Permalänk

Fick ström i mig!

Bytte chassi igår.

När jag tog i elementet bredvid mig samtidigt som jag tog i det gamla chasssit så fick jag en fin stöt. Även fast jag drog ut sladden till nätagget fick jag en stöt. (är väl ström kvar i ett nätagg ett tag då man dragit ut sladden?)

Har inget jordat uttag, kan det var det som är orsaken eller är det mitt Hiper HPU-4M530 Type-M som är skräpdåligt?

Har inte provat om det är samma sak nu med det nya chassit(P182), då det inte var så trevlig med den ström som jag fick i mig ett par ggr så känner jag inte för att pröva igen. =P

Permalänk
Inaktiv

gör inte det..om du bara tar i chassit ska det vara lugnt då strömmen inte kan leda någonstans, men nu tar du ju i elementet och då blir du ledande

nätagget har väl kondensatorer som lagrar lite power en stund, vet inte hur lång tid det tar innan dom blir helt urladdade

obs jag har egentligen ingen koll så inget flame tack, men så bör det väl vara..

jordat uttag är att föredra hursomhelst

Permalänk
Medlem

Hehe, är nog inte speciellt bra.
Jag bruka dock sätta foten på elementet och hålla handen på skärmen. Kände hur foten bara vek sig direkt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Hehe, är nog inte speciellt bra.
Jag bruka dock sätta foten på elementet och hålla handen på skärmen. Kände hur foten bara vek sig direkt

Fetisch?

Men alltså varför fick jag stöm i mig?

Har tyvärr inte tillgång till jordat uttag där datorn är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
nätagget har väl kondensatorer som lagrar lite power en stund, vet inte hur lång tid det tar innan dom blir helt urladdade

Stämmer! Jag brukar alltid efter jag dragit ut sladden trycka på powerknappen några gånger så att så mycket strömm som möjligt laddas ur.

MVH radimax

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swebreeze
Fetisch?

Men alltså varför fick jag stöm i mig?

Har tyvärr inte tillgång till jordat uttag där datorn är.

Jo jag gillar udda grejor ;P samt viker mig inte för lite smärta.
har ett bra exempel när man kör det där spelet där man ska trycka snabbast annars får man en stöt haha jag bruka typ skita i att trycka riktigt nice feeling i handen när stöten kommer.

Permalänk

Samma sak har hänt mig, hade ont i handen en hel dag. :?

Skulle ockås vilja veta varför det blir så, kör inte heller med jordade uttag.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Samma sak har hänt mig, hade ont i handen en hel dag. :?

Skulle ockås vilja veta varför det blir så, kör inte heller med jordade uttag.

Elementet blir jord då och strömen går rakt igenom dig om du tar på elementet och datorn/nätagget/skärmen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Elementet blir jord då och strömen går rakt igenom dig om du tar på elementet och datorn/nätagget/skärmen

Haha jo det var ju ganska logiskt.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Fenomenet uppstår när man kopplar datorn till ett ojordat uttag, så dra förlängningssladd vid behov så att du kan koppla jordat.
Jag är säker på att någon mer kunnig i starkströmsteknink kan ge dig en mer utförlig förklaring

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

Som min gamla Compaq Evo n1005v laptop då. Tar man i metall-spärren på skärmlocket och vad som helst som gjordat får man ström i sig, och det känns. Både på batteri och med laddaren i händer det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Elementet blir jord då och strömen går rakt igenom dig om du tar på elementet och datorn/nätagget/skärmen

Äh, får ju lust att testa det nu, är det farligt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag tog på en av hålen (ok ok inte "på" hålet men i kanten av det) på moderkortet där man ska festa det i distanser ock skruvar samtidigt som elementet och fick en skaplig stöt. Inget satt i ett chassi utan låg på ett bord.

Borde väll inte vara farligt men om nätagget är trasigt på något sätt så kan det väll i värsta fall vara stark ström man får genom kroppen, Osannolikt dock.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Det är inte lagrat några stora strömmar i ett moderkort.

