Permalänk
Skrivet av donic1989:

idag visade vågen 74,4kg på väg åt rätt håll nu igen :). konsultera lite med morsan hon tror det är iaf 10 kg fett kvar på kroppen :S... då skulle jag väga in på 65kg är inte det underviktigt för en man på 175cm lite drygt?
.

Det är en smaksak, om man ska ha riktigt snygg kropp så ska man inte ha mycket fett och då blir man lätt. Vissa såsom jag accepterar lite fett då det kan göra oss stabila på backen och det är lättare att ha en "skaplig" muskelmängd ihop med fett än samma muskelmängd utan fettet.
Med lite fett så anser jag 74kg vara en bra vikt i förhållande till din längd och jag i ditt fall skulle enbart träna och hålla mig vid den vikten.. Nå smaken är som baken och ska man se snygg ut på stranden så skall fettet bort.

Skrivet av Nightcrawl:

Den enda gången jag skulle rekommendera spinning är kanske vintertid. Hitta istället någon annan att cykla med, jag gissar att det finns någon cykelklubb i krokarna. Har inte testat att köra med andra själv, utan jag tycker om friheten och möjligheten att helt styra vart jag ska ta mig. Spinningpassen jag har varit på är ett helvete - charmen med cykling är ju utsikten och lite av den kylning som naturligt uppstår då man färdas lite snabbare. Spinning är enligt mina erfarenheter 30 pers i underdimensionerad lokal, varmt som fan och man får andnöd då det inte finns något syre kvar i luften.

Ja det finns nackdelar med spinning, fördelen är dock tempot. Jag själv har en billig 5000kr cykel och den skulle bli rätt så skrot direkt om jag pukade den så som jag gör med gymmets cyklar. Det är just detta som jag ser med fördelen med spinning, att man pukar cykeln något så fruktansvärt, speciellt om man väger lite extra. Sedan kan man cykla ute också som ett komplement.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

hehe joda ser inte riktigt lika illa ut längre när man biffat upp musklerna också tog tror jag att jag skall försöka stenhårt att få bort det sista även med

klara inte äta bara pås diet vlcd utan gick åt 3 sådana påsar idag lite whey + pasta och en halv liter mjölk...

var svårare än ja trodde påsarna kändes som man fick i sig mer o svårt o räkna tyckte jag hade aldrig klarat 6 påsar per dag :S räckte för mig 3 men slank in vanlig mat också pasta... tror endå det blev grymt underskott :)...

hoppas inte på för mycket bara en vill inte förlora muskel massa :P.

annars gick träningen bra 1 timmes powerwalk och 1,5 timmas gymmande :).

laddar inför imorgon på 4 påsar över hela dagen mer utspritt samt whey 1 dl efter träningen tror det blir lite mjölk också... vill inte tappa för mycket muskel massa...

hur vet man på ett ungefär hur mycket man bränner helt på vila? ungefär är det 1500kcal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av donic1989:

hehe joda ser inte riktigt lika illa ut längre när man biffat upp musklerna också tog tror jag att jag skall försöka stenhårt att få bort det sista även med

klara inte äta bara pås diet vlcd utan gick åt 3 sådana påsar idag lite whey + pasta och en halv liter mjölk...

var svårare än ja trodde påsarna kändes som man fick i sig mer o svårt o räkna tyckte jag hade aldrig klarat 6 påsar per dag :S räckte för mig 3 men slank in vanlig mat också pasta... tror endå det blev grymt underskott :)...

hoppas inte på för mycket bara en vill inte förlora muskel massa :P.

annars gick träningen bra 1 timmes powerwalk och 1,5 timmas gymmande :).

laddar inför imorgon på 4 påsar över hela dagen mer utspritt samt whey 1 dl efter träningen tror det blir lite mjölk också... vill inte tappa för mycket muskel massa...

hur vet man på ett ungefär hur mycket man bränner helt på vila? ungefär är det 1500kcal?

Denna tråd är kanon: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
"Deffguiden" på kolo.

Citat:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

Är du kraftigt överviktig, dvs har mer kroppsfett än genomsnittspersonen, stämmer inte uträkningen lika bra längre; den är från en tid då medelpersonen var genomsnittligt betydligt smalare och mer vältränad än i dag. Är du överviktig får du räkna med att siffran för ditt energibehov är något lägre än vad uträkningen ger.

Så för mig som idag väger 103,4kg och är man på 27 år och 197cm, blir det:
BEE=66,5+(13,75x103,4)+(5,003x197)-(6,775x27)
BEE=66,5+1421,75+985,591-182,925=2290,916

Alltså ~2290 om jag i princip är helt stillasittande/liggande, då kroppen bara håller sina funktioner igång.
Gissningsvis hamnar normalbehovet för en kortare och lite lättare person runt ~2000kcal.

(103,4kg är min nya lågpunkt med normal vätskebalans. Igår när jag vaknade med tom mage och vätskebrist så vägde jag 102,5kg - ny lågpunkt även det. Fan det närmar sig hundra-strecket! )

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

Denna tråd är kanon: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
"Deffguiden" på kolo.

Så för mig som idag väger 103,4kg och är man på 27 år och 197cm, blir det:
BEE=66,5+(13,75x103,4)+(5,003x197)-(6,775x27)
BEE=66,5+1421,75+985,591-182,925=2290,916

Alltså ~2290 om jag i princip är helt stillasittande/liggande, då kroppen bara håller sina funktioner igång.
Gissningsvis hamnar normalbehovet för en kortare och lite lättare person runt ~2000kcal.

(103,4kg är min nya lågpunkt med normal vätskebalans. Igår när jag vaknade med tom mage och vätskebrist så vägde jag 102,5kg - ny lågpunkt även det. Fan det närmar sig hundra-strecket! )

oki kan bara gratulera kul att det tar sig! :). igår vägde jag in på 75,6kg men iofs hade jag ganska mycket vätska i kroppen.
hitta den guiden igår efter en stund på flashback bra som fan asså.

-0,5kg kilo per vecka:
fick reda på att mitt 1675 kcal alltså vila sitta vid datorn typ.
och vid medelhård träning:2200kcal. :).

-1kg per vecka:
vila datorn 1175 kcal
medelhård träning 1720.

hur går det för er andra i denna tråden då?

mvh donic

ordnat upp lite var för rörigt innan.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Kul med en till cyklist här :). Själv började jag cykla förra sommaren efter ett uppehåll från allt vad cykling heter på tio år. Tidigare har jag haft halvtaskiga mountain bikes, nu har jag en "räserhybrid" som jag trampar 20-35mil per vecka på. (40km jobb ToR +lite extra rundor). Den kostade väl runt 8k, vilket jag tyckte var mycket för en cykel egentligen. Men den är värd varenda krona, bästa köpet någonsin.

Den enda gången jag skulle rekommendera spinning är kanske vintertid. Hitta istället någon annan att cykla med, jag gissar att det finns någon cykelklubb i krokarna. Har inte testat att köra med andra själv, utan jag tycker om friheten och möjligheten att helt styra vart jag ska ta mig. Spinningpassen jag har varit på är ett helvete - charmen med cykling är ju utsikten och lite av den kylning som naturligt uppstår då man färdas lite snabbare. Spinning är enligt mina erfarenheter 30 pers i underdimensionerad lokal, varmt som fan och man får andnöd då det inte finns något syre kvar i luften. Nej, så länge det verkligen inte ösregnar så finns det en hel del funktionella kläder för att göra det lättare att bege sig ut även om det inte är vindstilla och strålande sol. (Eller så är det så att när man väl lagt ut pengarna (de är inte helt gratis...) så har man svårt att motivera sig till att sitta inne ).

Om du har en android-telefon så rekommenderar jag turf - det kommer få dig att trampa benen av dig :). Kanske Geocaching också, om det är något du går igång på.

Cykling är bra motion, man behöver inte ligga i fullt ös för att bränna kalorier. Kör du i lugnt tempo (~20km/h) i 2-4 timmar i streck så hinner du både se och njuta av omgivningen samtidigt som du bränt kcal tillräckligt för att äta två-tre gånger så mycket som en vanlig dag.

Förövrigt så ligger jag nu runt 104kg (-16 sedan nyår), det börjar gå långsammare. Har dock varit mycket fusk nu med besök från utlandet, minisemester (öl-weekend i budapest ) och annat där jag inte kunnat, eller direkt haft viljan till, att räkna kcal osv. Däremot så ser jag, och förvånansvärt många i min omgivning, stora skillnader. Jag tycker nästan jag ser smalare/slankare ut för var dag som går. Toppen!

Ja men precis, därför jag verkligen älskar att ta en tur med cykeln, man får både motion och kommer ut, men får även se så mycket på vägen, speciellt kul på våren när man märker hur det blir grönare och grönare hela tiden. Min nuvarande cykel var väl lite billigare än din, men jag håller helt, med mitt basta köp och nu har man blivit så inbiten att jag håller på och bygga två cyklar, en enklare mountainbike för motions cyklande och en downhill cykel för när man vill ge sig in i skogen och köra lite.

Det är typ det minnet jag har från spinningen och det är inget bra minne, vi körde det på idrotten på den gymnasieskolan jag gick på ett tag, jättelitet rum fullt med cyklar och sen körde man bara på där, väldigt tråkigt och enformigt, därför jag mycket hellre tar en tur ute även om det så regnar och blåser för fullt.

Har tyvärr ingen android men har funderat på att skaffa en billig, bara för att det verkar finna så många mer trevliga appar som man kan dra nytta av när man cyklar än det gör till iphonen.

Grymt jobbat där, stort grattis!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Ja men precis, därför jag verkligen älskar att ta en tur med cykeln, man får både motion och kommer ut, men får även se så mycket på vägen, speciellt kul på våren när man märker hur det blir grönare och grönare hela tiden. Min nuvarande cykel var väl lite billigare än din, men jag håller helt, med mitt basta köp och nu har man blivit så inbiten att jag håller på och bygga två cyklar, en enklare mountainbike för motions cyklande och en downhill cykel för när man vill ge sig in i skogen och köra lite.

Jo precis, många situationer och saker jag ofta reflekterar över att jag annars totalt hade missat. Nu har jag dock varit krasslig i en vecka, i princip knappt varit ute, inte cyklat en meter och det har nog slunkit ner någon pizza för mycket för att jag ska ha haft gott samvete.

Men, Idag visade vågen 102,9kg, så ändå ca ett halvkilo tappat. Målet på 99.9kg är planerat till 28 Maj. Det kommer jag ju missa, men jag är fett (höh) nöjd ändå över hur bra det rullar på.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Hej! Kul med en sån aktiv tråd där man kan ta del av tränings och näringstips och se på andras resultat som verkligen är motiverande!

För ett par månader senare (slutet på feb, tidiga mars) tog jag mig i kragen rejält och började gå ner i vikt på riktigt. Sedan dess har jag gått ner ungefär 27 kilo genom att promenera 1-3 timmar om dagen och jag har lagt om min kost rejält. Det vill säga, inget godis eller dricka annat än vatten, äta så nyttigt och så lite som möjligt samt skippa kolhydrater så gott det går (inte kört någon strikt LCHF eller annan diet).

Nu, när vågen visar 90kg har jag gått ner från XXL till L, och byxstorlek 40/42 till 34 och känner mig allmänt mindre, gladare och piggare. Men som jag förväntat mig har min viktnedgång saktat ner lite och jag går inte alls ner lika mycket som innan med enbart mina promenader och kosten.

Så nu när sommaren kommer hade jag tänkt att börja gymma, på riktigt.
En 4-5 pass i veckan minst och målet är att gå ner resterande fett (180cm, 12-18kg?) samt få en hyfsat välmående och snygg kropp.

Nu till problemet, jag har aldrig gymmat riktigt och jag vet inte vad jag ska fokusera på, hur jag ska lägga upp ett tränigsschema eller dylikt. Jag har kikat runt lite online men inte hittat något riktigt bra träningsschema för nybörjare som passar mig. På grund att jag är helt novis i gymmet så tänkte jag ta ett pass med en personlig tränare och lägga upp ett schema för min träning. Men tills dess letar jag efter lite generella tips, övningar, scheman och så vidare för att komma igång.

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scripteddie:

Hej! Kul med en sån aktiv tråd där man kan ta del av tränings och näringstips och se på andras resultat som verkligen är motiverande!

För ett par månader senare (slutet på feb, tidiga mars) tog jag mig i kragen rejält och började gå ner i vikt på riktigt. Sedan dess har jag gått ner ungefär 27 kilo genom att promenera 1-3 timmar om dagen och jag har lagt om min kost rejält. Det vill säga, inget godis eller dricka annat än vatten, äta så nyttigt och så lite som möjligt samt skippa kolhydrater så gott det går (inte kört någon strikt LCHF eller annan diet).

Nu, när vågen visar 90kg har jag gått ner från XXL till L, och byxstorlek 40/42 till 34 och känner mig allmänt mindre, gladare och piggare. Men som jag förväntat mig har min viktnedgång saktat ner lite och jag går inte alls ner lika mycket som innan med enbart mina promenader och kosten.

Så nu när sommaren kommer hade jag tänkt att börja gymma, på riktigt.
En 4-5 pass i veckan minst och målet är att gå ner resterande fett (180cm, 12-18kg?) samt få en hyfsat välmående och snygg kropp.

Nu till problemet, jag har aldrig gymmat riktigt och jag vet inte vad jag ska fokusera på, hur jag ska lägga upp ett tränigsschema eller dylikt. Jag har kikat runt lite online men inte hittat något riktigt bra träningsschema för nybörjare som passar mig. På grund att jag är helt novis i gymmet så tänkte jag ta ett pass med en personlig tränare och lägga upp ett schema för min träning. Men tills dess letar jag efter lite generella tips, övningar, scheman och så vidare för att komma igång.

Bra resultat!!
Kan tipsa om en PT som heter Martin Lövgren
Axon.blogg.se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scripteddie:

Hej! Kul med en sån aktiv tråd där man kan ta del av tränings och näringstips och se på andras resultat som verkligen är motiverande!

För ett par månader senare (slutet på feb, tidiga mars) tog jag mig i kragen rejält och började gå ner i vikt på riktigt. Sedan dess har jag gått ner ungefär 27 kilo genom att promenera 1-3 timmar om dagen och jag har lagt om min kost rejält. Det vill säga, inget godis eller dricka annat än vatten, äta så nyttigt och så lite som möjligt samt skippa kolhydrater så gott det går (inte kört någon strikt LCHF eller annan diet).

