Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Beställde från El-Giganten för dryga 2 år sedan, vet inte om de glömde anmäla mig eller om Radiotjänst ibland struntar i studenter.

står du skriven hos någon som betalar licens så betalar du inte, tänker pga att du säger att du är student.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

...

Skatten för dator och konsoler slopades för över ett år sedan.
...

När försvann skatten från datorer ?

Vi har moms, minst 25%
Vi har privatkopieringsersättning + moms på datorer sen ganska nyligen. Så den har höjts, inte slopats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Vad är TV licens? Vem betalar sånt?

Det finns inget som heter TV-Licens, det heter TV-avgift. Licens är något annat. Kanske finns, men inte i Sverige.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

En dag kommer ni förstå. Bortskämda spolingar.

Borskämda spolingar? jag e snart 40! Men jag betalar inte för vänsterpropaganda skulle aldrig falla mej i,särskilt inte sedan den största vänstermuppen av alla jan helin är aktiv inom svt. jag kommer aldrig betala för något jag inte vill ha det räcker med att jag betalar världens högsta skatt som i övrigt går till helt fel saker!

Permalänk

Jag har ingen TV-mottagare som jag använder, men jag betalar avgiften i alla fall. Inte konstigare än att betala för annat samhällsnyttigt som jag inte personligen utnyttjar. Avgiftsmodellen borde däremot kunna förbättras så att den blir inkomstbaserad och mygelfri. Just nu känns avgiften på tok för hög för folk utan ordentlig inkomst och ensamstående.

Permalänk
Medlem

Har inte betalat en krona i TV-licens i mitt liv. Kommer inte att göra det heller.
Sedan jag flyttade hemifrån för ~10 år sedan så har jag inte ens kopplat in någon antennkabel och jag använder mig inte av radio.
Så det sker i ren protest.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Har inte sett ett enda tv program på flera år, inget jag saknar heller. Flyttade runt år 2014 och jag vet ärligt talat inte ens vart antennuttaget sitter i denna lägenhet Streamar Netflix, HBO och laddar ner ej upphovsskyddat material. Och detta visas genom en projektor.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag tror du blandar ihop skatt och avgift.

Den pågående utredningen om tv-skatt/avgiften pågår och ett av förslagen är att baka in avgiften i löneskatten.
Någon sänkning blir det sannolikt inte men en extra höjning är att vänta. Så då får alla som betalar skatt även betala TV-avgiften.

Annars är SVT så duktiga så de borde kunna göra som alla andra att de har en typ tvbox som man får betala för om man vill se rörliga bilder med något slags ljud.

Jag hör till dom som brukar titta på SVT, åtminstone vartannat år då jag firar jul med äldste sonen. Fast sist hann jag inte riktigt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Har inte sett ett enda tv program på flera år, inget jag saknar heller. Flyttade runt år 2014 och jag vet ärligt talat inte ens vart antennuttaget sitter i denna lägenhet Streamar Netflix, HBO och laddar ner ej upphovsskyddat material. Och detta visas genom en projektor.

Kan projektorn visa en film med 4K ? Vad är det för modell i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Den pågående utredningen om tv-skatt/avgiften pågår och ett av förslagen är att baka in avgiften i löneskatten.
Någon sänkning blir det sannolikt inte men en extra höjning är att vänta. Så då får alla som betalar skatt även betala TV-avgiften.

Annars är SVT så duktiga så de borde kunna göra som alla andra att de har en typ tvbox som man får betala för om man vill se rörliga bilder med något slags ljud.

Jag hör till dom som brukar titta på SVT, åtminstone vartannat år då jag firar jul med äldste sonen. Fast sist hann jag inte riktigt med.

Ok, men simpel som jag är, så baserar jag min vardag på rådande läge, inte saker som är under utredning och inte aktuella ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Kan projektorn visa en film med 4K ? Vad är det för modell i så fall?

Inte min iaf! Dom som kan visa 4k är sviiiiindyra Är nöjd med vanlig HD jag ^^

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En medveten felskrivning.
Och jag kan garantera att det snart är en riktig skatt.
Som du måste betala även om du bor i en kåta på ett berg utan el.
För i teorin så skulle du ju kunna släpa dit en dator och batterier och nå någon satellit som kan ge dig internet och därmed "stjäla" deras utbud.

Radiotjänst kan inte i sin vildaste fantasi föreställa sig att de som inte betalar licensen faktiskt inte är intresserade av deras utbud.
I deras ögon är man en ekonomisk brottsling nästan i klass med Posener.

Radio och tv tjänst gick ju ut med att man tyckte att systemet inte behöver ses över, enligt dom var det bara en liten del som inte betalade och dom bearbetade dom %'en. Dom anser alltså inte att det behöver gå via skattesedeln,

2015 betalade svenska folket 8243820000:- (~8.3 miljarder) i tv och radio avgift enligt dom själva, 3523000 hushåll betalade avgiften 2015 den låg på 2340: -år. Det känns som helt sjuka summor men TV kanske kostar så mycket och det kanske motiverar en höjning. Jag håller mig dock borta den biten får andra betala

EDIT: det är 2340 med höjningen , vet inte vad det kostade innan så lite mindre fick dom

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fermia:

Köpte du den begagnad då..För butiker har anmälnings plikt när en kund köper en TV..

Det fick jag veta då dom ringde mig och sa att jag inte betalar licens men har en TV ..Nej jag har ingen..Då svarade dom med att du köpte ju en på elgiganten och hade datum och hela köret..Förklarade att det var en present till min mor på hennes 50 års dag och eftersom vi ville överaska henne ställde jag mig som köpare.Som tur var godtog dom det och avskrev mitt TV innehav

Detta var för 2 år sedan..Kanske är ändrat idag?

Skrivet av Dunder:

Beställde från El-Giganten för dryga 2 år sedan, vet inte om de glömde anmäla mig eller om Radiotjänst ibland struntar i studenter.

Skrivet av moonblase:

står du skriven hos någon som betalar licens så betalar du inte, tänker pga att du säger att du är student.

Det är lite intressant det där för jag köpte min TV drygt ett år innan jag flyttade hemifrån på MediaMarkt vill jag minnas och eftersom mina föräldrar redan betalade TV-avgiften så blev det ju såklart ingen grej av det eftersom jag bodde i samma hushåll.

Men efter att ha bott i eget hushåll i 1½ år nu så har jag inte ens så mycket som fått en fråga per telefon om eventuellt TV-innehav. Å andra sidan så är det inte många nummer jag svarar på heller, Truecaller-liknande appar ftw
Mitt hyrehus har ju dock "gratis" TV via Telia i abonnemanget så det är konstigt att mitt hyreshus inte är extra intressant för Radiotjänst.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Det är lite intressant det där för jag köpte min TV drygt ett år innan jag flyttade hemifrån på MediaMarkt vill jag minnas och eftersom mina föräldrar redan betalade TV-avgiften så blev det ju såklart ingen grej av det eftersom jag bodde i samma hushåll.

Men efter att ha bott i eget hushåll i 1½ år nu så har jag inte ens så mycket som fått en fråga per telefon om eventuellt TV-innehav. Å andra sidan så är det inte många nummer jag svarar på heller, Truecaller-liknande appar ftw
Mitt hyrehus har ju dock "gratis" TV via Telia i abonnemanget så det är konstigt att mitt hyreshus inte är extra intressant för Radiotjänst.

Nästan alla hyreshus har denna "gratis tjänst" inbakat i hyran. Radiotjänst hör av sig när du får för dig att inhandla en ny TV-mottagare samt att du då uppger dina uppgifter. Jag köpte en TV förra hösten och på netonnet frågade de om "info för att lagra kvittot elektroniskt ifall jag tappar det fysiska" det var bara ett sätt att lura mig att ge dom information till radiotjänst. Fick ett brev inom en vecka, dagen efter returnerade jag TVn och ringde och sa detta till RT som skrotade fakturan.

Kommer aldrig köpa en TV i mitt eget namn igen. Kontant eller ingen TV.

Permalänk
Medlem

Jag ska börja skicka live stream på internet till alla IP adresser i Sverige sen ska jag kräva alla på pengar

Vem är med?

Ärligt talat så brukar jag inte SVT material öht. Speciellt inte efter att det tydliggörs mer o mer att de inte är politiskt neutrala.
Nej tack, låt oss ha en omröstning om SVT ska läggas ner.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Nästan alla hyreshus har denna "gratis tjänst" inbakat i hyran. Radiotjänst hör av sig när du får för dig att inhandla en ny TV-mottagare samt att du då uppger dina uppgifter. Jag köpte en TV förra hösten och på netonnet frågade de om "info för att lagra kvittot elektroniskt ifall jag tappar det fysiska" det var bara ett sätt att lura mig att ge dom information till radiotjänst. Fick ett brev inom en vecka, dagen efter returnerade jag TVn och ringde och sa detta till RT som skrotade fakturan.

Kommer aldrig köpa en TV i mitt eget namn igen. Kontant eller ingen TV.

"Företag som säljer, hyr ut eller tillhandahåller tv-mottagare ska lämna uppgifter till Radiotjänst om den som köper eller hyr en tv-mottagare." Så spelar ingen roll om du betalar kontant eller inte, för dom är skyldiga att anmäla ditt köp till radiotjänst ändå.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Citrona:

"Företag som säljer, hyr ut eller tillhandahåller tv-mottagare ska lämna uppgifter till Radiotjänst om den som köper eller hyr en tv-mottagare." Så spelar ingen roll om du betalar kontant eller inte, för dom är skyldiga att anmäla ditt köp till radiotjänst ändå.

Visst, men hur skall ett kontant-köp av en TV kunna knyta en person till en TV över huvud taget?
Så vitt jag vet behöver man inte skriva på något.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Hur vore det med att dra ner på all skit? Publikservice kan ha nyheter, granskade journalistik som uppdrag granskning, plus etc. Fortbildning som vetenskapensvärld ska konkurrera emot all annan pengar från samma kassa.

Men det är bara att kolla på tablå, en massa serier, filmer, där vissa är egenproducerade. Förutom detta en massa trams som sport, tävlingsprogram etc. Nej sätt mig bakom rattarna på svt så skulle jag klara av att fixa så de gjorde det de ska göra för halva priset.

Sedan skulle säkert en stor skara snyltare bli sura för att de ej får sånt som andra är med och betalar i.

Skrivet av Sisyfos:

Visst, men hur skall ett kontant-köp av en TV kunna knyta en person till en TV över huvud taget?
Så vitt jag vet behöver man inte skriva på något.

Många butiker vill ha ens adress av olika anledningar och frågar efter detta, jag tror både elgiganten och siba har frågat mig om detta när jag har köpt typ ett usbminne för 49kr.
När de sedan har dessa uppgifter så får radiotjänst reda på det, samma sak gäller det när man handlar över internet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

När försvann skatten från datorer ?

Vi har moms, minst 25%
Vi har privatkopieringsersättning + moms på datorer sen ganska nyligen. Så den har höjts, inte slopats.

"Vi" behöver inte betala TV-licens för datorer och konsoler. Vad du tar upp är bara irrelevant eftersom det inte inkluderas i TV-licensen.

Skrivet av Dockland:

Det finns inget som heter TV-Licens, det heter TV-avgift. Licens är något annat. Kanske finns, men inte i Sverige.

Semantik. Kalla det avgift om du så vill..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tycker om SVT:s innehåll kan några saker konstateras:

Om fler betalade TV-avgiften skulle den kunna vara lägre.

Om pengarna man får in från avgiften inte räcker till så kommer man så småningom göra det till en allmän avgift, med skatteverket som indrivare via lönesedeln, då går den inte låta bli att betala hur gärna man än vill.

Oavsett om man betalar eller ej så påverkar inte det beslutet att Sveriges Radio och television skall finnas och drivas på det sätt som det gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av moonblase:

står du skriven hos någon som betalar licens så betalar du inte, tänker pga att du säger att du är student.

Nope, varken när jag var student eller idag.

Skrivet av Sisyfos:

Det är lite intressant det där för jag köpte min TV drygt ett år innan jag flyttade hemifrån på MediaMarkt vill jag minnas och eftersom mina föräldrar redan betalade TV-avgiften så blev det ju såklart ingen grej av det eftersom jag bodde i samma hushåll.

Men efter att ha bott i eget hushåll i 1½ år nu så har jag inte ens så mycket som fått en fråga per telefon om eventuellt TV-innehav. Å andra sidan så är det inte många nummer jag svarar på heller, Truecaller-liknande appar ftw
Mitt hyrehus har ju dock "gratis" TV via Telia i abonnemanget så det är konstigt att mitt hyreshus inte är extra intressant för Radiotjänst.

Jag köpte TV:n efter jag flyttat till studentboende. Kan hända att det fastnat i ett filter som sagt, men tror inte jag hade något sådant första tiden.

Skrivet av cider123:

Nästan alla hyreshus har denna "gratis tjänst" inbakat i hyran. Radiotjänst hör av sig när du får för dig att inhandla en ny TV-mottagare samt att du då uppger dina uppgifter. Jag köpte en TV förra hösten och på netonnet frågade de om "info för att lagra kvittot elektroniskt ifall jag tappar det fysiska" det var bara ett sätt att lura mig att ge dom information till radiotjänst. Fick ett brev inom en vecka, dagen efter returnerade jag TVn och ringde och sa detta till RT som skrotade fakturan.

Kommer aldrig köpa en TV i mitt eget namn igen. Kontant eller ingen TV.

Det finns analoga TV-kanaler inbakat i hyran så det är möjligt att hyresföreningen betalar TV-avgiften, men de hörde som sagt inte av sig när jag köpte ny TV.

Lite konstigt, men väldigt skönt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Oavsett vad man tycker om SVT:s innehåll kan några saker konstateras:

Om fler betalade TV-avgiften skulle den kunna vara lägre.

Om pengarna man får in från avgiften inte räcker till så kommer man så småningom göra det till en allmän avgift, med skatteverket som indrivare via lönesedeln, då går den inte låta bli att betala hur gärna man än vill.

Oavsett om man betalar eller ej så påverkar inte det beslutet att Sveriges Radio och television skall finnas och drivas på det sätt som det gör.

Inom precis all annan verksamhet, privat som kommunal får man göra besparingar om pengarna ej räcker. Typ 50% av allt som sänts på svt är inte samhälsviktig information och det är bara dra in på skiten och problemet är löst.
Detta med att ha dubbla kanaler är slöseri, speciellt nu när de även har en webbtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En medveten felskrivning.
Och jag kan garantera att det snart är en riktig skatt.
Som du måste betala även om du bor i en kåta på ett berg utan el.
För i teorin så skulle du ju kunna släpa dit en dator och batterier och nå någon satellit som kan ge dig internet och därmed "stjäla" deras utbud.

Radiotjänst kan inte i sin vildaste fantasi föreställa sig att de som inte betalar licensen faktiskt inte är intresserade av deras utbud.
I deras ögon är man en ekonomisk brottsling nästan i klass med Posener.

Du betalar för innehav inte någon programtablå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inom precis all annan verksamhet, privat som kommunal får man göra besparingar om pengarna ej räcker. Typ 50% av allt som sänts på svt är inte samhälsviktig information och det är bara dra in på skiten och problemet är löst.
Detta med att ha dubbla kanaler är slöseri, speciellt nu när de även har en webbtjänst.

Public service är inte vilken verksamhet som helst, så behövs det pengar så kommer de nog skaffa det. Just nu har man möjlighet att inte betala men driver de in avgiften via skatteverket så går inte det längre.

Sen blir det också svårt att veta "vad" som ska skäras ner på. Det är nästan omöjligt att inte trampa någon på tårna. Det finns ju många som tycker att t. ex Melodifestivalen är ett onödigt jippo som inte SVT borde syssla med, men det finns också de som lever och andas Melodifestivalen och det skulle bli ett utbrett missnöje i landet, och jag tycker vi har nog med missnöje som det är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av anon246659:

@Tumnus: Ungefär 3.5m betalar licens nu och årsavgiften är 2 340kr. Så 3500000x2340=8190000000. Så de lyckas inte sända bättre TV med 8 miljarder i budget?
Ja du har rätt i att ju mindre budget ju sämre show.. Men 8 miljarder!?
Personligen tycker jag de ska släcka ena kanalen och lägga upp allt på deras stört dyra servrar så folk kan kolla när de vill. Då kan jag överväga att betala.

http://www.svt.se/kultur/rekordmanga-betalar-tv-licens-1
https://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/

slår man ut det per timme så blir det ca 930 000 per timme utslaget på ett år och 24H sändningstid.

av det ska betalas löner, el, divandra andra utgifter, div inköp av licenser för att få visa inköpta tvprogram/filmer/serier från andra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Visst, men hur skall ett kontant-köp av en TV kunna knyta en person till en TV över huvud taget?
Så vitt jag vet behöver man inte skriva på något.

Dom frågar efter adress?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Citrona:

Dom frågar efter adress?

Skickades från m.sweclockers.com

Man ger inte sin adress? L1F3H4CK3RM4N!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Använder mig enbart av Kodi så nån tv licens ska jag aldrig betala. äger dessutom inte ens en tv.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Avstängd

Med den vänstervridna indoktrinerings tv´n dom har borde man uppmana att inte betala skiten och kan man inte rätta mun efter matsäcken får man helt enkelt stå sitt kast

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag betalar tv avgiften men funderar på att kasta ut tv ser i princip aldrig på den har dumma arbetstider vill jag se nått får jag streama från datorn ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz