GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk

Nu har jag fått hem spelet med posten. Vad kan man säga? TOTALT OSPELBART. Spelar dessutom ingen roll vilka inställningar man kör på. Det är lika bedrövligt med allt på lägsta, allt på medium eller allt på max. Totalt ospelbart.

Här är en random bänk. In game kanske man har mellan 5 och 25 fps, oberoende vilka inställningar man väljer.

Statistics
Average FPS: 36.18
Duration: 37.06 sec
CPU Usage: 90%
System memory usage: 80%
Video memory usage: 68%

Graphics Settings
Video Mode: 1280 x 1024 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: Highest
View Distance: 46
Detail Distance: 24

Hardware
Microsoft Windows XP Professional
Service Pack 3
Video Adapter: ATI Radeon HD 4850 Series
Video Driver version: 6.14.10.6879
Audio Adapter: Realtek HD Audio output
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6550 @ 2.33GHz

Kan ju till lägga att jag har ett soprent nyinstallerat XP utan massa annat krams som kan störa.

JAG VILL HA TILLBAKA MINA PENGAR!!TOTALT VÄRDELÖST! DET GÅR JU INTE ATT SPELA ÖVERHUVUDTAGET!! OAVSÄTT INSTÄLLNINGAR!!

Besviken

Permalänk
Medlem

Jo, men spelet suger, du borde veta det som sweclockare. Det laggar för de flesta.

PS3: laggar
Xbox 360: laggar
PC: laggar värst

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jo, men spelet suger, du borde veta det som sweclockare. Det laggar för de flesta.

PS3: laggar
Xbox 360: laggar
PC: laggar värst

Ska vara glada att vi kan köpa nya feta värsting delar för enorma summor! Det kan inte konsollerna

Permalänk
Medlem

GTA IV gillar inte mitt Geforce 7950GT
Intressant länk för de med problem iaf.

http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=379764

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, rockstars skräpiga social club och idiotiska windows live... Herregud vilken jävla soppa när man kombinerar dessa två. Social club vill att jag ska uppdatera live, har gjort det fem gånger och social club vill fortfarande att jag ska uppdatera. Så ingen multiplayer för mig tydligen. Sen skiter sig hela spelet, svart skärm i menyn, i princip omöjligt att komma ifrån den också.

Starkt jobbat rockstar, kommer aldrig i mitt liv att köpa deras spel igen.

Visa signatur

i5 2500K @ 4.5 med H80 - Asus P8Z68-V LX - 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 - MSi HD 6970 Lightning - G.Skill Phoenix Pro 120GB + 2 * 500GB Maxtor Sata2 - Fractal Design Core 3000 - Corsair GS 700W - Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frazor83
GTA IV gillar inte mitt Geforce 7950GT
Intressant länk för de med problem iaf.

http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=379764

Tack som fan! Kollade in länken och hittade lösningen på mitt problem angående att spelet fylls med svarta rutor.

Ifall någon undrar så I Catalyst Control Center ska MipMap Detail vara inställd på Quality och inte Performance som jag hade

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av east_lake
Nu har jag fått hem spelet med posten. Vad kan man säga? TOTALT OSPELBART. Spelar dessutom ingen roll vilka inställningar man kör på. Det är lika bedrövligt med allt på lägsta, allt på medium eller allt på max. Totalt ospelbart.

Här är en random bänk. In game kanske man har mellan 5 och 25 fps, oberoende vilka inställningar man väljer.

Statistics
Average FPS: 36.18
Duration: 37.06 sec
CPU Usage: 90%
System memory usage: 80%
Video memory usage: 68%

Graphics Settings
Video Mode: 1280 x 1024 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: Highest
View Distance: 46
Detail Distance: 24

Hardware
Microsoft Windows XP Professional
Service Pack 3
Video Adapter: ATI Radeon HD 4850 Series
Video Driver version: 6.14.10.6879
Audio Adapter: Realtek HD Audio output
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6550 @ 2.33GHz

Kan ju till lägga att jag har ett soprent nyinstallerat XP utan massa annat krams som kan störa.

JAG VILL HA TILLBAKA MINA PENGAR!!TOTALT VÄRDELÖST! DET GÅR JU INTE ATT SPELA ÖVERHUVUDTAGET!! OAVSÄTT INSTÄLLNINGAR!!

Besviken

din processor är för klen (överklocka den) i kombination med att ati ännu inte släppt uppdaterade drivrutiner till gta iv.. right?

EDIT:

"Although we uninstalled GTA 4 inclusive Securom, Games for Windows Live (GFWL) and Rockstar Game Social Club (RGSC) and "revoked” our license before we changed the CPU of our system and reinstalled the game afterwards, GTA 4 could be run anymore. Therefore we had to change the hard drive with the operating system on it to get it running again. Unfortunately was GTA 4 refusing to start once more as we changed the clock speed of our Phenom CPU." ... vilken jävla dynga.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rumpnisse
Något konstigt har hänt med mitt gta. Varenda video och när man går in i en taxi och liknande saker laggar.
Det är inget prestanda mässigt då det inte blir någon skillnad om jag kör på max eller inte.

