Permalänk
Permalänk
Medlem

anna83.

Vid vilken tid var han/hon/det ansluten senast med IP-nummret du berättade?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jo, om man hittar den som stal datorn så återstår en sak, du kan inte stjäla tillbaka den lagligt, han som har den i sina ägor just nu kommer knapast att polisanmäla en stulen dator som stulen, det är att hänga ut sig själv ;).

Mycket möjligt att datorn har gått igenom flera händer och att personen som har den i sin ägo inte känner till att den är stulen.

En bekant till mig fick sin dator stulen förra året och hittade den på Blocket med adress till personen som sålde den osv. Rådet från polisen blev att åka dit, leka köpare, konfrontera personen ifråga och identifiera datorn. Sedan skulle polisen överväga att göra ett ingripande. Då datorn var av en ovanligare modell och hade en del skavanker var det ganska säkert att det rörde sig om just den modellen även på förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Mycket möjligt att datorn har gått igenom flera händer och att personen som har den i sin ägo inte känner till att den är stulen.

En bekant till mig fick sin dator stulen förra året och hittade den på Blocket med adress till personen som sålde den osv. Rådet från polisen blev att åka dit och leka köpare, konfrontera personen ifråga och identifiera datorn. Sedan skulle polisen överväga att göra ett ingripande. Tillägas bör att den blev stylen tillsammans med en del andra elektronikprylar, varav en del ovanliga i Sverige. Samma säljare hade allihopa, så det var ganska säkert att han hade en koppling till tjuven.

Men nu har det inte gått så länge än, det handlar om några dagar som den har varit stulen, högst troligen så har den lyckliga upphittaren eller tjuven den i sina ägor.

Permalänk
Medlem

>str8forthakill

Tisdag 18/3.

14:30 - ca 15.15

Uppe igen klockan 18:37.

sedan nere en stund och uppe igen 19:42

Idag har jag inte sett den

Nu är den uppe igen! 16:50

Permalänk

Blivit av med en laptop med. Nuförtiden är det kryterade diskar som gäller på bärbart. Innehållet är ofta värt mer än hårdvaran ...

Permalänk
Medlem

Marbackagatan finns inte i Farsta. Men mÅrbackagatan finns.
http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=M%e5rbackagatan...

Telias huvudkontor ligger alldeles intill motorvägen.

Permalänk
Medlem

Jo jag såg det. Det betyder väl inte nödvändigtvis att den finns i farsta? Kan det inte vara så att all teliatrafik går därigenom eller nått?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anna83
Jo jag såg det. Det betyder väl inte nödvändigtvis att den finns i farsta? Kan det inte vara så att all teliatrafik går därigenom eller nått?

Vet inte riktigt vad som finns på Mårbackagatan, eftersom det var engelska försvann å'et och blev ett a. Men i Farsta står servern personen ansluter till internet ifrån.

Är telias huvudkontor på den adressen .

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Vet inte riktigt vad som finns på Mårbackagatan, eftersom det var engelska försvann å'et och blev ett a. Men i Farsta står servern personen ansluter till internet ifrån.

Är telias huvudkontor på den adressen .

Jag bor i Farsta till och från, och när jag ska dit så tar jag en buss som körförbi Telia, och efter konstaterande via satellitbilden på hitta.se så är det där en del av Telias anläggning som punkten pekar på (Mårbackagatan 11) detta med tanke att jag känner igen det hela eftersom att jag åkt förbi där ex antal ggr.

Som svar på din fråga str8forthakill så är det en del av Telias anläggning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maffiaboy
Jag bor i Farsta till och från, och när jag ska dit så tar jag en buss som körförbi Telia, och efter konstaterande via satellitbilden på hitta.se så är det där en del av Telias anläggning som punkten pekar på (Mårbackagatan) detta med tanke att jag känner igen det hela eftersom att jag åkt förbi där ex antal ggr.

Då klarnar det upp för mig en bit .

Permalänk
Medlem

berätta gärna hur det går o ifall du får fatt i rövhålet

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker du har lite vaga punkter att utgå ifrån? En användare som använder samma specifika port till Bittorrent-protokollet.

Om vi säger att majoriteten använder portar från 5000 och uppåt så har du ju bara runt 60 000 olika möjliga kombinationer. Det finns garanterat fler än 60 000 olika bittorrentanvändare och med andra ord så är det vääldigt många som använder just samma port.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ha alltid teamviewer installerat på datorn så fort den kopplar upp sig mot nätet kan man vnca till den ^^ kanske köra en format c: eller liknande kul.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Bara jag som tycker du har lite vaga punkter att utgå ifrån? En användare som använder samma specifika port till Bittorrent-protokollet.

Om vi säger att majoriteten använder portar från 5000 och uppåt så har du ju bara runt 60 000 olika möjliga kombinationer. Det finns garanterat fler än 60 000 olika bittorrentanvändare och med andra ord så är det vääldigt många som använder just samma port.

Vad jag förstod det så hade torrenten i fråga bara ett tiotal peers.

Permalänk
Medlem

>Fog

Jag seedade flera ganska ovanliga torrentar som alla nu finns på den ip:n med min port. Så jag är helt övertygad om att det är den. Kan inte vara något dataproffs som inte stänger av u-torrent...

Permalänk

Har funderat tidigare på om man skulle sätta upp en No-IP på sin laptop, så att man alltid har koll på var den är om den blir stulen.

Kanske hade varit något.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anna83
>Fog

Jag seedade flera ganska ovanliga torrentar som alla nu finns på den ip:n med min port. Så jag är helt övertygad om att det är den. Kan inte vara något dataproffs som inte stänger av u-torrent...

Kanske den inte vart "stulen" utan upphittad?

Permalänk
Medlem

"Troligtvis stulen när jag åkte med SL"

Du verkarju klart osäker på var du blev av med den. Tyvärr har du nog sett den datorn för sista gången. Och tyvärr kostar det att slarva och inte ha uppsyn över sina saker nuför tiden, eller vara glömsk.

Permalänk
Medlem

Jag betackar mig för moraliserande. Det är väl klart som fan att jag förstår att jag varit klantig.

Vad vill du säga för konstruktivt med det inlägget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Men i Farsta någon stans borde datorn finnas.

Hur har du kommit fram till den adressen? Med utgångspunkt från den lokation som det talas om i tråden undrar jag om du inte bara kollat i RIPEs databas. Igen vidare bra källa då Telias adresser är registrerade där oavsett var i Sverige dom används. En traceroute med tillhörande hostar säger mer för dom som har insikt Telias nätstruktur.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anna83
Jag betackar mig för moraliserande. Det är väl klart som fan att jag förstår att jag varit klantig.

Vad vill du säga för konstruktivt med det inlägget?

Ja! att du kommer aldrig kunna spåra den via en öppen port i utorrent! tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag har ju kunnat spåra så mycket som ipn via utorrent. Men därifrån verkar det svårt tyvärr, man verkar inte komma längre än till telias huvudkontor.

Enda möjligheten är väl om man lyckas få någon på telia att kolla upp den ip:n.
Alternativt att hitta den på blocket eller liknande.

Permalänk
Medlem

Allvarligt, vad hade ni väntat er? Om det va så lätt att spåra en IP-adress, tror ni inte då att mångamånga fler hade torskat i fildelningsmål till exempel.

Jag får intrycket att det är små okunniga barn i den här tråden som alla tävlar om att imponera på ett tjejnick.

Till TS, gör en polisanmälan, kontakta ditt försäkringsbolag, gå vidare med ditt liv för den här datorn kommer du inte se igen. Även om datorn dyker upp på blocket så är inte det någon garanti för att polisen kommer lyfta ett finger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Allvarligt, vad hade ni väntat er? Om det va så lätt att spåra en IP-adress, tror ni inte då att mångamånga fler hade torskat i fildelningsmål till exempel.

Jag får intrycket att det är små okunniga barn i den här tråden som alla tävlar om att imponera på ett tjejnick.

Till TS, gör en polisanmälan, kontakta ditt försäkringsbolag, gå vidare med ditt liv för den här datorn kommer du inte se igen. Även om datorn dyker upp på blocket så är inte det någon garanti för att polisen kommer lyfta ett finger.

Att inte så många fälls för fildelning har ju ingen med att göra hur svårt eller lätt det är att spåra in IP adress. problemet där är ju att ISP:erna inte är skyldiga att lämna ut den uppgiften till polisen. Klart det går att spåra en IP, men att sen få ut uppgifter som privatperson är stört omöjligt när knappt ens polisen får det.

