Permalänk
Medlem

Konfigurera Mozilla Thunderbird?

Hej. Skulle gärna kunna kolla företags e-posten i Thunderbird istället för att behöva logga in via företagssidan. Men jag har inte en aning om vad som ska in var...

När man loggar in via hemsidan verkar "Outlook Web Access" användas. Står även "ansluten till Microsoft Exchange"...

Postlådans ägare: Robin @ Engstrom Gruppen [robin@engstromgruppen.se]
Användaragent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; sv-SE; rv:1.9.1.3) Gecko/20090824 Firefox/3.5.3
Outlook Web Access-gränssnitt: Basic
Användarspråk: Svenska
Användarens tidszon: (GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rom, Stockholm, Wien
Exchange-postlådans adress: /o=HEActive24/ou=Exchange Administrative Group (FYDIBOHF23SPDLT)/cn=Recipients/cn=robin_engstromgruppen.se
Outlook Web Access-värdadress: https://mamutmail.com/owa
Outlook Web Access-version: 8.1.375.2
Outlook Web Access - värdnamn: mamutmail.com
Klientåtkomstserverns namn: he4-cas03.hosting01.active24.com
.NET Framework-version för Exchange klientåtkomstserver: 2.0.50727.1433
Klientåtkomstserverns operativsystemversion: Microsoft Windows NT 5.2.3790 Service Pack 2
Klientåtkomstserverns operativsystemspråk: en-US
Microsoft Exchange-klientåtkomstserverns version: 8.1.240.0
Klientåtkomstserverns språk: en-US
Klientåtkomstserverns tidszon: Västeuropa, normaltid
Microsoft Exchange-klientåtkomstserverns plattform: 64-bitars
Postlådeserverns namn: MBXVS01.hosting01.active24.com
Postlådeserverns Microsoft Exchange-version: 8.1.240.0
Andra Microsoft Exchange-serverroller som finns installerade på klientåtkomstservern:
Autentiseringstyp som associerats med denna Outlook Web Access-session: Basic
Offentlig inloggning: Ja

Jag är annars en förespråkare för allt som inte är inställt lokalt. Men det går inte att spara adressen och lösenordet på hemsidan... Behöver ett snabbare sätt att kolla e-posten på. V.H.

Permalänk
Medlem

Det du behöver är
- mailserver för mottagning (POP3 eller IMAP)
- mailserver för sändning (SMTP)
- login och lösenord (ganska självklart)

Sen vet jag inte riktigt hur man ska göra för att alla dina gamla mail ska ramla ner lokalt till mailklient.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

E-post och lösenord är väl allt jag vet =(

Hittar inget om det andra. Någon som kan lite mer, det går inte att urskilja något ur texten jag bifogade i förra inlägget? V.H.

Permalänk
Medlem

Gissar att det är såhär

POP3/IMAP: MBXVS01.hosting01.active24.com

SMTP: he4-cas03.hosting01.active24.com

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sits, att jag också funderar över vad jag ska använda i den där listan av info man får från outlook web access:
Jag testade att göra som du föreslagit Wolfclaw, att använda följande kombination:

Postlådeserverns namn (MBXVS01.hosting01.active24.com)
Klientåtkomstserverns namn (he4-cas03.hosting01.active24.com)

Det fungerar inte för mig. Är det något annat att tänka på för att det ska fungera?

Permalänk
Medlem

Lösning: OWA till Thunderbird via DavMail

Läste att det inte går att koppla ett mailkonto från Outlook till Thunderbird hur som helst. Att man behöver ett tredjepartsprogram som DavMail för att översätta mellan outlook och thunderbird. Det har jag nu gjort och nu börjar mejlen trilla in.

Jag har testat detta och hittat min owa url (Outlook Web Access URL) genom att logga in på min webmail och bara kopiera URLen. Min URL jag fått fram är https://legacy.iexchange.se/owa/ vilket liknade davmails exempel. Jag hittade inte någon annan information och har därför lämnat alla andra fält orörda.

Inställningarna i thunderbird har jag kopierat rakt av davmails exempel

Jag använder Thunderbird 17.03

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Flera konton med DavMail i OS X

Jag skulle behöva samla flera mejlkonton från Outlook till min Thunderbirdklient. På DavMails hemsida finns det beskrivet hur man skapar fler konton men det överstiger mina kunskaper. Jag bifogar beskrivningen från DavMails hemsida:

--------
How to run multiple instances of DavMail ?

Just create multiple configuration files and provide them as a command line option, see previous question:

davmail server1.properties
davmail server2.properties

Where can I find DavMail settings file ?

The default location for DavMail settings is a file named .davmail.properties in user home folder. This file is hidden under Linux and OSX. On windows, the user home folder is under Document and Settings
--------

Jag följde den här guiden för att kunna hitta och redigera inställningsfilen:

http://www.mikesel.info/show-hidden-files-mac-os-x-10-7-lion/

Jag kopierade in de två raderna längst ner i dokumentet och sparade utan att byta filnamn. Hur bör jag fortsätta? Har jag redan gjort något fel? Jag förstår inte hur och var jag lägger till mitt andra mejlkonto.