Skälet till att du kan få stöt från en ojordad dator är just att chassiet som är ett metallhölje in leder bort de strömmarna som kommer till chassit. Så länge inget är riktigt fel så blir det inga större strömmar till det heller. MEn om det har blivit något fel i datorn felkopplat eller liknande så kan du få hela 230 volt och mycket ström genom dig och det är inte direkt rekomenderat:P

Då allt är inkopplat till jord så kan du dock omöjligt få ström genom dig så länge sladden inte är trasig. Då du har för mycket resistans i kroppen. För jorden är kopplat direkt till nätaggets skal som leder det vidare genom chassiet. Även moderkortet är jordat till chassiet på sina ställen.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Måhända är det bara jag som är dum, men hur kan man koppla fel så att man får stötar av datorn?

Permalänk
Medlem

chansen att man får 230volt i sig är lika med noll nästan då datorn går på 12volt men blirdet något fel och säkringen inte går i nätagget så kanske den matar på med 230 men då har du ett bränt nättagg.

Permalänk
Medlem

Jag säger då det använd ett ESD armband när du arbetar med datorn. Då är du safe och all ström går tillbaks i chassit!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
Jag säger då det använd ett ESD armband när du arbetar med datorn. Då är du safe och all ström går tillbaks i chassit!

Arbeta alltid med frånslagen dator och nätsladden ur.

ESD armband används inte för att skydda mot kortslutninga och stötar, dom tar enbart bort potentialskillnaden för att förhindra statiska urladdningar som kan vara skadliga för hårdvara, därav förkortningen ESD (Electrostatic Discharge)

Tvärtom blir det farligare att arbeta spänningssatt med ESD armband, då du vid jordfel leder strömmen rakt in i kroppen.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Fenomenet uppstår när man kopplar datorn till ett ojordat uttag, så dra förlängningssladd vid behov så att du kan koppla jordat.
Jag är säker på att någon mer kunnig i starkströmsteknink kan ge dig en mer utförlig förklaring

Enligt min ellärar handbok så får du inte dra en förlägningssladd från ett jordat uttag till ett rum som inte har jordat som standard , detta på grund av att jordade uttag ska finnas enbart i rum där det finns vatten så att säga

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OttO36
Enligt min ellärar handbok så får du inte dra en förlägningssladd från ett jordat uttag till ett rum som inte har jordat som standard , detta på grund av att jordade uttag ska finnas enbart i rum där det finns vatten så att säga

Vilken ellära handbok då ? du pluten det är ju väldigt konstigt om man inte skulle få göra det har alltid gort och kommer alltid och göra och då har man ju ändå behörighet i BB1 och BB2. och vad har vatten med jord att göra ? det är nog ingen större ström som går igenom kroppen såvidare man inte håller på med nättagregatets inre delar

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Medlem

En fråga: Om man hela tiden får stötar från datorn (när man håller i chassiet och tex tar i ett element), var kan felet ligga? Datorn i sig funkar som den ska i övrigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
En fråga: Om man hela tiden får stötar från datorn (när man håller i chassiet och tex tar i ett element), var kan felet ligga? Datorn i sig funkar som den ska i övrigt...

det är ju inte så värst konstigt då ett element är jordat och datorn inte är det. men kan inte ge nåt bra ex på just detta men jag hade samma problem med min dator men då tog jag i min gammla braskammin som inte annvänds och som har aliminum runt sig så det beror nog på datorn.

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurreeb
Vilken ellära handbok då ? du pluten det är ju väldigt konstigt om man inte skulle få göra det har alltid gort och kommer alltid och göra och då har man ju ändå behörighet i BB1 och BB2. och vad har vatten med jord att göra ? det är nog ingen större ström som går igenom kroppen såvidare man inte håller på med nättagregatets inre delar

Bara en dum fråga då till dig .. varför tror du att du har jordat uttag i kök o i badrum o inte i nått annat rum i en lgh eller villa eller ett radhus .. Jo de e bara för att det finns vatten där

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurreeb
det är ju inte så värst konstigt då ett element är jordat och datorn inte är det. men kan inte ge nåt bra ex på just detta men jag hade samma problem med min dator men då tog jag i min gammla braskammin som inte annvänds och som har aliminum runt sig så det beror nog på datorn.

