Köpa Q6600 nu eller E2140 nu och Yorkfield sen?

Permalänk
Hedersmedlem

Köpa Q6600 nu eller E2140 nu och Yorkfield sen?

Som topic säger.
Jag har kommit tillbaka från utlandsvistelse med bärbar dator och har bara den nu som vettig dator. Dock är det bara enkelkärnig och mobility radeon x600 grafik. Så jag behöver en ny stationär dator "nu", inte vänta till jul eller nått.
DDR2-6400 2x2 GiB minne är inköpt (i fruktan för prishöjningar).
Jag gillar ju AMD men som sagt ska ha ny dator nu och inte när de masar ut Phenom X4, så de har förlorat sin chans.
Jag behöver ett moderkort, ska snart välja ut något med P35.
Men processorn...

Alltså är jag inte helt insatt i intel-lägret och framtida processorerna. Hur mycket bättre uppskattas det att de kan bli? Såg på anandtech att det kommit ut när Xeon DP ska släppas (november) men troligen är Yorkfield (quad core) sent Q4 eller Q1 2008 (alltså desktopquadisarna) ?

Jag vet att jag ska ha quad core till slut, jag är väl insatt i det. Supreme commander mår bra av det (och länka inte till anandtech-testet, [H]ard|OCP-testet med bättre mätmetod visar övertag för quad core) och när UT3 kommer i november så har det quad core stöd (och epic brukar kunna sina saker). Det är spelen jag ser fram emot, även andra saker som motiverar det.

Men dilemmat: Är det kanske bättre att vänta på Yorkfield genom att köpa en E2140 nu, 612 kr på db.com och kränga den för några hundralappar när yorkfield släpps?
[För dem som inte vet så även om det står Pentium så är det Allendale-kärnan i den. En core 2 duo med lite L2 cache (1 Mib) och sämre buss än conroe. Men den ska väl gå att skrämma upp 1 GHz minst över orginalfrekvensen.]

En sista fråga: Alla kallar nya 45nm arkitekturen för penryn. Läser man wikipedia får man uppfattningen att det är namnet på just kärnan för CPU:er till bärbara som ska kallas penryn, med Wolfdale (dual core) och Yorkfield (quad core) som desktop CPU:er.
På andra håll låter det som att penryn är samlingsnamn för alla dessa nya processorer (mobile-, desktop- och serversegment).
Vad gäller?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Geeks
SweClockers

Off topic: Jag ser processorn som kanske den mest ointressanta datorkomponenten i dagsläget. Uppgraderade nyligen från en X2 2500 MHz till en Q6600 (i 3,2 GHz nu pga värmen) och märker minimal skillnad, varesig det handlar om spel eller "seriösa" program. Det är framförallt syntetiska benchmarkprogram som spottar ut bättre resultat, men 110 eller 125 fps i Oblivion är mest av akademiskt intresse. Mjukvaran har helt enkelt inte hängt med i samma takt som förr i världen.

On topic: Köp det du tror du behöver i dagsläget. Det kommer alltid nya fina processorer runt hörnet. Tråkigt svar, men det är sant.

Angående kodnamnen så handlar det om att Intel kallade den nya arkitekturen för Penryn ett bra tag (oavsett användningsområdet), och folk har tydligen lagt det på minnet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Största dilemmat för nyköp är ju moderkortet då det bestämmer vad du kan ha för processor, minnen och grafikkort "SLI/Crossfire". Och därefter är det ju nätagget som är stötestenen men det är ju en annan fråga. Så är det något du skall lägga krutet på när det gäller tankeverksamheten och pengarna i slutändan är det vad för moderkort du vill ha och vilka funktioner som du är ute efter.

Var rädd om dig Aqualize, det är en djungel därute!

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Största dilemmat för nyköp är ju moderkortet då det bestämmer vad du kan ha för processor, minnen och grafikkort "SLI/Crossfire". Och därefter är det ju nätagget som är stötestenen men det är ju en annan fråga. Så är det något du skall lägga krutet på när det gäller tankeverksamheten och pengarna i slutändan är det vad för moderkort du vill ha och vilka funktioner som du är ute efter.

