[Löst] Vill kunna snorkla med min iPhone 5!

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att köpa en billig vattentät kamera? Går väl säkert att få tag i någon som tar minst lika bra bilder som en iPhone utan problem?

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

Skulle nog som sagt inte vara jobbigt alls att vara utan telefon, vilket hotellrum har inte telefon? Sen är det ju en charter-resa med transfer och all-inclusive, så risken att någonting ska hända som kräver en telefon är ju minimal. Lär ju dessutom finnas en hel drös med folk man skulle kunna låna telefon av också.

On topic: Blev ett undervattenshus till kameran, hittade på Ebay från UK för 1130kr!

Permalänk
Medlem

Många bra, en del mindre bra förslag.

Nämnts av en intelligent person i tråden tidigare; glöm inte trycket! Att telefonen är vattentålig eller liknande innebär att den klarar av regn och dusch,inte att den är gjord för att dyka med.

Vidare måste optiken på kameran vara gjord så att man inte får suddiga bilder under vatten, tex att linsen är välvd istället för platta.

Edit: snorkling borde den väl nätt och jämt klara, men tänk tanken om du skulle tappa din telefon, onödigt när det finns billigare alternativ.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| CPU: Intel Core i7-3770K | Mobo: ASUS MAXIMUS V GENE | Ram: Kingston HyperX Predator 16GB 2400MHz | GPU: XFX radeon HD 5770 | HDD: Samsung 840 Basic 250GB & WD Caviar Black 2TB | Chassi: NZXT GUARDIAN 921 RB | PSU: Corsair TX 850W |

Permalänk
Medlem

eller så köper du en Gopro? finns ju 3 olika 1 är bra och billig nu

Permalänk
Skrivet av sten1930:

bara för att du sitter inlåst i sverige och inte vågar åka på spännade resor långt utomlands till ex. Egypten

Jag har vart i Dominikanska republiken, Thailand och till och med i Danmark!

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig om jag går offtopic, men detta måste vara den sjukaste rubriken jag skådat! x)

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Varför skulle det vara jobbigt utan telefon utomlands? Du ska egentligen inte ens ha med dig en telefon utomlands! Enda anledningen jag kan tänka är att använda den som musikspelare.

Det var det första jag kom att tänka på. Har aldrig hört talas om någon som inte har med telefonen utomlands? Om man är fler än bara två personer som reser tillsammans så brukar kommunikationsbehovet dyka upp titt som tätt.

Vem tar med sig en iPhone utomlands bara för att använda den som undervattenskamera? Besynnerligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sten1930:

bara för att du sitter inlåst i sverige och inte vågar åka på spännade resor långt utomlands till ex. Egypten

Risken ökar med parasiter/sjukdomar och annat skit om man åker utomlands...speciellt till U-länderna som är värma

Ät inte snabbmaten där! 90% bandmask eller annat töcke i deras mat...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Risken ökar med parasiter/sjukdomar och annat skit om man åker utomlands...speciellt till U-länderna som är värma

Ät inte snabbmaten där! 90% bandmask eller annat töcke i deras mat...

Man ska ju undvika köpa mat från torg och gatustånd, annars på resturanger där man lagat maten ordentligt är nemas proplemas. Egypten är ju på gränsen till att inte vara u-land

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Varför ska man riskera en 5000krs mobil med ett par lager plastpåsar.. Köp något av kvalité som håller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FknDemo:

Varför ska man riskera en 5000krs mobil med ett par lager plastpåsar.. Köp något av kvalité som håller.

Håller med...Better safe than sorry!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Hedersmedlem

*Annons raderad*

Vill man annonsera är marknaden rätt plats, inte forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det var det första jag kom att tänka på. Har aldrig hört talas om någon som inte har med telefonen utomlands? Om man är fler än bara två personer som reser tillsammans så brukar kommunikationsbehovet dyka upp titt som tätt.

Vem tar med sig en iPhone utomlands bara för att använda den som undervattenskamera? Besynnerligt.

Kommunkationen man behöver utomlands om man är två eller flera är:

"Vi ses här igen om 2 timmar"

Mer behovs inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Ska till Egypten snart och kommer snorkla en hel del och har inte råd att köpa undervattenshus till systemkameran (kostar typ 10-15k). Tänkte därför köpa ett vattentätt fodral/påse så att jag kan använda min iPhone 5 under vattnet, finns en hel drös med alternativ och jag har inte en aning om vilka som är bäst. Om någon här har egna erfarenheter eller tips på något bra test så tar jag gärna emot råd och länkar! Har drulleförsäkring så det kostar som mest typ 1500kr om den skulle gå sönder och jag är självklart medveten om att det skulle kunna hända.

Det här är väl det vettigaste jag har hittat hittills, lite dyrt men verkar ju vara bra: http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilte...

ska du snorkla så tycker jag inte att du ska riska att slänga ut med flera hundra på ett gammalt skal,tycker jag verkar onödigt..om du nu köper ett skal från en online butik och skalet läcker och din iphone går sönder av vattnet,vad har du då för bevis? du kan ju lika gärna ha dränkt din mobil sjlv i handfatet,så kommer dem resonera antar jag.

nej ett bättre alternativ som jag tror jag sett är att köpa en GoPro på MediaMarkt! så kan du ha med dig den på mer semestrar och så,den är ju väldigt känd för att tåla en hel del!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Ex. moms ja...

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kakann:

Ska till Egypten snart och kommer snorkla en hel del och har inte råd att köpa undervattenshus till systemkameran (kostar typ 10-15k). Tänkte därför köpa ett vattentätt fodral/påse så att jag kan använda min iPhone 5 under vattnet, finns en hel drös med alternativ och jag har inte en aning om vilka som är bäst. Om någon här har egna erfarenheter eller tips på något bra test så tar jag gärna emot råd och länkar! Har drulleförsäkring så det kostar som mest typ 1500kr om den skulle gå sönder och jag är självklart medveten om att det skulle kunna hända.

Det här är väl det vettigaste jag har hittat hittills, lite dyrt men verkar ju vara bra: http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilte...

Otter box skalet du länkar till är f*cking awesome. De andras förslag om påsar med mera är kasst, det skuddar ju inte mot stötar och slag. Otter box skalet touch och allt fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem

Några råd kring undervattensfoto

Om du skall filma/fota under vatten så skulle jag råda dig till följande.
1. Om du tänkt använda befintlig telefon satsa på en Ewa Marine påse, de har funnits med ganska länge och är välkända bland UV-fotografer. Går absolut inte att jämföra med ett riktigt UV-hus men det är en hyfsad kompromiss.
2. Satsa på vidvinkelobejktiv, gå sen närmre än du tänkt dig från början och halvera sen ytterligare avståndet med hälften. Att fota/filma på avstånd över 0.5 meter blir i de allra flesta fall kass om du inte vet vad du gör. Bäst blir det oftast på stillastående objekt på 1-3 dm avstånd.
3. Skaffa ett "magic filter", det finns speciella varianter (ofta orange/röda) för tropiska vatten som du sätter framför linsen. Annars är risken stor att du kommer hem med bilder och filmer som ser färglösa ut. Alla färger på fiskar och koraller kommer annars att bytas ut mot en tråkig grå-grön soppa.
4. Lite mera kostsamt men redan vid snorkling så kan extra belysning ge klart märkbart bättre resultat. Antingen i form av färdiga lösningar för UV-blixt/belysning eller en ghettolösning i form av en vattentät lampa som du lite snitsigt fäster ihop med kameran.

Även om du redan köpt ett alternativ så kan du ju i alla fall ta till dig av tips #2-3.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Moderator
Moderator

*uppdaterade trådtiteln och tog bort ett OT spår*

Tänk på trivselreglerna, det skadar inte att formulera sig snällt även om man vill tillrättavisa.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers