Vilken hårddisk ska jag köpa?

Permalänk
Avstängd

Vilken hårddisk ska jag köpa?

Jag hade tänkt mig att inhandla en extra 1TB hårddisk men jag är inte säker på vilken..
Några exempel vore bra

Tack på förhand.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Spelar ingen större roll, Samsung, Seagate eller Western Digital är kända för att göra bra diskar, välj nån av dom. Om du vill att den ska vara tyst kan du även fundera på om du vill ha 5400rpm eller 7200rpm...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Spelar ingen större roll, Samsung, Seagate eller Western Digital är kända för att göra bra diskar, välj nån av dom. Om du vill att den ska vara tyst kan du även fundera på om du vill ha 5400rpm eller 7200rpm...

hmmm ok så är Samsuns F1 serie att satsa på eller?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag vet precis hur du ska göra!!!!!!

Denna video borde vara ganska inspirerande:
http://www.youtube.com/watch?v=KO_ey4v1ccA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Jag vet precis hur du ska göra!!!!!!

Denna video borde vara ganska inspirerande:
http://www.youtube.com/watch?v=KO_ey4v1ccA

Ja vissa verkar inte ha mycket att göra

Jag googlade innan och fick upp en massa sidor som antigen sa att Samsung är bäst eller att Western Digital är bäst

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumnus
hmmm ok så är Samsuns F1 serie att satsa på eller?

Har en samsung f1 500gb själv (16mb cache) och den funkar jättebra. Vibrerar en del men om du ändå inte ska skruva fast den så är den helt tyst och snabb.

Permalänk
Medlem

Köp samsung, det har jag

det ska vara 32mb cache FYI

Permalänk
Medlem

jag har köpt samsungs F2 ecogreen serie nu 2 st 1Tb från inet, det är 5400rpm, och dem ligger mellan 23-25 grader och är minst lika snabba om inte snabbare än min samsung 750gb F1 disk, det tog mig lite över 2 timmar att flytta 644 gb från F1 disken till F2, plus att dem är billga med,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Spelar ingen större roll, Samsung, Seagate eller Western Digital är kända för att göra bra diskar, välj nån av dom. Om du vill att den ska vara tyst kan du även fundera på om du vill ha 5400rpm eller 7200rpm...

Seagate är INTE kända för att göra bra hårddiskar! Deras 1tb disk är ju känd för att vara sämst, läs lite i detta forum så kan du se bra många personer som fått problem med dem. Seagate har ruggigt dålig firmware. Jag köpte själv en seagate 1tb disk för ett år sedan och wips så sluta den att svara, windows hittade den inte helt plötsligt. Kontakta deras support online och fick någon budfirma som hämta och lämna tillbaka den reparerad till mig så för min del fungerade det ok fast utan disken på en veckan. Men hur många är som jag och letar upp dem online och snackar med deras onlinesupport osv...? Nej idag är det WD och samsung som gäller vad jag vet. Fast.. samsung drar jag mig för pga deras 226bw skärmar eller vad de hette då samma märke samma modell såldes med olika paneler! Vissa paneler hade 2ms repsons medan andra hade 5ms!! Så samsung ser jag som ett mycket "shady" företag nu mera som jag helst också undviker.

Best of luck!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Seagate är INTE kända för att göra bra hårddiskar! Deras 1tb disk är ju känd för att vara sämst, läs lite i detta forum så kan du se bra många personer som fått problem med dem. Seagate har ruggigt dålig firmware. Jag köpte själv en seagate 1tb disk för ett år sedan och wips så sluta den att svara, windows hittade den inte helt plötsligt. Kontakta deras support online och fick någon budfirma som hämta och lämna tillbaka den reparerad till mig så för min del fungerade det ok fast utan disken på en veckan. Men hur många är som jag och letar upp dem online och snackar med deras onlinesupport osv...? Nej idag är det WD och samsung som gäller vad jag vet. Fast.. samsung drar jag mig för pga deras 226bw skärmar eller vad de hette då samma märke samma modell såldes med olika paneler! Vissa paneler hade 2ms repsons medan andra hade 5ms!! Så samsung ser jag som ett mycket "shady" företag nu mera som jag helst också undviker.

Best of luck!

Jag har ägt 5-6st Seagate diskar i olika storlek, byggt datorer åt min bror och min far med Seagate, har kompisar som också har Seagate och jag vet inte någon som har klagat på att det varit dålig kvalité osv.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Jag har ägt 5-6st Seagate diskar i olika storlek, byggt datorer åt min bror och min far med Seagate, har kompisar som också har Seagate och jag vet inte någon som har klagat på att det varit dålig kvalité osv.

Tror många undviker dem pga 7200.11-fiaskot, hade själv en disk som 'dog' pga deras klydd och vips 400GB data förlorad... Dessutom har Seagates diskar blivit sämre med åren på flertalet punkter vad gäller ljudnivå och vibrationer. Det sagt, inget fel med Seagates nyare diskar troligen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

Seagate har blivit tysta igen i o m .12 serien. Räcker inte det så finns LP serien på 5900rpm.

Tystaste disken verkar dock vara Samsungs F2 serie.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Samsung är väl billigast just nu ? Du hör ingen skillnad ändå men lite mellanlagringsminne gör sitt för att den ska kännas lite snabbare i läsning och skrivning av små filer.

Permalänk
Medlem

om vi ser till prestanda så e nog seagate 7200.12 snabbast.
eller har det kommit fler med 7200 varvare med 2x500 plattor ?

jag har en seagate nu 7200.12 och det är den första seagate jag har på kanske 10-15 år.

har den både som system och lagringsdisk och den funkar bra.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Är helnöjd med min Samsung spinpoint F1.

Visa signatur

Citera för svar!