Stöt av graffekort - klarade sig?

Permalänk
Avstängd

Stöt av graffekort - klarade sig?

Undrar om grafikkortet kan ha klarat sig helt efter en stöt som jag klumpit nog lyckades åstakomma.

Visa signatur

MIN SUpER MASKIN:
Moderkort: P4v8x-mx |-| CPU: Intel Pentium 4 @2.8 GHz |-| Grafikkort: x1650xt 512MB AGP. |-| 1536MB PC3200 Ramminne.

Permalänk
Avstängd

starta up så ser du ,lättast o avgöra

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Avstängd

Har testat guild wars ocdet flyter bra men är ju inte det mest krävande spelet.

Visa signatur

MIN SUpER MASKIN:
Moderkort: P4v8x-mx |-| CPU: Intel Pentium 4 @2.8 GHz |-| Grafikkort: x1650xt 512MB AGP. |-| 1536MB PC3200 Ramminne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darknshy
Har testat guild wars ocdet flyter bra men är ju inte det mest krävande spelet.

Ne, men skulle kortet påverkats av stöten så skulle du inte ens kunna se Windows.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Hjälpsam

Vad menar du med stöt?
Mekanisk eller ellektrisk?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Jag satte handen på det -_-

Visa signatur

MIN SUpER MASKIN:
Moderkort: P4v8x-mx |-| CPU: Intel Pentium 4 @2.8 GHz |-| Grafikkort: x1650xt 512MB AGP. |-| 1536MB PC3200 Ramminne.

Permalänk

Jag har ett ESD skadat kort, och det funkar helt perfekt den tid det funkar. Det som händer är att allt hänger sej helt oregelbundet. Kan handla om fem minuter eller två dagar. Som sagt så märker du väl om det är defekt.

Permalänk
Medlem

Fungerar den inte så har den nog inte klarat sig - det motsatta gäller också.

Vilken tur att det finns forum så folk kan reda ut sånt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
Jag har ett ESD skadat kort, och det funkar helt perfekt den tid det funkar. Det som händer är att allt hänger sej helt oregelbundet. Kan handla om fem minuter eller två dagar. Som sagt så märker du väl om det är defekt.

Hur vet du att kortet är just ESD-skadat?
Lite vad som hällst kan ge symtom med random lockups...
En polares x1950 pro spårade ur random om det satt i samma dator som ett audigy 2. Så länge man inte kombinerade just dessa två kort så inträffade inte felet.

Jag råkar ut för random konstiga saker om jag försöker driva mitt HD3850 med mitt tagan aggs 6pin strömkabel för grafik men om jag använder en molex + adapter går det bra osv osv

Jag har tidigare arbetat med datorer och pulat med dom sen jag var liten men jag vet inte om jag råkat ut för en enda ESD-skada och då hör jag till den grupp människor som under uppväxten hade hela golvytan täckt av lösa moderkort, grafikkort, minnen mm . Däremot har jag bytt massor av läckande kondensatorer och fixat en hel del dåliga lödningar. Kanske bara är jag som har haft sjuk flax vad gäller ESD-skador men jag har alltid upplevt att ESD-skador framställs som ett större problem än vad det igentligen är.

Permalänk
Medlem

Statisk elektricitet är direkt skadligt för CMOS kretsar p.g.a. att det sliter på oxidskiktet om jag inte missminner mig. Hur stora skadorna blir är i princip omöjligt att avgöra rakt av. Fungerar inte kortet så är det så klart ett dåligt tecken, men bara för att det verkar fungera så betyder det inte att det klarade sig undan skador. Även om det inte helt gav upp så kan livslängden ha sjunkit betydligt. Om sen det betyder att det lägger av om ett par dagar eller om det håller i flera år till lär du inte kunna avgöra utan mikroskop och en ingenjörsutbilning om du inte märker något när du använder det.

Permalänk
Avstängd

Kittlade mycket lite när jag tog på det. Vene om det är mycket eller lite.

Visa signatur

MIN SUpER MASKIN:
Moderkort: P4v8x-mx |-| CPU: Intel Pentium 4 @2.8 GHz |-| Grafikkort: x1650xt 512MB AGP. |-| 1536MB PC3200 Ramminne.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaz_81a
Hur vet du att kortet är just ESD-skadat?
Lite vad som hällst kan ge symtom med random lockups...

En kompis som har utrustning samt arbetar mycket med felsökning på komponenter mätte på kortet.