Någon som har nått tips på vad det kan bero på?

Har nu även märkt att menyerna laggar när jag trycker på esc när man går in i en taxi

Kan säga att jag tror jag hitta felet på problemet om någon undrar.
Mitt anti-virus program samt brandvägg kaspersky verkade blockera GTA eller nått.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

kör XP
Har Asus EN7900GS TOP
Blivit av med grafikbuggar/texturbuggen men spelet buggar fortfarande väldigt mkt

Instalerade dessa grafikdrivare
"180.70-WinXP32-[Guru3D.com].exe"

Kommer inte ihåg var på guru 3d dem fanns men leta

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Har du köpt via steam?

Nej, köpte det i butik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sazmo123boy
Blir lite smått förbryllad.
Min dator:
E8500 @ 3,5 ghz
HD4850
3 gb ram

Tycker jag borde prestera bättre än din, mer minne, starkare processor och ett grafikkort som åtminstone är jämbördigt. Jag får dock ingame med dina inställningar ca. 40 fps samt 25 fps( medium highest / high highest)

Hur fan går det ihop!

Jo det känns som resultaten är hyfsat höga jämfört med vad många andra får. Min CPU körs ju i 3.8GHz, men det borde inte ge så stor skillnad tycker jag. Dock märker jag att grafikkortet inte belastas fullt när jag kör omkring i staden, då fläkten inte går upp i varv. Om jag därimot är innomhus så ökar fläktens varvtal. Det borde tyda på att CPU-n flaskar i mitt fall.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk

skumt, många personer med bättre hårdvara än jag verkar det funka otroligt dåligt för. antar att det är min hårdvarukombination som verkar flyta helt enkelt^^

EDIT:
Nu när jag kikat lite på några fler inlägg så verkar det helt enkelt bara vara kinkiga personer som tycker allt under 60 FPS är värdelöst, vilket är idiotiskt. skäms

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Sötast

http://hellforge.gameriot.com/blogs/Random-Ravings/20-Easy-St...

Mycket rolig läsning Eller vänta, var den deprimerande?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
skumt, många personer med bättre hårdvara än jag verkar det funka otroligt dåligt för. antar att det är min hårdvarukombination som verkar flyta helt enkelt^^

EDIT:
Nu när jag kikat lite på några fler inlägg så verkar det helt enkelt bara vara kinkiga personer som tycker allt under 60 FPS är värdelöst, vilket är idiotiskt. skäms

Instämmer. Folk har blivit för kräsna. De flesta iallafall. ^^

De som har problem borde ställa sig frågan: Är det VERKLIGEN fel på spelet eller är det kanske datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RalleRalle
http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=323971
Patch på gång

Jag läste det förut, lättnande.
Jag skulle tippa på att den kommer någongång under nästa vecka. (Obs! Det där tog ja från min magkänsla!)
Hur omfattande den här patchen skulle vara vågar jag inte gissa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
Nu lägger jag spelet på hyllan tills jag köper ny processor och nytt moderkort (Q9550 och P5Q Pro tror jag). Allt är vidrigt fult och ändå får jag inte mer än 15-20 fps i Algonquin. Nu kom ju GTA IV som en "chock" för mitt system, men min E6300 sjöng väl ändå på sista versen.

Varför byta moderkort? Det räcker väl med att byta till BIOS 1902 för att kunna köra Q9550. Om du ska byta moderkort då är det lika bra att byta till Corei7.

http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?model=P5B&...

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Spelet i sig självt är jäkligt bra, har en riktigt bra story och väldigt bra inlevelse med de olika fordonen. helt klart det bästa gta spelet i serien, men

Ett helvete att installera,

Ett helvete med alla crasher i början, tills man får rätt grafikinställningar.

Ett väldigt krävande spel, känns i vissa lägen frustrerande och förundrande varför det kräver så mycket. Hur kan en xbox360 vara så väldigt mycket optimerande?

Och nästa fråga är då om Rockstar eller ATI kan skapa störst skillnad till spelets framtid, vad tror ni?

Jag tycker dock att det var värt pengarna jag betala.

Visa signatur

p5edeluxe, 4gb corsair pc8500, q9550 @2.83ghz w Noctua, HIS 4870x2. 750w corsair. p182 antec

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Varför byta moderkort? Det räcker väl med att byta till BIOS 1902 för att kunna köra Q9550. Om du ska byta moderkort då är det lika bra att byta till Corei7.

http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?model=P5B&...

Som jag förstod det, efter att ha läst på Asus Support, så var det någon kompromiss man var tvungen att göra för nyare CPU:n. Ska kolla igen.