Nu, när vågen visar 90kg har jag gått ner från XXL till L, och byxstorlek 40/42 till 34 och känner mig allmänt mindre, gladare och piggare. Men som jag förväntat mig har min viktnedgång saktat ner lite och jag går inte alls ner lika mycket som innan med enbart mina promenader och kosten.

Så nu när sommaren kommer hade jag tänkt att börja gymma, på riktigt.
En 4-5 pass i veckan minst och målet är att gå ner resterande fett (180cm, 12-18kg?) samt få en hyfsat välmående och snygg kropp.

Nu till problemet, jag har aldrig gymmat riktigt och jag vet inte vad jag ska fokusera på, hur jag ska lägga upp ett tränigsschema eller dylikt. Jag har kikat runt lite online men inte hittat något riktigt bra träningsschema för nybörjare som passar mig. På grund att jag är helt novis i gymmet så tänkte jag ta ett pass med en personlig tränare och lägga upp ett schema för min träning. Men tills dess letar jag efter lite generella tips, övningar, scheman och så vidare för att komma igång.

Snyggt jobbat! Skriv in dig på ett ordentligt gym så ordnar dom med träningsscheman åt dig. Jag skrev in mig på Må bättre och fick ett schema att träna efter direkt, sen görs det uppföljningar ungefär varannan månad, iallafall när man är ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scripteddie:

Hej! Kul med en sån aktiv tråd där man kan ta del av tränings och näringstips och se på andras resultat som verkligen är motiverande!

För ett par månader senare (slutet på feb, tidiga mars) tog jag mig i kragen rejält och började gå ner i vikt på riktigt. Sedan dess har jag gått ner ungefär 27 kilo genom att promenera 1-3 timmar om dagen och jag har lagt om min kost rejält. Det vill säga, inget godis eller dricka annat än vatten, äta så nyttigt och så lite som möjligt samt skippa kolhydrater så gott det går (inte kört någon strikt LCHF eller annan diet).

Nu, när vågen visar 90kg har jag gått ner från XXL till L, och byxstorlek 40/42 till 34 och känner mig allmänt mindre, gladare och piggare. Men som jag förväntat mig har min viktnedgång saktat ner lite och jag går inte alls ner lika mycket som innan med enbart mina promenader och kosten.

Så nu när sommaren kommer hade jag tänkt att börja gymma, på riktigt.
En 4-5 pass i veckan minst och målet är att gå ner resterande fett (180cm, 12-18kg?) samt få en hyfsat välmående och snygg kropp.

Nu till problemet, jag har aldrig gymmat riktigt och jag vet inte vad jag ska fokusera på, hur jag ska lägga upp ett tränigsschema eller dylikt. Jag har kikat runt lite online men inte hittat något riktigt bra träningsschema för nybörjare som passar mig. På grund att jag är helt novis i gymmet så tänkte jag ta ett pass med en personlig tränare och lägga upp ett schema för min träning. Men tills dess letar jag efter lite generella tips, övningar, scheman och så vidare för att komma igång.

Starkt jobbat! Promenader i samband med ändrad kost är nog ett vinnande koncept som fungerar för de flesta :). Känner själv igen det där problemet med gymmet och att försöka komma igång. Det bästa är kanske att höra om man kan gymma tillsammans med någon som redan är insatt, och kan visa en ett korrekt utförande. Själv körde jag gym under vinterhalvåret, men nu när det är cykelväder så tar cyklandet upp all tid. Nu när man fått bort en massa fett på kroppen så börjar jag dock bli sugen att ta tag i det igen. Förhoppningen är väl att resultaten ska synas snabbare nu när fettet inte är i vägen.

Har kört ~25-40 mil per vecka (utöver sjukveckan i förra) nu på cykel de senaste veckorna. Har legat kvar på samma vikt, eller t.o.m. högre, men det tror och hoppas jag är enbart för att jag äter mer (3-4 timmar cykling, även i lugnt tempo, ger ju utrymme (och hungerkänsla!) för att käka näst intill ofantliga mängder. Tycker att jag har fått en märkbar skillnad i tryck och uthållighet i benen, så kanske är det t.o.m. så att jag fått lite mer muskler i lår och (som det känns mest) rumpa.

Nu blir det nog en vilohelg, eventuellt besök på gymmet bara för att dämpa det suget, och kanske också en sväng på badhuset.

Ska nämna att jag har lyckats göra mina första chin-ups - betydligt lättare med ~18kg mindre vikt att lyfta. Har en chin-up bar i dörrkarmen mellan vardagsrum och kök, och hänger/lyfter mig varje gång jag passerar. Måste ge nånting iaf

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Ja-a, nu är det väl dags att börja skriva i denhär tråden...

Har låtit träningen ligga för fäfot i ett halvår och ätit som en gris, resultat +9kg så nu ligger jag på 95 med mina 173 cm. Har börjat cykla lite smått, 75km förra lördags och 70 i förrgår, ska se om jag inte får in en 50-70km idag med om regnhotet går över. Slutade dricka bärs och äta vitt bröd förra veckan med, når riktig godisgris har jag aldrig varit men bröd och glass är väl mina laster istället. Ska se ifall jag inte slipper ner till 90 till Juli.

Edit: Slapp minsann ut idag igen, lite på 50km blev det. Bidrar med en bild

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Ja-a, nu är det väl dags att börja skriva i denhär tråden...

Har låtit träningen ligga för fäfot i ett halvår och ätit som en gris, resultat +9kg så nu ligger jag på 95 med mina 173 cm. Har börjat cykla lite smått, 75km förra lördags och 70 i förrgår, ska se om jag inte får in en 50-70km idag med om regnhotet går över. Slutade dricka bärs och äta vitt bröd förra veckan med, når riktig godisgris har jag aldrig varit men bröd och glass är väl mina laster istället. Ska se ifall jag inte slipper ner till 90 till Juli.

Edit: Slapp minsann ut idag igen, lite på 50km blev det. Bidrar med en bild

http://msoininen.smugmug.com/Other/Blandade-bilderMixed-pics/...

Vikt och längd säger inte mycket, jag tycker du ser betydligt smalare ut än vad jag skulle föreställa mig en vanlig med samma siffror.
Nå annars cyklar du på bra, själv så har jag köpt nya trampor på cykeln och planerar ta lika långa turer nästa vecka, dock på bekostnad av minskad gymträning.

Annars ligger jag nu själv vid 80kg snåret och kämpar för att komma under, på sätt och vis är jag nöjd med vikten. Men så ser man en liten person komma på gymmet som väger 10kg mindre än mig och köra grymt mycket tyngre vikter, vilket säger mig att allt som glimrar inte är muskler.. hehe

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Från kolozzeums nybörjar tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

"Nybörjarträning. min version för de första två månaderna.
Träna styrka en till två gånger per vecka, samt ett konditionpass per vecka.
Första månaden så kör man utan att ta slut på musklerna utan man banar bara in en jämn och fin rörelse sen väljer man vikt så att man klarar 10 st och behåller den vikten tills man klarar 15 repetioner för att först då höja belastningen.

Bänkpress 3*10-15
Axelpress 3*10-15
Sittande rodd 3*10-15
Latsdrag 3*10-15
Benpress 3*10-15
Lårcurl 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*mindre än max."

Jag kör på det här nu då jag inte styrketränat på 10år. Funkar jättebra och det är lagom takt att börja med, det är inte för lite och inte för mycket så jag får det här suget att fortsätta. Jag tycker det svåraste är att få in gympasset på rutin och med det här så borde rutinen infinna sig efter två månader..
Förr styrketränade jag 5dagar i veckan och efter nått år så stod det mig upp i halsen, jag kunde inte ens tänka på gymmet utan att bli less

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scripteddie:

Hej! Kul med en sån aktiv tråd där man kan ta del av tränings och näringstips och se på andras resultat som verkligen är motiverande!

För ett par månader senare (slutet på feb, tidiga mars) tog jag mig i kragen rejält och började gå ner i vikt på riktigt. Sedan dess har jag gått ner ungefär 27 kilo genom att promenera 1-3 timmar om dagen och jag har lagt om min kost rejält. Det vill säga, inget godis eller dricka annat än vatten, äta så nyttigt och så lite som möjligt samt skippa kolhydrater så gott det går (inte kört någon strikt LCHF eller annan diet).

Nu, när vågen visar 90kg har jag gått ner från XXL till L, och byxstorlek 40/42 till 34 och känner mig allmänt mindre, gladare och piggare. Men som jag förväntat mig har min viktnedgång saktat ner lite och jag går inte alls ner lika mycket som innan med enbart mina promenader och kosten.

Så nu när sommaren kommer hade jag tänkt att börja gymma, på riktigt.
En 4-5 pass i veckan minst och målet är att gå ner resterande fett (180cm, 12-18kg?) samt få en hyfsat välmående och snygg kropp.

Nu till problemet, jag har aldrig gymmat riktigt och jag vet inte vad jag ska fokusera på, hur jag ska lägga upp ett tränigsschema eller dylikt. Jag har kikat runt lite online men inte hittat något riktigt bra träningsschema för nybörjare som passar mig. På grund att jag är helt novis i gymmet så tänkte jag ta ett pass med en personlig tränare och lägga upp ett schema för min träning. Men tills dess letar jag efter lite generella tips, övningar, scheman och så vidare för att komma igång.

Vill börja med att gratulera till ett bra resultat!

Angående gym, så tycker jag att styrketräning i sig är ett svårt sätt att få en snabb viktminskning. Men det är klart att det finns undantag, men vill bara varna dig för att vänta dig grymma viktnedgångar genom styrketräning.

Sättet som jag anser vara bäst att gå ner i vikt genom gymmande är att först gymma upp sin muskler en del för att sedan gå ner i vikt genom kardioträning. (Medveten om att detta är grovt generaliserat men för enkelhetens skull) Alltså hade jag varit i din position och skulle börja gymma så rekommenderar jag inget kcal-underskott under hård styrketräning, utan snarare verkligen se till så du får i dig tillräckligt med främst protein.

Kom ihåg att ju mer muskler du har desto fortare går det att bli av med fett. Men ett gympass i sig bränner inte speciellt mycket kcal.

Mitt tips och så som jag själv skulle gjort är att först styrketräna kanske 6 månader, se hur kroppen formas (du kanske vill köra på längre, muskler har en fantastisk påverkan på kroppen och samma mängd fett och mer muskler gör att du ser betydligt "smalare" ut) och sedan gå ner i vikt när jag då har en bra grundstyrka. Men det är bara jag det.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Annars ligger jag nu själv vid 80kg snåret och kämpar för att komma under, på sätt och vis är jag nöjd med vikten. Men så ser man en liten person komma på gymmet som väger 10kg mindre än mig och köra grymt mycket tyngre vikter, vilket säger mig att allt som glimrar inte är muskler.. hehe

Detta är ett inte ovanligt förekommande fenomen, men kom ihåg att tekniken är A och O. Med det sagt betyder det verkligen inte att du har fel teknik, för rätt teknik är ju egentligen att göra vikten så tung som möjligt och fortfarande få full ergonomisk "range of motion". Även hastigheten på varje rep är ju grymt viktig. Sänker man hastigheten till hälften av vad man brukar köra så får man även sänka vikten ganska brutalt

Sen ser jag nästan varje dag på gymmet folk som "fuskar" i sina reps genom att svinga vikterna och liknande. Det är inget imponerande i att lyfta tungt om man inte lyfter rätt

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Ja-a, nu är det väl dags att börja skriva i denhär tråden...

*cyklistbild*

Ser ju inte helt felplacerad ut i cykeloutfitten, när jag läste texten först innan bilden kom upp tänkte jag mig ett annat utseende. Men, så är det ju lite av en speciell vinkel också :).

Nu blev jag sugen på att ge mig ut jag med... men, vilodag är skönt :).

Skrivet av Kapten Kattskit:

Från kolozzeums nybörjar tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
...
Jag kör på det här nu då jag inte styrketränat på 10år. Funkar jättebra och det är lagom takt att börja med, det är inte för lite och inte för mycket så jag får det här suget att fortsätta. Jag tycker det svåraste är att få in gympasset på rutin och med det här så borde rutinen infinna sig efter två månader..
Förr styrketränade jag 5dagar i veckan och efter nått år så stod det mig upp i halsen, jag kunde inte ens tänka på gymmet utan att bli less

Jag körde också enligt den där med någon modifikation. Kändes som bra och hyffsat/relativt enkla övningar för mig som helt ny.

Skrivet av A7X:

Vill börja med att gratulera till ett bra resultat!
Mitt tips och så som jag själv skulle gjort är att först styrketräna kanske 6 månader, se hur kroppen formas (du kanske vill köra på längre, muskler har en fantastisk påverkan på kroppen och samma mängd fett och mer muskler gör att du ser betydligt "smalare" ut) och sedan gå ner i vikt när jag då har en bra grundstyrka. Men det är bara jag det.

Blir det inte ungefär samma sak som att först gå ner i vikt på valfritt sätt (diet/cardio för kcalunderskott) först och sedan när man nått sin målvikt lägga sig på ett litet (500kcal/dag?) överskott och börja köra gym mer helhjärtat?

Jag förmodar att skillnaden är att om du gymmar först och deffar sen, så kommer du se bättre ut efter deffen än tvärt om, då du annars först blir smalfet i väntan på att musklerna utvecklas. Resultatet bör väl i slutändan bli detsamma, men, vilket är mest tidseffektivt?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Jag körde också enligt den där med någon modifikation. Kändes som bra och hyffsat/relativt enkla övningar för mig som helt ny.

Blir det inte ungefär samma sak som att först gå ner i vikt på valfritt sätt (diet/cardio för kcalunderskott) först och sedan när man nått sin målvikt lägga sig på ett litet (500kcal/dag?) överskott och börja köra gym mer helhjärtat?

Jag förmodar att skillnaden är att om du gymmar först och deffar sen, så kommer du se bättre ut efter deffen än tvärt om, då du annars först blir smalfet i väntan på att musklerna utvecklas. Resultatet bör väl i slutändan bli detsamma, men, vilket är mest tidseffektivt?

