Vilket filsystem på min filserver? Ska fungera med Mac och PC

Permalänk

Vilket filsystem på min filserver? Ska fungera med Mac och PC

Hejsan!

Är i full färd att bygga ihop en ny filserver. Är även påväg att gå över till mac. Så jag undrar vilket filsystem jag ska köra, som båda datorerna kan läsa och skriva till. Operativet på min filserver blir FreeNas.

Tacksam för hjälp.

Just det, ni får även skriva vilka födelar och begränsningar filsystemet har.

Vänligen, Christoffer

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Ska du dela ut nätverksvolymerna över tex SMB, AFP, FTP eller NFS osv. spelar det ingen roll vad filservern kör för filsystem egentligen. Då är det systemet på filservern som avgör vad den är bäst på att hantera. FreeNAS är FreeBSD så då är det UFS, EXT2/3 osv. eller kanske ZFS som gäller.

Ska du köra med iSCSI mot datorerna så är det klientdatorerna som bestämmer filsystemet. UFS kan förövrigt OSX läsa native också.

Kan freenas köra zfs så har det fördelen att du kan enkelt bygga ganska simpla raid-lösningar utan raidkontrollers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Ska du dela ut nätverksvolymerna över tex SMB, AFP, FTP eller NFS osv. spelar det ingen roll vad filservern kör för filsystem egentligen. Då är det systemet på filservern som avgör vad den är bäst på att hantera. FreeNAS är FreeBSD så då är det UFS, EXT2/3 osv. eller kanske ZFS som gäller.

Ska du köra med iSCSI mot datorerna så är det klientdatorerna som bestämmer filsystemet. UFS kan förövrigt OSX läsa native också.

Kan freenas köra zfs så har det fördelen att du kan enkelt bygga ganska simpla raid-lösningar utan raidkontrollers.

Läser man tråden om ZFS i Linuxforat så är ZFS INTE enkelt för nybörjare, tvärtom kräver det en hel del Linuxkunnande.

Permalänk

Kan bara grundläggande om linux. Sen så är det bara, vad jag får fram, bara version 7 av FreeNAS som stöder ZFS.

Jag vill att allt ska bli rätt, så att båda min(a) kommande mac samt vanliga PC ska kunna skriva till det. Känns fel att ha NTFS i BSD. Så vad rekomenderar ni?

iSCSI kommer jag inte köra. Har inte ens en aning om vad det är. Ska bara mappa upp mina diskar, helt enkelt.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Läser man tråden om ZFS i Linuxforat så är ZFS INTE enkelt för nybörjare, tvärtom kräver det en hel del Linuxkunnande.

... fast ZFS är inte för Linux (minus ett ganska fult och segt hack) utan (Open)Solaris, FreeBSD samt (delvis) Mac OS X.
Det ÄR enkelt, om man inte går in på vissa prylar. Ska du bara sätta upp en RAID-array och har hårdvara som stöds så är det sanslöst enkelt (vi snackar, bokstavligt talat, nån minut för hela jobbet). Problemen kommer väl först när man ska göra mera avancerade saker (t ex iSCSI).
Ja, jag har testat; körde Solaris 10 på servern ett tag, och installerade Samba själv (vet inte om ZFS hade CIFS-stöd på den tiden ens), inget strul öht. Det som fick mig att gå därifrån var brist på enkelt paketerad mjukvara samt en kass PATA-driver som gjorde det segare än i Linux.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ursäkta ordklyveriet mellan OS och Linux, tror vi andra i tråden förstår vad jag menar.

Vidhåller att min erfarenhet av enkla frågor i ZFS-trådarna inte finner svar, man hamnar lätt i återvändsgränder som en nybörjare får problem med, allt tar betydligt längre tid än normalt tålamod medger.

Se för övrigt ZFS-trådarna där det tydligt framgår att ZFS inte är enkelt.

Permalänk
Medlem

Precis som Sidde skriver så har det underliggande filsystemet mindre betydelse. UFS kanske är ett bra val då det har bra stöd av Mac. Å andra sidan är väl ZFS-stöd också på gång på Mac? Enda anledningen att köra att underliggande filsystem som stöds av Mac är väl om du vill kunna flytta hårddiskarna till din Mac och läsa dom direkt istället för via nätverket.

Mac klarar både NFS och SMB och Windows klarar SMB så jag skulle föreslå SMB som nätverksprotokoll för fildelningen om du tänkt köra både Windows och Mac.

Personligen tycker jag inte att det är svårare att använda ZFS jämfört med något annat filsystem. Men jag har inte använt FreeNAS så jag vet inte vad som är bäst där. Kanhända ZFS-stödet ännu är på betastadiet i FreeNAS?

När det gäller ZFS så tycker jag att jag fått bra svar på de flesta frågor jag haft i forumet och lyckats lösa det mesta, men jag har nog haft mer tur med hårdvaran än jookeer. Jag kör själv ZFS på min filserver och det funkar bra (med opensolaris). Jag kör med ext3 på min NAS (SlugOS Linux) och det funkar också bra. Windowsdatorerna kör NTFS. Allihopa kan kommunicera med varandra via SMB (windows fildelning) utan problem.

Permalänk
Medlem

För en nybörjare både med ZFS och OS är det inte alldeles självklart enkelt när man hamnar utanför huvudfåran, dvs när bloggarnas info inte funkar.

OS saknar drivrutiner till det mesta, av 3 datorer jag provat är det en som OS har drivisar till. Ändå är dessa 3 inga udda tingestar utan bygger på Intel-, AMD- och nVidia komponenter. Det är i vissa fall möjligt att hitta OS-drivisar genom att söka i timmar och ev modifiera det man hittar för att få det att funka men nu har vi hamnat på ett sidospår där en nybörjare lätt går vilse.

Jag har följt trådarna om ZFS och ser att även relativt erfarna i en del frågor får labba/experimentera sig fram och i vissa fall hamnar i återvändsgränder.

Det är väl OK om man har tid och vill leka och lära men om du har som mål att rigga upp en RAIDz-server med LAN-koppling, vilket enligt bloggarna avklaras på en kafferast eller 2, redan efter några dagar inser att det inte finns drivrutiner eller att du missat ett kommando så förstår man att verkligheten inte stämmer med bloggarnas optimistiska utsagor.

Skall man lagra viktiga data vill man kunna hantera alla möjliga och omöjliga situationer då problem inträffar och även de erfarna OS/ZFS användarna blir osäkra när en RAIDz börjar spöka och i dessa situationer finns inte utrymme för att chansa utan här måste man VETA vad/hur man gör.

Ovanstående gäller oxå RAID-lösningar på andra plattformar men min erfarenhet är att det är lättare att hantera en sprattlande femma på MS eller Intel Matrix/nVidia MediaShield än OS/ZFS.

Oavsett plattform så gäller det att kunna hantera allting runtomkring, att VETA hur/vad man gör, att ha övat olika kraschscenarier för att kunna ställa rätt diagnos och sätta in rätt behandling, du har bara EN chans att det blir rätt men oändligt många alternativ att det blir fel.

En del har haft tur med installationen av OS/ZFS/CIFS/SMB, dvs bloggarnas info har till stor del funkat. Problemet med att ha tur och medgång är att man inget lärt vilket straffar sig den dagen man kör i diket och saknar kunnande/erfarenhet av allt detta "runtomkring". Då är det bra med ett forum man kan ställa frågor i och ännu bättre om man får bra/fungerande svar men man kan inte räkna med att detta allagånger fungerar utan får vara beredd på att "själv är bästa dräng". Alternativet är att betala några tusenlappar/år för support.

There are no free lunches.

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig jookeer om det du skriver. Men har man viktiga data så bör man ändå ha säkerhetskopia så att om det kraschar så har man kvar säkerhetskopian, detta gäller oavsett hur lätt/svårt det är att återställa filsystemet efter en krasch. Krascha kommer det att göra förr eller senare oavsett viket filsystem eller operativsystem man kör.

Tycker själv att man ändå har bra möjligheter med ZFS och OpenSolaris då man kan backa tillbaka till tidigare versioner av filsystemet ganska enkelt om man använder vissa funktioner innan man ställer till det (snapshots, time slider och boot environments) och även får visst skydd mot korrupta filer tack vare ZFS. Men man bör ju ändå köra regelbundna backuper och då kan man ju återställa gamla filer från backuper istället. Gör man detta har man mer än bara en chans att klara en krasch.

Men tråden handlar om FreeNASoch jag vet inte hur pass beprövat ZFS är där så jag skulle nog kanske hellre välja UFS med FreeNAS.

krillepille2: Kolla runt på nätet innan du bygger filservern så du vet att hårdvaran har chans att funka ihop med FreeNAS. Har man otur hjälper inte det men chanserna ökar ju om man kollat innan. FreeNAS är baserat på FreeBSD så hårdvara som funkar med FreeBSD bör ju kunna funka med FreeNAS. Välj sedan ett filsystem som är stabilt för FreeNAS (UFS är väl standardvalet har jag för mig) och kör backuper ofta på viktiga filer.

Lycka till!