Problem med vista efter uppstart

Permalänk
Medlem

Problem med vista efter uppstart

Hejsan,

Jag har stött på ett problem på min pappas bärbara dator som har Vista Home Premium installerat. Det är så att ibland när man startar den och när man kommer till skrivbordet så startas inte vissa program. Ibland hjälper det att starta om men 2/3 gånger startas inte vissa program. Datorn blir även allmänt seg. Något annat som händer är att när man t ex startar Firefox så kommer rutan upp men minirutan syns inte nere vid aktivitet fältet, detta gäller alla program. Jag har även försökt att formatera om datorn, 3 gånger! Men varje gång dyker problemet upp. Jag har själv haft Vista Ultimate ett bra tag på min stationära dator och har aldrig stött på detta problem. Kan det kanske vara något fel på själva datorn?

Jag är väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig lösa problemet!
Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Testa Vistas minnesdiagnostik - F6 vid start.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört minnesdiagnostiken och inga fel hittades.

Permalänk
Medlem

Ni kör väl antivirusprogram?

Permalänk
Medlem

Yes, den har Agnitum Outpost Pro Security Suite installerat. Har även scannat datorn och inga malware hittades.

Permalänk
Medlem

Testa någon annan t.ex. avg (avinstallera Agnitum).

Permalänk
Medlem

Kan detta verkligen vara Antiviruset/brandväggens fel? När problemet inträffar så är Agnitum en av de program som inte startar.

Permalänk
Medlem

När jag använde den så krånglade ibland drivrutinen, vilket gjorde datorn otroligt seg. Du kan ju kanske testa. Har Ni kollat fläkten till processorn (lucka på undersidan) så den inte är dammig och för med sig en hög temperatur. Kanske en uppdatering av BIOS hjälper?

Annars kan det ju vara väldigt svårt att felsöka detta problem, det kan ju vara så många olika faktorer inte minst hårdvarufel; t.ex. kan ju grafikkortet vara defekt.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för tipsen. Jag testar dem senare eller imorgon och återkommer. Ringer även support imorn och frågar.