Crossfire med tre grafikkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Varför inte välja två stycken 8800GTS 320M i så fall som ber betydligt bättre prestanda samt utvecklar mindre värme och nivå är inga problem med dom korten. Det skulle bli billigare.

Det är väl Crossfire vi snackar om nu?

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
Det är väl Crossfire vi snackar om nu?

Ja sorry, två HD2900XT då, men det är inte prisvärt. Då kan man lika gärna trycka i ett 8800Ultra som både är tystare, billigare och presterar väldigt bra.

Fyra HD2600Xt är inget wow prestandamässigt när man tittar på hur mycket det kostar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag vill se någon rik entusiast som köper 4 st kort och visar bilder
Snälla, någon miljonär har vi väl här på swec?!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ja sorry, två HD2900XT då, men det är inte prisvärt. Då kan man lika gärna trycka i ett 8800Ultra som både är tystare, billigare och presterar väldigt bra.

Fyra HD2600Xt är inget wow prestandamässigt när man tittar på hur mycket det kostar.

Inte prisvärt kanske, men fan så skoj att visa upp en burk med 4st grafikkort. Man kan ju alltid öppna gylfen och fläka fram innehållet där, men tror trots allt att flera grafikkort vinner :]

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag vill se någon rik entusiast som köper 4 st kort och visar bilder
Snälla, någon miljonär har vi väl här på swec?!

http://www.hexus.net/content/item.php?item=8924

Låt de som får saker gratis eller tillverkarna själva visa bilder

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Håller med om att det är svårt att se nyttan med det, men har inte ATi dillat en massa om att man skall kunna använda ett grafikkort som fysikkort?

Tror det är därför det släpps med t.ex. tre PCI-E 16x kontakter. Kan man har två i crossfire och eventuellt sitt gamla (ett från ATi såklart) som fysikkort.

http://ati.amd.com/technology/crossfire/physics/index.html

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

inte bra, jag tänker i alla fall inte att köra 3st grafikkort i framtiden, max 2. Men försöker klara mig med en värstingkort hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
inte bra, jag tänker i alla fall inte att köra 3st grafikkort i framtiden, max 2. Men försöker klara mig med en värstingkort hela tiden.

Apropå det, när ska du byta till R600 från ditt 8800GTX då?
Är inte det att byta ner sig?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

okej offtopic måste bara få ur mig det här, ända sen jag blev medlem här så har A.N'doja vart helt otroligt imot Ati, asso det är helt sjukt, han har aldrig skrivit något posetivt bara nvidia HELA tiden.

...fanboy...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Varför inte välja två stycken 8800GTS 320M i så fall som ber betydligt bättre prestanda samt utvecklar mindre värme och nivå är inga problem med dom korten. Det skulle bli billigare.

Eller ett R600 som utpresterar dom i högre upplösningar/senare spel pga dess minne på 320MB.

Och hur du kan föreslå ett Ultra framför dubbla R600 visar bara hur insnöad du är på nVidia. Inte första gången. Denna gången skall jag inte låta det skena iväg, funderar på att ta upp den äldre tråden med R600 vs G80. Du tycks inte ha god koll på nätet hur R600 verkligen presterar, skalar, pris/prestanda och hur det ser ut efter varje ny driver som kommit...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Eller ett R600 som utpresterar dom i högre upplösningar/senare spel pga dess minne på 320MB.

Vi säger väl två stycken 8800GTS 640MB då

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Vi säger väl två stycken 8800GTS 640MB då

2st R600 Speciellt när det är ett CF moderkort vi snackar om...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
2st R600 Speciellt när det är ett CF moderkort vi snackar om...

Man jag vill i alla fall se en fullt fungerande 24/7 rigg med 4st kompressorkylda HD2900XT och en kompressorkyld processor. Och en 14 årig kille som släpar den till Dreamhack nästa sommar :D.

Det vore respekt

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Tycker det det är bra att man kan köra även 3 grafikkort.
Fanns det någon begränsning på 2 grafikkort? Isf vore det dåligt.
Man borde kunna köra hur många grafikkort som helst.

Själv skulle jag dock aldrig köra fler än ett grafikkort.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

Jag kommer inte ens köra SLI/Crossfire, det räcker med ett grafikkort för min del. Slöseri med pengar är vad det är.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

haha sitter här och läser alla olika komentarer och tänker på hur hög min elräkning skulle bli om man skaffade sig 4st grafikkort

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk

undra när vi normala har råd att köpa 4 grafikkort..

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
undra när vi normala har råd att köpa 4 grafikkort..