Så här var det:
My motherboard has been listed on ASUS CPU support list as being able to support FSB1333 processors.
However, after checking Intel website, the north bridge chipset only suppose to support up to FSB1066.
Does this mean there is going to be some limitation to its FSB1333 support?

Yes, as the FSB1333 support was implmented based on overclocking north bridge chipset from FSB1066 mode,
while chipset does not support asynchronous frequency adjustment between FSB and RAM,
the supported memory specification will differ as compare with its natively supported FSB settings, in order to keep the same FSB/RAM frequency ratio.
For P965 chipsets, under FSB1333 mode, memory can only operate under the following frequencies:
Originally DDR2-800 will become 800MHz*1333/1066 = 1000MHz

Hence only when operate under 1333/667 mode, will the system operate under a FSB 1333 configuration without CPU and memory overclock or underclock.
It is adviceable to adjust memory timing and its supply voltage manually if desired memory frequency cannot be achieved.

Kände att 500 (1000) MHz på minnena var lite "pushing it".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jo, men spelet suger, du borde veta det som sweclockare. Det laggar för de flesta.

PS3: laggar
Xbox 360: laggar
PC: laggar värst

Tycker inte det laggar på PS3. Har hänt nån enstaka gång.

Ni som kan köra det flytande på PC, ser det snyggt ut? Gärna jämfört med PS3, för på min dator ser det värre ut än gta san andreas men hackar ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halle7
Tycker inte det laggar på PS3. Har hänt nån enstaka gång.

Ni som kan köra det flytande på PC, ser det snyggt ut? Gärna jämfört med PS3, för på min dator ser det värre ut än gta san andreas men hackar ändå.

Min polare klaga över att det va lagg ganska ofta och att texturerna inte hann ladda in på sin 360, jag hade det på Ps3 jag spelade ungefär 40 timmar och upplevde inget lagg alls..

Dock, fy fan vad det suger datorkraft på PC...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halle7
Tycker inte det laggar på PS3. Har hänt nån enstaka gång.

Ni som kan köra det flytande på PC, ser det snyggt ut? Gärna jämfört med PS3, för på min dator ser det värre ut än gta san andreas men hackar ändå.

laggar inte.. men låg framerate.. ~20-30 fps.
Tycker att en konsol ska ha en standard på 60 fps.

Permalänk
Medlem

Kan nån hjälpa mig? Windows LIVE ID står att jag ska ladda ner en hotfix som inte funkar och kraschar skiten sen går inte GTA ens att starta för då kmr "secuROM har stött på ett problem och kommer avslutas"

:S

Permalänk
Medlem

Det verkar som nvidia har släppt GTA drivrutiner för sina kort. Kanske värt att ta en titt på.
http://www.nzone.com/object/nzone_gtaiv_downloads.html

Visa signatur

Gigabyte P35 DS4 | Intel E6750 @ 3.6 Ghz | Gigabyte 8800GTS 512MB @ 743/1804/1000| 4096MB Corsair 6400 @ 900mhz |WD Raptor 74GB + WD 250GB + Samsung 500GB | Hiper Type-R 580W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem

Varför sparar inte spelet mina grafikinställningar ? varenda gång jag går in igen så är det default tydligen.. förstår inte.

Permalänk
Medlem

windows ballade ur för mig med den drivrutinen. Så antar att den inte gällde mig:/ har Geforce7950 GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Varför sparar inte spelet mina grafikinställningar ? varenda gång jag går in igen så är det default tydligen.. förstår inte.

Har du skrivit någon i genvägens "mål" (eller launch options om du kör steam)?

Hittade denna infon om drivrutinen (då det inte stod på nvidias hemsida)

Citat:

Nvidia claims that you will seethings like a 10 percent performance increase in Crysis Warhead, a 38 percent increase in Far Cry 2, a 13 percent increase in Assassin's Creed and a whopping 80 percent increase in Lost Planet Colonies.
These drivers are for the GeForce 200, 9, and 8800 families of graphics cards for Windows XP and Vista OSs (both 32-bit and 64-bit versions).

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rumpnisse
Har du skrivit någon i genvägens "mål" (eller launch options om du kör steam)?

Hittade denna infon om drivrutinen (då det inte stod på nvidias hemsida)

Hur lyckades jag installera det med ett 8600gs? nvidia som skrivit fel eller jag som är världsbäst?

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nOOb91
Hur lyckades jag installera det med ett 8600gs? nvidia som skrivit fel eller jag som är världsbäst?

Installera är inte svårt. Där emot så kommer den nog inte fungera så bra. Dock skull jag gissa på att det är hela 8 serien då nvidia har samma drivrutin för alla 8 kort

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Avstängd

mjo för jag märkte varken högre eller lägre prestanda i crysis warhead eller gta IV
gta sitter fortfarande fast i alla lägsta på fjuttiga 19fps...och crysis ca 40 på 1650x allt på medium

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P