eller generellt du menade men du skrev aldrig något av det så jag tog tester från början till slut. SLI presterar bättre än CF. Jag har bevisat det flera gånger med massor med länkar från olika sidor. Vad har du gjort? Du har suttit och skrivit massa smörja om hur ATi har 4a olika renderingslägen som på papper är mer effektivt än SLI ja, men återigen så är det totalt falskt i praktiken. Jag har bevisat det med äldre kort och jag gör det igen med HD2900XT.

1. Allt som du inte vet kallar du för smörja. Det är ett enda stort tecken på komplex över något, inget fel med det, utan en mänsklig reaktion

2. Som jag förklarar längre ned till "Danne980" med grön text, läs det

3. Jag har bara talat om den nya generationen Crossfire som jag väljer att kalla Crossfire, men okej "X-Fire" då. Precis, den nya generationen som används på R600 korten. Den _ÄR_ tekniskt bättre ja. Behöver jag länka till det på grund av din okunnighet eller osäkerhet så be mig länka snälla.

OCH, nu till saken, i praktiken så skalar X-Fire väldigt bra, det har hög effektivitet och skillnaden mellan ett R600 och ett G80 vs dubbla R600 vs dubbla G80 är större.

HÄr har du ett test där dom kör samma processor tom snabbare i datorn (QX6800) med dubbla G80GTX kort:

Rubriker som:

"HD2900XT xfire up to 3x faster than 8800GTX sli under Vista"

På XS kan man läsa andra:

Citat:

Benchmarks and game performance have indicated that CF scales much better than SLI, esp. with the 2900XT versus the 8800's. That, however, is also largely because SLI drivers have stunk. That said, the 2900XT's Vista drivers are definitely a lot more mature and CrossFire actually works most of the time for it. If you're doing Vista and have the board to do so (X38 for one), CF is probably the better choice.

Citat:

HD2900XT @ CF ser vi tydligt här hur det presterar. Testet är från tre dagar sedan med drivrutinerna 7.6 som är dom senaste officiella drivrutinerna från ATI:

http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTM1OSwzLCxoZW...

Läs nu detta test väldigt noga och skriv inget till mig förns du har gjort det. Kom tillbaka och förklara för mig hur bra HD2900XT @ CF skalar. Jag struntar i 3dmark och nästan hela världen gör det så börja inte med 3dmark snack med mig.

Testet är förövrigt värdelöst då det inte jämförs på samma inställningar, utan endast "Highest Playable settings". Inte ett bra sätt att jämföra kort prestandamässigt.

Och hela webben skriver hur mycket Kyle blev mutad av nVidia. På XS t.ex (som råkar vara världens bästa ställe för entusiaster av denna kategori):

http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=2284104&po...

Finns t.ex "purecain" på xs som äger dubbla 2900XT i X-Fire, se vad han skriver...

Bara HardOCP's resultat i BF2 är ju så fullständigt vanvett så det finns inte, ett GTS640 utpresterar ett R600 i 1600*1200 när R600 kör 4x AA medanss GTS kör 16x AA. Du är ju patetisk och du tror säkert på det också

Samt återigen: http://common.ziffdavisinternet.com/util_get_image/16/0,1425,...

[quote]Vad hände med HD2900XT som skulle utprestera 8800GTS 320M @ SLI? Det var därför du började citera mig och jag vann ronden tydligen för det var attans vad tyst du blev när jag presenterade fakta? Du hoppade in i en lek som du inte kunde försvara så det bästa du kan göra är att låta bli att försöka motargumentera mig förns du har fakta som bevisar motsattsen till det jag har presenterat här, som jag alltid gör. Jag kommer återigen att slå dig på fingrarna tills att du ger dig eller börjar presentera fakta min vän.

[/QUOTE]

Två G80 processorer har mer beräkningskraft än 1st R600, varav två GTS320 tar ett R600 såsätt. Men när korten körs i SLI har du fortfarande 320Mb att gå på och vad tror du händer med 320MB i senare spel med högre upplösning. Du var själv med och diskuterade i en sådan tråd ang VRAM och man såg hur extremt mycket GTS320 tappade mot GTS640 t.ex. I dessa fall så springer ett 512Mb R600 åttor runt en sådan config, annars generellt inte, och precis det jag menade. Jag tror jag gjorde klart för mig att det även gäller 1024Mb modellen som även har riktigt högt klockat DDR4 som R600 arkitekturen drar nytta av.

Detta innebär också att i dom fall där VRAM är slut på GTX/Ultra så kan 1Gb R600 dra förbi, men det har ju kortet möjlighet till ändå.

Och nej jag är inte din vän, snarare din faktabok.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Oj du måste vara professor eller något, vi andra här trodde att de skulle försämra drivrutinerna med tiden. Jag ska förslå dig till något sorts pris tror jag.
Faktiskt hade du någon poäng där i början tror jag, jag har faktiskt också fått för mig att 2900Xt är bra pris/prestanda mässigt. Kanske bästa köpet då det ju faktist är en de billigare än gtx.
Men nu har du bara gjort en pajas av dig själv med påhoppen på Dojjan så jag sitter nu i hans ringhörna.

Jag skrev det med ironi precis som du gör nu, dock överdrivet så skippa allt BS om du inte råkar vara hans "vän" (just det, alla är ju hans vänner). AN Doja är osäker på allt som han inte har en länk till. Sådant som jag skriver i förväg t.ex. R600 kommer fortsätta boostas med nya drivers då det fortfarande är en mycket mer komplex arkitektur än vad G80 är.

Och ja, det hag hävdat hela tiden, 2900XT är precis som du också fått uppfattningen om riktigt bra pris/prestandamässigt. Påhopp började han med om du läser tidigare genom diskreta små ord. Dock gör han ju själv bort sig. En sökning på hans inlägg bildar mig en snabb överblick på mycket. Finns fler som skrivit samma sak om du söker på på mitt namn som leder till trådarna.

