Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Jag har några bilder tagna i solljus med blixt. De flesta ligger runt 1/500 och f/8 men någon var på f/14.

Man måste inte ha kort skärpedjup så fort det är ett porträtt. För övrigt var det bara ett exempel, häng inte upp dig på siffrorna.

Läs den här meningen igen och försök förstå varför man kan ha lägre effekt på blixten och samma balansering av bakgrundsljuset: "Med en kort slutartid kan du höja ISO-värdet eller ha större bländare och samtidigt ha samma balansering mot bakgrundsljuset."

Hur man än vrider och vänder på det är det bara fördelar med en kort synktid. FP-sync är inte användbart eftersom det tar så mycket effekt.

Ja, så du tjänade ett steg på att ha din synctid på 1/500, du fick ju knappast kort skärpedjup eller några specellt fördelaktiva förhållanden ändå.

Varför skulle man vilja höja ISOn?

Ja, du kan ha ett stegs skillnad, oj vilken effekt.

Ja, givetvis är det bara fördel med en snabbare synctid om man inte förlorar något på det, det har jag inte sagt. Men att det är så överdriven skillnad med ett steg är ju att ta i.

FP-sync är givetvis användbart, bara för att du inte har anvädning för det så betyder det inte automagiskt att är värdelöst.

För att ta en exempelsituation när FP-sync var riktigt bra att ha. (Nu är bilden inte världens bästa exmpel eftersom den är väldigt tight komponerad men det funkar).

http://farm4.static.flickr.com/3393/3522493463_d845aeb159_o.j...

Förklara gärna för mig hur jag skulle löst den här situationen bra utan FP-sync för att lätta upp skuggorna i ansiktet.

Bilden är tagen med f/2.8 och 1/1500.

Jag kunde ha kört med f/4.8 istället för f/6.7 om jag hade haft 1/500 istället för 1/250, knappast någon mirakelskillnad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Ja, så du tjänade ett steg på att ha din synctid på 1/500, du fick ju knappast kort skärpedjup eller några specellt fördelaktiva förhållanden ändå.

Varför skulle man vilja höja ISOn?

Ja, du kan ha ett stegs skillnad, oj vilken effekt.

Ja, givetvis är det bara fördel med en snabbare synctid om man inte förlorar något på det, det har jag inte sagt. Men att det är så överdriven skillnad med ett steg är ju att ta i.

FP-sync är givetvis användbart, bara för att du inte har anvädning för det så betyder det inte automagiskt att är värdelöst.

För att ta en exempelsituation när FP-sync var riktigt bra att ha. (Nu är bilden inte världens bästa exmpel eftersom den är väldigt tight komponerad men det funkar).

http://farm4.static.flickr.com/3393/3522493463_d845aeb159_o.j...

Förklara gärna för mig hur jag skulle löst den här situationen bra utan FP-sync för att lätta upp skuggorna i ansiktet.

Bilden är tagen med f/2.8 och 1/1500.

Jag kunde ha kört med f/4.8 istället för f/6.7 om jag hade haft 1/500 istället för 1/250, knappast någon mirakelskillnad?

Om man har lust att trixa lite kan man täcka alla kontaktstift i blixtskon utom det i mitten. Då kan Nikons kameror med elektromekanisk slutare synka även på snabbaste tiden. Då är det plötsligt 4-5 stegs skillnad (1/4000 eller 1/8000).

Om man bläddrar runt lite bland Joey Lawrence's bilder ser man verkligen hur man kan använda blixt i starkt solljus. (Kolla under "Personal > Abbysinia och Holy Men")

Resten orkar jag inte kommentera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Om man har lust att trixa lite kan man täcka alla kontaktstift i blixtskon utom det i mitten. Då kan Nikons kameror med elektromekanisk slutare synka även på snabbaste tiden. Då är det plötsligt 4-5 stegs skillnad (1/4000 eller 1/8000).

Om man bläddrar runt lite bland Joey Lawrence's bilder ser man verkligen hur man kan använda blixt i starkt solljus. (Kolla under "Personal > Abbysinia och Holy Men")

Resten orkar jag inte kommentera.

Okej du svarade ju inte på något av det jag skrev, men aja.

Sen har ju både D40 och D70 ISO 200 som lägsta ISO och D200 har ISO 100 så den högre synchastigheten man tjänar på förlorar man i ISO. Vilket jag hade glömt bort att de hade. D40X och D60 har väl däremot ISO 100 men de har väl synchastighet på 1/200 också, så de är ju ännu sämre.

Permalänk
Medlem

Det finns ett par aspekter jag saknar tidigare i tråden. D200 har flera av reglagen utanpå huset vilket minskar behovet av fipplande i menyerna, något som skulle driva mig till vansinne.

Dock är det som sagt inget snack om att D90 tar bättre bilder. Brusförhållandet hos D90 formligen krossar D200. Jag trodde inte mina ögon när jag fick tillfälle att jämföra D200 och D300 när den senare nyligen var släppt vid en plåtning i Globen (läs: action i dåligt ljus)

Vad gäller features som borttagning av CA så tvivlar jag på att den gör det om man plåtar RAW. Köper man en såpass avancerad DSLR för att plåta JPG så anser jag att man antingen skaffat för små minneskort eller för avancerad kamera

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem

Nåja, D90/D300 är bättre vid höga iso. På basiso brusar D200 något mindre, och hudtonerna återges mer naturligt. Det finns faktiskt folk som gått tillbaks till D200 från D300 pga detta.

Över ISO 800 börjar D200an bli lite väl brusig, så fotar man ofta över det så är det inget snack om att D90/D300 är ett bättre val. Fotar man däremot sällan på så höga ISO-tal så ger D200 väldigt mycket för pengarna, och huset är otvivelaktigt trevligare än D90-huset.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading