Permalänk
Medlem

HTPC för HD uppspelning

Jag ska strax bygga mig själv en HTPC som jag kan koppla till min nya HDTV och hemmabio anläggning. HTPC'n skall klara av att spela upp H264x i 1080p flytande. Så min fråga är, spelar grafikkortet någon roll? Räcker det med en snabb CPU och bra med minne eller måste man trycka i ett saftigt grafikkort också? För det är ju där priset stiger. PC'n skall ENDAST använvdas till att spela upp film med. Så vad skall jag göra? Skall jag välja ett moderkort med inbyggd skit GPU eller måste jag köpa ett separat monster kort?

MVH

EDIT: Hittade det här moderkortet http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=332419

Det här moderkortet har både inbyggt grafikkort och inbyggt ljudkort. Videoutgången är HDMI som ni ser. Frågan är, skickar den även ut audio signalerna? Så man slipper köpa ett separat ljudkort med optisk utgång? Vore ju hur smidigt som helst ifall moderkortet blända ihop video och audio signalerna och mata ut det direkt i HDMI utgången! Är det så?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

Den här tråden kanske kan vara lite av intresse: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=155359

Permalänk
Medlem

Grafikortet spelar ingen roll ur ren grafikprestanda, dock så har många kort hd acceleration som avlastar processorn. nvidia 8600 och 8500 friar ca 80% av processor kraften på en modern processor vid full hd uppspelning så har du ett sånt kort kan du spara in på processorn.

Många kort med hdmi kan spela upp ljud med via hdmi kontakten, läs manualen.

Permalänk
Medlem

SlimJim: Det är så, jag har samma kort och jag kör ljudet via HDMI. Har en E4300 2.4 Ghz, funkar utmärkt med 1080p-material i h264. Använder för näravarande CoreAVC som decoder för sådant material.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
SlimJim: Det är så, jag har samma kort och jag kör ljudet via HDMI. Har en E4300 2.4 Ghz, funkar utmärkt med 1080p-material i h264. Använder för näravarande CoreAVC som decoder för sådant material.

Fan va perfekt! Då klipper jag till på samma då! Räcker det med en gig minne eller bör man köra två gig?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Fan va perfekt! Då klipper jag till på samma då! Räcker det med en gig minne eller bör man köra två gig?

Har byggt en HTPC åt en polare med det moderkortet och en E4300@2,6. ! GB minne räckte fint. IOFS så är 2 GB "nästan" gratis idag så jag hade nog kört på 2 GB.

Blir bra bild på HDMI från det integrerade kortet också.

Permalänk
Medlem

Klarar det där kortet av 5.1 LPCM via HDMI utgången? Fungerar det att skicka DD+ samt DTS-HDMA?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Det klarar 7.1 surround står det iaf. Fast om den klarar all det andra du nämde är jag också intresserad utav.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

lite offtopic men finns det ljudkort ute som klarar flerkanaligt pcm. dolby true 7.1 via spdif (optiskt).

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
lite offtopic men finns det ljudkort ute som klarar flerkanaligt pcm. dolby true 7.1 via spdif (optiskt).

Nej och det kommer aldrig komma, SPDIF har för lite bandbredd.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Nej och det kommer aldrig komma, SPDIF har för lite bandbredd.

Vad snackar du om? Spdif har inte för lite bandbredd.
Playstation 3 har dolby true via optisk spdif. Många DVD-spelare har Dolby TrueHD ut via optisk. Optisk innebär att den skickar via fiber med ljusimpulser istället för ström ettor och nollor som den gör via koaxial. En optisk kabel med kan skicka omkring information med 300000km/s. Så det är knappast kabeln som sätter gränsen. Oftast används en plastfiber vilket begränsar hastigheten något men framför allt kortas längden informationen kan skickas avsevärt. Bandbredden begränsas av utgångarna och toslink har ett frekvensområde på runt 6Mhz. Så i bandbredd så blir det runt 125 MB/s och det kommer inte utnyttjas på långa vägar av TrueHD. Koaxial har en har bättre frekvensområde och bättre bandbredd än optisk men eftersom denna standard är mycket mer störningskänslig än optisk så ställer det betydligt större krav på bra och avskärmade kablar. Men om man har längre sträckor än 5 meter är koaxial att föredra då det annars kan bli för mycket jitter om receivern inte har ett bra filter för att korrigera detta eller om du köpt bra optiska kablar så kan du klara av att transportera ljudet upp till 10 m. Jag kommer köpa Denon3808 när den kommer för att utnyttja TrueHD ljudet.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Vad snackar du om? Spdif har inte för lite bandbredd.
Playstation 3 har dolby true via optisk spdif. Många DVD-spelare har Dolby TrueHD ut via optisk. Optisk innebär att den skickar via fiber med ljusimpulser istället för ström ettor och nollor som den gör via koaxial. En optisk kabel med kan skicka omkring information med 300000km/s. Så det är knappast kabeln som sätter gränsen. Oftast används en plastfiber vilket begränsar hastigheten något men framför allt kortas längden informationen kan skickas avsevärt. Bandbredden begränsas av utgångarna och toslink har ett frekvensområde på runt 6Mhz. Så i bandbredd så blir det runt 125 MB/s och det kommer inte utnyttjas på långa vägar av TrueHD. Koaxial har en har bättre frekvensområde och bättre bandbredd än optisk men eftersom denna standard är mycket mer störningskänslig än optisk så ställer det betydligt större krav på bra och avskärmade kablar. Men om man har längre sträckor än 5 meter är koaxial att föredra då det annars kan bli för mycket jitter om receivern inte har ett bra filter för att korrigera detta eller om du köpt bra optiska kablar så kan du klara av att transportera ljudet upp till 10 m. Jag kommer köpa Denon3808 när den kommer för att utnyttja TrueHD ljudet.

Ber om ursäkt, hade visst gammal info. Toslink hade en bandbredd på 3Mb/s och dom har tydligen ökat det till 125Mb. Men faktum kvarstår att vi knappast kommer få se dom formaten över SDIF, och jag är rätt säker på att PS3 inte skickar ut något av dom nya vi SPIF, om den gjorde det skulle det inte finnas några receivrar som klarade det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Ber om ursäkt, hade visst gammal info. Toslink hade en bandbredd på 3Mb/s och dom har tydligen ökat det till 125Mb. Men faktum kvarstår att vi knappast kommer få se dom formaten över SDIF, och jag är rätt säker på att PS3 inte skickar ut något av dom nya vi SPIF, om den gjorde det skulle det inte finnas några receivrar som klarade det.

Den skickar ut TrueHD via toslink. Många DVD-spelare gör samma sak. Det finns inga receovers i dagsläget men det kommer att komma receivers med stöd för TrueHD. Denon 3808 är en av dem. Marantz och Yamaha har också en receiver på g med TrueHD och flera kommer att följa efter. Så det ligger i startgroparna. Dyrt? Visst är det det. Men 3808 kommer kosta ungefär som sina syskon 3806 och 3807 ca 10000 kr. Väntar man ett år tills nästa modell så brukar man kunna köpa den för 2 papp mindre från utlandet. Kolla inte på hifi-klubben. För de är sinnessjuka bara för att de är generalagent på Denon och inte låter andra sälja vissa modeller eller låter dem sälja modellen när den funnits ett tag på marknaden. Men tio papp är vad man får betala för en kompetent receiver med bra kraft tvåkanaligt och flerkanaligt helst med bi amp.

Det är inte många som kopplar in analogt till sin receiver idag. Faktum är att det är jäkligt skönt att slippa all den kabelhärva man hade då man bara körde med analoga ingångar. RCA-kablar som är lika tjocka som tummen ut till varje kanal. Då var det bara Dolby Pro Logic. Senare köpte man en receiver med 5.1. RCA-kablar till allt. Provade spdif och märkte att det inte var någon skillnad utan att det snarare blev bättre då receivern tog hand om allt jobb. Men 2-kanals receivern fick vara kvar till cd spelaren då det var bra mkt bättre kräm ur den än nya. Trots att det skiljde mer än 5 år. Att återgå till att enbart RCA-kablar är som att gå tillbaka 4 steg i tiden och det kommer inte att hända.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Den skickar ut TrueHD via toslink. Många DVD-spelare gör samma sak. Det finns inga receovers i dagsläget men det kommer att komma receivers med stöd för TrueHD. Denon 3808 är en av dem. Marantz och Yamaha har också en receiver på g med TrueHD och flera kommer att följa efter. Så det ligger i startgroparna. Dyrt? Visst är det det. Men 3808 kommer kosta ungefär som sina syskon 3806 och 3807 ca 10000 kr. Väntar man ett år tills nästa modell så brukar man kunna köpa den för 2 papp mindre från utlandet. Kolla inte på hifi-klubben. För de är sinnessjuka bara för att de är generalagent på Denon och inte låter andra sälja vissa modeller eller låter dem sälja modellen när den funnits ett tag på marknaden. Men tio papp är vad man får betala för en kompetent receiver med bra kraft tvåkanaligt och flerkanaligt helst med bi amp.

Det är inte många som kopplar in analogt till sin receiver idag. Faktum är att det är jäkligt skönt att slippa all den kabelhärva man hade då man bara körde med analoga ingångar. RCA-kablar som är lika tjocka som tummen ut till varje kanal. Då var det bara Dolby Pro Logic. Senare köpte man en receiver med 5.1. RCA-kablar till allt. Provade spdif och märkte att det inte var någon skillnad utan att det snarare blev bättre då receivern tog hand om allt jobb. Men 2-kanals receivern fick vara kvar till cd spelaren då det var bra mkt bättre kräm ur den än nya. Trots att det skiljde mer än 5 år. Att återgå till att enbart RCA-kablar är som att gå tillbaka 4 steg i tiden och det kommer inte att hända.

Ledsen att göra dig besviken.

Citat:

An HDMI 1.3 link is required for transport of TrueHD audio in raw bitstream form[1]. TOSLINK cannot carry TrueHD at all, due to insufficient bitrate-capacity. Thus far, most HDMI-equipped players internally decode TrueHD to LPCM, and output the LPCM over an HDMI 1.1 (or better) interface.[2]. Few support HDMI 1.3 or discrete-channel analog-audio output. All HD DVD players offer the option to transcode the TrueHD bitstream into a different legacy format (such as DTS or Dolby Digital), providing a high-quality approximation of the original TrueHD audio over the familiar TOSLINK cable.