Spontant tänker jag mig att det är mest tidseffektivt att gymma först och deffa sen, eftersom deffen går ju fortare desto mer muskler du har som kan bränna ditt fett. Men jag har ju som sagt inga bevis för detta och har aldrig deffat seriöst heller. Själv kör jag endast styrketräning.

Ja såklart ser man ju bättre ut vid första deffen om man gymmat först Men å andra sidan så dröjer ju deffen då betydligt längre eftersom gymmandet bör ju vara runt ett halvår eller något för att det ska synas någon skillnad.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Tack för alla svar!

Angående gymma för att gå ner i vikt så är inte det mitt primära syfte nu i början. Jag märkte att jag var lite otydlig i originalinlägget.

Jag vill främst börja gymma för att jag är rädd för att min nuvarande kost gör att kroppen tar av muskelmassa istället för fettet. Jag har märkt den senaste månaden att jag har ryggont när jag sitter på tåget hem från skolan, detta förvånar mig lite då jag trots allt gått ner snart 30kg nu? Så det kanske är en del muskler som krympt och orsakar ryggvärk..? Inte vet jag men det var bara en fundering jag hade.

Jag hade tänkt kombinera styrketräningen och gymmandet med lite spinning eventuellt, eller cyklande nu när det blir sommar samt fortsätta mina promenader. Men som ni påpekar måste jag nog ligga på ett överskott för att bygga muskler samtidigt som en underskott för att gå ner i vikt (?).

Träningschemat på Kolozzeum som kaptenen hänvisade till verkar bra och jag känner att kan kan passa mig. Nu återstår bara att sätta det i praktiken.

Till er som cyklar, riktig starkt jobbat och det är inga små distanser/vecka ni orkar med heller!

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk
Medlem

Tror min bästa vecka nånsinn var första semesterveckan 2009, slet ihop 1100km.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

jäklar går bra för er andra hör jag nice med cykling själv har jag kört på 45 min intervall träning samt lite backträning tungt som fan men träningsverk i benen tyder ju på någonting iaf. samt gymmande utomhus vid en lekplats mellan joggingturen försöka göra lite chins tungt som fan men börjar lossna lita snart kan jag göra sådana utan problem :). som sagt kör väldigt varierande träning,gå,styrke,löpning,kuta fort som fan, sen väldigt olika terränger med :). tror variation är bra står kvar på 74kg men endå inta illa bara bort med dom 4 sista så borde gå relativt fort :P... önskar dock gym vil inte tappa i styrka men ja det kostar ju lite ont om pengar...

står ändå kvar på 74 kg :S fan va jobigt d var nu liksom planat ut lite aja måste köra hårdare :P.

Permalänk
Medlem

Styrketräning och viktnedgång. http://traningslara.se/viktnedgang-del-iii-styrketraning/ mycket bra sida med massor av information..

"Styrketräning bör ha en betydande roll i alla viktnedgångsprogram. Det finns två olika orsaker till detta. Dels för att bevara så mycket muskelmassa som möjligt under själva viktnedgången (vilket indirekt leder till en ökad fettförlust) och dels för att minska den sänkning i ens basala energiförbrukning som medföljer en viktnedgång."

Permalänk
Skrivet av Kapten Kattskit:

Styrketräning och viktnedgång. http://traningslara.se/viktnedgang-del-iii-styrketraning/ mycket bra sida med massor av information..

"Styrketräning bör ha en betydande roll i alla viktnedgångsprogram. Det finns två olika orsaker till detta. Dels för att bevara så mycket muskelmassa som möjligt under själva viktnedgången (vilket indirekt leder till en ökad fettförlust) och dels för att minska den sänkning i ens basala energiförbrukning som medföljer en viktnedgång."

beredd at hålla med på denna punkten iaf vad jag kan se på mina egna resulatat i början gymma jag bara ocg gick ner i vikt men tror en variation av allt är bäst både styrka och motion :). plus att man äter lite mindre alltså underskott...

för övrigt visa vågen idag 72,5kg nice som fan sporrad till att ta en timmes promenad idag och en liten löprunda tror jag hehe

Permalänk

Har tappat lite mer än 20kg men nu börjar det bli jäkla kämpigt. Vågen har stått stilla de senaste 2 veckorna. Har iof inte haft de nyttigaste helgerna men har skött mig på vardagarna. Ska se om man inte kan gå ner ett kilo eller två denna vecka.

Permalänk
Skrivet av Universalia:

Har tappat lite mer än 20kg men nu börjar det bli jäkla kämpigt. Vågen har stått stilla de senaste 2 veckorna. Har iof inte haft de nyttigaste helgerna men har skött mig på vardagarna. Ska se om man inte kan gå ner ett kilo eller två denna vecka.

det är bara att ligga i så går det nog

själv bara gått ner ett halvt kilo men men itne nyttigaste har blivit en pizza men å andra sidan den dagen sköt jag en gräsklippare framför mig 1,5 timme :P...

men men skall ut o ta en långpromenad imorgon och en lätt frukost :P... men jag mår bra och det är det rätta :).

skall snart ta ett gymkort igen ;). så man får tränat musklerna igen skall bli gött sen. målet är fortfarande 70 kg när jag nått det målet skall jag satsa på 68kg bör jag klara hyffsat. sen nu snart får jag köpa nya byxor också :/ men det måste jag tänka positivt på!

