Permalänk
Skrivet av Derox:

Ja det låter väldigt lite, bara din mackor du pratade om bör ligga på en bra bit över det.

Kanske, lät som sagt jäkligt mysko

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Finlandssvensken:

Tjena. Ni kommer tro att jag trollar er nu men ni måste ju få tro det, jag vet hur det låter.

Jag är 19 år, väger 103 kg och är 139 cm lång (har en medfödd skelettsjukdom, vilken har försatt mig i en rullstol samt gjort mig extremt kortväxt).

Jag vet inte, kanske har det getts några råd redan, men jag söker en billig men likväl bra diet, som kanske inte enbart utgörs av sallad och frukt. Jag har diabetes, så borde äta i alla fall lite kolhydrater om dagen. Grejen är den att jag kan gå på gym, vilket jag tänker börja med, om inte förr, så till skolstarten den 14e augusti.
Att se ut som jag gör mig förbannad som bara den och jag vill gå ner i vikt desperat. Men huvudsakligen styrs vikten som redan nämnts av matintaget. Gymmet som jag nämnde vore bara en extra grej för att kanske förbättra benmuskulaturen eller så för att kanske någon gång i framtiden, i samband med en eventuell viktnedgång, skulle kunna hjälpa mig att få tillbaka gångförmågan delvis, då den behövs.

Jag hoppades att någon här kanske skulle ha något tips på råvaror eller rätter som vore bra. Eftersom jag är på SweC, kanske det avslöjar vad jag gör mest på dagarna också

Du behöver inte äta några speciella rätter eller råvaror för att gå ner i vikt utan det viktiga är att du äter mindre mängd energi. Välj mat som mättar bra och inte är energitäta. Högre proteinmängd brukar ge bättre mättnad. Personligen tycker jag man ska hålla sig borta från energi från flytande form så mycket som möjligt.

Vad gäller träning så är konditionsträningens verkan på viktnedgången klart överdriven (men är väldigt bra av andra orsaker), däremot är styrketräning att rekommendera vid viktnedgång då det ger bättre kroppssammansättning (mer muskelmassa och mindre fettmassa).

Skrivet av Derox:

Jag skulle säga att det viktigaste är att tänka på vad man stoppar i sig och kalorimängden i det. Många förstår inte vad sakerna egentligen innehåller, har haft många vänner som sagt att de kan inte ta en bit av en mörk chokladbit för att de ville gå ned i vikt, istället smällde de i sig 100 gram nötter för 600 kcal. De trodde på allvar att nötter innehöll ca 100 kcal/100 gram när de gissade.

Jag har själv kört på att bara äta mindre och äta t.ex. mer kött och sallad till måltiden och mindre kolhydrater. Jag äter fortfarande mycket kolhydrater då det är viktigt för kroppen men jag äter inte mer pasta/potatis/ris än det andra längre.

Träningen kommer hjälpa dig markant om du vill gå ned i vikt faktiskt, så försök hitta någon typ av konditionsträning som skulle funka för dig, finns ju bland annat motionscykelliknande maskiner fast där du cyklar med händerna istället som kanske skulle fungera för dig?

Nötter är dock ett bättre alternativ då nettoenergin som tas upp och lagras/förbränns är lägre än vad som står på förpackningen likt alkohol (men p.g.a. helt andra orsaker).

Vad menar du med att kolhydrater är viktigt för kroppen? Menar du för något specifik moment eller liknande?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Jag kan iaf meddela att sen jag slutade skolan i maj låg jag på 68kg och då vilade jag lite men konditions tränade en del ner till 65kg så nu har jag nått mitt mål!!! :D:D:D:D:D hurra!!

nu gymmar ja på som fan o skall bygga upp muskler o försöka styva upp huden lite lite små fett resurser har jag kvar men dock ytterst lite :P...

så gått ner ifrån 86 --> 65 kg :). totalt -21 kg :). är ca 175 cm lång så nu stämmer vikten mer här skall byggas muskler hehe. känns grymt bra orkar mycket mer!! blivit en gladare person fått rätt ämnes omsättning lärt mig mycket om mat äter mer grönsaker och frukt nu! skippar socker helt såsom läsk godis o chips d får mig bara att må illa... visst händer det att man kalasar på god mat men då får man träna därefter sen börjat nu på ett jätte bra gym med trevlig atmosfär med i ställer för skolans sunkna gym... har också fått mycket bättre förbränning tror kroppen kan reglera detta mycket själv men blir satt ur spel när man blir överviktig...

det går att nå era mål kämpa på som fan alla!! lär nog hoppa över till styrke tråden mer kanske men kmr nog läsa denna fortsättningsvis o heja på er som försöker!!

man har också märkt att ens självbild stämmer mer men man har inte riktigt vant sig vid utseendet ännu o morsan känner knappt igen mig längre hehe fått köpa helt nya kläder samt kan ha gammla kläder igen utan att skämmas!! bra för självförtroendet att må bra!

mvh donic en glad person nu både fysiskt o psykiskt :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av donic1989:

Grattis!
Hoppas inte du tar illa upp men jag måste fråga om du är kille eller tjej :). Min mage skulle vara rätt skapligt platt om jag vägde 90KG och jag är 176 lång, du är 175 och väger 25kg mindre än min målvikt

Jag menar absolut inget illa

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Grattis!
Hoppas inte du tar illa upp men jag måste fråga om du är kille eller tjej :). Min mage skulle vara rätt skapligt platt om jag vägde 90KG och jag är 176 lång, du är 175 och väger 25kg mindre än min målvikt

Jag menar absolut inget illa

joda den är platt dock hänger skinnet som en gubbe fortfarande när man sitter ner men det får man väl leva med hehe när man står upp ser det bra ut :P... jag är ca 175 är säkert bara 173 men men :P... men jag är nöjd :). jag är man :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av donic1989:

joda den är platt dock hänger skinnet som en gubbe fortfarande när man sitter ner men det får man väl leva med hehe när man står upp ser det bra ut :P... jag är ca 175 är säkert bara 173 men men :P... men jag är nöjd :). jag är man :).

Okay jävligt snyggt jobbat iaf Skönt att nå målet, blir mer sporrad själv när man ser att andra lyckas också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Grattis!
Hoppas inte du tar illa upp men jag måste fråga om du är kille eller tjej :). Min mage skulle vara rätt skapligt platt om jag vägde 90KG och jag är 176 lång, du är 175 och väger 25kg mindre än min målvikt

Jag menar absolut inget illa

Din mage lär inte vara "platt" om du väger 90 KG på 176 cm. Jag anser inte min vara platt ens på mina 82 Kg på 187 cm. Behöver byta ut lite fett mot muskler och stanna kvar i vikt för att vara plattmagad. Fast vi kanske har olika bild av platt mage, jag anser att platt mage är att man inte har något fett som står ut runt magen utan snarare att man smalnar av från bröstkorgen och sen sticker det inte ut något mer under bröstkorgen.

Skrivet av Crippa90:

Nötter är dock ett bättre alternativ då nettoenergin som tas upp och lagras/förbränns är lägre än vad som står på förpackningen likt alkohol (men p.g.a. helt andra orsaker).

Vad menar du med att kolhydrater är viktigt för kroppen? Menar du för något specifik moment eller liknande?

Jag vet att allt inte tas upp, men du får nog visa en vettig källa på att människan har avsevärt lägre upptagningsförmåga på nötter än mörk choklad. En bit mörk choklad är ju långt mindre än 100 gram.

Och jag menar det jag säger. Kolhydrater (då glukos) används bland annat för att hålla igång hjärnan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Jag vet att allt inte tas upp, men du får nog visa en vettig källa på att människan har avsevärt lägre upptagningsförmåga på nötter än mörk choklad. En bit mörk choklad är ju långt mindre än 100 gram.

Man kan ju självklart inte jämföra en bit choklad (10-20 gram?) med 100 gram nötter.

Skrivet av Derox:

Och jag menar det jag säger. Kolhydrater (då glukos) används bland annat för att hålla igång hjärnan.

No shit. Men du vet väl att kroppen kan göra glukos av protein och fett va?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Tror jag ska börja med VLCD, har hört folk som gått ner extremt mycket och fått bra resultat på kort tid.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

Tror jag ska börja med VLCD, har hört folk som gått ner extremt mycket och fått bra resultat på kort tid.

Jag känner flera som har kört på den metoden med grymma resultat, men oftast så går de ett program för att få hjälp med att gå över till vanlig mat så att de inte går upp igen.

Jag och flickvännen har hoppat på ett program, har kört 1v nu med VLCD och kommer köra det i två veckor till och sedan gå över till LCD i några veckor

Här är en inspirerande kille som har kört Itrim's program. Hans blogg

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Man kan ju självklart inte jämföra en bit choklad (10-20 gram?) med 100 gram nötter.

Det var ju precis det min historia handlade om. Folk som fått för sig att choklad är onyttigt och nötter är nyttigt så de väljer att vräka i sig nötter istället för en liten bit choklad. Många jag pratat med tror nötter innehåller under 100 kcal per 100 gram.

Skrivet av Crippa90:

No shit. Men du vet väl att kroppen kan göra glukos av protein och fett va?

Jag har hört det en del om det ja, kommer inte ihåg vilken process som gjorde det dock. Däremot är det ju fortfarande bra för kroppen med kolhydrater, kanske inte essentiellt men det är ju något helt annat.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Du behöver inte äta några speciella rätter eller råvaror för att gå ner i vikt utan det viktiga är att du äter mindre mängd energi. Välj mat som mättar bra och inte är energitäta. Högre proteinmängd brukar ge bättre mättnad. Personligen tycker jag man ska hålla sig borta från energi från flytande form så mycket som möjligt.

Vad gäller träning så är konditionsträningens verkan på viktnedgången klart överdriven (men är väldigt bra av andra orsaker), däremot är styrketräning att rekommendera vid viktnedgång då det ger bättre kroppssammansättning (mer muskelmassa och mindre fettmassa).

Nötter är dock ett bättre alternativ då nettoenergin som tas upp och lagras/förbränns är lägre än vad som står på förpackningen likt alkohol (men p.g.a. helt andra orsaker).

Vad menar du med att kolhydrater är viktigt för kroppen? Menar du för något specifik moment eller liknande?

Tack ska du ha för ditt svar Jag tycker dock att jag gör ett ganska bra jobb med att äta fiberrik mat, då jag i princip lever på potatis och rågbröd. Jag fuskar ju lite som sagt, men det kan jag ENKELT sluta med. Jag gör det bara att det är njutning, men jag kan lika bra inte göra det. Det vore ju naturligtvis ett mycket bra alternativ, så fr.o.m. nu börjar jag helt enkelt med det. Det där med kolhydraterna gäller i alla fall för mig, då jag har diabetes.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Det var ju precis det min historia handlade om. Folk som fått för sig att choklad är onyttigt och nötter är nyttigt så de väljer att vräka i sig nötter istället för en liten bit choklad. Många jag pratat med tror nötter innehåller under 100 kcal per 100 gram.

Ja det säger jag inte emot, ville bara flika in att nötter i sig kan vara ett bättre alternativ men självklart måste man sätta det i relation till mängd. Personligen tycker jag inte om när man säger att ett livsmedel är nyttigt då det är väldigt missvisande och leder till sådana här missförstånd.

Skrivet av Derox:

Jag har hört det en del om det ja, kommer inte ihåg vilken process som gjorde det dock. Däremot är det ju fortfarande bra för kroppen med kolhydrater, kanske inte essentiellt men det är ju något helt annat.

Kolla upp Glukoneogenes. Kolhydrater kan vara bra om man behöver energi för detta (exempelvis vid högintensivt arbete) men att säga att det är både bra och viktigt generellt tycker jag inte stämmer. Betyder dock inte att kolhydrater behöver vara dåligt (men det tror jag du förstår).

Skrivet av Finlandssvensken:

Tack ska du ha för ditt svar Jag tycker dock att jag gör ett ganska bra jobb med att äta fiberrik mat, då jag i princip lever på potatis och rågbröd. Jag fuskar ju lite som sagt, men det kan jag ENKELT sluta med. Jag gör det bara att det är njutning, men jag kan lika bra inte göra det. Det vore ju naturligtvis ett mycket bra alternativ, så fr.o.m. nu börjar jag helt enkelt med det. Det där med kolhydraterna gäller i alla fall för mig, då jag har diabetes.

Om du har diabetes tycker jag du ska uppsöka sjukvården för råd först dock.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Kolla upp Glukoneogenes. Kolhydrater kan vara bra om man behöver energi för detta (exempelvis vid högintensivt arbete) men att säga att det är både bra och viktigt generellt tycker jag inte stämmer. Betyder dock inte att kolhydrater behöver vara dåligt (men det tror jag du förstår).

Glukoneogenes hette det ja! För länge sedan jag läste cellbiologin.

Fast med den logiken kan man ju inte säga att speciellt mycket är bra för kroppen. Då kan vi inte säga att kött är bra för kroppen heller. Jag däremot tycker att eftersom vi nu behöver glukos så kan man säga att kolhydrater är bra för kroppen, på samma sätt som jag tycker man kan säga att kött är bra för kroppen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Glukoneogenes hette det ja! För länge sedan jag läste cellbiologin.

Fast med den logiken kan man ju inte säga att speciellt mycket är bra för kroppen. Då kan vi inte säga att kött är bra för kroppen heller. Jag däremot tycker att eftersom vi nu behöver glukos så kan man säga att kolhydrater är bra för kroppen, på samma sätt som jag tycker man kan säga att kött är bra för kroppen.

Kött kanske inte alltid är bra för kroppen. Visst, det innehåller proteiner och mineraler som är bra, men rött kött och speciellt charkprodukter har kopplats till magcancer.

Så tyvärr är inte allt svart och vitt, och generaliseringar likt "dis is good, dis is bad" blir oftast felaktiga. Bättre är att göra en helhetsbedömning av kosten då det säger mer om man är bra/nyttigt eller ej.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Kött kanske inte alltid är bra för kroppen. Visst, det innehåller proteiner och mineraler som är bra, men rött kött och speciellt charkprodukter har kopplats till magcancer.

Så tyvärr är inte allt svart och vitt, och generaliseringar likt "dis is good, dis is bad" blir oftast felaktiga. Bättre är att göra en helhetsbedömning av kosten då det säger mer om man är bra/nyttigt eller ej.

Ja, det mesta kan kopplas till något dåligt, så då får man ju ta någon tröskel på det hela. Men det mesta beror ju på mängder också och som du säger en helhetsbedömning.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

Tror jag ska börja med VLCD, har hört folk som gått ner extremt mycket och fått bra resultat på kort tid.

Då kan du även få höra det ifrån mig.
VLCD med 2 'ätarhelger' (dessa var pga av att jag klantigt nog åkte bort över helgen och glömde mina pulver-påsar) så har jag droppat 17kg sedan 2/6 -12

Permalänk
Skrivet av MakubeX:

Då kan du även få höra det ifrån mig.
VLCD med 2 'ätarhelger' (dessa var pga av att jag klantigt nog åkte bort över helgen och glömde mina pulver-påsar) så har jag droppat 17kg sedan 2/6 -12

No fucking way! Holy shit?! Vad gjorde du för motionering/träning då?

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

No fucking way! Holy shit?! Vad gjorde du för motionering/träning då?

Du behöver inte träna över huvud taget för att tappa 17KG på nästan 2 månader med VLCD, men man tappar en stor del muskler också så det är ingen vidare bra långtidslösning. Jag gick ner 15 kilo mina 2 första månader genom att äta mellan 1500-2000KCAL och försöka se till att en väldigt stor del av mitt intag var proteiner.

Nu när jag gått ner 25Kilo så har jag tappat cirka 5KG BCM, body cell mass, där är musklerna en viktig del, men trots att jag ätit ordentligt men legat på ett kcal underskott så har jag tappat muskler, att gå ner med VLCD ger snabba resultat på vågen men tråkiga resultat med muskelmassan.

Permalänk
Medlem

VLCD ska oftast inte användas längre perioder, är knappast bra för kroppen.
Om man är extremt överviktig, nu pratar jag magoperations överviktig så brukar det intas innan en sådan operation och då ibland längre period.

Men annars om man är kraftigt överviktig så ska man inte hålla på med det i flera månader, står tom på alla som varningar tror jag.

Det är ett extremt bra sätt att börja med, dricka det 2-4 veckor för att se att det faktiskt händer något, att man KAN gå ner i vikt.
Och samtidigt bli av med sötsug, krympa magsäcken etc.
Dvs om man klarar av det ett par veckor är det optimala starten på en viktnedgång.

Detta kan man såklart göra på ännu mer naturlig väg via diverse detox drinkar som innehåller allt som är bra, tillsammans med protein. Men detta blir rätt krånligt för många.
Därav är VLCD väldigt bra och enkelt för dom som kämpar.

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Du behöver inte träna över huvud taget för att tappa 17KG på nästan 2 månader med VLCD, men man tappar en stor del muskler också så det är ingen vidare bra långtidslösning. Jag gick ner 15 kilo mina 2 första månader genom att äta mellan 1500-2000KCAL och försöka se till att en väldigt stor del av mitt intag var proteiner.

Nu när jag gått ner 25Kilo så har jag tappat cirka 5KG BCM, body cell mass, där är musklerna en viktig del, men trots att jag ätit ordentligt men legat på ett kcal underskott så har jag tappat muskler, att gå ner med VLCD ger snabba resultat på vågen men tråkiga resultat med muskelmassan.

Men det ger också hyffsat bra med motivation till att börja ett riktigt aktivt liv och göra saker som har varit alldeles för jobbiga att göra tidigare, te.x spela handboll eller spinga(det tar för jäkla hårt på lederna när man väger mycket att springa)

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

Men det ger också hyffsat bra med motivation till att börja ett riktigt aktivt liv och göra saker som har varit alldeles för jobbiga att göra tidigare, te.x spela handboll eller spinga(det tar för jäkla hårt på lederna när man väger mycket att springa)

Absolut, det triggar en att fortsätta när man ser att det händer något på vågen. Jag menar bara att det inte ska vara något annat än en kickstart för att börja gå ner i vikt, känner flera som går ner i vikt med VLCD och sen börjar äta normalt igen, men det dom inte tänker på är att deras grundförbränning blivit ofantligt mkt lägre tack vare alla muskler de tappat. Optimalt är att köra 1-2 veckor med VLCD men sen bör man ta tag i träningen och maten.

När man går ner i vikt bör man bygga upp nya vanor som ska hålla en smal resten av livet, det är det jag försöker men det är inte det lättaste ibland :).

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Absolut, det triggar en att fortsätta när man ser att det händer något på vågen. Jag menar bara att det inte ska vara något annat än en kickstart för att börja gå ner i vikt, känner flera som går ner i vikt med VLCD och sen börjar äta normalt igen, men det dom inte tänker på är att deras grundförbränning blivit ofantligt mkt lägre tack vare alla muskler de tappat. Optimalt är att köra 1-2 veckor med VLCD men sen bör man ta tag i träningen och maten.

När man går ner i vikt bör man bygga upp nya vanor som ska hålla en smal resten av livet, det är det jag försöker men det är inte det lättaste ibland :).

Det man skulle kunna göra är att köra 2 veckor varje månad med VLCD och sedan köra LCD i två veckor osså fortsätter man så?

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

Det man skulle kunna göra är att köra 2 veckor varje månad med VLCD och sedan köra LCD i två veckor osså fortsätter man så?

Alla får göra precis som dom vill, men som du skrev nu blir ingen skillnad mot att köra VLCD hela tiden, du går ju inte ner i vikt pga. dina nya vanor, du går ner i vikt pga. ersättningen som du kommer köra tills du nått ditt mål.

Jag skulle MAX köra VLCD 1 vecka bara för att komma igång, men efter det äter jag normal mat med mycket protein. Jag är mån om att behålla så mkt som möjligt av mina muskler då jag vill ha en bra grundförbränning plus att bara vara smal inte är speciellt snyggt, bättre med muskler

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Alla får göra precis som dom vill, men som du skrev nu blir ingen skillnad mot att köra VLCD hela tiden, du går ju inte ner i vikt pga. dina nya vanor, du går ner i vikt pga. ersättningen som du kommer köra tills du nått ditt mål.

Jag skulle MAX köra VLCD 1 vecka bara för att komma igång, men efter det äter jag normal mat med mycket protein. Jag är mån om att behålla så mkt som möjligt av mina muskler då jag vill ha en bra grundförbränning plus att bara vara smal inte är speciellt snyggt, bättre med muskler

JAg har mer nytta av en bra kondition än mycket styrka, men ja, det är ju upp till var och en. Osså är VLCD så jäkla dyrt igentligen, bara pulverna kostar ju 800spänn för 2 veckor, och då är det 3 påsar om dagen.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Verkar vara rätt många kunniga människor här så jag tänkte passa på att fråga om lite råd. Jag har under hela mitt liv gått som en jojo i vikten, var väl som vilket normalt barn som helst upp till tio när jag slutade med fritids och gick hem från skolan själv. Då blev det ganska mycket till mellanmål eftersom jag fick välja själv och sedan middag, så jag var väl överviktig som barn från 12-14. Då började jag med kickboxning och judo och var riktigt vältränad en period 15-16. Har inte haft någon koll alls på min vikt under den här perioden, har bara minnen och bilder att gå efter. I gymnasiet började jag spela wow och det fick mig att sluta träna, samt att jag började gilla en tjej som hade ganska ohälsosamma ideal. Hon gillade riktigt smala killar så hon och jag peppade varandra att tappa vikt och med det började jag också väga mig. Gick från en hälsosam och vältränad kille på 74 kg över 174cm som 16åring till ett benrangel på 55kg utspritt över 178cm som 17åring. Då blev jag intagen på sjukhus med rejäla näringsbrister, och började långsamt ta itu med livet igen och börja äta mer, men jag rörde fortfarande inte på mig alls. Började däremot äta mer och mer eftersom jag kände att jag "hade råd" att göra det för att jag ändå var så smal, sen vid 19 tog jag körkort och rörde mig i anslutning till det ännu mindre så jag fortsatte gå upp i vikt. Nu är jag 21 och väger 75kg, är fortfarande 178cm. Skillnaden nu är att jag inte har några muskler alls, gör väl 15 armhävningar och kanske 10 knäböj max, så trots att jag inte väger så mycket så är en stor del av vikten fett, och sitter otrevligt fördelad med det mesta runt midjan. Dessutom har jag väl lite mentala grejer som spökar sen jag hade ätstörningar, så jag känner mig nog större än jag är. Riktigt tråkigt att känna sig fysiskt svag dessutom.

Har alltså nu bestämt mig för att försöka fördela om vikten. Behålla vikten men tappa fett och gå upp i muskler. Jag kan pga tidsbegränsning och lokalisering inte gymma så jag kastar mig ner på golvet och gör armhävningar, rygglyft, knäböj, upphopp, står på händer osv, men det blir ganska oregelbundet och i korta perioder trots att jag gör det varje dag. Äter dessutom lite annorlunda, börjat skippa räkost och smör på tekakor och kör lingongrova eller knäckebröd med kalkon på morgonen, sen lax/kyckling i matlåda med brunt ris eller fullkornspasta till lunchen, och ungefär samma till middag. Går hittills på ett ganska rejält kaloriunderskott men försöker hålla proteiner och vitaminer högt. Min fråga är nu om det är hållbart i längden? Fortsätta äta så här fast med lite variation och köra övningar med min egen kroppstyngd? Bara kört två veckor så ser inget resultat än, men vill veta om det är någon poäng stt fortsätta. Det måste vara hälsosamt också, för min kropp har tagit för mycket stryk under min uppväxt. Ser mig inte om efter några genvägar utan snarare än helt ny livsstil. Hoppas någon har några bra tips

Edit: undrar även hur det är med kvarg, äter en halv låda utblandat med mjölk (smakar naturell osötad yoghurt) med havrefras till mellanmål då och då, men jag är orolig över att få i mig för mycket protein och inte göra av med tillräckligt? Finns det några risker med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zaptoit:

Verkar vara rätt många kunniga människor här så jag tänkte passa på att fråga om lite råd. Jag har under hela mitt liv gått som en jojo i vikten, var väl som vilket normalt barn som helst upp till tio när jag slutade med fritids och gick hem från skolan själv. Då blev det ganska mycket till mellanmål eftersom jag fick välja själv och sedan middag, så jag var väl överviktig som barn från 12-14. Då började jag med kickboxning och judo och var riktigt vältränad en period 15-16. Har inte haft någon koll alls på min vikt under den här perioden, har bara minnen och bilder att gå efter. I gymnasiet började jag spela wow och det fick mig att sluta träna, samt att jag började gilla en tjej som hade ganska ohälsosamma ideal. Hon gillade riktigt smala killar så hon och jag peppade varandra att tappa vikt och med det började jag också väga mig. Gick från en hälsosam och vältränad kille på 74 kg över 174cm som 16åring till ett benrangel på 55kg utspritt över 178cm som 17åring. Då blev jag intagen på sjukhus med rejäla näringsbrister, och började långsamt ta itu med livet igen och börja äta mer, men jag rörde fortfarande inte på mig alls. Började däremot äta mer och mer eftersom jag kände att jag "hade råd" att göra det för att jag ändå var så smal, sen vid 19 tog jag körkort och rörde mig i anslutning till det ännu mindre så jag fortsatte gå upp i vikt. Nu är jag 21 och väger 75kg, är fortfarande 178cm. Skillnaden nu är att jag inte har några muskler alls, gör väl 15 armhävningar och kanske 10 knäböj max, så trots att jag inte väger så mycket så är en stor del av vikten fett, och sitter otrevligt fördelad med det mesta runt midjan. Dessutom har jag väl lite mentala grejer som spökar sen jag hade ätstörningar, så jag känner mig nog större än jag är. Riktigt tråkigt att känna sig fysiskt svag dessutom.

Har alltså nu bestämt mig för stt försöka fördela om vikten. Behålla vikten men tappa fett och gå upp i muskler. Jag kan pga tidsbegränsning och lokalisering inte gymma så jag kastar mig ner på olvet och gör armhävningar, rygglyft, knäböj, upphopp, står på händer osv, men det blir ganska oregelbundet och i korta perioder trots att jag gör det varje dag. Äter dessutom lite annorlunda, börjat skippa räkost och smör och kör lingondricka eller knäckebröd med kalkon pp på morgonen, sen lax/kycklingmstlåds med brunt ris eller fullkornspasta i matlådan till lunchen, och ungefär samma till middag. Går hittills på ett ganska rejält kaloriunderskott men försöker hålla proteiner och vitaminer högt. Min fråga är nu om det är hållbart i längden? Fortsätta äta så här fast med lite variation och köra övningar med min egen kroppstyngd? Bars kört två veckor så ser inget resultat än, men vill veta om det är någon poäng stt fortsätta. Det måste vara hälsosamt också, min kropp har tagit förmycket stryk under min uppväxt. Hoppas någonhar några bra tips

Skickades från m.sweclockers.com

Kör Insanity workout, du kommer märka skillnad på 60 dagar, jag lovar.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara skummat genom inläggen i tråden, så jag ber om ursäkt om någon redan pratat om det här. Men har någon av er någon erfarenhet av LCHF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomu:

Nu har jag bara skummat genom inläggen i tråden, så jag ber om ursäkt om någon redan pratat om det här. Men har någon av er någon erfarenhet av LCHF?

Provat det, funkade inte för mig på lång sikt dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

No fucking way! Holy shit?! Vad gjorde du för motionering/träning då?

Brukar vara ute och promenera flera dagar i veckan och när det inte går så är jag på gymmet här i vbg på crosstrainer/löpbandet och flåsar, gör lite med vikter till och från under tiden också, inte så ofta men inte sällan heller.

När jag når 85-90kg (blir inte vlcd hela vägen dit men till 95-100kg så blir det) så har jag även kommit till ett mål där jag kommer börja träna med en kille (vi har en deal sedan slutet av April) som jobbar som PT och driver en gymbutik, där ska vi sätta upp kost&träningsschema så jag inte hamnar i mina dåliga vanor igen.

Efter ha varit fet/överviktig(rekord 155kg(sommaren 08), nu 110kg) i 10år+ så är detta min sista sommar som en tjockis, det håller mig målinriktad till tusen.

Kanske inte ha valt det bästa sättet att gå ner i vikt men det funkar för mig och jag mår inte dåligt heller av det. Dricker mina shakes, tar mig en vitamin-tablett eller två (förbannat god smak på dom), dricker mina 2-3L vatten om dagen så är allt bra.