[quote]Fullständigt outstanding...? Suck varför inte nöja sig med att säga att det är bättre om det nu är det. Detta tillför bara att man tvivlar till restan av dina argument ännu mer.[/quote]

Ja, jag skriver outstanding då SLI är bra, Crossfire är bra, men "X-Fire" är ännu bättre. Det är extremt bra effektivitet och kommer förbättras. Varför man bör vara såpass imponerad är att det är helt nytt och redan presterar såpass bra.

[quote]Jag tycker man missar en viktig sak i denna fråga och det är att både SLI/CF inte fungerar på alla spel och program. Därför föredrar jag ett kort som presterar lite sämre än 2 st till ett dyrare pris som man inte vet om de fungerar på alla spel.
En kommentar angående passivt kylda 2600Xt: Jag tror det är en riktigt dålig idé 3 eller 4st grafikkort tätt ihopsatta genererar nog en hel del värme. Då lär man nog ha sådan chassiventilation så ljudnivån ändå är hög.

EDIT: Kredit till Dojjan som försöker backa upp sina påstående med länkar till test!

[/QUOTE]

Det är bra att backa upp saker med länkar, däremot så måste man få argumentera med logik och ut egna ord också, det som ett forum berstår av mycket. Påstår man något kan man argumentera varför.

Anta att jag hävdar något man inte kan länka till, då kommer AN doja och skriver att man jobbar på AMD. Råkar det sen stämma så hör man inte mycket av honom om det

Skillnaden är att han aldrig kan hävda något utan att ha en länk, varav jag tar inte honom på samma nivå som bara fullt litar på allt han läser, och struntar eventuellt i varför resultatet blev som det blev, se långsiktigt och förstå hur allt är uppbyggt objektivt. Hela helheten. Jag säger inte att jag alltid kan det heller för det kan ingen, men jag försöker. Få mig att komma och påstå att jag tycker G80 är dåligt, det går inte. Men R600 ser man i många tester får väldigt dåliga resultat jämfört med andra test samt andra som äger korten själva.

Jag håller även med dig om att hellre ta ett kort som är bra. Men har man pengarna så finns möjligheten till dubbla, det det är ingenting annat än bra.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Jag tycker vi räknar antalet CF-användare och därigenom får det rätta svaret

Är det positivt att vi återigen får (teoretisk) möjlighet att ha fler än 2 vettiga grafikkort i datorn - ja
Kommer det utnytjas i nämnvärd omfattning - nej
Är det en värdig nyhet - ja
Kommer stöd för ökat antal kort att göra CF mer populärt - inte en chans, men det kan hända att någon dåre slänger in 3 kort istället för 2 "bara för att det är phetare"

CF är yngre, omognare och ännu lite sämre presterande än SLI, men om detta förändras inom en snar framtid så lär vi se fler CF-användare. Nya chipsetet skall ju, enligt AMD då, skala riktigt fint i CF.

Jag nämner det för tredje gången, det är stor chans att det handlar om att Ati vill införa grafikkort som fysikkort, därav stöd för ännu fler grafikkort i det nya chipsetet.

Bah...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

De lär nog hända samma sak på SLI-sidan också. Inget företag ligger ju på latsidan på ytvecklingssidan. Det kommer säkert vara som vanligt, alltså att det är skit samma från vilken tillverkare man köper saker från. I slutänden har de liknande lösningar på flesta saker som presterar ungefär lika.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
Haha! Klart som fan folk är negativa när dom vet att dom inte kan påkosta sig 4st grafikkort utan att behöva sälja både sig själva och sin familj. Pessimismen går som gonorré här på forumen. Finns ett jävla bra uttryck som skulle kunna ändra på hela inställningen folk har:
- "Get fucking laid!"

4 grafikkort är väl inte den bästa lösningen för någon som bara spelar på sin dator, men för folk som gör desto mer kan absolut ha användning för detta.
Sen är jag så jävla förvånad att folk är så förbannat tröga att dom inte kan se 2-3 år fram i tiden när speltillverkarna helt plötsligt skapar spel med alla CPU/GPUer i åtanke.
Klart som fan att man sågar detta om man är ett 14årigt (snackar om mental ålder) CS-slan.

Alla av er, fram med handkrämen och en näve näsdukar och återkom när ni släppt lite spänningar och kan se på saker objektivt istället för att börja storböla och få rena PMS-attacker över att AMD släpper ett moderkort med 4 PCI-E portar.

Ock hur kan du veta att det är 14 åringar som säger så? helvete att det är, det är folk som har nått innanför pannbenet vilka vissa inte har här

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
De lär nog hända samma sak på SLI-sidan också. Inget företag ligger ju på latsidan på ytvecklingssidan. Det kommer säkert vara som vanligt, alltså att det är skit samma från vilken tillverkare man köper saker från. I slutänden har de liknande lösningar på flesta saker som presterar ungefär lika.

nVidia har redan liknade lösning till AMD's lasso

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you

Jag har bara talat om den nya generationen Crossfire som jag väljer att kalla Crossfire, men okej "X-Fire" då. Precis, den nya generationen som används på R600 korten. Den _ÄR_ tekniskt bättre ja. Behöver jag länka till det på grund av din okunnighet eller osäkerhet så be mig länka snälla.

OCH, nu till saken, i praktiken så skalar X-Fire väldigt bra, det har hög effektivitet och skillnaden mellan ett R600 och ett G80 vs dubbla R600 vs dubbla G80 är större.

HÄr har du ett test där dom kör samma processor tom snabbare i datorn (QX6800) med dubbla G80GTX kort:

http://common.ziffdavisinternet.com/util_get_image/16/0,1425,...

Rubriker som:

"HD2900XT xfire up to 3x faster than 8800GTX sli under Vista"

På XS kan man läsa andra:

Benchmarks and game performance have indicated that CF scales much better than SLI, esp. with the 2900XT versus the 8800's. That, however, is also largely because SLI drivers have stunk. That said, the 2900XT's Vista drivers are definitely a lot more mature and CrossFire actually works most of the time for it. If you're doing Vista and have the board to do so (X38 for one), CF is probably the better choice.

