Microsoft rear ut Windows 7 till studenter

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Ja, men då var det väl fan om inte Professional kommer få stöd för svenska då det släpps på riktigt!

Självklart finns det svenska versioner, men det är inte säkert att dessa kommer erbjudas via msdn:aa och liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx
Får de betala? Studenter i Sverige får ju det gratis
Har själv hämtat båda x64 och x86 av Win 7 Pro hos MSDNAA, och inte behövde jag betala en krona för det.

Samma här

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

En lite halvlöjlig fråga kanske men jag ser att man laddar ner en exe fil av windows 7, hur gör jag för att köra / bränna ut den? är det bara att använda ett brännarprogram (Nero 7 i mitt fall) och bränna som Data-fil eller hur skall man gå till väga?

Permalänk
Medlem

den exe fil du laddar ner är en filnerladdare, när du gått igenom ett par steg så börjar en nerladdning av en iso fil som du bränner som vilken iso som helst.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Ja man skolar in studenterna one-way-the-Microsoft-way.. Det är riktigt smart, men riktigt dystert för framtidens utveckling.

Har själv tillgång till MSDN-AA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
den exe fil du laddar ner är en filnerladdare, när du gått igenom ett par steg så börjar en nerladdning av en iso fil som du bränner som vilken iso som helst.

Ah jag märkte det nu, fått ner 50% nu:) men använder jag bränn som Data-DVD alternativet i nero när jag skall bränna en windowsskiva eller är det något annat jag skall göra? Är lite okunnig i detta..
Tack på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majorkraft
Ah jag märkte det nu, fått ner 50% nu:) men använder jag bränn som Data-DVD alternativet i nero när jag skall bränna en windowsskiva eller är det något annat jag skall göra? Är lite okunnig i detta..
Tack på förhand!

Den ska brännas som image/iso, inte som data eller annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majorkraft
Ah jag märkte det nu, fått ner 50% nu:) men använder jag bränn som Data-DVD alternativet i nero när jag skall bränna en windowsskiva eller är det något annat jag skall göra? Är lite okunnig i detta..
Tack på förhand!

http://ryan.ifupdown.com/2008/10/31/burning-iso-on-nero-9/

Man kan även installera utan att bränna ut en skiva om man har daemon-tools eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man kan även installera utan att bränna ut en skiva om man har daemon-tools eller liknande.

Kan man verkligen det?
Jag trodde att när datorn bootas om så kan den ju inte läsa från "skivan"/ison längre och det funkar inte?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Kan man verkligen det?
Jag trodde att när datorn bootas om så kan den ju inte läsa från "skivan"/ison längre och det funkar inte?

Jag skulle tro att den kopierar filer från den virtuella enheten till hårddisken och ändrar så att installationsprogrammet startas istället för windows vid omstart.

Permalänk
Medlem

Då skulle man ju "nästan" vilja köpa det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Den ska brännas som image/iso, inte som data eller annat.

okej men jag vet inte om jag gör rätt:

To create a bootable disc, proceed as follows:

Click on the New button in the main Nero Burning ROM screen.
The New Compilation window is opened.
If you want to create a bootable CD, select the option CD from the drop-down menu and the option CD-ROM (Boot) from the selection list.
If you want to create a bootable DVD, select the option DVD from the drop-down menu and the option DVD-ROM (Boot) from the selection list.
The tabs for the bootable CD are displayed; the Boot tab is on top.
If the template data for the bootable disc should originate from a logical drive:
Select the Bootable logical drive option button in the Source of boot image data area.
Select the option you want from the drop-down menu.
If the logical drive you want does not appear in the drop-down menu, the reason for this is that the drive is bigger than the space available on the disc. Please note furthermore that for operating systems as of Microsoft® Windows® 2000 you need to have administrator rights in order to be able to access drives directly, which you will need to do if you are to create bootable discs.

If the template data for the bootable disc should originate from an image file:
Select the Image file option button in the Source of boot image data area.
Click on the Browse button and select the desired image file.
Select the language that should appear while the system is booting from the Boot locale drop-down menu.
Enable the Enable expert features check box and select the emulation type for the image file from the Emulation type drop-down menu.
Select any other options required in the tabs (see New Compilation window).
Click on the New button.
The selection screen is displayed.
Select the files/folders that should be written to the ISO part of the bootable disc and drag them into the Compilation Area.
The files/folders are displayed in the compilation area and the capacity bar indicates how much storage space is required on the disc.
Start the burn process (see Starting the burn process ).
You have successfully burnt a bootable disc.

blev mycket text men är det så här jag skall göra eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I Kill
Malmö högskola då?

Vi har MSDN vi med. Andra mailet man får till sin webmail är login/pass till MSDN.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majorkraft
okej men jag vet inte om jag gör rätt:

To create a bootable disc, proceed as follows:

Click on the New button in the main Nero Burning ROM screen.
The New Compilation window is opened.
If you want to create a bootable CD, select the option CD from the drop-down menu and the option CD-ROM (Boot) from the selection list.
If you want to create a bootable DVD, select the option DVD from the drop-down menu and the option DVD-ROM (Boot) from the selection list.
The tabs for the bootable CD are displayed; the Boot tab is on top.
If the template data for the bootable disc should originate from a logical drive:
Select the Bootable logical drive option button in the Source of boot image data area.
Select the option you want from the drop-down menu.
If the logical drive you want does not appear in the drop-down menu, the reason for this is that the drive is bigger than the space available on the disc. Please note furthermore that for operating systems as of Microsoft® Windows® 2000 you need to have administrator rights in order to be able to access drives directly, which you will need to do if you are to create bootable discs.

If the template data for the bootable disc should originate from an image file:
Select the Image file option button in the Source of boot image data area.
Click on the Browse button and select the desired image file.
Select the language that should appear while the system is booting from the Boot locale drop-down menu.
Enable the Enable expert features check box and select the emulation type for the image file from the Emulation type drop-down menu.
Select any other options required in the tabs (see New Compilation window).
Click on the New button.
The selection screen is displayed.
Select the files/folders that should be written to the ISO part of the bootable disc and drag them into the Compilation Area.
The files/folders are displayed in the compilation area and the capacity bar indicates how much storage space is required on the disc.
Start the burn process (see Starting the burn process ).
You have successfully burnt a bootable disc.

blev mycket text men är det så här jag skall göra eller är jag helt ute och cyklar?

Inte som bootable heller, nu var det längesen jag använde nero men i huvudfönstret nånstans ska du hitta nåt i stil med "burn image" burn iso" eller vad det nu kan står..

http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=665897

Permalänk
Medlem

Måste man använda nyckeln man får via msdn inom en viss tid eller?

Permalänk
Inaktiv

Man kan byta språk även på Professional versionen, bara man lyckas hitta språkpaketet på ett annat ställe än via windows update.

Själv så ladda jag igår ner både win7 pro och language pack win 7 via msdn:aa också hittade jag detta programmet "Vistalizator v2.30 beta" som byter språk till en. http://www.froggie.sk/download.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Måste man använda nyckeln man får via msdn inom en viss tid eller?

jag tror inte det, har åtminstone aldrig läst något sådant

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
jag tror inte det, har åtminstone aldrig läst något sådant

RC-keyn var man tvungen att använda inom en viss tid.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
RC-keyn var man tvungen att använda inom en viss tid.

Men det är ju bara för att de vill att folk skall byta till den riktiga versionen.

Permalänk

Jag är också en av dom som fått Windows 7 genom MSDNAA. Jag pluggar Programutveckling .NET på Nackademin(Stockholm). Det var en trevlig överraskning o jag älskar verkligen Win7 som jag suttit på snart 1(eller är det 2?) veckor.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Jag är också en av dom som fått Windows 7 genom MSDNAA. Jag pluggar Programutveckling .NET på Nackademin(Stockholm). Det var en trevlig överraskning o jag älskar verkligen Win7 som jag suttit på snart 1(eller är det 2?) veckor.

Tja!

Vad fick du loginet ifrån? Använde du ditt nackademin-login, och i så fall hur formaterade du ditt användarnamn? Kan inte hitta hur jag kommer in, är också från nackademin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Varför skulle de enbart vara snälla utan att tjäna på det?
MS prövar att sänka priset rejält vilket gynnar studenterna och det är viktigast. Sedan finns det inget företag som inte ska eller vill gå med vinst, det är ett måste med ökade omkostnader som även ger företaget möjlighet att växa och kunna anställa nytt folk och skapa nya produkter. Kapitalismen är inte genomond.

Fjortistankar på detta forum finns det gott om. Synd att sossarnas felaktiga propaganda så lätt formar och styr de som ännu inte vet men det är inte så konstigt då de använder sig av jantelagen och den svenska avundsjukan och hat inkl. avundsjuka är en av människans starkaste drivkrafter.

Det handlar ju om att få användarna att använda deras produkter och det är synd att högskolorna spelar med.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv

vad gnäller folk om?? Först är windows för dyrt, sen när det kommer lösningar på det problemet då "lurar" microsoft på en deras programvaror istället. Nä, detta är inte ens lönt att diskutera med människor här på SweC. Folk får ändå ha lite självkontroll och känna efter om det är "det jag vill" vill man köra med windows, kör på, vill man inte kör med något annat istället, men sluta GNÄLL! Jag är hur glad som helst att skolan har fixat avtal så att jag kan få en laglig version av windows. Första lagliga versionen jag har haft sen win95, hitills är jag dessutom hur nöjd som helst med win7, har fungerat över förväntan, och gratis!

Men jag ska köpa en macbook pro sen, Nämen ojdå! Jag använder en microsoft programvara som ajg har blivit pålurad men ska ändå köpa en mac...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Ohh.. fler nit:are på Swec... vilken årskull?

Tjena Jag går i NIT08 nu, gick tidigare i 07 men var sjukskriven en väldigt lång bit in i sista läsperioden och hade småkurser efter mig så jag läste upp dem innan jag började 08-klassen.

Vilket år gick/går du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
Tjena Jag går i NIT08 nu, gick tidigare i 07 men var sjukskriven en väldigt lång bit in i sista läsperioden och hade småkurser efter mig så jag läste upp dem innan jag började 08-klassen.

Vilket år gick/går du?

Aha... då gick vi i samma klass. Började också 07... Läste dock bara klart första året, och började på annat program istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
MS gör detta eftersom typ 75% av alla studenter nuförtiden hellre väljer Mac...

obvious troll

Orkar inte läsa mer av tråden, jäklar vad lång den blivit!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Utöver att de vill få folk beroende av windows, så finns det mer skäl att ge ut det gratis till studenter. De har ju knappt någon förlust av att ge ut det gratis, eftersom upplagekostnaden är obefintlig och de flesta bara skulle ladda ner det om det inte var gratis.

Förresten, någon som vet hur det ser ut på luleå tekniska?

http://www.ltu.se/its/d1321/1.31019

Bara att logga in med din ideal-användare.

Permalänk
Medlem

Beställde nyss Win7 Home Premium för 29,99$

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Vill bara upplysa om att samtliga studenter i Lund, både LU samt LTH (de som har STIL-konto), även kan logga in med sina STIL-uppgifter på MSDNAA.

Hur? Hittar inte hur jag ska kunna logga in med mina STIL-uppgifter.