Permalänk
Medlem

Blir galen på min 4200+ x2

Tjaaa

Skrev ett inlägg tidigare inlägg och jag trodde jag hade fått svar på de mesta.. Jo jag hade problem med prollen att den sticker upp 110 ° i corecenter imellanåt och vill stängas av osv.. använder mig att speedfan oxå och den visar desamma. Hade fått tips om att installera om XP.. och de har jag gjort men de håller på fortfarande på.. misstänker bara att de mäter fel ibland de är inget som märkts vid datorn i sig..

Prollen rullar på ett MSI k8n neo-fx 250 gb (939).

Har amd-drivern installerad, samt dualcore optimizern. Spelar ingen roll om jag har cool n quiet igång de är samma fenomén.. Efter en boot så försvinner de.. men kommer tillbaks ibland..

Mvh /Erik

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 XP6000+ @ K9AGM2-FIH, Corsair 2048 mb DDR2, Geforce 8800GTS 320mb

Permalänk
Medlem

Är den nymonterad? Tänkte om det är tjall på kylaren som inte sitter som den ska, glapp osv.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Jaa. den är relativt nymonterad.. glapp vet i sjutton.. monterade om den 2 gånger de sitter som berget. :S

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 XP6000+ @ K9AGM2-FIH, Corsair 2048 mb DDR2, Geforce 8800GTS 320mb

Permalänk
Medlem

Använde du nån kylpasta, antigen för lite eller för mycket? uppenbarligen är nåt fel så ta av kylaren och gör igen.

Permalänk
Medlem

Har för mig att detta var något bugg på MSI korten. Bäst är om du ser till att ha senaste bios men också laddar hem Coretemp och kollar din äkta temperatur:

http://www.thecoolest.zerobrains.com/CoreTemp/

Det plockar data genom SMbus från processorn direkt så får du aktuell temperatur för varje kärna.

Får du höga värden i Coretemp så är det nog bra att se över så att kylaren har kontakt med processorn samt uppdatera bios om inte redan gjort.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Hej hade samma problem med min 4800+ på mitt asus M2N32SLI-DELUXE.

visade sej att höljet som sitter över processorn inte får kontakt med kärnan tillräckligt, bara att skicka tillbaka och få ny

Permalänk
Medlem

Hej! Oj vad svar.. hehe. pasta finns på och jag tog inte mer en ett riskorn som rekomenderas.. kylet sitter på som de ska o allt.. tycker de är skumt. Senaste bios installerad. Ska testa coretemp en gång tackar! Grejen är att processorn går inte på nåt sätt varm på nåt konstigt sätt utan de knatar på som vanligt bara att jag får fel läsning ibland och de börjar tjuta o sånt.. Båda coren brukar inte ligga på ungefärlig temperatur eller? för min ena core är 10-12 grader varmare än den andra enligt (Coretemp). Men de är inga farliga temperaturer en x2 går ju varmare än singel.

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 XP6000+ @ K9AGM2-FIH, Corsair 2048 mb DDR2, Geforce 8800GTS 320mb

Permalänk
Medlem

110grader stämmer inte för då hade ditt moderkort tängt av din dator.... undrar bara om du har varit inne på www.amd.com och tankat ner Dualcore drivrutinerna till din CPU, eftersom XP inte har inbyggt stöd för AMD´s dualcore.. efter att jag hade installerat den drivrutinen så "sjönk" min temp med 40grader , alltså började visa rätt.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma prolle, ett MSI K8N Neo2 Platinum och exakt samma problem.

Ibland åker tempen iväg till 110 C i både CoreCenter och Speedfan, datorn funkar dock ehlt normalt ändå när det händer, så den måste visa fel bara.
Bootar jag om datorn funkar allt normalt igen.

Misstänker dock att problemet är att tempen visas i fahrenheit helt plötsligt av någon anledning då 42 C = 110 F och min temp efter reboot låg på 42 C.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Jag har precis samma prolle, ett MSI K8N Neo2 Platinum och exakt samma problem.

Ibland åker tempen iväg till 110 C i både CoreCenter och Speedfan, datorn funkar dock ehlt normalt ändå när det händer, så den måste visa fel bara.
Bootar jag om datorn funkar allt normalt igen.

Misstänker dock att problemet är att tempen visas i fahrenheit helt plötsligt av någon anledning då 42 C = 110 F och min temp efter reboot låg på 42 C.

Vad har du för BIOS version? Jag körde ett moddat bios till min 3000+ men det vägrade min 4400+ så jag fick uppdatera till 1.D.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Jag har precis samma prolle, ett MSI K8N Neo2 Platinum och exakt samma problem.

Ibland åker tempen iväg till 110 C i både CoreCenter och Speedfan, datorn funkar dock ehlt normalt ändå när det händer, så den måste visa fel bara.
Bootar jag om datorn funkar allt normalt igen.

Misstänker dock att problemet är att tempen visas i fahrenheit helt plötsligt av någon anledning då 42 C = 110 F och min temp efter reboot låg på 42 C.

Vad har du för BIOS version? Jag körde ett moddat bios till min 3000+ men det vägrade min 4400+ så jag fick uppdatera till 1.D.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Vad har du för BIOS version? Jag körde ett moddat bios till min 3000+ men det vägrade min 4400+ så jag fick uppdatera till 1.D.

Minns inte vad jag kör för version, men uppdaterade iaf till den senaste innan jag installerade prollen.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Tjaaa.. kul att jag inte är ensam om problemet.. men nu verkar den funka bra igen.. eller den har inte gett ifrån sig några vibbar på ett tag nu.. Hm.. dual-core driver? är de samma so dual-core optimizern? Jag har den senaste bios versionen.. den uppdaterade jag för 3 månader sen typ.. Den släpptes i januari och de har inte kommit någon mer sen efter de.. Men jag tricksar lite så får vi se.. än så länge så har den inte dummat sig..

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 XP6000+ @ K9AGM2-FIH, Corsair 2048 mb DDR2, Geforce 8800GTS 320mb