Så det är egentligen inget farligt med att datorn är "på det viset"? För gör jag samma sak på den andre datorn händer nada...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurreeb
Vilken ellära handbok då ? du pluten det är ju väldigt konstigt om man inte skulle få göra det har alltid gort och kommer alltid och göra och då har man ju ändå behörighet i BB1 och BB2. och vad har vatten med jord att göra ? det är nog ingen större ström som går igenom kroppen såvidare man inte håller på med nättagregatets inre delar

Hmm jag har inga behörigheter men vill nog ändå påstå att du behöver se över dina egna kunskaper i ämnet.
Du får inte dra en jordad förlängning från ett jordat rum till ett ojordat. Bara för att du alltid gjort det betyder ju inte att man får det eller att det är riskfritt?
Vatten har en hel del med jord att göra eftersom vatten leds genom rör och dessa nästan alltid är anslutna till jord.

Mvh/Nicklas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OttO36
Bara en dum fråga då till dig .. varför tror du att du har jordat uttag i kök o i badrum o inte i nått annat rum i en lgh eller villa eller ett radhus .. Jo de e bara för att det finns vatten där

Vi har jordade uttag i alla rum i vår villa... något annat vore korkat i ett nybygge och är dessutom förbjudet.

elsäkerhetsverket skriver:

"Aldrig jordade och ojordade uttag i samma rum
I hus byggda 1994 eller senare måste alla uttag vara jordade. På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Matplats kan ibland betraktas som ett separat rum, om det är väl avskilt från köket, till exempel med en bardisk. Om det i din bostad förekommer olika slags uttag i ett rum bör du ta kontakt med en elinstallatör!
Om ett fel uppstår i en jordad apparat, leds strömmen tillbaka till elcentralen där den utlöser den propp (säkring) som skyddar både ledningen och det uttag som apparaten är ansluten i. En ojordad apparat som blir strömförande i en jordad miljö kan vara livsfarlig. Håller man i apparaten och samtidigt kommer i kontakt med något jordbundet föremål, eller står på ett golv som leder ström (exempelvis ett vått betonggolv), söker sig strömmen till jord via kroppen."

"Badrum
Elsäkerheten i bad- och duschrum kräver extra uppmärksamhet, eftersom rörledningar och vattenarmaturer ofta är förbundna med jord. Fuktiga golv och fukt på huden gör dessutom att din kropps ledningsförmåga ökar. Tidigare var det förbjudet att ha vanliga vägguttag i badrummet. Numera är det tillåtet att installera uttag för 230V, om uttaget är jordat och skyddas av en jordfelsbrytare. Installationen måste utföras av en elinstallatör.
Om du har ett jordat och jordfelsbrytarskyddat uttag i badrummet kan du utan fara använda till exempel en hårtork där. Att leda in en skarvsladd till badrummet från ett annat rum är däremot farligt!
I vissa badrum finns rakuttag för 110V. Dessa kan dock användas endast för rakapparater och vissa eltandborstar. Det går bra att dammsuga i badrummet om golvet är torrt och dammsugaren inte kommer i kontakt med vatten.

Kök, tvättrum och källare
I dessa utrymmen krävs jordade uttag. Till skillnad från i badrummet, är det här tillåtet även med 230V uttag utan jordfelsbrytare. Det är dock lämpligt att installera jordfelsbrytare som extra skydd.
Har du en äldre bostad med ojordade uttag i kök, tvättrum eller källare, bör du låta en elinstallatör montera in jordade uttag.
En vanlig brandorsak i hemmen är kastruller som kokar torrt. Det kan du undvika genom att låta installera en timer på spisen. Komplettera med en brandvarnare, så ökar du säkerheten ytterligare!"

länk

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
Hmm jag har inga behörigheter men vill nog ändå påstå att du behöver se över dina egna kunskaper i ämnet.
Du får inte dra en jordad förlängning från ett jordat rum till ett ojordat. Bara för att du alltid gjort det betyder ju inte att man får det eller att det är riskfritt?
Vatten har en hel del med jord att göra eftersom vatten leds genom rör och dessa nästan alltid är anslutna till jord.

Mvh/Nicklas

Vad menar du nu ? om du menar att man kopplar jord till vatten så är du ju helt koko. sa du rör rör ? man kopplar aldrig jord på ett rör vad har du fått det i från ? ovh jorda bara kök och badrum hallå man jordar ju ett helt hus man kan ju inte bara jorda dessa då blir huset aldrig god känt. och man får dra en skarv slad till bad rum och kök. och detta då Du får inte dra en jordad förlängning från ett jordat rum till ett ojordat man måste ju sol klart dra en Jord till varje prop annars går ju fel prop vid fel på en annan anlägning. men du sa ju det sj att du inte kan nåt så nu hjälpte jag dig litte.

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurreeb
Vad menar du nu ? om du menar att man kopplar jord till vatten så är du ju helt koko. sa du rör rör ? man kopplar aldrig jord på ett rör vad har du fått det i från ? ovh jorda bara kök och badrum hallå man jordar ju ett helt hus man kan ju inte bara jorda dessa då blir huset aldrig god känt. och man får dra en skarv slad till bad rum och kök. och detta då Du får inte dra en jordad förlängning från ett jordat rum till ett ojordat man måste ju sol klart dra en Jord till varje prop annars går ju fel prop vid fel på en annan anlägning. men du sa ju det sj att du inte kan nåt så nu hjälpte jag dig litte.

Det där inlägget var inte lätt att tyda... Du kanske skulle korrekturläsa dina inlägg?

Jag har aldrig sagt att man kopplar jord på ett rör.
Rör ÄR oftast jordade. Prova att ta på en fas med ena handen och greppa badrumskranen med den andra så får du se...
Eftersom det finns många vägar för strömmen att gå i ett våtutrymme (många jordpunkter) har det alltid ställs extra krav på elsäkerhet där. Därför måste man ha jordade uttag i ett våtutrymme.
Precis som Qwarkman skriver måste nybyggen sedan 1994 ha jordade uttag i alla rum men det finns fortfarande hus kvar som inte har det och det är dessa diskussionen handlar om.

OttO36 skrev:
"Enligt min ellärar handbok så får du inte dra en förlägningssladd från ett jordat uttag till ett rum som inte har jordat som standard"

Du svarade:
Vilken ellära handbok då ? du pluten det är ju väldigt konstigt om man inte skulle få göra det har alltid gort och kommer alltid och göra

Naturligtvis avses en jordad förlängning och det är, precis som OttO36 skrev, förbjudet.

Och lägg ner dina nervärderande kommentarer. Det visar bara din brist på mognad...

Mvh/Nicklas

Permalänk
Medlem

vad menar du med en förlägningssladd eller på vilket sätt ?

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Medlem

Det är förbjudet att dra kabel från annat rum med jordade uttag, till ett rum utan jordade uttag.

Nästan alla vattensystem är jordade eftersom det förr eller senare kommer i anslutning med en pump eller likande uttrustning som alltid är jordade i höljet.

Det som du råkar ut för än potentionalskillander och läckströmmar från switchade nätdelar. Lösningen är koppla all utrustning i jordat uttag istället.

När jag bodde hemma så jordade jag i elementet, jag visste att den gick ner till källaren där det fanns cirkulationspump och grejor som var jordat. Annars fick jag massor av brus och störningar på både TV-bild och stereon.