Var rädd om dig Aqualize, det är en djungel därute!

Asus P5K troligast. Kanske P5K Deluxe.
Jag behöver 2 st x16 platser fast de behöver inte klara av SLI eller crossfire och den ena räcker med x4 signaler som det har.
Som sagt minnet har jag redan.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

skulle nog köpa en E6750 om du inte använder massa 3dprogram som använder alla 4 kärnorna.

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk

OFF: Jag tycker CPU är den viktigaste komponenten helt klart.
Uppgraderade från X2 4400+ till E6750 och det är en enorm skillnad!

När ja packade upp DVDR (4.4GB) med min gamla så dröjde de upp emot 3-4 minuter och nu går de på max 1 ½ minut

ON: Köp en E2140 helt klart. Q6600 är överskattade.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Varför inte ett AM2 nu och en Phenom senare när dessa släpps? Du kan ju få tag på en 3600+ och klocka den rejält.

Finns ju folk som har klockat sina 3600+ ganska mycket.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Jag börjar tvivla på K10 och Agena-kärnan. De behöver prestera bra mycket per MHz för att vara slagkraftiga. De kommer väl inte lanseras i början i så höga hastigheter.
Arkitekturen gillar jag men de behöver kunna skruva upp frekvensen också.

Jag läste lite test nu. En E6300 (1,86 GHz och 2 MiB L2 cache) motsvarade tyckte jag 2,4-2,7 GHz Athlon 64 X2 av de högre modellerna (alltså de med mer cache än 3600+)
E6300 har mer cache än E2140 visseligen (och högre frekvens). Men om en X2 3600+ landar på säg mins 3 GHz och E2140 på samma så kommer ju den senare vara ha bättre prestanda.

edit: Nu har jag läst in mig på ett test där X2 3600+ och E2140 var med. Det var närmare i prestanda. Ofta 2140 före men ibland ombytta roller. I spel märktes det skillnad mellan 1 och 2 MiB L2 cache på core arkitekturen (E4300 användes för det senare).
Men när man räknar in övercklockningspotentialen och vad det ger för prestanda tycker jag det talar emot X2 3600+

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

e2140/e2160 hamnar ofta bakom AMD's motsvarande modeller i samma prisklass. När man talar om överklockning och strömförbrukning så fungerar Intel's processorer mycket bättre. De snabbare Athlon-modellerna skjuter i taket vad gäller strömförbrukning (vilket även påverkar temperatur, överklockningspotential osv).
Som du redan skrivit så spelar mängden cache en ganska stor roll i spel. Men om du skall spela så lägg hellre pengarna på ett bättre grafikkort och sedan den bästa av Intel's processorer du har råd med.
E2140 hade jag sett som ett utmärkt val, tillsammans med ett p35-moderkort, pc6400 en towerkylare och ett 8800gts/x1950pro, beroende på vad budgeten tillåter. Lycka till!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Hedersmedlem

Ja E2140 eller Q6600 nu, Asus P5K-E, någon bra kylare (har inte läst in mig på dem ännu) och 8800GTX 640 MiB är vad jag planerar för.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Okay. för högre klockningar Thermalright Ultra 120 (extreme), Noctua nh-u12F, Scythe Ninja (Infinity njaa...).
En billigare kylare som jag lagt märke till är Cooler Mater HyperTX2. Kostar bara 199kr och är även den en towerkylare. Jag hade gärna testat en sådan.

Länkar med recensioner:
Thermalright Ultra 120

Noctua NH-U12F
Scythe ninja plus (aka rev2)
CM HyperTX2 testlänkar från komplett.se (overclockersonline är intressant läsning)

edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Du glömde Tuniq Tower 120.