Permalänk
Medlem

Ligger nog nära 100kg nu. Vikten varierar kraftigt under veckans gång beroende på hur mycket jag cyklar (och äter därefter). Dock håller jag inte riktigt lika bra koll på antalet kcal jag får i mig. Jag äter ungefär samma som tidigare fast mer (dubbar kolhydraterna ungefär). Cyklar jag två-tre timmar så har jag dubblat min kcal-budget. Vissa dagar blir det 5-6 timmar.

Det är dock mycket svårt att uppskatta kcalförbrukning vid cykling tycker jag.

Idag gav jag mig ut tidigt på en 11 mils tur genom Gästrikland; Valbo-Högbo bruk-Ockelbo-Norrsundet-Gävle-Valbo. Dock blev det uppdelat i två svep då vädret blötte ner mig totalt och det kylde på friskt i fossingarna, så det blev till att gömma sig i ett vindskydd några timmar. Det var mysigt att krypa ner i sovsäcken. (Provpackat cykeln lite inför cykelsemestern, så det var en liten "känna efter" tur mer än i rent träningssyfte).

Går jag rent på vad jag ser så växer vader, lår och rumpa (rumpan har väl tidigare krympt, men växer till sig nu när jag är igång med cyklingen). Bröst, mage och sidhull minskar. Jag kan ana revben om jag sträcker på armarna, vilket jag inte kunnat förut. Så oavsett vad vågen säger, så är jag nöjd med vad jag ser, hur jag mår och vad jag kan prestera. Och det är ju det som är hela poängen.

I augsti efter cykelsemestern (~200mil, 28 dagar) så kommer det bli mer fokus på gymmet. Konditionen bör vara på hyffsad nivå vid det tillfället :).

Kör hårt!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

-4kg denna vecka, givetvis lär det vara en hel del vätska inblandat där, så får se hur mycket man lyckas behålla som minus under helgen. Nyss kommit hem från ett riktigt jobbigt pass för armarna på gymmet så nu gör det sådär härligt ont Är iaf bara 16kg från mitt mål nu!

Permalänk

sj står det lite still latat mig lite väl mycket men skönt det så benen har återhämtat sig blev 1 timma och 20 minuters promenad i powerwalk fart :P. står på ca 71 kg nu bra iaf att jag varken rör mig upp eller ner iaf... dock ner lite till försöker sikta på 70kg målvikt efter det tror jag attj ag skall sika på ca 65-68kg...

Permalänk
Medlem

Väger mig varannan vecka ihop med en PT/dietist som företaget fixat. Förra gången var det dock katastrof, hade bara gått ner 1.1 kilo, lovade bättre resultat till nästa gång vilket alltså blir nu på onsdag, får väl se vad som händer.

Kan ursäkta mig med att jag hade ganska kraftiga problem med sjukdom de 2 veckorna innan förra vägningen, vilket gjorde att jag inte kunde träna eller ens jobba. Annars ger jobbet ganska bra förbränning också.

Men som sagt, hoppas på bättre resultat nu på onsdag

Annars, snyggt jobbat alla, imponerande hur bra de flesta presterar

Permalänk
Medlem

I morse visade vågen 101,9kg. Det går sakta men säkert nu. Firade 101-siffran med en pizza ;).

Behöver röja undan i lägenhet och kök så att jag har det gjort. För tillfället är det så rörigt så jag knappt har utrymme att laga ordentlig mat.

Har nu mekat cykel i köket (är man singel så är man!) där jag temporärt monterat mitt nya cykel-mekställ. Hydraulskivbromsar är lite bökiga att utföra service på om man inte gjort det förut, men nu har jag lärt mig det också :). Nu ska jag bara undan med skiten, skaffa nya matlådor (de tidigare har försvunnit) och sedan börja med storkoken igen så att jag inte faller in för latheten att köpa snabbmat/halvfabrikat.

Det finns många sätt att lura sig själv på.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Nu återstår det 72 dagar av sommarlovet, 72 härliga dagar av möjligheter. Hur mycket tror ni jag kan förbättra min kondition under den tiden? Joggar vanligtvis 5 km 3ggr/vecka, men hela vårterminen har varit så rörig att jag inte joggat mer än 1.7ggr/vecka i snitt. Vill jogga åtminstone varannan dag under sommarlovet. Räcker det att öka antalet pass eller borde jag tänka om? Skulle gärna prova t ex intervallträning* och andra sträckor 1-2 pass/vecka. Vad föreslår ni?

*För att få upp tempot. Är usel på att hålla ett snabbt tempo jag börjar med.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10