Permalänk
Medlem

Vilken TV ska jag köpa?

Äntligen har tjock-tv:n dött och gjort ett köp av en LCD TV möjlig.

Den stora frågan är nu vilken LCD TV jag ska ha. Jag har läst lite olika recensioner och fått fram att någon av Sonys skärmar: KDL-40W2000 eller KDL-40D3500 skulle passa min budget bra. Vilken av dessa två tycker ni att jag ska köpa? TV:n kommer användas till spelande på PS3, vanligt tv-tittande (digital-tv) och lite buray-filmer då och då.

Sist men inte minst, har jag helt fel och det finns någon annan LCD TV som är bättre och ligger i samma prisklass som de ovannämnda så skulle det vara guld värt om ni informerade det för mig.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Känns som att en plasma passar ditt behov bättre då du inte lär titta på stillbilder?

Permalänk
Medlem

Vilken plasma hade du tänkt dig isf?
Fungerar verkligen plasma-skärmar bra till spel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-KakaN
Vilken plasma hade du tänkt dig isf?
Fungerar verkligen plasma-skärmar bra till spel?

Kika på Panasonic, de gör nog bäst plasma-tvs överlag.
Eh, ja om man räknar bort Pioneer då, alt tar med prisvärdhet som en betydande faktor, Pioneerplasmorna är sjukt dyra. Men väldigt bra.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Så en Panasonic TH-42PX80 skulle vara ett bra val?
Och hur är det med plasma egentligen, är risken stor för inbränningar och eftersläpningar när man spelar?

Permalänk
Medlem

PS3 har väll ganska mycket stillbild i XML.

kika på Samsung LE-40M87BD

Visa signatur

PS3+250 Gb extern HDD+Blu Ray+ Full HD :)

Permalänk
Medlem

Är det någon som äger ett exemplar eller som har "provat" någon av modellerna som det skrivs om i tråden? Skulle bli väldigt tacksam om ni kunde skriva lite plus och minus om dem.

klisterz, har inte den problem med firmware? : O (stavning)

Permalänk
Medlem

vad jag har hört så är det de första exen av den modellen som hade de. köper man en sån nu med firmware-prob.. ska man ha riktigt med otur
jag arbetar med som säljare i en teknikbutik, så jag har testat/sett en del modeller av både plasma & LCD.. M87an verkar snuskigt bra (har beställt en sån själv)
det står i tidigare inlägg i den här tråden om Panasonic & pioneer och där håller jag med kika på någon sådan variant först också..

Visa signatur

PS3+250 Gb extern HDD+Blu Ray+ Full HD :)

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men så har jag nu bestämt mig för att det får bli en LCD skärm som jag ska ha. Så en fråga till klisterz, har du någon gång sett KDL-40D3500 och LE-40M87BD bredvid varandra och kunnat utröna vilken av dem som ger bäst bild?
Båda har väldigt många nöjda köpare så jag är väldigt villrådig. Får ta och åka in på Onoff nu någon dag och titta lite.

Förresten, tack så mycket för hjälpen så här långt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-KakaN
Efter mycket om och men så har jag nu bestämt mig för att det får bli en LCD skärm som jag ska ha. Så en fråga till klisterz, har du någon gång sett KDL-40D3500 och LE-40M87BD bredvid varandra och kunnat utröna vilken av dem som ger bäst bild?
Båda har väldigt många nöjda köpare så jag är väldigt villrådig. Får ta och åka in på Onoff nu någon dag och titta lite.

Förresten, tack så mycket för hjälpen så här långt!

Hej!

Jag var inne i butik idag och kikade på just dessa modeller. Jag tror att jag kommer köpa en D3500. Men ska inte köpa förens om 3 veckor så jag hade tänkt kika på de nya samsung modellerna som kommer då ungefär. Både samsungen och sonyn var fina i butik tyckte jag.

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

först ett svar till T-KakaN

yiesbox, jag har sett, pillat & tryckt lite på bägge
när jag kikade på dem så fick jag uppfattningen om att de var ganska likvärdiga.. (enligt vad jag har förstått så har Sony & Samsung samma "skärmåterförsäljare" i Asien så det som skiljer sig är "elektroniken" i de två modellerna) det som fick mig att välja samsungen var en sån liten grej som HDMI-verisionerna! (Sonys har 1.2 sam.. 1.3)
skillnaden är att överförings kapaciteten har ökat från 4.95 till 10.2 gbps
vilket har ökat färgdjupet. (upplösningsmässigt spelar det ingen roll pga att både 1.2 & 1.3 klarar 1080p lätt)
så jag tycker M87an ser en gnutta vassare ut på pappret åtminstone (men nu är jag eeextremt petig)!
sen så lite på designen också

sen ska jag väll läga till att det jag såg på var Discovery HD 720p vilket så jag har ej sett dom med en Full HD källa, de kanske skiljer sig då!(någon som har?)

Visa signatur

PS3+250 Gb extern HDD+Blu Ray+ Full HD :)

Permalänk
Medlem

Aha, men eftersom jag inte är kunnig om sådana här saker alls så måste jag bara fråga. Vad är det för skillnad på de olika HDMI-versionerna i praktiken? Är det tex bättre till framtidens spel med HDMI 1.3 eftersom överförnings-kapaciteten är mycket större?

Ska nog hursomhelst åka in och titta på bland annat Samsungen och Sonyn i helgen.

Permalänk
Medlem

Titta in Panasonic PX80, grymt prisvärd då elgiganten, Onoff kör den på kampajn för 9990kr!

Blir en sådan i veckan.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-KakaN
Aha, men eftersom jag inte är kunnig om sådana här saker alls så måste jag bara fråga. Vad är det för skillnad på de olika HDMI-versionerna i praktiken? Är det tex bättre till framtidens spel med HDMI 1.3 eftersom överförnings-kapaciteten är mycket större?

Ska nog hursomhelst åka in och titta på bland annat Samsungen och Sonyn i helgen.

i praktiken är det bullshit!! haha närrå men du är på helt rätt spår.. 1.3 KAN bli nyttigt att ha Upplösningsmässigt inom en snar framtid. men som jag skrev i mitt förra inlägg har djupet i färgerna ökat med Hdmi 1.3.. med andra ord kan man säga att flera nyanser av färger kan visas. vilket gör bilden mera färgrik & trevligare att titta på

sen ett tipps när du ska iväg och kika på LCD/plasma - be personalen slå över den/de apparater du är intresserad av till en egen källa/signal.. ifall apparaterna som är på i affären visar samma program/bild.
(anledningen är att de delar på en & samma Signal och det ger inte en rättvis bild för apparaterna)

Visa signatur

PS3+250 Gb extern HDD+Blu Ray+ Full HD :)

Permalänk
Avstängd

Jag har också en M87 dock 52" versionen och kan bara säga att jag är nykär!

Visa signatur

"Death solves all problems - no man, no problem." -Joseph Stalin
I Bite

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Titta in Panasonic PX80, grymt prisvärd då elgiganten, Onoff kör den på kampajn för 9990kr!

Blir en sådan i veckan.

Jo,,jag har en PV60 dvs några år på nacken och den är fortfarande asgrym bild på när jag jämnför med polares diverse plasmor och lcd. Panasonic gör helt enkelt väldigt bra plasmor till riktigt bra pris. (mest pixlar är inte allt)

Jag tvivlar på att 8-serien skulle vara sämre än 7 eller 6 (som jag har).

Jag kör blu-ray och spelar via PS3. Har en HTPC kopplad med VGA. ComHems Humax HD-tv burk. Allt ser riktigt bra ut,,,även dvd-spelaren OPPO ser jättefinut. Har dock fått slut på HDMI-ingångar.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Okejokej, nu börjar jag förstå lite bättre här

Det blir en tur in på Onoff,Siba och Elgiganten på lördag i alla fall. Återkommer med rapport om vilken jag tycker ser bäst ut. Tack så mycket för hjälpen!=)

Permalänk

Jag (eller min familj) är också i köptankar av en ny TV. Var inne på Elgiganten igår och såg Sony KDL-40D3400, men efter lite efterforskning så har det visat sig vara samma apparat (till 99%) som KDL-40D3500 fast Vissa butiker har olika namn för att troligtvis slippa lägsta-pris-garanti-problem. Elgiganten har just nu både denna och Samsung 40M87BDX för 10990 kr vilket bör vara ett oerhört bra pris.
Jag har kikat lite på 40M86BD/87BD och Sonyn men har inte kommit fram till någon vinnare. Båda verkar vara bra apparater. Men det jag är lite fundersam över är att min familj kommer mestadels titta på TV via parabol eller det digitala marknätet, och kanske på DVD nån gång ibland. Det känns lite onödigt att köpa full-HD när ja är nästan säker på att vi aldrig kommer använda det. Någon som vet om det finns någon tv (37-40", 10 000 +-2000 kr) som är HD-ready fast med bättre bild än dessa apparater. För man måste väl få en HD-ready-TV med bättre bild för samma pris som en full-HD?

Lite krånligt men tacksam för tips.
//Agge

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Bojkotta Samsung, de byter ut panaler till sämre i befintliga produkter för att skära ner kostnader.

De mest prisvärda (av de billiga) apparaterna är Panasonics plasmor. De mest prisvärda, oavsett pris, är Pioneers plasmor.

Undvik för guds skull alla LCD:er på marknaden med oerhört dålig bildbearbetning och usla betraktningsvinklar.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nurfen
Bojkotta Samsung, de byter ut panaler till sämre i befintliga produkter för att skära ner kostnader.

De mest prisvärda (av de billiga) apparaterna är Panasonics plasmor. De mest prisvärda, oavsett pris, är Pioneers plasmor.

Undvik för guds skull alla LCD:er på marknaden med oerhört dålig bildbearbetning och usla betraktningsvinklar.

Det känns som att du inte har satt dig in i hur bra nya LCD:er är. Men visst plasmor är inte dumma de heller.

Vilka modeller har Samsung bytt till sämre paneler i? Jag har en M87 sedan Audusti och är grymt nöjd.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk

Verkar inte vara särskilt mycket kunskap bakom de orden nurfen. Vad jag har läst så märker ägare av m86 ingen skillnad på olika paneler (S, eller A eller andra). Det verkar bara vara på billigare modeller som man märker skillnad, och ibland även stor skillnad. Men på en såpass "bra" modell som M86/87 så ska alla paneler vara likavärdiga (dvs. mycket bra). Och att säga att man ska undvika LCD och köra på Plasma är väldigt vågat me. Det är ju trots allt stor chans att man får inbränningar om man t ex. spelar tv-spel eller kopplar in datorn. Vid vanligt tv-tittande är det väldigt ovanligt nu för tiden men det har ju med behov att göra.

Ville bara ge ett varningens finger för dessa lågnivå-propaganda-fyllda-inläggen;)

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Ang. paneler. Många märker inte ens av 5ms fördröjningen och andra problem som lcd har, jag gör det av någon irriterande anledning dock...

Hur som helst, sony D3500 tycker jag är riktigt skyst, men när det gäller tv anser jag att det skiljer sig lite från andra köp. Du bör gå till någon stormarknad och titta på tv apparaterna för att se vad du själv gillar, specifikationerna är viktiga också men det är din upplevelse som är viktigast.

Min upplevelse av plasma vs lcd. Plasma är snällare mot dålig indata än vad lcd är, så ser du ofta på dålig kvalle så skulle jag köpte plasma men ser man ofta på 720p och bättre skulle jag deffinitivt köpt lcd.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_R
Det känns som att du inte har satt dig in i hur bra nya LCD:er är. Men visst plasmor är inte dumma de heller.

Vilka modeller har Samsung bytt till sämre paneler i? Jag har en M87 sedan Audusti och är grymt nöjd.

Haha, jo då.

Jag var från början "emot" plasmor, och valde istället att köpa en LCD, nämligen Samsungs LE-46F86, som anses vara en av de bästa LCD:erna som finns för tillfället. Jag jämförde den mot alla apparater i samma prisklass (från 20 till 25 000), och kom fram till att den gav bäst bild.

När jag sedan fick hem den och hårdtestade den i hemmamiljö var jag däremot inte nöjd med någonting - varken svärta, kontrast, bilden överlag, eller betraktningsvinkel var speciellt bra. Det är helt sjukt att folk lägger ned sådana summor på en teknik som på sin höjd fungerar som en PC-monitor.

Jag returnerade TV:n till Dustin efter en vecka och köpte en Pioneer-plasma istället, som har sjukt mycket bättre bild, där man framförallt upplever ett djup i bilden, en slags 3D-känsla, som jag aldrig sett tidigare. Bilden är även mycket skarpare (fast ändå lugnare), trots mycket lägre upplösning.

Jag ser ofta på bluray via PS3:an, och det har aldrig sett så bra ut. Dessutom så ser vanliga TV-serier bättre ut också, vilket knappast kan vara negativt.

Angående Samsungs panelbyten: På R- och S-serierna har man sett en stor kvalitetsförsämring då de bytt paneler till budgetpaneler efter en tid. På M-serien har jag inte hört något om det. På deras datormonitorer är det väldigt vanligt, och det är just därför man märker så pass stor skillnad mellan dem.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Agge Mannen - hm, a455 (eller om den hette a544?) är nog på G, vilket skulle kunna vara ett altern.

Nurfen-

(dålig betraktnigsvinkel..? ligger du på golvet eller 170 grader till vänster när du kollar på TV?
har du tittat på din plasma med soljus i rummet?)
"på sin höjd fungerar som pc monitor"
du är inte lite hård i orden du

plasma har ju som sagt haft bättre svärta/kontrast men lidigt av problem som inte Lcd har ( & vice versa)
dock är det så att de båda typerna har blivit mycket mer lika varandra!
och enligt vad jag läst/hört och ser! finns det nog (tyvär) en mörkare framtid för Plasma en LCD då väldigt många fler väljer LCD och dne tekniken går snabbare framåt en plasma (förmodligen pga de stora rävarna inte vill satsa pengar på utveckling när marknaden ser ut som den gör)

det kan tydligen bli tufft för plasma att överleva till 09 (enligt ex Pc för alla, IDG.se.)

det går ju tydligen åt det hållet även om 09 är en överdrift.
detta är lite synd då plasmor ofta är riktigt fina tv apparater, var själv inne på px80 ett tag. tycker dock att pioneer är i dyraste laget och inte riktigt värt pengarna.. men jag är en snål jävel^^
´hehe undrar om någon orkar läsa mina långa/sega inlägg om plasma Vs LCD
så tillsist en fråga: någon som vet hurvida plasma klarar 1440p (läst några tester från tillverkare el dylikt?)

Visa signatur

PS3+250 Gb extern HDD+Blu Ray+ Full HD :)

Permalänk
Medlem

Angående betrakningsvinkeln: Visa en bild på en LCD-skärm, vilken som helst. Om du sedan tittar mot de olika hörnen (detta gäller även små datormonitorer), så ser du att färgerna blir lite, lite fel lite överallt, beroende på vilken vinkel du ser pixlarna samt vilken vinkel du ser bakgrundsbelysningen. På en stor skärm märks detta otroligt mycket mer. Sämst är det på TN-paneler, bäst är det på H-IPS-paneler. Problemet är i stort sett olidligt (för mig) på en 32" - förstå då hur kul det blev med 46"!

Så nej, jag ligger inte på golvet. Men om man sitter rakt framför en 46" så kommer man att se mitten av bilden i en annan vinkel än man ser sidorna och hörnen, och man ser att färger och ljus inte är helt jämnt över skärmen. Om jag däremot tittar på min Pioneer rakt från sidan så är färgerna desamma.

Jag tycker att LCD har blivit otroligt mycket bättre, framförallt lugnet i bilden har förbättrats då man inte längre verkar prioritera upplösning framför TV:ns bildbearbetningschip (som är helt avgörande för bilden). I och med att 1080p-paneler i princip blivit standard på 37" och uppåt så kan tillverkarna fokusera på annat, vilket är bra, men tyvärr inte kan väga upp teknikens svagheter.

Visst har plasma också problem, som buzzing och "glittrande" pixlar, men det är ingenting som stör upplevelsen då buzzing aldrig hörs och "glittrandet" inte syns på tittaravstånd.

Det största problemet för plasmorna är väl tillverkningskostnaderna - till och med Pioneer har ju sagt att de vill outsourca sin tillverkning för att få ner kostnaderna, då de gick med extrem förlust år 2007, och nu har börjat tillverka LCD i storlekar under 50", där deras plasmor kommer att ta över.

Att LCD säljer i fler exemplar är inte så konstigt - man kan få en 32" för bara några tusenlappar. Däremot är det tyvärr bara skit i de apparaterna, och folket som köper en billig LCD (och sedan kopplar in den till det analoga nätet) är sedan de som skriker att platt-TV och "HDTV" bara är bluff!

Jag hoppas och ber till gudarna att de inte lägger ner sin plasma-tillverkning, för G9 och G10 verkar bli helt sjukt bra!

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Nurfen, jag tror många kan hålla med om att det största problemet med plasma är inbränningar. Även om det nästan aldrig är något permanent så är det aldrig kul att se Windows XPs startmeny när man sitter och spelar, eller HUD från det förra spelet man spelade när man nyligen har bytt spel.

Det är inget problem om man inte tänker använda TV'n som datorskärm och inte spelar särskilt mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjeuuu
Nurfen, jag tror många kan hålla med om att det största problemet med plasma är inbränningar. Även om det nästan aldrig är något permanent så är det aldrig kul att se Windows XPs startmeny när man sitter och spelar, eller HUD från det förra spelet man spelade när man nyligen har bytt spel.

Det är inget problem om man inte tänker använda TV'n som datorskärm och inte spelar särskilt mycket.

Inbränningar existerar inte på Pioneer G8. Jag lirar mycket spel, många med statiska HUD:ar, och har aldrig sett en inbränning, ens i några sekunder.

De flesta inbränningar på andra skärmar beror på att folk har alldeles för hög kontrast. Runt 50% är max på en plasma, och ändå kör de flesta runt 80-95%...

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nurfen
Inbränningar existerar inte på Pioneer G8. Jag lirar mycket spel, många med statiska HUD:ar, och har aldrig sett en inbränning, ens i några sekunder.

De flesta inbränningar på andra skärmar beror på att folk har alldeles för hög kontrast. Runt 50% är max på en plasma, och ändå kör de flesta runt 80-95%...

Mycket möjligt. Jag har bara testat en plasma tillräckligt länge för att bedöma den rättvist. Den TV'n hade ganska mycket problem med inbränningar, men jag vet faktiskt inte vad det var för kontrast-inställningar på den eller vilken modell det var. Det var en Pioneer iallafall.

Det är väl inte helt rätt att bojkotta plasma totalt bara för det antar jag...