2009? då borde man kunna köra 4 st 8800ultra eller ev. gtx

Visa signatur

Zantzano - 70 Warlock - Twilight's Hammer EU -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Är detta framtiden?

Om 20 år har alla ca 12 graffekort och 3st PSUer?

Blev det så med voodoo? nej.

Nu har jag inte läst tråden, men innebär det inte att man nu kan ha 2x 16x? Alltså "riktigt" CF då båda grafikkort kan teoretiskt användas fullt ut? Nu är det väl så att bara ena grafikkortet kan göra det medans det andra får nöja sig med 8x (lr var det 4x?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Seriöst, ska de aldrig ge sig? ...
Jag förstår verkligen inte varför de fortsätter med att bara utöka antalet kort när vinsten från det är så liten. Visst är det trevligt med fler platser och fler skärmar men ändå. Ge mig ett ordentligt kort med stöd för fler skärmar istället, skulle vara av mer nytta.

word

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Folk sa ju att det börja bli löjligt när SLi med 2st gfkort kom ut, men det börjar nog gå för långt.

Permalänk
Medlem

alla är så negativa här!!!
kanske döpa om sidan till underclockers:)

håller med nån som sa nåt i tråden att det finns andra forum om man inte gillar detta,

*besök gärna
* www.fotsvamp.se
*www.fonus.se
*www.kyrkansbegravningsbyra.se

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lapdance
alla är så negativa här!!!
kanske döpa om sidan till underclockers:)

håller med nån som sa nåt i tråden att det finns andra forum om man inte gillar detta,

*besök gärna
* www.fotsvamp.se
*www.fonus.se
*www.kyrkansbegravningsbyra.se

Haha! Klart som fan folk är negativa när dom vet att dom inte kan påkosta sig 4st grafikkort utan att behöva sälja både sig själva och sin familj. Pessimismen går som gonorré här på forumen. Finns ett jävla bra uttryck som skulle kunna ändra på hela inställningen folk har:
- "Get fucking laid!"

4 grafikkort är väl inte den bästa lösningen för någon som bara spelar på sin dator, men för folk som gör desto mer kan absolut ha användning för detta.
Sen är jag så jävla förvånad att folk är så förbannat tröga att dom inte kan se 2-3 år fram i tiden när speltillverkarna helt plötsligt skapar spel med alla CPU/GPUer i åtanke.
Klart som fan att man sågar detta om man är ett 14årigt (snackar om mental ålder) CS-slan.

Alla av er, fram med handkrämen och en näve näsdukar och återkom när ni släppt lite spänningar och kan se på saker objektivt istället för att börja storböla och få rena PMS-attacker över att AMD släpper ett moderkort med 4 PCI-E portar.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lapdance
alla är så negativa här!!!
kanske döpa om sidan till underclockers:)

håller med nån som sa nåt i tråden att det finns andra forum om man inte gillar detta,

*besök gärna
* www.fotsvamp.se
*www.fonus.se
*www.kyrkansbegravningsbyra.se

AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHHAHAAHAHHAHAAHH!!!!!

Den var klockren! :D:D:D

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

förstår inte varför så många klagar på sweclockers nu då

är man intresserad av riktig överkockning finns det speciella sidor för sådant också.

ja tycker pci platserna sitter väldigt nära vaandra så det kanske inte blir så lät o kyla dom direkt.
amd lasso tycker ja mer om än att behöva krångla med master o slave kort o kablar mellan dom också.

men en tre stegs cascade o dra kapilärrör till alla korten skulle va coolt o ha eller me lite mellanrum mellan korten få på riktiga tuber på dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
Haha! Klart som fan folk är negativa när dom vet att dom inte kan påkosta sig 4st grafikkort utan att behöva sälja både sig själva och sin familj. Pessimismen går som gonorré här på forumen. Finns ett jävla bra uttryck som skulle kunna ändra på hela inställningen folk har:
- "Get fucking laid!"

4 grafikkort är väl inte den bästa lösningen för någon som bara spelar på sin dator, men för folk som gör desto mer kan absolut ha användning för detta.
Sen är jag så jävla förvånad att folk är så förbannat tröga att dom inte kan se 2-3 år fram i tiden när speltillverkarna helt plötsligt skapar spel med alla CPU/GPUer i åtanke.
Klart som fan att man sågar detta om man är ett 14årigt (snackar om mental ålder) CS-slan.

Alla av er, fram med handkrämen och en näve näsdukar och återkom när ni släppt lite spänningar och kan se på saker objektivt istället för att börja storböla och få rena PMS-attacker över att AMD släpper ett moderkort med 4 PCI-E portar.

Faktum är att det inte är en bra lösning till någonting alls, och det är tillräckligt för att vara negativ till det. Att folk sen inte har råd är också en anledning men det behöver inte vara den enda. Fler kortplatser är ju bra, men att det ska krävas sådana här löjliga tilltag för att det ska komma moderkort med de platserna är ju skrattretande.

Att sen folk är så "förbannat tröga" att de inte kan se de där 2-3 åren in i framtiden är för att flera kort är en så otroligt kass lösning. Det är svårt att kyla, jobbigt att driva och kostar apa både i inköp och i drift. Om spelutvecklare verkligen börjar förvänta sig att folk ska ha en 2-4 gpu:er på skilda kort i burkarna så är det någonting som gått allvarligt snett. Man ger upp mycket mer än man får tillbaka, det är som att bryta foten på sig själv för att inte känna av huvudvärken man har... Och när det gäller folk som gör annat än spelar och är i behov av grafisk prestanda så sitter inte de med kort de hittat i reklamen på FZ heller utan har nog ordentliga riggar. Flera kort på det här sättet är menat att tilltala just småttingarna på DH och lura i dem att fler kort = bättre, när det i verkligheten bara är i fåtalet fall det verkligen stämmer.

Om du nu verkligen vill se förbättringar så börja titta närmare åt att förbättra korten och inte bara antalet... Fler av någonting betyder inte per automatik att det blir bättre, bara att man har flera...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Men nya chipsetet så verkar det ju onekligen som att CF kommer skala bättre, det talas om 1.8ggr prestandavinst med två grafikort och som jag nämnde tidigare så är nog inte tanken att vi ska ha fyra stycken grafikort som enbart hanterar grafiken utan det är nog så att ett ska användas som fysikort.

För övrigt vad det gäller hela det här konceptet så tycker jag det hade varit bättre om man jobbade mer på hur man kan få grafikorten dual, quad, hexa core etc. Hade det inte varit en bättre lösning med flera kärnor på ett kort istället för en hela drös kort i burken?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarl
okej offtopic måste bara få ur mig det här, ända sen jag blev medlem här så har A.N'doja vart helt otroligt imot Ati, asso det är helt sjukt, han har aldrig skrivit något posetivt bara nvidia HELA tiden.

...fanboy...

offtopic måste bara få ur mig det här, Nu är du ute o reser.
Om du läser vad han skriver objektivt så ser du att så är inte fallet.
Han skriver sin uppfattning om ATI och deras kort.
Läser du noga så ser du att han inte föredrar ATI före Nvida o tvärt om.
Nästa kort han köper kan mycket väl bli ett ATI om han tycker det presterar enligt hans premisser bäst för pengarna.
Förövrigt var det ett väldigt onödigt påhopp.

Ontopic:

Jag och också inne på idén med flera kärnor på ett grafikkort.
Det tror jag är framtiden samt att fysikkortet blir inbyggt i moderkorten.
Vad som behövs är ett fysikchipp som blir en standard alla rättar sig efter.

Som sagt, flera kärnor på ett grafikkort vore läckert men inte förren dom blir bättre på att fixa värmen som utveklas och dra ned på hur mycket ström det drar.
Just nu börjar det bli löjligt. Fortsätter det så här så blir det för dyrt att ha en PC för spel. Det får bli avanserade konsoller till det isf.

För att kommentera just moderkort som har 4st PCI-E.
Det är ju lysande för som verkligen behöver det.
Dom som ger oss underbara filmer som Shrek tex.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Är detta framtiden?

Om 20 år har alla ca 12 graffekort och 3st PSUer?

Japp detta är framtiden. Nu tror jag knappast man kommer köpa 4 st grafikkort. Därimot går nog utvecklingen mot flera cpu/gpu´s. Blir nog nästan som med multipel på cpuerna. Beroende på pris får man en 8 eller 10 kärnig cpu. Se på de nya spelkonsollerna de är i framkant av utvecklingen. Jag tror att 10 Ghz som man pratade om för många år sedan med när P4 kom ligger väldigt långt fram i tiden. Tror att en hexacore med 2ghz per cpu som kan prestera som en 12ghz cpu ligger mycket närmare. I framtiden kommer man närma sig 100% vinst i prestanda vid dubblande av kärnor. Detta även i grafikkort. Man kommer dock fortfarande max använda 2 st grafikkort fast då med typ 12 gpu´s.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
kan inte PC-spelandet dö snabbare, den rycker fortfarande

Yep, spelutveklarna har redan svårt med att komma med något nytt.
Hur avancerat grafiken än blir så blir jag inte imponerad, kanske wow effekt i 2-3 minuter men spelandet är det samma

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.