Jag tvivlar inte alls att den nya generationen tekniskt sätt är bättre än SLI. Vad skrev jag tidigare? Men som du har skrivit själv så talar du om den nya generationen ja men då får du ju skriva det. Du skriver Crossfire och inget annat. Så nu tycker jag att vi lär oss att läsa. Jag skrev så här:

Jag vet inte om ATi har fixat till CF drivrutinerna men Crossfire brukar generellt vara blä. För att se om det verkligen är lönt med 4a grafikkort i X-fire då Crossfire har haft ett väldans problem med drivrutiner samt buggar. Hur X-fire presterar har jag ingen aning och har aldrig skrivit något om det heller.

Citat:

Testet är förövrigt värdelöst då det inte jämförs på samma inställningar, utan endast "Highest Playable settings". Inte ett bra sätt att jämföra kort prestandamässigt.

Och hela webben skriver hur mycket Kyle blev mutad av nVidia. På XS t.ex (som råkar vara världens bästa ställe för entusiaster av denna kategori):

http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=2284104&po...

Finns t.ex "purecain" på xs som äger dubbla 2900XT i X-Fire, se vad han skriver...

Bara HardOCP's resultat i BF2 är ju så fullständigt vanvett så det finns inte, ett GTS640 utpresterar ett R600 i 1600*1200 när R600 kör 4x AA medanss GTS kör 16x AA. Du är ju patetisk och du tror säkert på det också

Okej så för att en kille som har vart reggad på XS i snart 3 månader skriver att Nvidia har betalat HardOCP så tror du på det? Men det är lungt, jag ser i tråden att hela webben skriver.

Dumheter du kommer med. Han är säkert bara en snubbe som har köpt två stycken HD2900XT och nu ångrar sig. Det är värdelöst att du överhuvudtaget kommer med den länken för att en snubbe skriver som han gör. Det roliga är att du till 100% tror på det och länkar det vidare till mig för att du precis som snubben med sina HD2900XT tycker testet är fel och därför har Nvidia mutat HardOCP som för övrigt är en väldigt stor prestanda sajt och trovärdig för dom flesta av oss på Sweclockers och världen över. Det är bra jobbat.

Vart är källan till det han skriver?

Ja det där var ju verkligen en seriös sida. Det står uppe till vänster HD2900XT och sedan på Graphics Chipset så står det HD2900XTX Crossfire. Det är väl lite felfakta eller har jag missat något? Sedan är detta en bild. Vart är recensionen?

Kan du länka en sådan obetydande länk så kan jag lika gärna länka detta där 8800GTX springer åttor runt HD2900XT 512 och 1024:
http://hardware.gotfrag.com/portal/story/38332/?spage=6

Det är lika betydande som din, eller nej, mer betydande. Här har dom lagt ner lite tid på att skriva en hel recension med ett kort som faktiskt går att köpa. Detta bevisar tydligen igen att du har fel i så fall eller hur?

Citat:

Två G80 processorer har mer beräkningskraft än 1st R600, varav två GTS320 tar ett R600 såsätt. Men när korten körs i SLI har du fortfarande 320Mb att gå på och vad tror du händer med 320MB i senare spel med högre upplösning. Du var själv med och diskuterade i en sådan tråd ang VRAM och man såg hur extremt mycket GTS320 tappade mot GTS640 t.ex. I dessa fall så springer ett 512Mb R600 åttor runt en sådan config, annars generellt inte, och precis det jag menade. Jag tror jag gjorde klart för mig att det även gäller 1024Mb modellen som även har riktigt högt klockat DDR4 som R600 arkitekturen drar nytta av.

Detta innebär också att i dom fall där VRAM är slut på GTX/Ultra så kan 1Gb R600 dra förbi, men det har ju kortet möjlighet till ändå.

Och nej jag är inte din vän, snarare din faktabok.

Att 8800GTS 640 presterar bättre än ett 8800GTS 320 i höga upplösningar är inget konstigt. Men precis, tack vare minnet. Men HD2900XT är inte så pass mycket bättre än 8800GTS 640, väldigt lika och ibland så kör GTS 640 om ett HD2900XT ganska rejält. Vi skyller igen på drivrutinerna. Men du kan inte citera mig för att jag skrev att 640 presterar bättre än 320M i höga upplösningar när ett HD2900XT knappt är bättre än ett 8800GTS 640 i majoriteten av spel idag eller hur?

Angående 8800GTS 320@SLI vs ett HD2900XT:
Du skriver ungefär att i lägre upplösningar så presterar 8800GTS 320 @ SLI bättre än HD2900XT. Men i höga upplösningar så pringer HD2900XT åttor runt dessa kort @ SLI? Vad är det jag har länkat Monsieur? Jag har länkat i endast höga upplösningar. Till och med högre upplösningar än vad din skärm klarar av so whats the point for you?

Du får ge dig helt enkelt, men eftersom du tror att jag är så kär i mitt GTX så kan jag trösta dig med att två stycken 8800GTS 320@ SLI presterar bättre än ett 8800GTX i höga upplösningar som förövrigt springer åttor runt ett HD2900XT generellt idag. Men vi skyller på drivrutinerna. Så klart så boostas prestandan upp genom nya drivrutinssläpp. Vad trodde du?

Citat:

AN Doja är osäker på allt som han inte har en länk till.

Det är inte osäkerhet det handlar om. Det handlar om att annars ger sig inte snubbar som du som dom brukar göra efter fakta som bevisar. Annars kan jag sitta och skriva vad som helst. Men du ger dig inte. Du har beslutat dig för att absolut inte ge dig oavsett hur fel du har eller hur många som skriver emot dig med länkar. Och så länge du inte är mottaglig för information som faktiskt bevisar att du har fel så finns det ingen anledning för dig att vara på ett forum och bara skriva men låta bli att läsa och förstå och ta till sig. Alla har vi fel, du, jag och alla andra. Man ska inte behöva skriva flera stycken uppsattser till varandra när den ena prestenterar fakta medans den andra inte gör det.

Citat:

Det är bra att backa upp saker med länkar

Vänta nu, var man inte osäker när man backade upp fakta med länkar?

Ge dig nu och svälj gröten. Ronden är över min faktabok.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Jag har bara talat om den nya generationen Crossfire som jag väljer att kalla Crossfire, men okej "X-Fire" då. Precis, den nya generationen som används på R600 korten. Den _ÄR_ tekniskt bättre ja. Behöver jag länka till det på grund av din okunnighet eller osäkerhet så be mig länka snälla.

släng in en länk, och gärna inte bara med en massa marknadsföring

Citat:

HÄr har du ett test där dom kör samma processor tom snabbare i datorn (QX6800) med dubbla G80GTX kort:
http://common.ziffdavisinternet.com/util_get_image/16/0,1425,...

om du märker så är den nedersta (långsammare) datorn snabbare än den i mitten ... detta får mig att ifrågasätta hur säkra dom resultaten är (SBT någon?)

Citat:

Testet är förövrigt värdelöst då det inte jämförs på samma inställningar, utan endast "Highest Playable settings". Inte ett bra sätt att jämföra kort prestandamässigt.

det finns även en del där jämförelsen sker med samma inställningar... vi kan båda avläsa/tolka graferna, det vi inte kan säga någonting om är mutor etc.... lösa rykten kan man ju inte lita på

Citat:

Jag skrev det med ironi precis som du gör nu, dock överdrivet så skippa allt BS om du inte råkar vara hans "vän" (just det, alla är ju hans vänner). AN Doja är osäker på allt som han inte har en länk till. Sådant som jag skriver i förväg t.ex. R600 kommer fortsätta boostas med nya drivers då det fortfarande är en mycket mer komplex arkitektur än vad G80 är.

jupp, vi är givetvis brunnäsande vänner med dojan och vill se länkar som tydligt visar att CF och R600 är unikt i att förbättrade drivrutiner med tiden, gärna med en snygg utläggning (eller länk till) vad exakt som gör R600 så mycket mer komplext än G80

Citat:

Ja, jag skriver outstanding då SLI är bra, Crossfire är bra, men "X-Fire" är ännu bättre. Det är extremt bra effektivitet och kommer förbättras. Varför man bör vara såpass imponerad är att det är helt nytt och redan presterar såpass bra.

använd ETT språk
"kommer förbättras" är ett rimligt antagande, hur mycket (eller i jämförelse med SLI) kan ingen av oss veta

Citat:

Jag håller även med dig om att hellre ta ett kort som är bra. Men har man pengarna så finns möjligheten till dubbla, det det är ingenting annat än bra.

Ni är egentligen överrens
den enda skillnaden är att dojan (och jag) tycker att eftersom prestandaökningen från CF/SLI egentligen bara är användbar i extrema burkar, där de överträffar de bästa ensamma hi-end-kort, så har de inte så stort värde för 99% av entusiasterna (och 99.99% av gamers)

edit: jag får uppmärksamma att jag egentligen, liksom du, fullständigt skiter i om AMD/ATIs lösning heter CrossFire eller X-Fire eller ShitFire eller SuperDuperHiTechnology, och skriver "CF" även när jag syftar på ATIs senaste flerkorts-teknik... det är ju en vidareutveckling av förra versionen

edit2: ang. fysikkort och liknande så ser jag gärna att även sådana möjligheter utvecklas, men när de kommer spelar väl inte CF/SLI-stödet ( i nuvarande tappning) någon roll, och fysikkorten kommer definitivt inte bli stora om de bara stöds av den ena GPU-tillverkaren

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Till Sweclockers: Sorry för OFF-Topic.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att läsa hardocp (gör det mer eller mindre varje dag) men litar tyvärr inte 100% på de tester de gör då jag ibland får en känsla av att de är lite väl snälla mot de fabrikat som de har nära. Tex BFGtech brukar generellt sett få väldigt bra betyg och de pushar också mycket för de sponsorer de har i nyhetstrådar (inget fel i det dock men det kan vara värt att veta)

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Jag gillar att läsa hardocp (gör det mer eller mindre varje dag) men litar tyvärr inte 100% på de tester de gör då jag ibland får en känsla av att de är lite väl snälla mot de fabrikat som de har nära. Tex BFGtech brukar generellt sett få väldigt bra betyg och de pushar också mycket för de sponsorer de har i nyhetstrådar (inget fel i det dock men det kan vara värt att veta)

Dock så är HardOCP för stora för att fummla med tester. Stora prestandasajter tjänar inget på att ta emot mutor från olika tillverkare av komponenter, framförallt inte som grafikkort, moderkort, processorer samt minnen. Dom hade tappat enormt mycket besökare vilket gör att dom går back och ingen vill vara där. Sedan hjälper det inte om några företag mutar dom med lite pengar.

Jag vet inte men jag tror att det i princip aldrig händer att ATI och Nvidia skulle muta någon. Det har säkert hänt men jag tror det är ytterst sällan. Det blir ingen bra PR i slutet och företagen själva förlorar bara på det. Jag tror snarare att det är vissa sidor och vissa människor som lägger ner energi och hittar på siffror och sedan lägger upp det, men jag tror inte Nvidia eller ATI är inblandade då.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Herregud. DET ÄR EN MODERKORTS-TILLVERKARE VI SNACKAR OM. De vill visa att de är bäst, smartast och först. Det ger bra reklam. Sedan om man tjänar på att köra fyra grafikkort är helt off topic egentligen.

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk

haha hur orkar ni sitta och tjafsa så förbannat.. jag bryr mig inte vad andra anser vara bäst, jag skapar mig en egen uppfattning. att sedan sitta och argumentera för de på det viset ni gör de förstår jag inte.. skulle man försöka få nån vettig information ifrån eran dispyt skulle man få sitta i dagar i sträck. Lägg ner nu, tillbaks till topic.

Ja 4st 2600XT ser jag heller ingen mening i, dock så kanske de duger till annat som kan användas av PCI-E i ett senare stadie.

Permalänk
Medlem

hur i hela helvetet ska man ens kunna få plats med 3 lr fyra moderkort??

ett 8800 tar ju 2 platser ffs

Visa signatur

life is a game...... so start playing

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freeek99
hur i hela helvetet ska man ens kunna få plats med 3 lr fyra moderkort??

ett 8800 tar ju 2 platser ffs

Precis, 8800 tar två platser. HD2600XT tar till exempel bara en plats. Samma sak med 8600GT(S), tar bara en plats.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
... Dels för att det inte ligger i samma segment och dels för att prestandaskillnaden är alldeles för stor för att överhuvudtaget jämföras Frans. Nu får du ta och ge dig.

vem är Frans?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
vem är Frans?