Om du vill ha Dolby TrueHD och motsvarande DTS-format måste du köra HDMI in i receivern, och sånna receivrar finns redan ute.

Permalänk
Medlem

S/PDIF kommer aldrig att stödja det nej men det var HDMI jag frågade efter, någon som kan testa?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jo. Men det spelar ju ingen större roll. Då kör man ju bara HDMI in i receivern och har den som hdmi växel vilket är optimalt för min teve har bara en ingång.
Men den dagen man skaffar projektor så kommer detta bli lite surt då man i alla fall vill ha 2 hdmi ut också.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd

Enligt chilehardware så ska AMD 690G moderkort klara av alla HD-upplösningar på endast en 1900Mhz processor. Tycker det är ett givet val då du får allt du kan begära av en HTPC skitbilligt.
Köpte själv ett ASUS M2A-VM HDMI och en x2 3600+ plus 1GB minne för 2000:- på komplett. Inte illa ska jag säga er. Undervoltat processorn till 1.075v hittils utan problem biostempen ligger på 24C. Ska börja experimentera på riktigt nu i veckan. har inte haft tid med att prova den ordentligt. Men jag är otroligt nöjd.

Permalänk
Medlem

hm funderar på att skaffa en htpc jag med, så billig som möjligt så amd verkar bra
testade sätta ihop lika som den boris på komplett men kommer inte nära 2000
moderkort, cpu, ram, nätagg,hdd iofs
du kanske hade lite grejjer sen förr.

http://www.komplett.se/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=...
2800 hamnar jag på, men dom grejorna bör funka bra då hoppas jag, ska bygga chassi själv av plexi.
något man bör tänka på med plexi? förutom att dra kablarna snyggt >.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Många DVD-spelare har Dolby TrueHD ut via optisk.

Ge mig ett exempel, för sedan när finns Dolby TrueHD på dvdfilmer?

/Daniel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
hm funderar på att skaffa en htpc jag med, så billig som möjligt så amd verkar bra
testade sätta ihop lika som den boris på komplett men kommer inte nära 2000
moderkort, cpu, ram, nätagg,hdd iofs
du kanske hade lite grejjer sen förr.

http://www.komplett.se/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=...
2800 hamnar jag på, men dom grejorna bör funka bra då hoppas jag, ska bygga chassi själv av plexi.
något man bör tänka på med plexi? förutom att dra kablarna snyggt >.<

Din länk funkar inte, för oss andra står det bara "Din kundvagn är tom"
Men jag köpte som sagt bara Minne, moderkort och processor. Men vad är det du köper nu då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
hm funderar på att skaffa en htpc jag med, så billig som möjligt så amd verkar bra
testade sätta ihop lika som den boris på komplett men kommer inte nära 2000
moderkort, cpu, ram, nätagg,hdd iofs
du kanske hade lite grejjer sen förr.

http://www.komplett.se/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=...
2800 hamnar jag på, men dom grejorna bör funka bra då hoppas jag, ska bygga chassi själv av plexi.
något man bör tänka på med plexi? förutom att dra kablarna snyggt >.<

Wiie en budget HTPC är jag på jakt efter också...

EDIT: Vad kan ett bra system gå på. ifall man bortser från Nätagg, HDD, TV kort ?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

ok... Har en hdmi 1.3 förstärkare och undrar hur göra...

Om man skaffar sig ett ljudkort som fixar DTS HD/True HD samt ett grafikkort med HDMI out. Fungerar det då att föra över den äkta 8-kanaliga bitströmmen från ljudkort till grafikkort via en intern koppling (för att sedan föra över ljudet via hdmi)?

antar att den interna kopplingen är spdif, men funkar det inte ens bandbreddsmässigt vi en sådan intern kort koppling. Hur skall man annars göra?

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk

De nya G35 baserade moderkorten skall väl vara fin, fint med diverse hårdvaru kodning, hdmi m.m.

http://www.intel.com/products/chipsets/G35/index.htm

Synd att man inte orkade vänta med att bygga htpc'n. Köpte precis in grejer.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigCheese
De nya G35 baserade moderkorten skall väl vara fin, fint med diverse hårdvaru kodning, hdmi m.m.

http://www.intel.com/products/chipsets/G35/index.htm

Synd att man inte orkade vänta med att bygga htpc'n. Köpte precis in grejer.

/Cheese

Tyvärr finns det ju inga G35-moderkort med ljudchip som klarar äkta 8-kanaligt ljud från blu-ray/hd-dvd ännu, så det är ju knappt bättre än mitt G965kort... Tex p5e-vm hdmi har endast ett alc883 chip...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk

Jo,,,förhoppningsvis lär det komma senare. Jag lär inte köpa nytt på ett tag. Har ändå slut på HDMI-ingångar,,,ganska snålt med sånt på AV-utrustning.

/Cheese

Visa signatur

/Anders