Går inte kolla temp. på raidade diskar?

Permalänk
Medlem

Går inte kolla temp. på raidade diskar?

Hej!

Jag har 2st Seagate B. 160GB SATA 8mb cache hårddiskar som körs i RAID 0.
Har kört så i ett år nu och det funkar mycket fint, men det är ett problem som är lite irriterande.

Alla temperaturövervaknings-program så som SpeedFan, HDtune etc kan jag inte kolla temperaturen på hårddiskarna. Programmen hittar nämligen bara "en" hårddisk eftersom dom är raidade så jag får inte fram någon information om temperatur. Om jag kollar i Intel RAID utility så ser jag precis vilka hårddiskar som är med i raiden men där kan man inte se temperatur.

Hur ska man kunna lösa detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Går inte kolla temp. på raidade diskar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph
Hej!

Jag har 2st Seagate B. 160GB SATA 8mb cache hårddiskar som körs i RAID 0.
Har kört så i ett år nu och det funkar mycket fint, men det är ett problem som är lite irriterande.

Alla temperaturövervaknings-program så som SpeedFan, HDtune etc kan jag inte kolla temperaturen på hårddiskarna. Programmen hittar nämligen bara "en" hårddisk eftersom dom är raidade så jag får inte fram någon information om temperatur. Om jag kollar i Intel RAID utility så ser jag precis vilka hårddiskar som är med i raiden men där kan man inte se temperatur.

Hur ska man kunna lösa detta?

Har haft samma problem och jag tror faktiskt att det inte går att att lösa. Windows hittar ju inte hårddiskarna i sig själva, utan bara själva RAID:en. Raiden lämnar ju ingen temp-information. Det skulle vara om det finns någon mjukvara för raid-kontrollern som kan hämta upp info om diskarna på något sätt.

Alternativet är om du fixar nån temp-sensor eller nått och sätter vid diskarna och mäter temp på det viset. ger kanske inte lika bra resultat, men det är ju alltid nått.

Permalänk
Medlem

Windows får inte tillgång till diskarna separat på nivån det behöver för att läsa av SMART-datan, vilken ju temperaturen hämtas ifrån. Finns ingen lösning vad jag vet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hepp, det va surt

Finns det inte möjlighet att programmera ihop något som kan läsa av S.M.A.R.T-datan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph
Hepp, det va surt

Finns det inte möjlighet att programmera ihop något som kan läsa av S.M.A.R.T-datan?

Blir nog svårt. Om inte OS:et har sådan access så går det inte. Vet inte ens om det går att få Raid-kontrollern att skicka den datan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Testa programmet D-temp. Har funkat med de 10-tal Seagatediskar jag har provat. Googla på det. Kontakta mig om du inte hittar det.

Glömde säga att programmet är extremt litet. Under 200kb. Körs endast från en exe-fil med tillhörande dll-fil. Mysigt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Testa programmet D-temp. Har funkat med de 10-tal Seagatediskar jag har provat. Googla på det. Kontakta mig om du inte hittar det.

Glömde säga att programmet är extremt litet. Under 200kb. Körs endast från en exe-fil med tillhörande dll-fil. Mysigt.

Jag tankade programmet men det verkar inte fungera så bra.

Startade programmet så la det sig i systrayen, högerklickar och försöker få fram SMART-attributes, men den listan ville inte fram. Sen klickar jag mig vidare till Show drives info och listan där:

IDE/ATAPI devices, men jag har SATA diskar.

Iallafall;

Physical Drive 0: error reading device id information (detta verkar va RAID-enheten)

Sen fortsätter den till physical drive 3 och printar ut: not present.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph
Jag tankade programmet men det verkar inte fungera så bra.

Startade programmet så la det sig i systrayen, högerklickar och försöker få fram SMART-attributes, men den listan ville inte fram. Sen klickar jag mig vidare till Show drives info och listan där:

IDE/ATAPI devices, men jag har SATA diskar.

Iallafall;

Physical Drive 0: error reading device id information (detta verkar va RAID-enheten)

Sen fortsätter den till physical drive 3 och printar ut: not present.

Programmet är lite gammalt. Lokaliserar inte mer än 127GB av diskarna och så vidare. Att den säger att det är IDE är inget större problem. Däremot att du inte får fram tempen är ju lite värre.

Dina diskar eller din array av diskar vill inte släppa igenom SMART informationen alltså. Blir nog av att googla så det ryker om det. Eller?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Testa programmet D-temp.

Sökte runt här eftersom jag har samma problem. Har testat DTemp och kan konstatera att det inte heller hittar enskilda diskar i en RAID. Jag får fram en temperatur (bättre än ingenting) men vet inte vilken disk tempen kommer från.

Jag kör f ö RAID 1 (spegling) och inte RAID 0 (striping/rysk roulette) men det spelar nog ingen roll ut DTemps synvinkel.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Dalas klarar att bryta sig in i en array på lågnivå, och kan således få fram SMART-data. Programmet är dock på ryska, men det är inte så svårt att ta sig fram till SMART.

http://files.hddguru.com/download/Software/Dalas/

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2