Sen kan man ju undra vad du tycker du vinner på att kalla folk för "okunniga småbarn som försöker imponera på ett tjejnick i forumet" . Ser du det som ett moget inlägg eller småbarnsfasoner?

Jag menar bara att det kanske är trevligare att vara på swec om folk slipper såna meningslösa påhopp i trådarna.

Permalänk
Medlem

Ja, du kan spåra till vilket hushåll (adsl) eller till och med vilket bredbandsport som datorn är ansluten till bara du kommer åt ISP:ernas register. Till exempel om man vet mac-nummer på sina NIC kan man söka upp exakt var datorn sitter, bara man har tillgång till rätt system (vilket tidigare är påpekat att ISP:erna inte har skyldighet att ge förutom då straffen är rätt så hårda, förutsatt att polisen ber om det).

Så jag rekommenderar att alla ska skriva upp MAC-adressen från sina NIC för den ska alltid vara statisk och unik (dock är realtek väldigt duktiga på att misslyckas med det unika)

Permalänk
Hedersmedlem

MAC-adresser är varken helt unika eller helt statiska.
Dels har väl någon tillverkare (du nämnde realtek) schablat upp det på några kort. Dels så har vissa (t.ex. SUN) använt samma MAC-adress för alla kort i en och samma dator (det var ju tänkt att man skulle ha dem anslutna till olika nätverkssegment), alltså icke per-port MAC.
Alla nätverkskort innehåller en inbränd MAC-adress som man kan använda om man vill, antar drivrutinerna måste stödja att använda en annan. De flesta drivrutiner jag sett i windows så kan man ändra adressen man vill använda (men aldrig den inne på kortet).

Slutsatsen: Vad beträffar den här diskussionen kan vi anse att MAC-adresser är unika.
Att spoofa den är ju enkelt, men om det nu är rätt dator som Anna fått tag på IP-adressen och den personen fortfarande inte kommit på att datorn seedar saker via uTorrent så tvivlar jag på de kommit på att spoofa adressen innan den kopplades på. Negativa här är ju att den är en sådan datornybörjare så han inte ens installerar om burken. Då har man nog inte för avsikt att sälja den heller Det enklaste spåret för henne att hitta den på annons.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ingen annan än jag som reagerar på det faktum att någon knappast är så dum så man stjäl en dator och sen sitter med samma mjukvarukonf och kör samma torrents ?

Väldigt väldigt hal is att leta tjuv på. . .

Hitta den som du misstänker o knacka på o anklaga för stöld o få en brödkavel nerkörd i halsen när det är någon som ö h t inte handlar med stöldgods ?

Hade själv blivit spritt språngande galen om någon knackat på o frågat om jag stulit deras dator.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Att inte så många fälls för fildelning har ju ingen med att göra hur svårt eller lätt det är att spåra in IP adress. problemet där är ju att ISP:erna inte är skyldiga att lämna ut den uppgiften till polisen. Klart det går att spåra en IP, men att sen få ut uppgifter som privatperson är stört omöjligt när knappt ens polisen får det.

Sen kan man ju undra vad du tycker du vinner på att kalla folk för "okunniga småbarn som försöker imponera på ett tjejnick i forumet" . Ser du det som ett moget inlägg eller småbarnsfasoner?

Jag menar bara att det kanske är trevligare att vara på swec om folk slipper såna meningslösa påhopp i trådarna.

Det har väl visst med hur svårt det är att spåra en IP, det är precis bara det deras jakt handlar om. Idag är deras (IFPI, APB m.fl.) enda sätt att försöka gå genom ISP i fråga, fanns det en annan möjlighet att spåra IP till en fysisk bostadsadress skulle dom ju för guds skull använda det!

Ang. min kommentar, den var kanske lite onödig men jag trodde nivån på kunnande var högre här på Swec än att sitta och tro att man kan få ut någon som helst nyttig information av en IP i det här sammanhanget. Vidare, är folk extra ivriga med att hjälpa till bara för att det är ett tjejnick? Detta trots att det är lönlöst och eventuellt olagligt att ens försöka få fram personuppgifter om ett IP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff

Hade själv blivit spritt språngande galen om någon knackat på o frågat om jag stulit deras dator.

Då borde du kolla upp dig hos psykolog, varför bli "spritt språngande galen" för att någon ställer en enkel fråga och alltså inte ens anklagar dig för något?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.