Nähe, Tuniq Tower 120

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Okay. för högre klockningar Thermalright Ultra 120 (extreme), Noctua nh-u12F, Scythe Ninja (Infinity njaa...).
En billigare kylare som jag lagt märke till är Cooler Mater HyperTX2. Kostar bara 199kr och är även den en towerkylare. Jag hade gärna testat en sådan.

Länkar med recensioner:
Thermalright Ultra 120

Noctua NH-U12F
Scythe ninja plus (aka rev2)
CM HyperTX2 testlänkar från komplett.se (overclockersonline är intressant läsning)

Du glömde Tuniq Tower 120.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Aqualize - Jag ligger själv och funderar på i princip exakt samma sak. Berätta gärna vad du valde sedan och om du blev nöjd med ditt val eller inte.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Hedersmedlem

De nya 45-nanometersprocessorerna går under samlingsnamnet Penryn, vilket är arkitekturen som baserar sig på den tidigare Conroe-arkitekturen. Skillnaden är här att ingen processor heter samma namn som arkitekturen i Conroes fall. Processorerna är som du nämnt Wolfdale och Yorkfield i desktop-segmentet och Harpertown (fyrkärniga) och Wolfdale (samma som desktop) i server-segmentet.

Skillnaden prestandamässigt är nog inte särskilt stor, men de nya 45-nanometersprocessorerna lär vara svalare. Den största argumentet för ökad prestanda är ökad cache-mängd.

Jag tror att Penryn-processorerna (desktop) kommer att lanseras i första kvartalet nästa år. Vettekatten om det är värt att köpa nytt när de kommer iom att processorerna är så billiga nu.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Kr^PacMan: Jag som precis hade bestämt mig för att vänta på Penryn...

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Varför inte ett AM2 nu och en Phenom senare när dessa släpps? Du kan ju få tag på en 3600+ och klocka den rejält.

Finns ju folk som har klockat sina 3600+ ganska mycket.

Det finns inget som säger att phenom kommer vara bättre än penryn även om artiktekturen är intressant

och penryn kommer förmodligen gå att clocka betydligt mycket bättre

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hedersmedlem

Min situation är ju lite annorlunda i.o.m. att jag inte har något alls som presterar någelunda i spel. Folk som sitter och funderar på om de ska byta ut sin E6400 eller sånt till Q6600 eller vänta på penryn tycker jag självklart kan vänta.
Men just nu lutar det nog åt att det blir Q6600, jag läste något om 10-15% bättre prestanda i samma klock med penryn, plus att den ju går svalare och kommer i högre frekvenser. Men om jag lyckas klocka upp en Q6600 så borde den stå sig gott.

Just nu är jag fadder i nollningen och springer runt hela dagarna. Skulle jag köpa något skulle det typ bara ligga i kartongerna i några veckor. Så ännu är det inte bråttom att välja.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Men just nu lutar det nog åt att det blir Q6600, jag läste något om 10-15% bättre prestanda i samma klock med penryn, plus att den ju går svalare och kommer i högre frekvenser. Men om jag lyckas klocka upp en Q6600 så borde den stå sig gott.

Jag tror att en uppklockad Q6600 står sig mycket bra mot Penryn-processorerna i real world-tester.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hm ja står faktiskt i valet o kvalet om E6850 / q6600 eller att vänta på Penryn serien. Om nu penryn släpps Q1 2008 kan ja lika gärna köpa en processor nu och spara pengar till den nya. Vilket fall som helst väntar ja på X38 korten Någon som vet om X38 korten kommer ha stöd för 45nm serien ?

Edit: Hehe Aqualize. Själv ska man nolla nästa vecka iklädd frack som förövrigt va med i ett inslag på tv4. Rektorn fick hjärtattack och la genast ner allt vad nollning hette, men nu har vi tagit upp det igen! (ny rektor)

Permalänk
Hedersmedlem

P35 ska väl ha stöd för penryn? X38 borde väl ha samma.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

P35 har stöd för Penryn.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |