Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem

Jag ska inom en snar framtid börja jobba på ett försäkringsbolag som också är en bank. Ska inte jobba inom bankverksamheten. Enligt min kommande chef kan man som anställd få bolån motsvarande bankens "internränta" + 0,25%. Har inte fått det mer specificerat än så. Vad menas med bankens internränta? Är det ett begrepp specifikt för just min arbetsgivare eller har alla banker en internränta? Är det STIBOR räntan som avses? Tacksam för en förklaring vad det innebär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Jag tror du får läsa på lite om definitionen av bortskämd.
"perfektparticip av skämma bort; dåligt uppfostrad på grund av för mycket finansiell hjälp, gåvor eller tjänster"

Är jag bortskämd för att jag inte fått en krona av mina föräldrar? Köpt kläder sen jag var 13år gammal själv och arbetat sen jag var 14 år. Jobbat 80% samtidigt som jag pluggade 3 år på högskolan. Berätta gärna vad det är jag antyder att jag är bortskämd med?

Nej, jag tänker inte bo i en liten studentlägenhet och tränga mig, den tiden är förbi för mig. Vem har sagt att jag inte sparar eller inte kan spara, bara för att jag vill bo i lite bättre standard än en sunkig studentlägenhet? Dock är inte alla som dig, som kan spara 15.000kr i månaden. Jag vill gärna leva lite också i mina bästa år och då tycker jag inte att det är för mycket begärt att bo i en normal lägenhet för 6-8.000kr.

Det verkar ju som du inte har det minsta koll på hyresmarknaden. Alldeles för få hyreslägenheter och har du inte 5-10 års kötid kan du ju bara glömma att bo ens i närheten av Göteborg. Eftersom det är så lång kötid på boplats så får man leta andra hand och det är inte billigt.

Tycker det är lite kul att du vill att jag ska tränga mig i en liten studentlägenhet eller en överprisad tvåa/nybygge och att det är JAG som är bortskämd när det är folk som lånar till sig för en bostad får ränteavdrag, göra det billigare för folk som har pengar och kapital att fortsätta ha det. Är det någon som är bortskämd så är det ju det folket. Sen hjälper det ju inte direkt att man får låna pengar i princip gratis. Skulle räntan gå upp till 7% så hade många människor varit utan bostad, men det vet ju såklart riksbanken, men ingves vill ju inte skapa finansiell kaos medan han sitter kvar.

Det är bara att ta upp en sökmotor och söka efter alla studier och rapporter som visar hur det är för unga i bostadsmarknaden.
Men men, vi är ju småbarn, vi ska inte ställa några krav på politikerna eller andra, utan bara tränga in oss i en liten sketen studentlägenhet 2 personer på 30m2.

EDIT!
https://www.svd.se/unga-forlorare-i-bostadspolitiken--trots-o...
"Dagens unga vuxna bosparar betydligt oftare än för några år sedan. Ändå har ungas förutsättningar att köpa sitt första boende försämrats markant, enligt en ny rapport från SBAB.

Cecilia Hermansson, forskare inom bank och finans på KTH, tror att när dagens unga om ett decennium ser tillbaka på de här åren kommer domslutet att vara hårt.

– För i dag missgynnar man verkligen de unga, säger Cecilia Hermansson.

Hon anser att politikerna hjälper de äldre som redan är etablerade på bostadsmarknaden genom att att behålla ränteavdraget, ha tagit bort fastighetsskatten och hålla fastighetsavgiften låg. Samtidigt som nya regler, såsom bolånetaket, har gjort det mycket svårare för unga.

Nästa åtgärd på bordet är huruvida Finansinspektionen ska införa ett skuldkvotstak, alltså att bolånetagare skulle få låna maximalt sex gånger sin årliga nettolön. Går förslaget igenom skulle det spä på orättvisan ytterligare, enligt Cecilia Hermansson."

Säg till om du vill att jag letar fram fler rapporter från SBAB eller diverse forskning.

I samma artikel har du även

"Även som ung vuxen gäller det att prioritera sparande, men också att sänka kraven på sin första bostad och dess geografiska läge."

Själv är jag väl också ung vuxen med kasst boende. Men på en micronivå (alltså på ens egen nivå) så får man ändå anpassa sig efter situationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

I samma artikel har du även

"Även som ung vuxen gäller det att prioritera sparande, men också att sänka kraven på sin första bostad och dess geografiska läge."

Jag kan tänka mig att bo 10 mil (med vettig kommunikation) utanför göteborg. Men det är fortfarande orimliga priser och helt upptrissat.
Jag sparar redan nu 8000kr i månaden, men med dagens priser så är det helt orimligt.

Man borde göra det enklare för unga att komma in i bostadsmarknaden istället för att göra det svårare, men man kan väl börja bygga billiga hyresrätter. Folk bor inte hemma långt in på 20års åldern för att de vill det.

Men du kanske menar att sänka kraven är att bo 2 personer i en etta på 30m2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Man borde göra det enklare för unga att komma in i bostadsmarknaden istället för att göra det svårare, men man kan väl börja bygga billiga hyresrätter. Folk bor inte hemma långt in på 20års åldern för att de vill det.

Ja det håller jag med om.

Skrivet av KesoB:

Men du kanske menar att sänka kraven är att bo 2 personer i en etta på 30m2?

Ja tyvärr får vi göra det. Kanske blir det ännu "värre" om 10 år... Jag tror det peakade någonstans runt 70-00talet sett till relativ standard (i jämförelse med resten av världen och kanske även på många punkter historiskt). Men vad ska man göra som individ annat än att möjligen använda sitt röstkort (hur nu ett politisikt parti ska kunna brina tillbaka allt gott under den tidsperiod). Som individ får man väl lite av bita i det sura äpplet och anpassa sig, tyvärr...

--- ---

Ex jag själv vill helst bo i stockholm men bor i Linköping (i ett av invandraområdena) på grund av jobb och bostad... Tråkigt att det inte är som jag vill att det ska vara men vafan, jaja.. Nu är det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baptisten:

Idag värderade jag om mitt hus och förhandlade ned listräntan med 0,55%.

Innan:
Bolån 1: 586500 kr 2,05% Rörlig. 12023 kr ränta.
Bolån 2: 348500 kr 1,85% Fast 1 år till. 6447 kr
Privatlån: 174000 kr 4,85% Fast. 8439 kr
Totalt: Snittränta på 2,426% eller 26910 kr.

Efter:
Bolån 1: 586500 kr 1,49% Fast 3 år. 8738,85
Bolån 2: 348500 kr 1,85% Fast 1 år till. (Oförändrad) 6447
Bolån 3: 174000 kr 1,49% Fast 3 år. 2592,6
Totalt: Snittränta på 1,603% eller 17778 kr.

En besparing på 9132 kr varje år.
Bolån 2 låste jag för ett par år sedan och det löper 1 år till så det kan man inte göra så mycket åt, ränteskillnadsersättningen blir för hög för att lösa.

Jag lånade på mig ytterliggare 100k till 1,49% för renovering.

Överlag så är jag faktiskt väldigt nöjd eftersom vi har betalat så hög ränta tidigare.

Var det här en bra deal eller blev jag blåst som vanligt?

Absolut inte blåst, tycker det ser ut att vara bra 3-årsräntor du har fått!

Skrivet av svintooo:

Jag ska inom en snar framtid börja jobba på ett försäkringsbolag som också är en bank. Ska inte jobba inom bankverksamheten. Enligt min kommande chef kan man som anställd få bolån motsvarande bankens "internränta" + 0,25%. Har inte fått det mer specificerat än så. Vad menas med bankens internränta? Är det ett begrepp specifikt för just min arbetsgivare eller har alla banker en internränta? Är det STIBOR räntan som avses? Tacksam för en förklaring vad det innebär?

Vår internränta ligger på ca. 0,92% idag så du skulle alltså få 1,17% på 3-månaders.

Skrivet av KesoB:

Jag kan tänka mig att bo 10 mil (med vettig kommunikation) utanför göteborg. Men det är fortfarande orimliga priser och helt upptrissat.
Jag sparar redan nu 8000kr i månaden, men med dagens priser så är det helt orimligt.

Man borde göra det enklare för unga att komma in i bostadsmarknaden istället för att göra det svårare, men man kan väl börja bygga billiga hyresrätter. Folk bor inte hemma långt in på 20års åldern för att de vill det.

Men du kanske menar att sänka kraven är att bo 2 personer i en etta på 30m2?

Någon av dessa kanske passar? Många ligger inom ~5 mil och då går det kanske bra att åka bil? Det är bevisligen svårt att bygga billiga hyresrätter och på många håll är det väl till och med svårt att bygga hyresrätter ö.h.t. p.g.a. hyresregleringen.

Hur mycket har ni sparat? Något bättre än en 1:a på 30m2 inom 10 mil kan ni garanterat skaffa iaf

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-lodose-lilla-edets-ko...
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-lilla-edet-lilla-edet...
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-ellbo-lilla-edets-kom...
https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-lilla-edet-lilla-edet...
https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-rodbo-goteborgs-kommu...
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-grafsnas-alingsas-kom...
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-vargarda-nordvast-var...
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-horla-vargarda-kommun...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Absolut inte blåst, tycker det ser ut att vara bra 3-årsräntor du har fått!

Vår internränta ligger på ca. 0,92% idag så du skulle alltså få 1,17% på 3-månaders.

Någon av dessa kanske passar? Många ligger inom ~5 mil och då går det kanske bra att åka bil? Det är bevisligen svårt att bygga billiga hyresrätter och på många håll är det väl till och med svårt att bygga hyresrätter ö.h.t. p.g.a. hyresregleringen.

Hur mycket har ni sparat? Något bättre än en 1:a på 30m2 inom 10 mil kan ni garanterat skaffa iaf

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-lodose-lilla-edets-ko...
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-lilla-edet-lilla-edet...
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-ellbo-lilla-edets-kom...
https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-lilla-edet-lilla-edet...
https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-rodbo-goteborgs-kommu...
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-grafsnas-alingsas-kom...
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-vargarda-nordvast-var...
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-horla-vargarda-kommun...

Tyvärr för dyrt. Målet är att spara 120kkr/år, men landar runt 100kkr som det ser ut. Har idag runt 200kkr. Som du märker så sparar jag extremt mycket.
Så räknar man på 2.5miljoner så är det ju 375 000kr. Sen vill man ju ha en buffert på i alla fall 150.000-200.000kr. Då många äldre hus alltid behöver göras något med, i alla fall de du länka till. Det blir ju nästan 600 000kr. Det kan jag väl spara i några år. Problemet är bara att även om jag har en ganska bra lön. Så ger de mig bara cirka 1.5miljoner i lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Jag ska inom en snar framtid börja jobba på ett försäkringsbolag som också är en bank. Ska inte jobba inom bankverksamheten. Enligt min kommande chef kan man som anställd få bolån motsvarande bankens "internränta" + 0,25%. Har inte fått det mer specificerat än så. Vad menas med bankens internränta? Är det ett begrepp specifikt för just min arbetsgivare eller har alla banker en internränta? Är det STIBOR räntan som avses? Tacksam för en förklaring vad det innebär?

Glöm inte att en sådan förmån skall förmånsbeskattas i många fall.

https://www.svd.se/sa-lag-ranta-har-din-bankman

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Glöm inte att en sådan förmån skall förmånsbeskattas i många fall.

https://www.svd.se/sa-lag-ranta-har-din-bankman

Det tror jag inte behövs i det här fallet, tror det räknas som typ bästa räntan som kunder kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Jag kan tänka mig att bo 10 mil (med vettig kommunikation) utanför göteborg. Men det är fortfarande orimliga priser och helt upptrissat.
Jag sparar redan nu 8000kr i månaden, men med dagens priser så är det helt orimligt.

Man borde göra det enklare för unga att komma in i bostadsmarknaden istället för att göra det svårare, men man kan väl börja bygga billiga hyresrätter. Folk bor inte hemma långt in på 20års åldern för att de vill det.

Men du kanske menar att sänka kraven är att bo 2 personer i en etta på 30m2?

Det är tyvärr så det ser ut. Det skulle absolut behövas byggas mer billiga lägenheter men det finns många bromsklossar på vägen: Boverkets höga krav på standard, dyr mark, komplicerad planprocess med många och långsamma överklaganden, stora infrastrukturprojekt i storstadsområdena som behöver mycket arbetskraft mm. Tyvärr innebär även hyresregleringen att det är mer lönsamt för byggbolagen att bygga bostadsrätter så det är nästan bara de allmännyttiga bolagen som bygger hyresrätter idag.

För ett antal år sedan fick två av mina bästa vänner ett andrahandskontrakt i Majorna i Göteborg och blev naturligtvis överlyckliga över det. Lägenheten låg i ett sk "barnrikehus" som var byggt i början på 1940-talet och för att då få en lägenhet där var man tvungen att ha minst två barn. Hur stor tror du deras lägenhet var?

2 rok på 42 m^2

Dold text
Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@Kakann Schysst initiativ!

Fråga: Jag och min flickvän funderar på att flytta ihop. Jag äger idag utöver min lgh en stuga (belånad), och min bank ser mig som kraftigt nog belånad att behöva amortera en extra procentenhet. Just den biten gillar inte min flickvän, som ogärna vill amortera mer på grund av mig. Kan vi köpa en gemensam bostad men ha två separata lån, och där endast jag i så fall amorterar en extra procentsats på mitt lån? Existerar ens det upplägget?

Stort tack för ditt initiativ

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Är själv inne på husköp, just nu har jag en fastighet med med 625tkr i lån, men bostadsrätten är beräknad minst 1mkr i värde när den säljs

Det jag har kollat på är en nyproduktion för 2.5mkr men värdet av huset är beräknad till 2.7mkr (jag lyckades såklart förhandla efter mycket om och men).

Driftkostnaden på huset inkl alla försäkringar m.m är ca 20.000 (Huset är ett så kallat lågenergihus)

Inkomst tillsammans 50500kr, billån vid sidan om på 98tkr.

Beräknar att jag kan minst skriva av cirkus 100.000-125.000 på vinstskatten då jag har sparat alla kvitton från samtliga renoveringar under mina 5 år som jag har bott där.

Nu är det så att jag kommer få en rätt liten summa över från försäljning av min nuvarande bostadsrätt, efter all vinstskatt samt arvode mäklaren skall ha på 5%.

Sambon har möjligheten att få låna upp till 150.000 i handpenning av sin närmaste släkt (utan ränta eller liknande)

Hur stor är chansen att vi får låna för det resterande som blancolån för att sedan förhandla om och baka in lånet som bottenlån när allt är väl färdigbyggt?? T.ex så vill vi gräva in fiber där, samt små saker som t.ex lägga till sänkt innertak med spotlights inuti?

Såklart vill vi så fall lägga in blancolånet på en aggresiv metalningsmetod nu pga dagens marknad samt säkerhet för framtiden

Vi har en skötsam ekonomi, och t.o.m klarat spara undan pengar medans vi levt på 1 lön tack vare föräldraledighet med ett barn.

Tacksam om det är endast Trådskaparen @kakann som svarar på mitt inlägg, orkar inte med onödig diskussion där folk inte har någon kunskap inom.

Glömde bort, vi håller på också förhandlar nu ifall vi skall gå över från Nordea till LF. Eller vilken bank tycker du verkar vara vettigast i dagens läge när det gäller att göra ett flytt på sina befintliga lån samt ta ett nytt bostadslån?

P.S Sundsvall är Norrlands huvudstad!

Permalänk
Medlem

En bank är ett ställe som kan låna dig pengar om du kan bevisa att du inte behöver dem..

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo skaffade bolån genom SACO's förbund på SEB där vi fick en helt otrolig ränta.
Den låg på 1.05% i 2 år. Nu har det dock gått 2 år och vi kollade till vårat lån. Helt plötsligt hade vi 2.15%.
Vi blev helt chockade och ringde upp banken. Deras svar var att man är tvungen att säga till att man vill ha kvar den bra räntan(?). Efter ett väldigt meckande fick vi tillbaka SACO's bra ränta. Men nu var den inte lika bra längre (1.54 %).

Borde man inte få ha kvar SACO's ränta som den alltid varit eller måste man förnya den var andra år? Hade vi bundit oss i 3 år hade vi haft 1.14% ränta. Vad hade hänt det tredje året? hade vi varit tvungna att säga till att vi ville ha kvar den bra räntan då med? Känns alltid som att man blir blåst.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Mattecoach

@KesoB:

Du är bortskämd av samhället. Du är bortskämd med din konsumtion och levnadsstandard.

Jag skulle kunna dra in Afrika här, på samma sätt som du jämför med en annan tid kan jag jämföra med en annan del av världen. Men det är liksom inte relevant.

Det är dagens samhälle som vi får anpassa oss efter. Att du är missnöjd gör inte att det kommer att ändra på sig, du får anpassa dig efter samhällets regler. Du får gärna bo i en lägenhet för 6-8000 kr/mån, det bryr inte jag mig om, men jag tror att du får problem att hitta den i någon av de större städerna. Och det spelar inte så stor roll om du kan spara, ditt krav är ju att få något bättre nu. Sparande hjälper dig bara med framtiden.

Jag är inte många år äldre än dig, men jag har hela tiden anpassat mig efter mina inkomster. Nu har jag köpt en lägenhet, och kan välja ganska fritt med hur jag vill bo. Under lång tid gjorde jag dock inte detta, utan bodde i en studentlägenhet helt enkelt för att det var det enda jag kunde få. Efter att jag var klar med studierna bodde jag och min flickvän under ca 8 månader hos mina föräldrar, tills vi tyckte att vi kunde köpa en lägenhet. Det var bara att gilla läget!
Och jo, jag har ganska bra koll på hyresmarknaden i Göteborg. Har för tillfället ca 8 år i bostadskön där, kommer kanske flytta till en hyresrätt när jag tycker att jag kan få något bra.

EDIT: Känner folk med samma ambitioner som du (velat ha hus i ung ålder). Dessa hamnade i närheten av Frändsfors, norr om Vänersborg. Inte precis nära Göteborg, men där kan man få ett hus för under miljonen. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Jag och min sambo skaffade bolån genom SACO's förbund på SEB där vi fick en helt otrolig ränta.
Den låg på 1.05% i 2 år. Nu har det dock gått 2 år och vi kollade till vårat lån. Helt plötsligt hade vi 2.15%.
Vi blev helt chockade och ringde upp banken. Deras svar var att man är tvungen att säga till att man vill ha kvar den bra räntan(?). Efter ett väldigt meckande fick vi tillbaka SACO's bra ränta. Men nu var den inte lika bra längre (1.54 %).

Borde man inte få ha kvar SACO's ränta som den alltid varit eller måste man förnya den var andra år? Hade vi bundit oss i 3 år hade vi haft 1.14% ränta. Vad hade hänt det tredje året? hade vi varit tvungna att säga till att vi ville ha kvar den bra räntan då med? Känns alltid som att man blir blåst.

Japp, så är det. Säger man inget så förutsätter banken att man accepterar de villkor de har för tillfället utan knussel (och då är SEB ändå generösast i klassen vad jag vet, de flesta andra banker ger bara rabatter ett år i taget mot SEBs 2 år). Hade ni bundit er på längre tid än 2 år hade ni haft samma ränta hela tiden, den hade inte banken kunnat ändra på utan ert medgivande.

Problemet här är att SACO-avtalet ändrats under tiden, för ett par år sedan var det extremt bra (jag hade själv strax under 1% som bäst) men villkoren försämrades allteftersom, jag antar att SEB helt enkelt ville tjäna mer pengar. Just nu är det Danske som har det bästa SACO-avtalet, de ligger för tillfället på runt 1,35% på 3-månaders.

Det enda man kan göra som kund är att vara påläst och spela ut bankerna mot varandra, man tjänar absolut ingenting på att vara "trogen kund" (tvärtom!). Jag blev själv erbjuden 1,49% av SEB för ett knappt år sedan och då var det så lågt de kunde gå, de kunde absolut inte göra något mer åt det och de grät nästan blod i telefon, så bra var deras erbjudande! Det tog dock bara 30 sekunder för dem att sänka till 1,32% när jag hotade med att byta till Danske...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov:

Tack så mycket för informationen, Jag har själv Danskebank och kommer garanterat ta detta vidare.
Mycket bra förklarat! Tack

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk

För 10 år sedan gjorde bankerna reklam om sparformer. Idag är det lån som gäller.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

För 10 år sedan gjorde bankerna reklam om sparformer. Idag är det lån som gäller.

Banken behöver inte att folk sparar när de får låna gratis av staten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Jag kan tänka mig att bo 10 mil (med vettig kommunikation) utanför göteborg. Men det är fortfarande orimliga priser och helt upptrissat.
Jag sparar redan nu 8000kr i månaden, men med dagens priser så är det helt orimligt.

Man borde göra det enklare för unga att komma in i bostadsmarknaden istället för att göra det svårare, men man kan väl börja bygga billiga hyresrätter. Folk bor inte hemma långt in på 20års åldern för att de vill det.

Men du kanske menar att sänka kraven är att bo 2 personer i en etta på 30m2?

Kom att tänka på dessa.

En civilekonom och en civilingenjör, som är mellan 30-40 år gamla. Ändå får de bo på 60 kvadrat med två barn, och inte säskilt centralt i stockholm. De får anpassa sina resurser och exempelvis minska på saker de äger (= tar plats både fysiskt och psykiskt)

http://minimalisterna.se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Kom att tänka på dessa.

En civilekonom och en civilingenjör, som är mellan 30-40 år gamla. Ändå får de bo på 60 kvadrat med två barn, och inte säskilt centralt i stockholm. De får anpassa sina resurser och exempelvis minska på saker de äger (= tar plats både fysiskt och psykiskt)

http://minimalisterna.se

Skickades från m.sweclockers.com

Fast dom verkar ju ha valt det själv. Tycker synd om barnen om de fortfarande bor så där trångt om några år.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Glöm inte att en sådan förmån skall förmånsbeskattas i många fall.

https://www.svd.se/sa-lag-ranta-har-din-bankman

Denna förmån på detta bolag ska tydligen inte förmånsbeskattas, så det var ju skönt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Jag skulle behöva spara 18 750kr/månaden för att få ihop en stadig kontantinsats i denna stad på två år

byt stad eller spara längre period. har du inte råd att punga upp med 15% köper man ju helt klart en för dyr bostad så är det bara.
jag och sambon sparade tillsammans 20-30 i månaden när hon väl fick jobb. Vi prioriterade bostad högt helt enkelt.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Skrivet av Hablam:

byt stad eller spara längre period. har du inte råd att punga upp med 15% köper man ju helt klart en för dyr bostad så är det bara.
jag och sambon sparade tillsammans 20-30 i månaden när hon väl fick jobb. Vi prioriterade bostad högt helt enkelt.

Jodå jag sparar alltså men tar ju ett tag.. Har inte med att göra att jag inte klarar kostnaden, har inte hunnit spara så mycket än då jag inte jobbat med bra lön så många år. Har vänner som tjänar 20k mindre i månaden än mig så har bostäder för 3mille. Men dom fick också pengarna till kontantinsatsen av sina päron.

Har sagt det innan i tidigare inlägg skulle räntan höjas typ 2% har jag minst en vän som kommer få sälja sin lägenhet då han tjänar så dåligt och precis klarar sig nu.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@Kakann Schysst initiativ!

Fråga: Jag och min flickvän funderar på att flytta ihop. Jag äger idag utöver min lgh en stuga (belånad), och min bank ser mig som kraftigt nog belånad att behöva amortera en extra procentenhet. Just den biten gillar inte min flickvän, som ogärna vill amortera mer på grund av mig. Kan vi köpa en gemensam bostad men ha två separata lån, och där endast jag i så fall amorterar en extra procentsats på mitt lån? Existerar ens det upplägget?

Stort tack för ditt initiativ

Amorteringen bestäms på respektive objekt och inte per person så att säga så dina övriga objekt påverkar inte den nya bostaden. Köper ni bostad tillsammans kommer ni båda att stå som låntagare på samtliga lån och därför få samma amortering.

Skrivet av Philippk:

Är själv inne på husköp, just nu har jag en fastighet med med 625tkr i lån, men bostadsrätten är beräknad minst 1mkr i värde när den säljs
Det jag har kollat på är en nyproduktion för 2.5mkr men värdet av huset är beräknad till 2.7mkr (jag lyckades såklart förhandla efter mycket om och men).
Driftkostnaden på huset inkl alla försäkringar m.m är ca 20.000 (Huset är ett så kallat lågenergihus)
Inkomst tillsammans 50500kr, billån vid sidan om på 98tkr.
Beräknar att jag kan minst skriva av cirkus 100.000-125.000 på vinstskatten då jag har sparat alla kvitton från samtliga renoveringar under mina 5 år som jag har bott där.
Nu är det så att jag kommer få en rätt liten summa över från försäljning av min nuvarande bostadsrätt, efter all vinstskatt samt arvode mäklaren skall ha på 5%.
Sambon har möjligheten att få låna upp till 150.000 i handpenning av sin närmaste släkt (utan ränta eller liknande)
Hur stor är chansen att vi får låna för det resterande som blancolån för att sedan förhandla om och baka in lånet som bottenlån när allt är väl färdigbyggt?? T.ex så vill vi gräva in fiber där, samt små saker som t.ex lägga till sänkt innertak med spotlights inuti?
Såklart vill vi så fall lägga in blancolånet på en aggresiv metalningsmetod nu pga dagens marknad samt säkerhet för framtiden
Vi har en skötsam ekonomi, och t.o.m klarat spara undan pengar medans vi levt på 1 lön tack vare föräldraledighet med ett barn.
Tacksam om det är endast Trådskaparen @kakann som svarar på mitt inlägg, orkar inte med onödig diskussion där folk inte har någon kunskap inom.
Glömde bort, vi håller på också förhandlar nu ifall vi skall gå över från Nordea till LF. Eller vilken bank tycker du verkar vara vettigast i dagens läge när det gäller att göra ett flytt på sina befintliga lån samt ta ett nytt bostadslån?
P.S Sundsvall är Norrlands huvudstad!

Visst bör ni få ut 200 tkr från din lägenhet? Antar att den ska säljas och lånar ni sen 150 tkr privat så har ni en stor del av kontantinsatsen. Har inte tillgång till någon exakt kalkyl men ni börjar närma er gränsen för kalkylen och det är så klart inte till fördel när ni behöver privatlån till insatsen.

Om ni renoverar och fixar så får ni göra en ny värdering när det är färdigt och då prata med banken igen för att göra om låneupplägget. Tänk på att köpeskillingen är det som kommer läggas in som amorteringsgrundande värde och vara låst i 5 år även om fastigheten kanske egentligen är värd mer. Allt som allt vet jag faktiskt inte om jag skulle bevilja lånet: tight kalkyl, privatlån till insatsen och då ingen direkt buffert kvar som är viktigt när man köper villa. Jag skulle nog rekommendera att ni sparar ett tag till, detta förutsatt att inkomsten du angav är före skatt.

Skrivet av SweMerlin:

En bank är ett ställe som kan låna dig pengar om du kan bevisa att du inte behöver dem..

Inte vrålmånga som har råd att casha en bostad idag direkt. Skulle väl inte heller vara någon höjdare och låna ut pengar till folk med bristande återbetalningsförmåga? Varken för banken eller kunden.

Skrivet av Lolpold:

Jag och min sambo skaffade bolån genom SACO's förbund på SEB där vi fick en helt otrolig ränta.
Den låg på 1.05% i 2 år. Nu har det dock gått 2 år och vi kollade till vårat lån. Helt plötsligt hade vi 2.15%.
Vi blev helt chockade och ringde upp banken. Deras svar var att man är tvungen att säga till att man vill ha kvar den bra räntan(?). Efter ett väldigt meckande fick vi tillbaka SACO's bra ränta. Men nu var den inte lika bra längre (1.54 %).

Borde man inte få ha kvar SACO's ränta som den alltid varit eller måste man förnya den var andra år? Hade vi bundit oss i 3 år hade vi haft 1.14% ränta. Vad hade hänt det tredje året? hade vi varit tvungna att säga till att vi ville ha kvar den bra räntan då med? Känns alltid som att man blir blåst.

Skrivet av Lolpold:

@zarkov:

Tack så mycket för informationen, Jag har själv Danskebank och kommer garanterat ta detta vidare.
Mycket bra förklarat! Tack

Det är mer eller mindre branschstandard att det är så och det kommer inte ge er någonting att försöka ta det vidare. Läs på ert skuldebrev/villkorsbilaga och se vilken ränta och liknande som finns angivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Visst bör ni få ut 200 tkr från din lägenhet? Antar att den ska säljas och lånar ni sen 150 tkr privat så har ni en stor del av kontantinsatsen. Har inte tillgång till någon exakt kalkyl men ni börjar närma er gränsen för kalkylen och det är så klart inte till fördel när ni behöver privatlån till insatsen.

Om ni renoverar och fixar så får ni göra en ny värdering när det är färdigt och då prata med banken igen för att göra om låneupplägget. Tänk på att köpeskillingen är det som kommer läggas in som amorteringsgrundande värde och vara låst i 5 år även om fastigheten kanske egentligen är värd mer. Allt som allt vet jag faktiskt inte om jag skulle bevilja lånet: tight kalkyl, privatlån till insatsen och då ingen direkt buffert kvar som är viktigt när man köper villa. Jag skulle nog rekommendera att ni sparar ett tag till, detta förutsatt att inkomsten du angav är före skatt.

Okej! Tack för infon Absolut kommer vi få mer än 200 tkr i vinst av nuvarande bostad, och har kollat t.ex lite på kalkyler m.m och våra kalkyler stämmer inte överens med t.ex Bankens, där banken t.ex räknar in 3-5tkr på lunch/utemat? Har varken tid eller ork att gå ut och äta på luncherna haha, utan snabb låda hemifrån och bara gräva sig ner i jobbet igen!

Men detta är såklart något man får förhandla med banken, vilket vi håller på nu i dagsläget, förhoppningsvis nästa vecka är allt klart med byte inkl all lån som det gäller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Okej! Tack för infon Absolut kommer vi få mer än 200 tkr i vinst av nuvarande bostad, och har kollat t.ex lite på kalkyler m.m och våra kalkyler stämmer inte överens med t.ex Bankens, där banken t.ex räknar in 3-5tkr på lunch/utemat? Har varken tid eller ork att gå ut och äta på luncherna haha, utan snabb låda hemifrån och bara gräva sig ner i jobbet igen!

Men detta är såklart något man får förhandla med banken, vilket vi håller på nu i dagsläget, förhoppningsvis nästa vecka är allt klart med byte inkl all lån som det gäller!

Kalkylen som ligger till grund för kreditbeslutet grundar sig i livsmedelsverkets beräkningar för vad det kostar för vuxna/barn och det är inte något extravagant leverne i den. Det är möjligt att banken vill visa en mer normal levnadsstandard och därför tar med uteluncher etc.

Permalänk
Medlem

@Kakann: Det förstår jag absolut, dessutom så vill jag också ha en buffert ifall något skulle gå sönder, och renovering/reparation behövs göra. Nu är det väll tur att man siktar in sig på ett nybyggnation vilket kommer såklart innebära att såna kostnader inte kommer behöva tänkas på inom snar framtid.

Jag har också kollat på lite av livsmedelsverket lista, den stämmer inte riktigt överens med Excel kalkylen som jag gjorde cirka 1 år tillbaka.

Den kalkylen som jag pratar om är här: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.392556/excel-2010-ger-dig-s...

Och tror väldigt många skulle kunna faktiskt ha nytta av den, där ser du t.ex beräknad sparad inkomst efter 1 år, du kan lägga undan för buffert av t.ex reparation m.m

Permalänk
Medlem

Vad menar länsförsäkring med "Vi skulle kunna erbjuda en rörlig ränta på 1,53% med liggande rabatt i 24 mån." ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Vad menar länsförsäkring med "Vi skulle kunna erbjuda en rörlig ränta på 1,53% med liggande rabatt i 24 mån." ?

Antar att du får rabatten 0,5 % (2,03-1,53 = 0,5 %) i 24 månader utan att behöva förhandla om detta.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

Hej

Vi har totalt bostadslån på 2.1 miljoner. Bostaden är värderad nu till 3.5 miljoner.
Inkomst brutto tillsammans på ca 95 000kr.
2 barn

Vi har delat upp lånet i 4 delar på 500k styck. alla med olika bindningstid
Snart dags att förhandla om.

vi har hemförsäkring, lönekonton och pensionsspar (ISK) på samma bank som vi har bolån i.

Hur mycket lägre än listräntan bör vi kunna få?