Imponerad av Windows Server 2008!

Permalänk
Medlem

Imponerad av Windows Server 2008!

Jag har kört den nya RC0 av Windows Server 2008 Enterprise hela dagen idag, under VMWare Workstation 6.01 med WMWare-tools och Server 2008(experimental)-inställningar. Detta under XP SP2 på en gammal AMD X2 939-burk _utan_ stöd för Virtualisering. Gjorde en 30GB-image med fast storlek för bästa diskprestanda.

Prestandan är helt ok! Känns tom responsivt i guit, och nätverksprestandan är otroligt bra. Allt ser ut som Vista i Classic-läge, men det verkar verkligen vara bra mycket mer fart än i Vista. Om det flyter så här bra som gäst, helt ok att sitta och jobba: i fullscreen tänker man aldrig på att det är en gäst, så undrar man hur fantastiskt bra prestandan blir när man kör native. Eller när man kör den som ren server i core-läge.

Kärnan verkar vara en stor prestanda-uppgradering från Vista-kärnan

Det är också trevligt med moduluppbyggnaden, nästan allt är avstängt från början, man lägger till funktioner som "roles" i "Server Manager". Mycket bra!

Säkerheten är mycket hög från början, IE7 är i nästan o-surfbar Men det var bara in med Mozilla, så fungerar vanlig surf. Och blixtsnabbt.

Kanske något att tweaka om till workstation för gamers? DirectX 10 är faktiskt installerat från början

Min betatest-licens går ut i Juli nästa år, och uppgradering till RTM är tillåtet från RC0. Börjar smått att fundera på att köra detta som huvud-OS!

Rekommenderar att testa, och när jag tänker mer på det, just att tweaka det till ett perfekt Workstation/Gaming-OS!!!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Finns det någon 180dagars version?

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk

Intressant indeed! Det är ju för att läsa sådana här initierade och välskrivna små inblickar i andra datoranvändares vardag som jag finns här!

Visa signatur

Rosig om kinden, solsken i blick. Ljuva ord genererar en känsla av luddighet i bröstet. Alkohol gör mig fluffig i kanten.

Permalänk
Medlem

I tanke på hur bra Windows NT/server versioner (NT3.1/4 win2000/2003) tidigare har funka så ser jag fram imot win2008, inte just kanske som ett server OS ut just som ett stabilt och välutvecklat desktop OS.
2003 krävde ju inte så mycket för att få det att funka perfekt som desktop/spel OS, hoppas det kommer bli lika enkelt i 2008 och med samma övertag mot Vista som 2003 har mot XP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geil
Finns det någon 180dagars version?

Ja, det finns en CTP "Community Technology Preview", som går ut den 7 April 2008. Bara att Googla på Windows Server 2008 RC0 CTP. Man måste registrera sig i nån form gissar jag, så att man blir medlem av "Community". Sen får man en länk till ett personligt licensnummer via mail.

Själv behövde jag inte leta efter den, eftersom jag är registrerad Technet-användare så fanns den helt plötsligt bara i mina downloads. Och licensen poppade upp så fort jag började ladda ner. Den gäller till i mitten på Juli, som sagt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Därför jag älskar Win2003 och undviker XP och Vista så långt det bara går Fungerar på ungefär samma vis med roller osv. Jag kommer definitivt ta en titt på Windows 2008 när det kommer

Permalänk
Medlem

2008 är riktigt läcker - men jag saknar en hel del drivare till min Laptop och det drar ner betyget för HP...dom har bara levererat drivare fullt ut till XP...inget serverOS alls...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Sitter och tankar ner RC0 nu, tänkte köra in Home Server först på min server/lek burk. Men det får nog bli Server 2008 ist. då det blir aktuelt med en ominstallation

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Citat:

2008 är riktigt läcker - men jag saknar en hel del drivare till min Laptop och det drar ner betyget för HP...dom har bara levererat drivare fullt ut till XP...inget serverOS alls.

Jag håller det som mer än sannolikt att Vista-drivare lär fungera, om din HP har stöd för Vista?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

När ska RTM versionen släppas tro? Sitter och hoppas på att det ska komma via msdnaa innan jag tar examen som förhoppningsvis sker i typ januari.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag håller det som mer än sannolikt att Vista-drivare lär fungera, om din HP har stöd för Vista?

som sagt - HP suger...

dom har bara släppt en driver till vista och det är den inbyggda kortläsaren

ljud och WLAN funkar ej (kabelnätet funkar)

jag har testat med ett PCMCIA-kort från Netgear också - och till det finns det Vista drivare - men det funkar inte det heller (inga nät hittas)

lite synd - men det är fortfarande ett tidigt stadium för 2008 så det blir kanske bättre när tillverkarna släppt lite mer drivers...

samma sak är det med 2003-server.... HP har inget stöd för det heller, men där funkar nästan allt direkt eller med XP's drivers
(bara en okänd enhet, som jag inte vet vad det var...)

tillbaka till 2003....

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Hur stor plats tog det?
Jag har hört att man kan välja bort stora delar när man installerar operativet så det tar ganska liten plats... stämmer det?

Permalänk
Medlem

Testade också 2008 för några dagar sen och håller med om att Modultänket är väldigt bra. Installationen av modulerna eller OSet var lätt som en plätt.

Har dock inte satt upp någon domän/DNS /DHCP eller dyligt och kollat på allt nytt godis som finns där men blir det när jag får tid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
2008 är riktigt läcker - men jag saknar en hel del drivare till min Laptop och det drar ner betyget för HP...dom har bara levererat drivare fullt ut till XP...inget serverOS alls...

Laptop med Server? känns som om HP inte prioriterar det eftersom det är nog en promille av användarna som har den uppsättningen.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Testade Win Server 2008 för lite drygt ett år sedan.. Då på min gamla burk (AMD something 1,5 ghz, 512 mb ram). Gick riktigt, riktigt segt. Kanske beroende på att det var den första betan, men ändå

Ni som testat.. Tror ni det fungerar med 1 GB ram samt en prolle för 1000 kr ungefär ? Tänkte köpa en dator endast för testsyfte och känner inte för att lägga ut väldigt mycket pengar.

Visa signatur

// Maximilian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Max_Rose
Testade Win Server 2008 för lite drygt ett år sedan.. Då på min gamla burk (AMD something 1,5 ghz, 512 mb ram). Gick riktigt, riktigt segt. Kanske beroende på att det var den första betan, men ändå

Ni som testat.. Tror ni det fungerar med 1 GB ram samt en prolle för 1000 kr ungefär ? Tänkte köpa en dator endast för testsyfte och känner inte för att lägga ut väldigt mycket pengar.

varför inte bara köra virtualisering på din egen dator du har nu? kostar inget

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Har tankat hem, och ska antagligen installera det på fil/spelservern imorgon..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
varför inte bara köra virtualisering på din egen dator du har nu? kostar inget

hur gör man såndär virtualisering?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
hur gör man såndär virtualisering?

VMWare brukar vara enkelt och smidigt, ta en titt på deras sida.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
hur gör man såndär virtualisering?

MS virtual PC 2007.
gratis och ganska gott.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
MS virtual PC 2007.
gratis och ganska gott.

Eller VirtualBox, v1.5 finns t.o.m. översatt till svenska.
Och ja, gratis smakar otroligt gott

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

På en server så är det vmware server eller MS virtual server som gäller. De kan hålla liv i de virtuella burkarna oavsett om någon är inloggad eller ej bla..

Sen till 2008 så väntar jag på veridian. MS svar på vmware ESX

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Eller VirtualBox, v1.5 finns t.o.m. översatt till svenska.
Och ja, gratis smakar otroligt gott

Jag har inte testat det tidigare. I framtiden någon gång. Men jag förstår inte pluset i att det är på svenska också. Kör man RC av server 2008 så har man redan engelska där att "bråttas" med. Själv kör jag nästan allt förutom office på engelska, så mycket skönare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen till 2008 så väntar jag på veridian. MS svar på vmware ESX

Det finns inbyggt i RC0, det är första gången det går att ladda ner för en bredare skara-

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Så nu har jag också lagt in RC0 och det hela ser mycket bra ut! Verkligen busenkelt med alla guider och sådant. Känslan är lite att vem som helst nu kan sätta upp en enkel server men att den som vill ha mer inte kommer att bli besviken.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter
Så nu har jag också lagt in RC0 och det hela ser mycket bra ut! Verkligen busenkelt med alla guider och sådant. Känslan är lite att vem som helst nu kan sätta upp en enkel server men att den som vill ha mer inte kommer att bli besviken.

Jag testade small business server 2003 en gång. Det var en massa guider om jag minns rätt.
Har du testat SBS2003 också och kan jämföra?
Tyvärr har jag inte lust/tid att testa RC0:an.

Alltså jämföra hur mycket guider och enkelt det är för de där som inte hållt på med windowsservrar förut.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

De tär inte "antalet guider" som är speciellt, det är att helt enkelt nästan allt är nedstängt till man tilldelar de saker man behöver "roles". Äkta moduluppbyggnad.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Uttryckte mig lite dåligt inser jag nu. the squonk har rätt i det han säger och det var väl snarare det jag syftade på. Men samtidigt som man slår igång en modul så är det också utförligt förklarat vad just den modulen gör. Man guidas genom hela installationen och kan även få rätt så omfattande hjälp med hur allt ska konfigureras. Har tyvärr inte testat SBS2003 på ett sådant sätt att jag kan jämföra dem.

Permalänk
Medlem

hej har precis installerat windows sever 08 på min server dator såklart, men det är såhär att jag är ganska så ny på detta med server så finns det någon guide eller något liknande man kan använda sig av och om ni har lite tips till mig så pm mig direkt.

Jag ska ha en filserver, web server och om det finns något mer kul som man kan ha nytta av så skriv det också sår är ni snälla.

M.v.h

Simon Löfvall

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har min server mest för att ha en central plats för min mailhantering.
Testade Win 2003 Server Standard och sedan en installation av Exchange.
Men fick det inte riktigt att fungera. Nu kör jag SBS 2003 Standard istället.
Exchange ingår i SBS och det så att säga installeras automatiskt med några uppgifter man själv får skriva in.
Betydligt enklare. Men efter ett byte av ISP så får jag inte i ordning på mailen på servern.
Dels så har min ISP har bytt portar för att skicka mail, enkelt att byta dock.
Men sedan krävs det en slags autenciering (stavning, he he) som jag inte vet hur man ska fixa i Exchange.
Tele2 har noll koll på detta när man ringer dem utan har enbart support när man kör POP3 i Outlook (på klientdatorn alltså).

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Avstängd

Jisses, det sög ju lika mycket minne som vanliga Vista.. 750-800MB bara för att vara igång..
Näe, tog bort det ganska snabbt och in med Win XP igen.
Får väl prova igen när jag handlat mer RAM..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?