Dålig bildkvalitet i MPC-HC

Permalänk
Medlem

Dålig bildkvalitet i MPC-HC

Försöker kolla på 720p HD film på datorn i Media player Classic HomeCinema och ibland blir de rätt kass kvalitet och jag undrar varför?

Exempel:
http://www.brutalcs.nu/pictures/bildftp/kvalitetmpc.jpg

Jag har:
Bra dator och senaste drivrutiner till allt
CoreAVC och Haali media splitter samt fddshow
Eventuellt fel inställningar någonstans? :E

Problemet kanske är CoreAVC i windows 7 miljö?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Kör du Windows 7? Testa att avinstallera CoreAVC och alla andra codecs. MPC-HC klarar att spela upp allt ändå, jag hade samma problem när jag körde codecs ihop med mpc-hc i Win7.

EDIT: Editerade du in den understa raden nu? Missade det annars

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Kör du Windows 7? Testa att avinstallera CoreAVC och alla andra codecs. MPC-HC klarar att spela upp allt ändå, jag hade samma problem när jag körde codecs ihop med mpc-hc i Win7.

EDIT: Editerade du in den understa raden nu? Missade det annars

hehe ja jag la till den i efterhand. Men vilka codecs bör man köra för att få bäst kvalitet? coreavc sög ju tydligen.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Som Elite skriver så behöver du inte installera några codecs, MPC-HC har det inbyggt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja du har ju ett grafikort som kan hantera avkodningen av HD film så är ju dumt att installera codec som förstör det bara, det som händer om du använder CoreAVC eller fddshow är att avkodningen kommer köras på CPU istället
+ Att du kan få konstiga buggar och konflikter

Installera MPC HC från här http://www.xvidvideo.ru/media-player-classic-home-cinema-x86-...
använd x86 versionen, installera haali spliter och eventuellt AC3 filter
inget annat eller mer.
sen om det är nån enstaka fil som inte kan spelas upp kan man ju leta upp codec för just den i så fall.

CoreAVC kan funka bra om man har ett gammalt grafikort som inte stödjer DVXA

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

CoreAVC hade väl problem med senaste x264-kodaren? Fulhacken de gjort för att saker ska spelas snabbt krockar uppenbarligen med det senaste i kodarväg. Du får vänta på nästa CoreAVC.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Av bilden att dömma så är coreavc problemet. Ta bort och använd senaste svn av ffdshow istället då du klarar dig gott och väl med din CPU.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.