Permalänk
Medlem

Thermal Right - 42-45 grader?

Hejsan

Jag har installerat en ThermalRight 120 Ultra extreme, jag undrar om 42-45 grader när jag bara surfar etc är mycket? Kan det bero på för tjockt lager kylpasta, eller är det normalt?

Har en fläkt som sitter på som blåser på den, är det så det ska vara?

Edit: Det är en E6600 utan någon klockning, Core 1 och Core 0 ligger fortfrande på 47 och 46 grader.
Edit 2: Öppnade chassit, nu ligger den på 38 grader

Mvh
Karim

Permalänk
Medlem

Verkar vara bra varmt, testa o montera om den med lite tunnare lager. Fick montera om min en 5ggr innan ja blev nöjd. Kör me orginalpastan som följde med också. Fast tror mina sensorer är muppiga då ja ligger ca 28 grader idle oklockat. rumstemp på en 23-24 grader.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Verkar vara bra varmt, testa o montera om den med lite tunnare lager. Fick montera om min en 5ggr innan ja blev nöjd. Kör me orginalpastan som följde med också. Fast tror mina sensorer är muppiga då ja ligger ca 28 grader idle oklockat. rumstemp på en 23-24 grader.

Ok, du har en fläkt som ligger och blåser på va? Eller har du en som blåser ut om man nu ska säga så, det ultimata kanske skulle vara att ha en som blåser på och en som blåser ut?

Permalänk
Medlem

ja har en som sitter på den o blåser bak luften där jag har en i chassit som tar ut luften. men ja klarar mig utan fläkt också fast har den på för ja klockar lite. fast ja har ju måånga fläktar i chassit annars så blåser ju oavsett för mig.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Bra ventilation i chassit gör stor nytta.

Har själv testat lite olika saker med mitt mech chassi där de sitter 2st 120mm fläktar och 6st 92mm, många fläktar man får på lite spänning så dom surrar bara lite

Det gäller att ha en bra flöde genom chassit, få in frisk och sval luft men också få ut den..

Vet folk som köpte värsta kylarna och klagat på temp och sen öppnat chassit och fått ner temperaturen mycket.

Det betyder att det är dålig genomströmning i lådan.

kör alltid som regel att försöka få in ny luft långt ner i chassit (man har oftast svalare luft nere på golvet än i knä/midjehöjd.
och sen försöka köra ut luften från chassit så långt upp det går för varm luft stiger.

I dagens chassi sitter det oftast en fläkt i nästan samma linje som en processorkylare..

Men iaf.....fin luft in långt ner, dum och varm luft ut uppe..

//Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
ja har en som sitter på den o blåser bak luften där jag har en i chassit som tar ut luften. men ja klarar mig utan fläkt också fast har den på för ja klockar lite. fast ja har ju måånga fläktar i chassit annars så blåser ju oavsett för mig.

Så här ser det ut

Tips?

Kylare 1: Är en 120mm fläkt som blåser på Thermalrighten
Kylaren 2: Blåser ut luften från chassit

Edit: Tack för tipsen peter, ska tänka på det.

Permalänk

Hvilket chassi har du?

Visa signatur

AIR COOLING MANIAC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazycooler
Hvilket chassi har du?

Antec Sonata

Jag testade klocka nu, fick upp den till 3.4ghz, den ligger på 63 grader full load och 53 vid vanlig användning. Jag tror det kan vara 3 grejer som är fel.

1. För mycket kylpasta (har bytt 2gg nu så jag tror inte det borde vara det)

2. Jag har skruvat skruvarna till Thermalrighten ordentligt men fortfarande kan jag röra på den lite

3. Jag har fläkten fel monterad, den som är nu blåser på tornet, kanske behöver ett som blåser ut varm luft från tornet.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

testat o köra med öppen chassi sida?? jo du kan ju prova o ha en till fläkt på processorn, så de blir push-->pull funktion, frågan är om det kan hjälpa så pass mycket. jag kan också röra på min lite, fast bara vrida den då annars så sitter den fast.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
testat o köra med öppen chassi sida?? jo du kan ju prova o ha en till fläkt på processorn, så de blir push-->pull funktion, frågan är om det kan hjälpa så pass mycket. jag kan också röra på min lite, fast bara vrida den då annars så sitter den fast.

Mm jag har testat att köra öppet, max några graders skillnad nu efter ett par ändringar, det enda jag kan komma på nu som är felet är kylpastan nu när du säger att det går att vrida på den lite..

Edit: Vafan vill den mig.. har bytt kylpasta 3gg nu, följt guider etc, fortfarande jävligt hög temp på vardaglig belastning, inte nog med det men mitt nätagg har börjat gå i högvarv.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska testa att vända på fläktarna och låta chassi fläkten trycka in sval rumsluft och sen låta chassifläkten köra den genom cpuflänsen istället för att chassits varmare luft går genom den.
Som det ser ut på bilden så har du stort undertryck i lådan för att du har för lite luft in i lådan.
Jag brukar ALLTID låta chassifläkten på mitten och nere fram ta in luft och aggfläkt och ta upp ett 120mm i "taket" på lådan för att få ut den överblivna varma luften.
Luften ska ju vara balanserad för bästa resultat dock försöker jag alltid oxå ligga med pytte lite övertryck för att slippa få in det värsta dammet.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik29
Jag tycker att du ska testa att vända på fläktarna och låta chassi fläkten trycka in sval rumsluft och sen låta chassifläkten köra den genom cpuflänsen istället för att chassits varmare luft går genom den.
Som det ser ut på bilden så har du stort undertryck i lådan för att du har för lite luft in i lådan.
Jag brukar ALLTID låta chassifläkten på mitten och nere fram ta in luft och aggfläkt och ta upp ett 120mm i "taket" på lådan för att få ut den överblivna varma luften.
Luften ska ju vara balanserad för bästa resultat dock försöker jag alltid oxå ligga med pytte lite övertryck för att slippa få in det värsta dammet.

Tack för tipsen, men om jag kör med öppen låda spelar detta ingen stor roll eller hur? eller? Tänkte mer att det borde vara fel på monteringen eftersom den vägrar kyla ordentligen, men har testat 3gg nu är out of clues.

Permalänk
Medlem

vad kör du med för kylpasta? jag loadar max 52grader i orthos i 3.2ghzmed mina fläktar på ca 800rpm förutom cpu kylarn som går i 1200rpm med den kylpastan som medföljde så tycket fan du borde ha bättre temps oklockat.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Jag har 21-22 grader med min fast oklockad Kanske visar fel men 45 är det inte

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
Jag har 21-22 grader med min fast oklockad Kanske visar fel men 45 är det inte

Med stor sannolikhet så visas dina temperaturer 15 grader fel. Ladda hem betan på CoreTemp (0.95.4) så lär du få en mer rättvisande temperatur.

Permalänk
Medlem

Jag har 37-38 grader oklockat...är det ok? =/

Permalänk
Medlem

monterade polarns 6750 på en asusbräda p5k se och min 6850 på en p5k e wifi helgen efter och tyvärr så hade min cpu inte på länga vägar så bra temp som hans varken idle eller load,
Låg runt 55 load på min utan clock:( han på typ 35g,
bara att inse att jag skulle få lappa eller som i mitt fall hjälpte det med en kylare som jag skruvade dit för att få bättre press på ena sidan.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan