Håll i foliehatten! Tror inte det var precis så jag skrev.
Med Nvidiastödd menar jag bara att Nvidia någonstans kom in i processen och gjorde en deal med Square Enix om att ta över pc-portningen som sin titel, och de hade förmodligen en del krav på motprestationer för det, precis som Microsoft hade, inget konstigt med det. Det kan ha t ex ha handlat om marknadsföringen, att de skulle få införa VXAO etc. Att låta Nixxes implementera asynchronous shaders redan i januari när det skulle gynna konkurrenterna mer än de själva, ja, just det önskemålet låg nog iaf inte högst på Nvidias kravlista...
Själv tror jag mer på teorin att Nixxes helt enkelt inte hann implementera det tidigare, men en liten, liten cynisk del av mig måste ändå få ta ton och undra: kan det verkligen bara vara en slump att asynchronous shaders kommer just nu? Just precis nu? I princip samma dag som GTX 1060 landar hos redaktioner världen över för testning? I en prisklass där många märkestrogna kan tänka sig att uppgradera, och lite högre staplar kontra Maxwell inte kan skada? Man ska inte skåda given häst i munnen, men det är väldigt mycket hand i handske trots allt, i en stor speltitel som Nvidia har engagerat sig i.
Redan den första DX12 patchen innehåll stöd för "async compute", fast då var stödet identiskt med det som finns på XBO (enligt denna artikel) vilket kanske förklarar varför 280X var den enda GCN-krets som såg ett positivt tillskott av DX12 initialt (enda GCN1.0 som testades, XBO använder GCN1.0).
Är uppenbart att många är helt omedvetna om hur mycket arbete som krävs för att få ut något vettig av "async compute". Och det är inte alls säkert att något som fungerar på säg Fury X också fungerar väl på 380 trots att det handlar om samma GCN1.2.
Anledningen att "async compute" överhuvudtaget kan ge ett positivt tillskott är om man lyckas köra saker som använder väldigt olika delar av kretsen. Men då ett Fury X och ett 380 har väldigt olika fördelen mellan shaders, ROPs, minnesbandbredd etc så är det olika kombinationer som fungerar väl på respektive kort.
Med tiden kommer man kanske lyckas bygga upp bibliotek med vettiga kombinationer för alla populära kort. Det fundamentala problemet är just att man måste optimera för nästan varje kort. Vissa kombinationer som t.ex. Fury+Fury X, 380+380X, 1070+1080 (inte säkert att 1060 kommer med här då det är en ganska asymmetrisk nedskalning av 1080) kommer kunna hanteras helt lika men borde vara rätt uppenbart att det i grunden handlar om en rätt dyr optimering!
Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer