Bärbar 12-14 tummare för bildredigering

Permalänk

Bärbar 12-14 tummare för bildredigering

Hej!

Normalt sett när man nämner bildredigering så säger alla MAC!
Ja, det är ett alternativ men just nu lite för mycket pengar.

Det som talar för MAC-booken med alu-chassi och 2.13ghz är att den har DDR3 minnen som ska göra en ganska stor skillnad. Värt pengarna upp?

Men jag vill helst inte betala mer än 9000kr.

Mina kriterier är följande:

Ska klara av arbete i lightroom och photoshop CS3 oklanderligt.

En del videoredigering men oftast ej i hög kvalitet.

Musiktillverkning i Reason, fruityloops.

I övrigt INGET spelande.

Ska vara BÄRBAR, då jag vill använda den i skolan och anteckna bland folk utan att fläkten stör alla. Så hur mycket fläkten behöver gå vid vanligt "kontorsarbete" är också viktigt. Inte jättebra förtroende för HP efter 3 år användning. Fel på moderkortsserie va problemet sägs det. Fläkt på 100% för mycket.

Det jag inte har full koll på är hur viktigt det är med ett bra graffekort för bildredigeringen. Jag tror att jag måste ha ett hyffsat iaf. Om man jämför specar för MAC och motsvarande PC så bör grafikkortet vara ganska betydelsefullt vid bildredigeringen.

Har operativsystemet mycket fördelar vid detta användningsområde också eller är det "råprestandad" tack vare hårdvaran som gör det? MACarna verkar vara snabbare vid bildredigering med samma specar för PCn.

Så långt är alternativen inte många (eller snarare för många).

Mest inne på denna.

Hp dv3610 för 8000kr
http://www.dustin.se/pd_5010275296.aspx

Anledningen till att jag vill ha en 13 tums är att den kan funka som en allt-i-allo. Som jag kopplar till större skärm hemma.

Mitt andra alternativ är att köpa billig stationär med skärm och en notebook för anteckningar i skolan. För bildredigeringen är det tacksamt men inte nödvändigt att den kan ska på annat ställe än i hemmet. (typ på resa)

Vad ger ni mig för råd? Hur bör jag tänka?

Emil

Permalänk

att syssla med grafik och liknande brukar kräva en lite större skärm och bättre upplösning än 13" med 1280 x 800, så jag skulle nästan tipsa om att antingen ha en externskärm till en bärbar, eller att ha stationär och en billigare laptop.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Entusiast

Jag känner inte till några laptopar som har tillräckligt bra skärm för att man skulle vilja redigera på dem mer än i nödfall. Oftast sitter det sunkiga TN som har dålig betraktningsvinkel och värdelösa färger. Det är inte säkert att de ens går att kalibrera.
Sen önskar jag att folk kunde sluta skrika Mac så fort det handlar om grafik och sånt. Det är en myt att de skulle vara bättre.
När jag köpte mig en skärm med S-PVA-panel var jag tvungen att redigera om alla mina bilder igen för det jag trodde var vitt var i själva verket ljusblått. Alla bilder hade blå och grönstick. Inte så kul.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Re: Bärbar 12-14 tummare för bildredigering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbotorsk

Det jag inte har full koll på är hur viktigt det är med ett bra graffekort för bildredigeringen. Jag tror att jag måste ha ett hyffsat iaf. Om man jämför specar för MAC och motsvarande PC så bör grafikkortet vara ganska betydelsefullt vid bildredigeringen.

Jag har för mig att Photoshop CS3 i huvudsak utnyttjar datorns cpu vilket gör att valet av grafikkort har liten betydelse i samanhanget. (CS4 ska tydligen använda sig av grafikkortets kärnor för att bättra på prestandan ytterligare.)

Permalänk

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra...

När jag behöver den på resor behöver jag inte ha den supermobil utan det räcker att jag kan ta med den. Det motiverar en större dator.

Men å andra sidan om jag dessutom vill ha en dator att ha med till skolan att anteckna på och jobba med så är storleken viktig, och inte minst batteritiden! Jag kommer inte använda en 15.4 tummare som bärbar. Den blir stående hemma.

Mina tre alternativ:

#1 En 17 tummare SAMT en 10 tums notebook som skulle kunna vara min kombo. Priset då kanske blir ungefär som vad en kraftfull 13 tummare hade blivit? Men sannolikt får jag en dålig skärm på en billigare 17 tummare.

#2 En billig stationär, stor skärm, samt 10 tums notebook. Då försvinner dock möjligheten att redigera bilder på resor.

#3 En kraftfull 13 tummare eller liknanade som jag kopplar till större skärm hemma. Då får jag en bra storlek för att kunna ta med till skolan, men sämre batteritid och en relativt liten skärm att jobba med bilderna på.

Blir #3 en kompromiss på allt så att ingenting blir riktigt bra eller är det den gyllene mittenvägen?

Angående grafikkorters betydelse...Detta är en viktig fråga för mig. Betyder det mindre än vad jag tror kan jag komma ner ett snäpp i prisnivå och ändå få bra processor och minne.

Jag är dock tveksam till att kompromissa för mycket med grafiken. "KÄNNS" som att det behövs till lightroom och speciellt photoshop.

Musiktillverkningen kräver nog mest CPU och minne. (bara)

Emil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbotorsk

Angående grafikkorters betydelse...Detta är en viktig fråga för mig. Betyder det mindre än vad jag tror kan jag komma ner ett snäpp i prisnivå och ändå få bra processor och minne.

Jag är dock tveksam till att kompromissa för mycket med grafiken. "KÄNNS" som att det behövs till lightroom och speciellt photoshop.

Musiktillverkningen kräver nog mest CPU och minne. (bara)
Emil

"Photoshop relies on CPU, system RAM, and disk performance, the graphics card is just an output circuit for the result. More dedicated graphics RAM won't even play much of a role, since local frame buffer is hardly utilized for 2D graphics work.

Any modern budget card will suffice for Photoshop

"

Så minst av allt till photoshop...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krimz
"Photoshop relies on CPU, system RAM, and disk performance, the graphics card is just an output circuit for the result. More dedicated graphics RAM won't even play much of a role, since local frame buffer is hardly utilized for 2D graphics work.

Any modern budget card will suffice for Photoshop

"

Så minst av allt till photoshop...

Och tack! Jag skulle egentligen satsa på en dator med intel processor och mycket minne (gärna ddr3) men kunna skita i separat grafik.

Vet ni någon bärbar som har börjat med ddr3 minnen och någon bättre processor. Fujutsi kör väl på denna banan? Mindre fokus på grafiken?

Hur illa skulle videoredigeringen lida om man köper någon integrerad lösning? Segt som sirap? Renderingen tar veckor?

Det hade ju även varit trevligt att kunna köra HD film till tvn med ok resultat.

Emil

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krimz
"Photoshop relies on CPU, system RAM, and disk performance, the graphics card is just an output circuit for the result. More dedicated graphics RAM won't even play much of a role, since local frame buffer is hardly utilized for 2D graphics work.

Any modern budget card will suffice for Photoshop

"

Så minst av allt till photoshop...

Nja det är inte riktigt hela sanningen. Bara nästan.
CS4 har lite roliga funktioner som rotera arbetsyta och zoomning som använder sig av grafikkortet. Det kräver dock inte så mycket av grafikkortet men man har nu nytta av lite kraftigare saker än en integrerad krets.
Det ryktas att framtida versioner kommer utnyttja grafikkortet mer för även andra beräkningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Dell Studio 15 då? Funderar själv på en sådan eftersom jag har ungefär samma ändamål som trådskaparen. Nu ser jag att trådskaparen max vill ha 14 tum på sin skärm. Har anpassat några delar till datorn på dells hemsida, bland annat större processor och en bättre skärm för 9100 kr med alla rabatter. Värt att tänka på kanske..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Nja det är inte riktigt hela sanningen. Bara nästan.
CS4 har lite roliga funktioner som rotera arbetsyta och zoomning som använder sig av grafikkortet. Det kräver dock inte så mycket av grafikkortet men man har nu nytta av lite kraftigare saker än en integrerad krets.
Det ryktas att framtida versioner kommer utnyttja grafikkortet mer för även andra beräkningar.

Jo men så skrev jag också att CS4 kunde utnyttja grafikkortet. Trådskaparen skriver ju även att han vill kunna använda CS3.

Permalänk
Medlem

Kolla på dell vostro 1220 och 1320,här . Tänk på att priserna är utan moms och att det blir MYCKET billigare om man stoppar in mer hårddisk och minne själv, och det är inte så svårt.

Vad jag har förstått så verkar det inte vara någon större skilnad på ddr2 och ddr3 rent prestandamässigt. Fast jag har bara kollat på test angående spel. Men det gör nog större skilnad med en snabbare processor eller hårddisk. Du kan ju köpa en ssd till vostron och få korta laddningstider.

Dell är lite kända för att ha bra skärmar också, vet inte hur BRA skärmen igentligen är. Men de brukar vara bra för att vara en laptop.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

om d vll ha openGL-accelerering(smooth zoom e finfint, saker ser inte längre knepigt taggiga ut i annorlunda zoomfaktorer som 33%) i photoshop så kolla på vilka grafikkort ps cs4 stödjer, inte intelkort allefall kan jag säga, bästa är nog ett billigare nvidia, osäker på om radeon stödjer allt i ps, kan vara så att photoshop använder cuda.
Få laptops har tillräckliga skärmar för ngn seriös typ av redigering, och har ofta problem med at kalibreras färgmässigt, dock funkar det ju bra då man ansluter den till en extern skärm.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
om d vll ha openGL-accelerering(smooth zoom e finfint, saker ser inte längre knepigt taggiga ut i annorlunda zoomfaktorer som 33%) i photoshop så kolla på vilka grafikkort ps cs4 stödjer, inte intelkort allefall kan jag säga, bästa är nog ett billigare nvidia, osäker på om radeon stödjer allt i ps, kan vara så att photoshop använder cuda.
Få laptops har tillräckliga skärmar för ngn seriös typ av redigering, och har ofta problem med at kalibreras färgmässigt, dock funkar det ju bra då man ansluter den till en extern skärm.

Photoshops enda krav är OpenGL 2.0 och Shader Model 3.0. I övrigt är det skit samma. Det finns ett visst stöd för Cuda iom att man kan skriva tredjeparts plug-in i Cuda. Jag har aldrig sett några hur mycket skit än nVidia skriver på sin hemsida. Det är alltså skit samma om det är nVidia eller Radeon.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

ok, väldigt bra att veta! synd att intels integrerade inte stödjer det där...

rättelse, med uppdatering så stödjer allefall 4500 korten openGL 2.0

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

Valet står nu mellan dessa två:

Samsung Q210
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2672852

HP DV-3610
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2513479

Samsungen är mindre vilket är bra för mig, så länge den har HDMI ut.
Denna uppgiften verkar det vara sådär med. På siba.se står det att den inte har HDMI, ändå ser man en sån kontakt på bilderna. På pricerunner står det att den har HDMI...Hur ligger det till?

HPn är 1000kr dyrare och för det får man ett aningen bättre grafikkort. Detta tror jag mig inte ha användning för och med tanke på dess 13.3 tums storlek så lutar valet mot Samsungen...

En annan sak som skiljer är att HPn har ett 16bitars soundblaster pro ljudkort som kan komma att bli användbart vid musiktillverkning. Frågan är hur pass handikappad man blir med samsungen med ett "High Definition Audio"? Kommer man märka skillnad alls?

Så va det en sak till...Jag har ett ljudsystem (logitech z5500) med optisk kabel som jag tidigare kört från en HP dator.

Samsungen verkar inte ha en optisk utgång för ljudet?

Då kanske det är två saker som lutar över för HPn ändå nu då.

Vad ska jag välja?

Emil

Permalänk
Medlem

Hp:n kör LEDskärm vilket är bättre, storleken och vikten är nästan samma skiljer 2cm på bredden.

HP:n är dessutom billigare på Dustinhome Skulle tagit den.
http://www.dustinhome.se/pd_5010275296.aspx?csref=Prisjamfore...

Permalänk

Skulle också tagit HP:n. Ledskärm, bättre grafikkort och bättre ljudmöjligheter.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk

Hp dv3610 är nu beställd!

Det enda som gjorde att jag nästan sket i det va att den inte har en S/PDIF utgång (optisk) som krävs till mitt surroundsystem. Men sedan hittade jag ett externt usb ljudkort med optisk ut, så det går att lösa iaf!

Permalänk

skönt! tror nog du blir nöjd med den! vart beställde du ifrån? dustin?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
skönt! tror nog du blir nöjd med den! vart beställde du ifrån? dustin?

Yes! Bra pris på de sista som säljs ut nu. 8000kr

Permalänk
Medlem

Ser ut som en mycket trevlig dator! Blank eller matt skärm?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W