Permalänk
Medlem

ursäkta mitt senaste inlägg! (text uppbyggnaden och slarvigheten) jag hade nyss kommit hem från jobbet. det har (hitills) blivit en 60 h vecka! (installerat i ny butik, tv-vägg, larm, HDMI switchar osv) så jag är sjukt trött
så även idag, därför ska jag hålla mig kortfattad och förståelig

nurfen, du verkar kunnig på din sak, bedömt av din senaste text, (med andra ord säkerligen väldigt rolig att diskutera med )

kan dedär bero på att plasma ofta (alltid typ) har bättre betraktningsvinkel än LCD har.. sen låter det som om du satt möjligtvis lite för nära din 46 tums tv (höjden på tvn gånger 4-5 brukar vara ett hyggligt mått på sådana storlekar, är dock lit för sliten för att vara helt säker ) du får ju en annan vinkel av det hela då, mer centrerad!

att LCD har svagheter är vi helt överens om, men faktum är att det är en sån lite skillnad att vid första anblicken märker du ingen skillnad på LCD vs Plasma, inte på samma vis som du gjorde för t ex 1-1.5 år sedan! förmodligen är LCD snart förbi & ikapp (jag tror årets modeller tar ett litet extra skutt)
du har helt rätt, bildbearbetningen är viktigare, den skiljer sig dock markant från modell till modell.. jag skulle vilja säga att de jobbar hårt på båda fronterna då 1440p redan har anlänt i några apparater (chi mei, eller nått) och 2160p exprementeras det med. det lär nog dock dröja innan det blir några standarder.

om en LCd för några tusen bara är skit (analogt) så vill jag påstå att det inte är så vackert på plasma & LCD i stora storlekar heller, inte när du har en sån lågupplöst sändning på så stora skärmar 40" < ...

det är inte bara pioneer som börjar priortera om.. de största tillverkarna inom plasma! dvs Samsung, LG och Matsushita/panasonic väljer hellre LCD då det är bättre för deras ekonomi (försäljningen av plasma går väll inte riktigt som dom beräknat eller nått)

sen tycker jag egentligen lite som du!, kikar man på en LCD bredvid en plasma så är plasman fortfarande lite trevligare, lite bättre svärtamässigt och djupare (om man kan uttrycka sig så) för tillfället!
dock så är det ljust det här med inbränning som gör mig lite halvt emot ett plasmaköp + att det är faktiskt drygare att kolla på en plasma i ett rum med stark belysning (eller soljus) än det är att kolla på en LCD.

hehe kanske inte vart så kort text trots allt.
den här trådens uppgift var väll att hjälpa T-kakan med ett TV-köp, inte ha någon LCD/plasma fight. så har du kikat på några apparater än T-kakaN?
nu ska jag fan sova!

Visa signatur

PS3+250 Gb extern HDD+Blu Ray+ Full HD :)

Permalänk
Medlem

Hehe, eran diskussion är en trevlig läsning så ni får gärna fortsätta med den.

Var faktiskt och tittade på några apparater för bara någon timme sedan. Jag kan säga att jag innan nästan hade bestämt mig för att gilla Sonys KDL-40D3500 mer än Samsungs. Den känslan fick jag efter jag läst på Minhembio.com's forum om problemen med Samsungen.

Men hur som helst, jag var inne i tre affärer; Siba, Elgiganten och Onoff. I alla tre affärerna märktes tydligt att apparaterna var felinställda och som du berättade (klisterz) att de använder samma källa.

Eftersom det är lördag så var många i personalen upptagna så jag struntade i att be dem om att fixa något med någon av skärmarna.
Men jag kan säga så mycket som att Sonys skärm kändes mycket färgrikare (på ett skönt sätt) än Samsungs.

Jag har hursomhelst bestämt mig för att köpa Sonys KDL-40D3500. Dock så kommer jag vänta tills nästa månad då de nya apparaterna kommer så kanske den går ner lite mer i pris på Dustin.

Skönt att man äntligen bestämt sig och vill tacka så mycket för hjälpen jag fått, speciellt klisterz, tack så mycket!