Det står i hans profil att han heter Frans. Sedan om han är rolig och skriver ett annat namn vet jag ej.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Hehe. Jag förstår din poäng Gambit men ser fortfarande ingen anledning att köpa tre eller fyra HD2600XT. Dom presterar dåligt och kan inte tänka mig att det är lyckat att klocka om man ska köra dem passivt om vi då ska plocka bort ljudnivån som du skrev.

Sweclockers? Tja jag kan nog med garanti säga att väldigt få kommer att köra på tre eller fyra stycken HD2600XT/grafikkort generellt av just den anledningen jag har skrivit upp nu några gånger.

Angående att man vill ha 4 kärnor, 4 dimms, raidade hårddiskar, fläktar på ram, nord och sydbrygga, mofets, cpu, hårddiskar kan jag köpa och är absolut inget konstigt. Men vem vill ha tre fyra stycken HD2600XT? Läser man lite längre bak i tiden angående dessa configs så avskyr dom flesta som har kommenterat dessa trådar på sweclockers dessa configs. Man vill ha ett eller max två kort. De behöver inte vara riktigt bra, absolut inte. De kan vara low/mid budget men för att klockas ordentligt.

Två kort i SLI eller CF och en till PhysX kan jag köpa. Men jag tror inte på 3-4 grafikkort oavsett här inne eller utanför. Man gillar inte tre eller 4 grafikkort helt enkelt.

Sedan detta med 3Dmark är intressant för dom som har kort som kan klockas väldigt bra och ge bra poäng i 3dmark som 7900GT och 8600GTS, HD2900XT samt 8800Ultra. Men inte fyra grafikkort. Köper man tre eller fyra HD2600XT för att bencha 3dmark så tror jag man tröttnar ganska snabbt och förstår att, hm att ett kort som presterar bättre än mina 3-4 stycken kanske är roligare, om vi ska tala 3dmark. Varför? För att korten inte presterar bra och att ett kort skulle prestera bättre för samma pris.

Men snälla sätt dig på Xtremesystems.com i 30 min och du ser vad en äkta entusiast är. Det handlar inte om privärdhet eller prestanda oftast, utan det som är roligt helt enkelt. Varför tror du nån nånsin köper tex. 2 st X1600 Pro vs. 1 st 7900GT (bara taget ut luften). Inte för att de är snabbare utan bara för att se ur högt du kan klocka dem och få ur dem. Samt hur högt nånting skalar. De som kör SLI eller Crossfire tänker oftast inte på FPS eller prisvärdhet. För om du har en 24-30" skärm (vilket jag tycker personligen behövs för att få ut det mesta ur teknikerna) så har du inget problem med pegar. Då har du oftast en X6800 CPU eller värre.

Köper raggare i Sverige en 56:a Corvette (tagit ur luften än en gång) för att det är lätt att hitta delar till den eller för att den är snabb? Nej den är snygg och kul. Det är en äkta entusiast. Att "Joel" 16 år gammal på Sweclockers säger att Quad SLI eller Crossfire är onödigt gör det inte sant. Även om merparten ligger åt det hållet. Både Intel och AMD riktar in sig allt mer åt entusiasten vilket intels X6800 (även tidigare) och nu oxå X7800-7900 serie till laptops bevisar (= olåst multipel). Samt Ati's villighet att låta människor ändra volten till samtliga komponenter på deras grafikkort genom mjukvara mfl.

Samt att vem tror egentligen att detta är riktat åt spel? GPGPU!!! 2 st R600 in a box = 1 GigaFlop (rätta mig gärna).
1 st G90 in a box = 1 GigaFlop
1 st R680 in a box = ?

Men fan "Dojan" du behövs här på SweC, även om du försöker gömma dig med AMD loggon. Keep on Keeping on

Dock kan jag jag inte hålla me dom att stora siter inte har ngt att tjäna. Tex. så blev väl Tom's Hardware rejält "ndmobbad" pga. att han var så Pro intel. Han skrev väl att P4 var snabbare än Athlon 64 i början om jag minns korrekt. Och fortsatte hävda sig väldigt länge tills det inte längre gick. Det var på den tiden han var större än Anand. Men hur många länkar tills Toms nu? Hans sida blev den mest reklam besudlade någonsin. Och hur många surfar svenska Tom's?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Varför klagar alla så pass mycket på att företagen som bygger grafikkort har för mycket pengar och utvecklar en teknik för personer med lite tjockare plånbok.

Men om man har en fast inkomst och är lite sparsam så är det inmte något större problem att få ihop till ett vasst system kanske inte i klass med 4st 8800ultra eller något i den stilen men i alla fall så att man har en hyffsat snabb dator.

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Men snälla sätt dig på Xtremesystems.com i 30 min och du ser vad en äkta entusiast är. Det handlar inte om privärdhet eller prestanda oftast, utan det som är roligt helt enkelt. Varför tror du nån nånsin köper tex. 2 st X1600 Pro vs. 1 st 7900GT (bara taget ut luften). Inte för att de är snabbare utan bara för att se ur högt du kan klocka dem och få ur dem. Samt hur högt nånting skalar. De som kör SLI eller Crossfire tänker oftast inte på FPS eller prisvärdhet. För om du har en 24-30" skärm (vilket jag tycker personligen behövs för att få ut det mesta ur teknikerna) så har du inget problem med pegar. Då har du oftast en X6800 CPU eller värre.

Köper raggare i Sverige en 56:a Corvette (tagit ur luften än en gång) för att det är lätt att hitta delar till den eller för att den är snabb? Nej den är snygg och kul. Det är en äkta entusiast. Att "Joel" 16 år gammal på Sweclockers säger att Quad SLI eller Crossfire är onödigt gör det inte sant. Även om merparten ligger åt det hållet. Både Intel och AMD riktar in sig allt mer åt entusiasten vilket intels X6800 (även tidigare) och nu oxå X7800-7900 serie till laptops bevisar (= olåst multipel). Samt Ati's villighet att låta människor ändra volten till samtliga komponenter på deras grafikkort genom mjukvara mfl.

Samt att vem tror egentligen att detta är riktat åt spel? GPGPU!!! 2 st R600 in a box = 1 GigaFlop (rätta mig gärna).
1 st G90 in a box = 1 GigaFlop
1 st R680 in a box = ?

Men fan "Dojan" du behövs här på SweC, även om du försöker gömma dig med AMD loggon. Keep on Keeping on

Dock kan jag jag inte hålla me dom att stora siter inte har ngt att tjäna. Tex. så blev väl Tom's Hardware rejält "ndmobbad" pga. att han var så Pro intel. Han skrev väl att P4 var snabbare än Athlon 64 i början om jag minns korrekt. Och fortsatte hävda sig väldigt länge tills det inte längre gick. Det var på den tiden han var större än Anand. Men hur många länkar tills Toms nu? Hans sida blev den mest reklam besudlade någonsin. Och hur många surfar svenska Tom's?

Nej du har rätt. Det ända jag tyckte var lite onödigt var just 3-4 grafikkort när man kan köpa ett som är bättre än dom 3-4. Men det är som du skriver, bara jag som har blivit tråkig. Kör till och med prollen orginal just nu. Hehe fast det har mest med att göra att det är för varmt och moderkortet blir så varmt att spel hackar.
På natten så flyter samma spel igen bara för att moderkortet har svalnat lite.

Jo men det var ungefär som jag skrev att skulle man luta sig åt ena hållet för mycket fast "alla" vet om att då var Athlon serien bäst så slutar det sorligt. Det är inte speciellt många som hänger på Tomshardware.se. Dom har ca 7-10 tusen besökare per månad. Vad har vi här? 50.000?

Jag menar vi är totalt över 70.000 registrerade på sweclockers. Säg att 20.000 av dom har slutat hänga här, då har vi fortfarande 50.000 kvar plus alla som är här utan att regga sig. Dom läser och vill ha svar på något snabbt och söker. Möjligt jag har jätte fel men jag tror vi har betydligt fler än dom på TH.se.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Att möjligheten finns är ju bra.
Till spel kommer det inte komma till nytta tror jag. Men att ta 3DM rekord och folda, visst.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Att möjligheten finns är ju bra.
Till spel kommer det inte komma till nytta tror jag. Men att ta 3DM rekord och folda, visst.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Poletten trillar ner för A.N'doja!

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Nu har jag tid, sen sluta skicka massa löjliga PM till mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag tvivlar inte alls att den nya generationen tekniskt sätt är bättre än SLI. Vad skrev jag tidigare? Men som du har skrivit själv så talar du om den nya generationen ja men då får du ju skriva det. Du skriver Crossfire och inget annat. Så nu tycker jag att vi lär oss att läsa. Jag skrev så här:

Jag vet inte om ATi har fixat till CF drivrutinerna men Crossfire brukar generellt vara blä.[/i] För att se om det verkligen är lönt med 4a grafikkort i X-fire då Crossfire har haft ett väldans problem med drivrutiner samt buggar. Hur X-fire presterar har jag ingen aning och har aldrig skrivit något om det heller.

1. Jag kan läsa utmärkt, dock verkar du ha svårigheter med att förstå vissa saker som för mig är väldigt lätta att förstå utan att läsa 100 länkar eller vänta för länge.

2. Crossfire presterar många gånger väldigt bra och inte generellt dåligt. Och ja, AMD har fixat mycket till X-Fire i dina drivers och jobbar fortfarande lika hårt på att få ännu bättre prestanda, både ur arkitekturen som är svår att få att användas fullt ut och X-Fire.

3. 4 grafikkort? Jo vi såg ju vilken succé quad SLI blev, skalar riktigt dåligt och dålig effektivitet. X-Fire har mycket större potential vid användning av 4 grafikkort samt mer flexibelt som kan fungera med 3 kort.

[quote]Okej så för att en kille som har vart reggad på XS i snart 3 månader skriver att Nvidia har betalat HardOCP så tror du på det? Men det är lungt, jag ser i tråden att hela webben skriver. [/quote]

1. XS anses vara en av dom bästa ställen att vara på vid denna kategori av entusiaster fortfarande

2. Folk som sitter med hårdvaran själva har jävligt mycket bättre koll än dig.

3. Om du läser i tråden vad dom andra skriver så ser du hur valet är mellan SLI/X-Fire och varför. Varför inte regga dig där och bli hånad på en gång så som du skriver här om du skrivit så där.

4. Storlek spelar ingen roll i den aspekten, marknadföring och pengar går bakom varandras ryggar när du och andra minst anar det, så det fungerar.

[quote]Dumheter du kommer med. Han är säkert bara en snubbe som har köpt två stycken HD2900XT och nu ångrar sig. Det är värdelöst att du överhuvudtaget kommer med den länken för att en snubbe skriver som han gör. Det roliga är att du till 100% tror på det och länkar det vidare till mig för att du precis som snubben med sina HD2900XT tycker testet är fel och därför har Nvidia mutat HardOCP som för övrigt är en väldigt stor prestanda sajt och trovärdig för dom flesta av oss på Sweclockers och världen över. Det är bra jobbat.

Vart är källan till det han skriver?

[/quote]

1. Varför skulle han ångra sig? Han skriver själv bara positiva saker om X-Fire/R600 så skulle inte tro det. Han lär ju vara mer nöjd än med G80. Hade jag valt mellan ett R600 1GB och ett G80 Ultra oavsett pengar så hade jag tagit ett R600 1GB. Ha i åtanke att jag i det fallet också struntar ifall det står ATI eller nVidia på kortet. Du lär ju fundera varför. Jag funderar på att köpa ett relativt snart faktiskt, kan ju bli lite svårt för ditt GTX att hänga med...

[quote]Ja det där var ju verkligen en seriös sida. Det står uppe till vänster HD2900XT och sedan på Graphics Chipset så står det HD2900XTX Crossfire. Det är väl lite felfakta eller har jag missat något? Sedan är detta en bild. Vart är recensionen?

