Permalänk
Inaktiv

TV-licensen kan höjas

TV-licensen kan höjas med 1,5 till 3 procent de kommande åren för att public service-budgeten ska vara i balans.
Så fram med plånboken

http://www.journalisten.se/nyheter/tv-licensen-kan-hojas-med-...

Permalänk

Skulle hellre dö än att betala den som det är redan nu..

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

TV? va är TV för nåt?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

TV? va är TV för nåt?

Hehe, jag undrar detsamma

Permalänk
Medlem

Vad är TV licens? Vem betalar sånt?

Permalänk
Medlem

En dag kommer ni förstå. Bortskämda spolingar.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kent2:

En dag kommer ni förstå. Bortskämda spolingar.

Mm, ptja - nej.

Permalänk
Medlem

Aldrig att jag betalar TV licens. Sovietiskt Television (SVT) får inte mitt stöd

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Då 5 av 8 inlägg verkar vara avigt inställda till att betala så känns ökningen ganska låg ändå...

Permalänk
Medlem

Självklart betalar man ingen licens och har heller ingen mottagare sedan 10+ år. Utbudet (förutom några få program) håller enligt mig undermålig kvalité, samt journalistiken känns mer uppfostrande och indoktrin. Streamar SVT ibland men skulle inte sakna det om det försvann.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det här beror mest på valutaförändringar. Det har blivit dyrare att köpa in program från utlandet därför att svenska kronan har gått ner.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gluon:

Självklart betalar man ingen licens och har heller ingen mottagare sedan 10+ år. Utbudet (förutom några få program) håller enligt mig undermålig kvalité, samt journalistiken känns mer uppfostrande och indoktrin. Streamar SVT ibland men skulle inte sakna det om det försvann.

Samma här. Det enda jag utnyttjar är p3 några minuter om dagen innan jag kopplat in Spotify till bilstereon på jobbet. Jag hade gärna betalat för att just radio skulle finansieras, men då SVT inkluderas om jag skulle vilja betala - kommer jag att göra mitt yttersta för att aldrig betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

TV-licensen kan höjas med 1,5 till 3 procent de kommande åren för att public service-budgeten ska vara i balans.
Så fram med plånboken

http://www.journalisten.se/nyheter/tv-licensen-kan-hojas-med-...

Klart dom vill höja skatten, det är ju det enda sättet vänsterkanten kan ordna en budget på.
Att minska ner på sina utgifter är nog ingenting dom ens övervägt.

Och att Eva Hamilton fick en näsbränna av högsta förvaltningsdomstolen för sin skatt på allt med en skärm måste ha varit ett enormt bakslag.

J*kligt nöjd att jag slängde ut TV'n för en sisådär 15 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Klart dom vill höja skatten, det är ju det enda sättet vänsterkanten kan ordna en budget på.
Att minska ner på sina utgifter är nog ingenting dom ens övervägt.

Och att Eva Hamilton fick en näsbränna av högsta förvaltningsdomstolen för sin skatt på allt med en skärm måste ha varit ett enormt bakslag.

Jag tror du blandar ihop skatt och avgift.

Permalänk
Avstängd

Funderar på att slänga ut tv'n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag tror du blandar ihop skatt och avgift.

En medveten felskrivning.
Och jag kan garantera att det snart är en riktig skatt.
Som du måste betala även om du bor i en kåta på ett berg utan el.
För i teorin så skulle du ju kunna släpa dit en dator och batterier och nå någon satellit som kan ge dig internet och därmed "stjäla" deras utbud.

Radiotjänst kan inte i sin vildaste fantasi föreställa sig att de som inte betalar licensen faktiskt inte är intresserade av deras utbud.
I deras ögon är man en ekonomisk brottsling nästan i klass med Posener.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En medveten felskrivning.
Och jag kan garantera att det snart är en riktig skatt.
Som du måste betala även om du bor i en kåta på ett berg utan el.
För i teorin så skulle du ju kunna släpa dit en dator och batterier och nå någon satellit som kan ge dig internet och därmed "stjäla" deras utbud.

Radiotjänst kan inte i sin vildaste fantasi föreställa sig att de som inte betalar licensen faktiskt inte är intresserade av deras utbud.
I deras ögon är man en ekonomisk brottsling nästan i klass med Posener.

Du vet att avgiften på datorer, telefoner och surfplattor slopades?
Så länge du inte köper någon manick med en TV-mottagare så slipper du undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och att Eva Hamilton fick en näsbränna av högsta förvaltningsdomstolen för sin skatt på allt med en skärm måste ha varit ett enormt bakslag.

Skrivet av keyser:

Du vet att avgiften på datorer, telefoner och surfplattor slopades?

Ja ?
Och hur länge tror du det varar ?
Den blivande skatten kommer garanteras formuleras så att du inte kan slippa från den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kent2:

En dag kommer ni förstå. Bortskämda spolingar.

Hur är man bortskämd om man inte ser på TV huh?

Ska jag behöva betala skatt för något jag inte använder?

Skrivet av Svensktiger:

Klart dom vill höja skatten, det är ju det enda sättet vänsterkanten kan ordna en budget på.
Att minska ner på sina utgifter är nog ingenting dom ens övervägt.

Och att Eva Hamilton fick en näsbränna av högsta förvaltningsdomstolen för sin skatt på allt med en skärm måste ha varit ett enormt bakslag.

J*kligt nöjd att jag slängde ut TV'n för en sisådär 15 år sedan.

Och där blev tråden ännu en gång ett försök att skapa en vänster-höger argumentation som inte leder till något annat än sandlåda. Suck..

Skrivet av Svensktiger:

En medveten felskrivning.
Och jag kan garantera att det snart är en riktig skatt.
Som du måste betala även om du bor i en kåta på ett berg utan el.
För i teorin så skulle du ju kunna släpa dit en dator och batterier och nå någon satellit som kan ge dig internet och därmed "stjäla" deras utbud.

Radiotjänst kan inte i sin vildaste fantasi föreställa sig att de som inte betalar licensen faktiskt inte är intresserade av deras utbud.
I deras ögon är man en ekonomisk brottsling nästan i klass med Posener.

Skatten för dator och konsoler slopades för över ett år sedan.

Skrivet av Svensktiger:

Ja ?
Och hur länge tror du det varar ?
Den blivande skatten kommer garanteras formuleras så att du inte kan slippa från den.

Som det ser ut nu? Till världens undergång. Det du håller på med är så kallade sluttande plan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Strunsamma. Slutade kolla på TV för 24 år sedan. Det är lite lustigt hur förvånade de blir när man säger att man hellre kollar på kodynga svalna än på SVT. Vet de ens vad det de säljer?

Permalänk
Avstängd

Ja höj avgifterna istället för att sluta sända en massa skit, då är det nog fler som är intresserad av att betala den där propagandaskatten.

SVT ska sända nyheter som är oberoende på riktigt och samhällsdebattprogram och då ska det inte vara som vanligt att det är två jasägare som står och debatterar med varandra. Sen kan dom sända lite lokala inslag, , till det kan det inte behövas mer än en kanal och några tiotal medarbetare och sen en radio kanal med liknande innehåll.

Det finns ingen anledning att spenderar miljarder på att sända gayparader, OS, Turkiska dramor, reallity serier, osv.
Är folk intresserad av att se sånt så kommer en privat kanal sända det.

Sparka Helin och Stjärne och gör Janne Josefsson till VD så vi får lite sunt förnuft i ledningen, nått som är nästan fullständigt utrotat i Sverige idag.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon246659:

Strunsamma. Slutade kolla på TV för 24 år sedan. Det är lite lustigt hur förvånade de blir när man säger att man hellre kollar på kodynga svalna än på SVT. Vet de ens vad det de säljer?

Ska vi vara riktigt ärlig så säljer de vad de har råd med. Alltså..

Färre som betalar TV-licens = sämre utbud.

Skrivet av kaya:

Sparka Helin och Stjärne och gör Janne Josefsson till VD så vi får lite sunt förnuft i ledningen, nått som är nästan fullständigt utrotat i Sverige idag.

Den dagen man kan kalla Janne Josefsson för förnuftig.. kommer nog aldrig att inträffa.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skatten för dator och konsoler slopades för över ett år sedan.

Läs inläggen innan du svarar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Ska vi vara riktigt ärlig så säljer de vad de har råd med. Alltså..

Färre som betalar TV-licens = sämre utbud.

Den dagen man kan kalla Janne Josefsson för förnuftig..

Av vad som finns i mediasveriges elit så är han rätt ensam på toppen, visst Nya Tider har väldigt bra journalister men pga det goda hatet så finns det inget folkligt förtroende för dom.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv

@Tumnus: Ungefär 3.5m betalar licens nu och årsavgiften är 2 340kr. Så 3500000x2340=8190000000. Så de lyckas inte sända bättre TV med 8 miljarder i budget?
Ja du har rätt i att ju mindre budget ju sämre show.. Men 8 miljarder!?
Personligen tycker jag de ska släcka ena kanalen och lägga upp allt på deras stört dyra servrar så folk kan kolla när de vill. Då kan jag överväga att betala.

http://www.svt.se/kultur/rekordmanga-betalar-tv-licens-1
https://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/

Permalänk
Medlem

Jag betalar inte TV-avgift av den enkla anledningen att jag inte har någon TV, jag har en AppleTV 4 som jag streamar allt jag vill ha genom netflix, svt osv och enligt dom från Tr så behöver man inte betala någon TV-avgift så länge man inte har någon mottagare som klara av att motta TV eller radio signal (datorer osv ingår ej) och det har jag inte.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Har inte TV sedan många år och är tacksamt förvånad över att TV-avgiften inte har skrotats och omfinansierats med allmäna medel istället. Tillsammans med kyrkoavgiften är det en av ytterst få avgifter man kan välja att avstå från, i enlighet med hur man väljer att leva sitt liv.

I princip har jag ingenting emot tanken på public service och SR lyssnar jag ofta på i samband med längre resor. Lyssnar aldrig på reklamfinansierad radio, så där fyller public service fortfarande en viktig (samhälls)funktion. Radioavgiften som fanns förr är ju dock avskaffad sedan länge och ihopklumpad med TV-agiften.

Blir det en skattefinansierad modell i framtiden får man tugga i sig det på samma sätt som övriga skatter. Dessförinnan angår det mig inte huruvida public service är misskött eller ej, eftersom jag inte är med och betalar. Förvånar mig hur många det är som gnäller som faktiskt aldrig har betalat en krona, det känns ofta som att de som är mest arga samtidigt också tillhör de mest priviligerade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Av vad som finns i mediasveriges elit så är han rätt ensam på toppen, visst Nya Tider har väldigt bra journalister men pga det goda hatet så finns det inget folkligt förtroende för dom.

Så mycket floskel i en och samma kommentar. Men vi säger så..

Skrivet av anon246659:

@Tumnus: Ungefär 3.5m betalar licens nu och årsavgiften är 2 340kr. Så 3500000x2340=8190000000. Så de lyckas inte sända bättre TV med 8 miljarder i budget?
Ja du har rätt i att ju mindre budget ju sämre show.. Men 8 miljarder!?
Personligen tycker jag de ska släcka ena kanalen och lägga upp allt på deras stört dyra servrar så folk kan kolla när de vill. Då kan jag överväga att betala.

http://www.svt.se/kultur/rekordmanga-betalar-tv-licens-1
https://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/

Uppenbarligen inte.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja ?
Och hur länge tror du det varar ?
Den blivande skatten kommer garanteras formuleras så att du inte kan slippa från den.

Tills vidare?
Jag brukar välja att basera min verklighet på verkligheten och inte ett slags framtida worst case scenario. Tror man mår bättre då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av fermia:

Köpte du den begagnad då..För butiker har anmälnings plikt när en kund köper en TV..

Det fick jag veta då dom ringde mig och sa att jag inte betalar licens men har en TV ..Nej jag har ingen..Då svarade dom med att du köpte ju en på elgiganten och hade datum och hela köret..Förklarade att det var en present till min mor på hennes 50 års dag och eftersom vi ville överaska henne ställde jag mig som köpare.Som tur var godtog dom det och avskrev mitt TV innehav

Detta var för 2 år sedan..Kanske är ändrat idag?

Beställde från El-Giganten för dryga 2 år sedan, vet inte om de glömde anmäla mig eller om Radiotjänst ibland struntar i studenter.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.