Permalänk

Tomgång på crescent compact?

Hur fan justerar man den?
En polare har köpt en compakt och vi håller på och fixar till den lite, jag har tagit i sär förgasaren och rengjort den.

Grejen är att jag inte fattar hur man justerar tomgången på den, den hade ingen tomgång när han köpte den och det har den inte nu heller när jag har gått igenom hela föggen.

Det finns ju ingen tomgångsskruv eller liknande som det finns på min moderna moppe

Måste väl finnas nån som kan sånt här, eller?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Det är väl de där bing förgasarna? Där regleras tomgången av gaswiren om jag inte missminner mig. Det är bara att dra åt den lite till så att "handtaget gasar" fast du har släppt gasen. Kan vara helt ute och cykla nu... men det är vad jag har för mig

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Testpilot

Exakt så som BlitZan beskriver är det på min gamla Husqvarna, den har också Bing-förgasare. Vid gashandtaget på min finns en skruv/hylsa man kan justera med så att den spänner lite mer på vajern fast handtaget är helt släppt. Annars är det väl bara att justera i andra änden av vajern.

Justeringsskruven vid handtaget är av samma typ som dom man justerar handbromsarna med på cyklar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Jäpp, bing var det
Men då är det bara att dra åt gaswiren i morn då

En annan grej ja fundera över också
Munstucket sitter ju på sidan av föggen, den här moppen har ett justerbart sådant.
Hur ska man göra för att slippa vrida på det hela tiden?
När man kör och närmar sig toppfart måste man strypa bränsletillförseln lite för att den inte ska fyrtakta medans man måste släppa på med bränsle vid låga hastigheter för att den blir slö annars.
Finns det nått sätta att justera in det på något vis så man slipper peta på det med foten hela tiden?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Jäpp, bing var det
Men då är det bara att dra åt gaswiren i morn då

En annan grej ja fundera över också
Munstucket sitter ju på sidan av föggen, den här moppen har ett justerbart sådant.
Hur ska man göra för att slippa vrida på det hela tiden?
När man kör och närmar sig toppfart måste man strypa bränsletillförseln lite för att den inte ska fyrtakta medans man måste släppa på med bränsle vid låga hastigheter för att den blir slö annars.
Finns det nått sätta att justera in det på något vis så man slipper peta på det med foten hela tiden?

så ör jag hela tiden jag ändrar det med handen helt enkelt lätt som en plätt, annars får du kanske vrida den riktigt sakta och testa och testa. vrid ett varv åt båda hållen för att se om den är justerad bäst...

hmm jag har en tomgånsskruv alldeles precis vid munstycket på min bingförgasare... men sen kan man även ändra vid gasvajern...

kan tilläggas att jag har en 2 växlad handväxel.

fixxar du det inte kolla på typ moppenet eller nåt...

Permalänk
Medlem

Nu kan jag ingenting om Bing förgasare, men brukar inte förgasare ha flera munstycken etc. att justera? Min har 4 olika; huvudmunstycke, lågfartsmunstycke, tomgångsskruv och luftskruv.
Lågfartmunstycket går inte att justera, men resten.

Vet inte om denna tråd är till nån nytta, men postar den endå utifall att den skulle vara bra

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Om det inte finns en liten skruv som sitter rakt in mot trotteln så justeras tomgången uppe vid gashandtaget, eller möjligt alldeles där vajern går ner i förgasaren.

Justerbart munstycke är det bästa du kan ha på en sån moppe, visst det är lite skruvande, men känslan att optimera motorn medans man kör är guld.
bästa och enklaste trimmet du kan ha på en sån motor.

Eas@tetris : Krångla inte till det nu, det är mestadels 4taktsförgasare du pratar om samt vissa 2t.
Men det här är enklaste typen av 2taktsmotor och förgasare, då finns det inga såna krusiduller

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk

Kan man inte justera det lite med att flytta nålen ett snäpp upp/ner på gaswiren i förgasaren? annars så ska det väl vara en skruv där nere?

Har haft en själv och en mustangmamba med zundapp motor.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc
Om det inte finns en liten skruv som sitter rakt in mot trotteln så justeras tomgången uppe vid gashandtaget, eller möjligt alldeles där vajern går ner i förgasaren.

Justerbart munstycke är det bästa du kan ha på en sån moppe, visst det är lite skruvande, men känslan att optimera motorn medans man kör är guld.
bästa och enklaste trimmet du kan ha på en sån motor.

Eas@tetris : Krångla inte till det nu, det är mestadels 4taktsförgasare du pratar om samt vissa 2t.
Men det här är enklaste typen av 2taktsmotor och förgasare, då finns det inga såna krusiduller

Nja, typ alla modernare* 2t mopeder är uppbyggda så i förgasaren

*Typ... 0-20 år gammla.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
så ör jag hela tiden jag ändrar det med handen helt enkelt lätt som en plätt, annars får du kanske vrida den riktigt sakta och testa och testa. vrid ett varv åt båda hållen för att se om den är justerad bäst...

hmm jag har en tomgånsskruv alldeles precis vid munstycket på min bingförgasare... men sen kan man även ändra vid gasvajern...

kan tilläggas att jag har en 2 växlad handväxel.

fixxar du det inte kolla på typ moppenet eller nåt...

Okej, det här är modellen med 3vxl fotväxel
Jag har monterat i sär förgasarn och rengjort så jag är 100% på att det inte finns nåt mer än 2 munstycken i den
Vad menar du med att vrida försiktigt åt båda hållen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Nu kan jag ingenting om Bing förgasare, men brukar inte förgasare ha flera munstycken etc. att justera? Min har 4 olika; huvudmunstycke, lågfartsmunstycke, tomgångsskruv och luftskruv.
Lågfartmunstycket går inte att justera, men resten.

Vet inte om denna tråd är till nån nytta, men postar den endå utifall att den skulle vara bra

Min moppe har också de inställningarna, men det är en modern 2-taktare

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Nja, typ alla modernare* 2t mopeder är uppbyggda så i förgasaren

*Typ... 0-20 år gammla.

Men en Crescent Compact är knappast "modern"

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Okej, det här är modellen med 3vxl fotväxel
Jag har monterat i sär förgasarn och rengjort så jag är 100% på att det inte finns nåt mer än 2 munstycken i den
Vad menar du med att vrida försiktigt åt båda hållen?

Min moppe har också de inställningarna, men det är en modern 2-taktare

så att du får en precis inställning. märkte jag när jag justerade min tomgångsskruv...(skruvade för snabbt och missade) skruva mkt sakta och lyssna hela tiden ett tips bara...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Men en Crescent Compact är knappast "modern"

nä inte direkt min är nog närmare 40 år gammal...

Permalänk
Medlem

Jo jag vet

Har ni fått igång tomgången nu?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10