Router hittar inte det trådlösa nätet från modemet

Permalänk
Medlem

Router hittar inte det trådlösa nätet från modemet

Jag har en router, ett PS3 och ett modem i mitt hemmanätverk och jag skulle vilja ha trådlöst internet mellan dem.

Router hittar inte det trådlösa nätet från modemet men mitt PS3 hittar det.

Hur gör man för att routern ska kunna hittat nätet? Vad ska man ställa in i router/modemet och i vilken port ska kabel från datorn till routern sitta, WAN eller vanliga LAN port?

Så här ser nätverket ut:

(trådlöst) router (kabel) Dator
/
Modem
\
(trådlöst) PS3 (detta funkar)

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk
Medlem

Uhm det där ser lite knas ut tycker jag?

Du har alltså ADSL.

Inkommande RJ11 kopplar du in i modemet, utgående RJ45 från modemet kopplar du in i din trådlösa routers WAN-port. Sedan kopplar du in datorn i en av LAN-portarna och sedan ansluter du PS3an till ditt trådlösa nät som du konfigurerar i routern.

Inkommande -> Modem -> Router -> Noder

Permalänk
Medlem

Det verkar som om du har ett modem med router/wlan inbyggt, annars skulle du nog inte ha "trådlöst" på modemet, det du vill ha är att din router ska ansluta till modemet och på den vägen få internet på de enheter du ansluter till routern. Då måste den trådlösa delen i routern kunna agera klient och det är det inte många som gör.

Datorerna sätter du i LAN, "internet" i WAN.

Det du vill åstakomma är nog inte möjligt. Vad har du för modem, router etc? Det vill vi nog veta för att kunna komma på lösningar.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Det verkar som om du har ett modem med router/wlan inbyggt, annars skulle du nog inte ha "trådlöst" på modemet, det du vill ha är att din router ska ansluta till modemet och på den vägen få internet på de enheter du ansluter till routern. Då måste den trådlösa delen i routern kunna agera klient och det är det inte många som gör.

Datorerna sätter du i LAN, "internet" i WAN.

Det du vill åstakomma är nog inte möjligt. Vad har du för modem, router etc? Det vill vi nog veta för att kunna komma på lösningar.

Men går det inte ställa in så att router agerar klient? Har läst lite om att de går om man avaktiverar DHCP osv men inte fått de att fungera.

Router heter: Dlink di-524 wireless g router
Modemet heter: Thomson tg 784

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TraXtR
Men går det inte ställa in så att router agerar klient? Har läst lite om att de går om man avaktiverar DHCP osv men inte fått de att fungera.

Router heter: Dlink di-524 wireless g router
Modemet heter: Thomson tg 784

Det du syftar på är att avaktivera DHCP och köra routern som en accesspunkt, det går men då är routern inte en klient utan tvärt om... vad det nu heter.

Din router kan garanterat inte agera klient, skummade igenom manualen men hittade inget matnyttigt.

Om ditt PS3 hittar din TG784 (Modem/router/wlan) så är väl saken biff, vad ska du med DI-524:an till då?, fler datorer via kabel?

Du får förklara lite mer ingående (jag kanske är trög) vad du vill uppnå med dessa prylar, hur ser resten av nätverket ut, datorer osv.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Det du syftar på är att avaktivera DHCP och köra routern som en accesspunkt, det går men då är routern inte en klient utan tvärt om... vad det nu heter.

Din router kan garanterat inte agera klient, skummade igenom manualen men hittade inget matnyttigt.

Om ditt PS3 hittar din TG784 (Modem/router/wlan) så är väl saken biff, vad ska du med DI-524:an till då?, fler datorer via kabel?

Du får förklara lite mer ingående (jag kanske är trög) vad du vill uppnå med dessa prylar, hur ser resten av nätverket ut, datorer osv.

Nej men jag har modemet i köket och vill inte dra en kabel genom hela huset (har bara 1 telejack). Datorn står i sovrummet och PS3:an i vardagsrummet.

För att slippa den långa kabeln så tänkte jag köra trådlöst internet från modemet i köket till PS3:an och till en router som jag ställer i sovrummet som jag kopplar in datorn i för att få internet till datorn.

Visa signatur

E5200 @ 3.3GHz, MSI P45, Radeon 4850, 700GB HDD, 450W Huntkey