Kan du länka en sådan obetydande länk så kan jag lika gärna länka detta där 8800GTX springer åttor runt HD2900XT 512 och 1024:
http://hardware.gotfrag.com/portal/story/38332/?spage=6

[/quote]

I det test jag skickade var det ett screenshot dom gjort där jag bara postade länken till screenshot, därför du inte såg något test, och det var något jag hittade som hastigast för att visa dig hur extremt dåliga drivers nVidia har till deras SLI system.

I testet kör dom WindowsXP där AMD inte hunnit släppa riktigt lika bra drivers som till Windows Vista. nVidia har överhuvudtaget inte bra drivers till Vista. Att sedan ha bra drivers till XP är bra och något som både AMD och nVidia kommer lösa bra.

Ditt test är en av dom mer omtalade då det är en av få siter som visar siffror på 1GB R600. Man ser ju att det är snabbare än 512Mb versionen, visst men dom dåliga resultat som R600 överhuvudtaget får i testerna så börjar man undra.

[quote]Det är lika betydande som din, eller nej, mer betydande. Här har dom lagt ner lite tid på att skriva en hel recension med ett kort som faktiskt går att köpa. Detta bevisar tydligen igen att du har fel i så fall eller hur? [/quote]

Du har ju verkligen gjort bort dig innan som ens skall visa mig ett bra test mellan kortet och länkar till HardOCP's test. Speciellt när du ber mig läsa det riktigt noggrant. Tror du på det testet själv när du tittar på siffrorna, och sedan hur deras screenshot ser ut. Ser ut som ett GeForce2 vs dagens kort...

[quote]Att 8800GTS 640 presterar bättre än ett 8800GTS 320 i höga upplösningar är inget konstigt. Men precis, tack vare minnet. Men HD2900XT är inte så pass mycket bättre än 8800GTS 640, väldigt lika och ibland så kör GTS 640 om ett HD2900XT ganska rejält. Vi skyller igen på drivrutinerna. Men du kan inte citera mig för att jag skrev att 640 presterar bättre än 320M i höga upplösningar när ett HD2900XT knappt är bättre än ett 8800GTS 640 i majoriteten av spel idag eller hur?[/quote]

2900XT 512 stampar på GTS640 rätt rejält, och ja bättre drivers kommer hela tiden...

[quote]Angående 8800GTS 320@SLI vs ett HD2900XT:
Du skriver ungefär att i lägre upplösningar så presterar 8800GTS 320 @ SLI bättre än HD2900XT. Men i höga upplösningar så pringer HD2900XT åttor runt dessa kort @ SLI? Vad är det jag har länkat Monsieur? Jag har länkat i endast höga upplösningar. Till och med högre upplösningar än vad din skärm klarar av so whats the point for you?
[/quote]

Vad min skärm klarar för upplösning har inte med saken att göra, kanske i mitt fall, men i mitt fall köper jag hellre ett R600 nu för att sen köpa ett till. Sen så räcker 1680*1050 rätt långt, speciellt när R600 har upp till 24x AA.

[quote]Du får ge dig helt enkelt, men eftersom du tror att jag är så kär i mitt GTX så kan jag trösta dig med att två stycken 8800GTS 320@ SLI presterar bättre än ett 8800GTX i höga upplösningar som förövrigt springer åttor runt ett HD2900XT generellt idag. Men vi skyller på drivrutinerna. Så klart så boostas prestandan upp genom nya drivrutinssläpp. Vad trodde du?[/quote]

Först när VRAM är fullt måste datorn swappa från och till RAM/GPU, det är först där ett GTX kommer vara snabbare, varav 320MB är inte särskilt vettigt om man ser längre fram med spel som skall ha större och större texturer. Att sen dubbla GTS320 för 5000kr utpresterar ett kort för 3000kr sålänge VRAM inte är fullt är inget snack om saken. "VM" (Virtual Memory) är en del av DX10 som 3dlabs kort stött tidigare, detta tillåter spelutvecklare att använda gigaktiska texturer, så det verkar ju finnas intresse för det, och då kan det vara rätt fint att sitta med mer än 320MB.

Bättre drivers ja, här är ett exempel på en drivrutinsuppdatering:

GTX springer inte några åttor runt 2900XT i dagens läge med senaste drivers... Det bör vara 2900XT som kommer springa om GTX så småningom däremot.

Du visar tester där G80 utpresterar R600, men aldrig tvärtom. Jag kan göra samma sak:

Ser inte ljust ut för GTX i många många lägen. Man ser tester där GTX drar ifrån R600 speciellt i vissa spel i en viss upplösning med en viss kantutjämning, men jag har många gånger läst release notes för drivers och det är inte förvånande att läsa något i stil med:

"The game "STALKER with the display resolution set to 1600x1200 along with AA set to 4x has improve as much as 15% across all HD2000 series videocards"

Det är ett nytt kort, en ny jäkligt komplex arkitektur, inget konstigt med det, sen att man vet om potentialen genom vissa test säger det mesta, det har mer att ge, rätt rejält också...

[quote]Det är inte osäkerhet det handlar om. Det handlar om att annars ger sig inte snubbar som du som dom brukar göra efter fakta som bevisar. Annars kan jag sitta och skriva vad som helst. Men du ger dig inte. Du har beslutat dig för att absolut inte ge dig oavsett hur fel du har eller hur många som skriver emot dig med länkar. Och så länge du inte är mottaglig för information som faktiskt bevisar att du har fel så finns det ingen anledning för dig att vara på ett forum och bara skriva men låta bli att läsa och förstå och ta till sig. Alla har vi fel, du, jag och alla andra. Man ska inte behöva skriva flera stycken uppsattser till varandra när den ena prestenterar fakta medans den andra inte gör det.[/quote]

Fel? Jag förklarar kort och gott vad och varför. Mycket är svårt att visa med länkar då mycket pekar på framtiden, det är därför diskusissionen med dig blir svår (åtminståne för din del). Du upplever det lätt för att du inte förstår själv hur det ligger till, utan bara tittar genom tunneln utan att lägga märke till guldtavlorna som hänger runt väggarna, dvs bara att länka till ett test som kör R600 vs G80 och det åker på pisk av GTX och även ibland GTS. Du kan på några som helt villkor absolut inte ställa dig själv frågan varför, för det hade du gjort om du varit mer intresserad över teknologin bakom. Det gör jag, utan länkar. När du inte hade länkar till detta fick man istället höra att man jobbar på AMD för information du inte förstår eller vet om. Det är just därför och det jag försökt förklara.

Kort och gott om man jämför arkitekturen mellan G80 och R600, G80 är en skalar och R600 en superskalar, det är en väldigt stor skillnad.

G80 kan i sitt bästa läge jämfört med R600 beräkna 100% mer än R600, och andra sidan i G80 bästa läge mot R600's bästa läge så kan R600 göra 250% mer. Det handlar om effektivitet, detta uppnås beroende på vad för grafik som skall köras, hur optimerat spelet är, samt drivrutinerna.

Som det är idag används R600 relativt ineffektivt, och även om man näst intill aldrig kommer att kunna använda R600 fullt ut så finns det betydligt mycket mer att hämta och i vissa lägen kommer R600 att dra iväg mer.

Du vet med störta sannolikhet inte den stora skillnaden, jag hittade detta, läs detta och lär dig något, där står det mesta:

http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2988&p=3

[quote]Vänta nu, var man inte osäker när man backade upp fakta med länkar?[/quote]
I ditt fall är du osäker då du inte verkar kunna argumentera, förstå eller något alls utan en länk

[QUOTE]Ge dig nu och svälj gröten. Ronden är över min faktabok. [/QUOTE]

Kul att du ser det som en "rond" (tävling). Där ser man skillnaden...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Hur långa inlägg du än skriver så ser det ut som om 8800GTX springer just 8or runt 2900Xt
Nä 2900XT är mkt bra och prisvärt men kan inte mäta sig med GTX när man räknar prestanda knappt ens GTS 640mb. Men det är därimot både varmare och drar mer ström. Det du sa om att man inte lyckats använda hela R600 potential påminner mig bara om nVidia 5xxx serien. Dom är fortfarande inte något att ha... Sen är självklart alla tillverkare av drivrutiner ute efter att utveckla bättre drivrutiner. Men att gissa sig till att Ati kommer öka mer än nvidia är ju väldigt vagt.
Självklart är olika grafikkort bra på olika spel man kan inte välja vissa spel endast utan man bör se till helheten.

Eftersom du hade så många "vettiga" poänger i vad du skrev så kollade jag upp de första 5 testen på google som jämför HD2900XT vs Gtx inget av de testen visar att ATI presterar så bra som du säger. Vad jag sett har du fortfarande inte producerat en länk till ett seriöst test där ati vinner flerparten av testen. Det borde ju kunna vara punkt för denna diskussion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Hur långa inlägg du än skriver så ser det ut som om 8800GTX springer just 8or runt 2900Xt
Nä 2900XT är mkt bra och prisvärt men kan inte mäta sig med GTX när man räknar prestanda knappt ens GTS 640mb. Men det är därimot både varmare och drar mer ström. Det du sa om att man inte lyckats använda hela R600 potential påminner mig bara om nVidia 5xxx serien. Dom är fortfarande inte något att ha... Sen är självklart alla tillverkare av drivrutiner ute efter att utveckla bättre drivrutiner. Men att gissa sig till att Ati kommer öka mer än nvidia är ju väldigt vagt.
Självklart är olika grafikkort bra på olika spel man kan inte välja vissa spel endast utan man bör se till helheten.

Eftersom du hade så många "vettiga" poänger i vad du skrev så kollade jag upp de första 5 testen på google som jämför HD2900XT vs Gtx inget av de testen visar att ATI presterar så bra som du säger. Vad jag sett har du fortfarande inte producerat en länk till ett seriöst test där ati vinner flerparten av testen. Det borde ju kunna vara punkt för denna diskussion.

Rätt roligt att du ens tvekar mellan GTS640 och 2900XT..

Sen gissar jag mig inte till något. Kallar även för att spekulera.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Sen är självklart alla tillverkare av drivrutiner ute efter att utveckla bättre drivrutiner. Men att gissa sig till att Ati kommer öka mer än nvidia är ju väldigt vagt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Rätt roligt att du ens tvekar mellan GTS640 och 2900XT..

Sen gissar jag mig inte till något. Kallar även för att spekulera.

om du inte gissar så vill vi se källa till dina påståenden
a) ATI's framtida drivrutiner kommer förbättra prestanda
b) att eventuell prestandaökning från ATIs drivrutiner kommer vara större än nVidias eventuella drivrutinsförbättringar

alternativt så säger du som de som inte har några sådana säkra uppgifter: vi hoppas på det...

PS och vad är det som är så roligt med att tveka mellan GTS640 och 2900XT menar du?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
om du inte gissar så vill vi se källa till dina påståenden
a) ATI's framtida drivrutiner kommer förbättra prestanda
b) att eventuell prestandaökning från ATIs drivrutiner kommer vara större än nVidias eventuella drivrutinsförbättringar

alternativt så säger du som de som inte har några sådana säkra uppgifter: vi hoppas på det...

PS och vad är det som är så roligt med att tveka mellan GTS640 och 2900XT menar du?

Precis det är rätt så roligt att man överhuvudtaget tvekar på valet mellan GTS640 och 2900XT då X2900XT är rätt så givet val.

Sen är det destomer roligare att du är osäker på att prestandaförbättringar till R600 kommer. Känner du dig osäker på det, vänta och se eller använd google.com

b, G80 har funnits rätt mycket längre och är betydligt mer optimerad med sina drivers jämfört med R600, samt G80 är enklare att optimera och behöver inte lika stor optimering för att nå nära full effektivitet med sin skalara arkitektur. Om något som jag försökt förklara på ett simpelt sätt är svårt att förstå är inte mitt problem, du får väl ta an dojan's favorit "time will tell". Jag är dock rätt säker på att du förstår.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]