Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Ja, det har varit fantastisk avkastning på boendet senaste åren men det man ska tänka på när man jämför med aktiemarknaden är att man ju har en naturlig hävstång i bostaden via belåningen. Den kan så klart göra så att man bränner sig ordentligt om marknaden skulle gå tillbaka.

Skrivet av PlogarN97:

Ja precis det är hävstången som gört. Som förstagångsköpare som kanske behöver låna >85% så spelar man med rätt stor risk. Men det har ju gått bra för alla andra...

Procentuellt (utan hävstång) finns det många aktier som gått betydligt bättre än bostadsmarknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut är det så. Men det drabbar först och främst de som inte har haft möjlighet att omsätta det bundna kapitalet i bostaden (= de som står utanför eller är förstagångsköpare), alternativt de som när de sålt bestämt sig för att omgående köpa ännu dyrare fastighet(er). I en haussad bostadsmarknad som den vi har haft sedan mitten av 90-talet har man kunnat köpa omodernt, renovera, sälja med vinst och byta upp sig successivt. Property ladder.

De som hann med att göra "bostadskarriär" tillräckligt snabbt (främst 60- och 70-talisterna) och agerade i Stockholm, Göteborg och andra högt värderade områden kan idag sitta i en relativt lågt belånad drömbostad. Ironiskt nog belönas man även i den sitsen av att få ännu lägre räntor, eftersom värderingen av bostaden agerar säkerhet för flera miljoner.

Aktier har varit mer volatila under 00-talet. De som var tillräckligt likvida och insatta i marknaden kunde göra enorma vinster efter raset 2008, medan de som satt still i båten förlorade mycket som det sedan har tagit fram till nu att återta. Det är ett mer aktivt sparande, där insatsen - och avkastningen - regleras av hur mycket tid och kunskap man lägger in i det. Att köpa en bostad under marknadsvärde kan i princip vem som helst göra som får lånet och som har turen att vara på rätt plats, vid rätt tillfälle.

Jämförelsen är egentligen omöjlig, det ena bör rimligtvis inte ersätta eller konkurrera med det andra. Ett aktivt sparande i aktier + ägande av bostad kan absolut gå hand i hand. Dessvärre är ju drygt halva populationen effektivt utesluten från att göra snabb/"enkel" bostadskarriär eftersom de bor i regioner där insatsen är så låg att den potentiella vinsten blir markant lägre på slutraden, även om den skulle vara procentuellt lika hög eller rent av kunna överträffa den som gäller för Stockholms innerstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har du så tighta marginaler att du inte klarar av att amortera 2% idag skulle jag faktiskt råda dig att fundera över att sälja och köpa ett billigare boende. En normal bolåneränta ligger minst 3% över dagens och kan du inte amortera 2% idag kan det bli jobbigt framöver, priserna är riktigt höga och det kommer bli dyrt att bo framöver.

Det som är skönt med att ha extra amorterat tidigare.
När man kommer till att månadsamorteringen är över 2% av återstående skuld känns det som att det händer något med lånet även om man bara sköter amorteringsplanen och inte gör fler extra amorteringar.
Samt att man blir ganska okänslig för räntehöjningar.
Bankerna kan ju inte gärna höja räntorna så pass att halva befolkningen går i personlig konkurs.

Men om man vill uppgradera sitt boende och/eller låna större summor till annat så är man åtminstone delvis tillbaka igen...

Skrivet av serdyllon:

Jämförelsen är egentligen omöjlig, det ena bör rimligtvis inte ersätta eller konkurrera med det andra. Ett aktivt sparande i aktier + ägande av bostad kan absolut gå hand i hand. Dessvärre är ju drygt halva populationen effektivt utesluten från att göra snabb/"enkel" bostadskarriär eftersom de bor i regioner där insatsen är så låg att den potentiella vinsten blir markant lägre på slutraden, även om den skulle vara procentuellt lika hög eller rent av kunna överträffa den som gäller för Stockholms innerstad.

På andra orter så får man fler kvadratmeter för pengarna. Mindre trafik/trängsel. Snabbare att kunna ta sig utanför tätort ut på landsvägar och till natur etc. Så det är ju inte bara nackdelar med att bo utanför Stockholm.

Annars är det väl rätt så bra ekonomiskt om man spenderar större delen av sitt yrkesverksamma liv i Stockholm, med boende som stiger i värde. Om man sen vid pensionen vill flytta ut till hus på landet eller kanske lägenhet i mindre ort.
Då kan man ha gott om marginal mellan det man får för Stockholmsbostaden och mindre ort bostaden.
Ska man ändå gå i pension så behöver man inte bekymra sig för att hitta jobb på den nya orten.
Men det är klart, har man en sambo/fru/man som är många år yngre kan det strula till det.
Annars att ha högt värderad bostad i Stockholm och sen lämna Stockholm i samband med att man lämnar yrkeslivet bakom sig kan vara ekonomiskt fördelaktigt.

Permalänk

Jag kan irritera mig på kontantinsatsen ibland. Jag har inte ärvt något av mina föräldrar eller liknande så började med 1000kr när jag flyttade hemifrån. Har idag ganska bra inkomst för min ålder och inte en krona i kredit osv.

Har idag en boendekostnad (hyra osv) på runt 13 000kr/månad som klaras av hur enkelt som helst. Räknade på vad ett radhus skulle kosta mig med lån osv även lånet för kontantinsatsen och landade på 8-9000kr/månad. Så om jag skulle få det lånet skulle min ekonomi bli ännu bättre än nu.

Men går ej då jag bara har knappt halva kontantinsatsen. Jag klarar ju uppenbarligen en kostnad på 13k för boende med goda marginaler.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Jag kan irritera mig på kontantinsatsen ibland. Jag har inte ärvt något av mina föräldrar eller liknande så började med 1000kr när jag flyttade hemifrån. Har idag ganska bra inkomst för min ålder och inte en krona i kredit osv.

Har idag en boendekostnad (hyra osv) på runt 13 000kr/månad som klaras av hur enkelt som helst. Räknade på vad ett radhus skulle kosta mig med lån osv även lånet för kontantinsatsen och landade på 8-9000kr/månad. Så om jag skulle få det lånet skulle min ekonomi bli ännu bättre än nu.

Men går ej då jag bara har knappt halva kontantinsatsen. Jag klarar ju uppenbarligen en kostnad på 13k för boende med goda marginaler.

Känner detsamma!
Har inte fått en krona av mina föräldrar och ska flytta ut nu. (24år). Kollar på hyror för max 12.000kr, då är det en liten trea i Göteborg. Har 200k i sparat kapital. Tjänar 30kkr. Får knappt låna 1.5milj. Då vill jag ändå bå långt utanför Göteborg. På landet. Typ fjärås/åsa, ner mot varberg.
Har man tur hittar man en mögelskadat hus på 130m2, för under 3miljoner.

Detta funkar verkligen inte för unga människor. Politikerna bryr sig inte det minsta.
Hade kunnat tänka mig att bygga billigt nyckelfärdigt, tänk smålandsvillan (1.5mil) men kommunen har inga marker och markerna kostar minst 1mille.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Jag kan irritera mig på kontantinsatsen ibland. Jag har inte ärvt något av mina föräldrar eller liknande så började med 1000kr när jag flyttade hemifrån. Har idag ganska bra inkomst för min ålder och inte en krona i kredit osv.

Har idag en boendekostnad (hyra osv) på runt 13 000kr/månad som klaras av hur enkelt som helst. Räknade på vad ett radhus skulle kosta mig med lån osv även lånet för kontantinsatsen och landade på 8-9000kr/månad. Så om jag skulle få det lånet skulle min ekonomi bli ännu bättre än nu.

Men går ej då jag bara har knappt halva kontantinsatsen. Jag klarar ju uppenbarligen en kostnad på 13k för boende med goda marginaler.

När du gör dina beräkningar och du hamnar på 9000 kr i månaden i dagsläget. Så kommer du inte hamna där med en ränta på 7% som bankerna räknar med att du skall kunna klara av.

Men så länge du inte ger lite mer konkreta siffror så är det svårt att säga något mer kring detta.

Permalänk
Skrivet av Tino:

När du gör dina beräkningar och du hamnar på 9000 kr i månaden i dagsläget. Så kommer du inte hamna där med en ränta på 7% som bankerna räknar med att du skall kunna klara av.

Men så länge du inte ger lite mer konkreta siffror så är det svårt att säga något mer kring detta.

Räknade inte med så högt som 7% nej, alla jag känner som har köpt sin fastighet skulle behöva sälja sin bostad om räntan gick över 5%. Har en bekant som har 3000kr kvar att leva på när bilen och huskostnad är betalt varje månad. Han hade inga problem att få bolån då han hade 20% kontant att lägga in.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Räknade inte med så högt som 7% nej, alla jag känner som har köpt sin fastighet skulle behöva sälja sin bostad om räntan gick över 5%. Har en bekant som har 3000kr kvar att leva på när bilen och huskostnad är betalt varje månad. Han hade inga problem att få bolån då han hade 20% kontant att lägga in.

Citat:

SBAB presenterar ett krav på 7 eller 7,5% medan Swedbank ligger på 7%.

http://sverigekontanter.se/bankerna-staller-hoga-krav-trots-l...

Förutom att du skall klara 7% skall du därefter klara, klar att leva kalkylen. Har för mig att du då skall ha kvar ~10 000 kr för övriga utgifter. @Kakann kanske kan rätta mig och förklara detta bättre?

I ditt fall med din bekant så klarade de säkert kalkylen när de var hos banken, men har därefter ökat sin levnadsstandard då räntan har varit låga. Exempelvis genom att skaffa en dyrare eller en extra bil, åkt på lite fler semestrar ätit ute mer etc. När räntan sedan ökar så måste de drar ner på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Jag kan irritera mig på kontantinsatsen ibland. Jag har inte ärvt något av mina föräldrar eller liknande så började med 1000kr när jag flyttade hemifrån. Har idag ganska bra inkomst för min ålder och inte en krona i kredit osv.

Har idag en boendekostnad (hyra osv) på runt 13 000kr/månad som klaras av hur enkelt som helst. Räknade på vad ett radhus skulle kosta mig med lån osv även lånet för kontantinsatsen och landade på 8-9000kr/månad. Så om jag skulle få det lånet skulle min ekonomi bli ännu bättre än nu.

Men går ej då jag bara har knappt halva kontantinsatsen. Jag klarar ju uppenbarligen en kostnad på 13k för boende med goda marginaler.

Det är svårt att köpa själv och det tar tid att spara ihop till kontantinsatsen så det är bara och kriga på. Det är inte omöjligt att låna till delar av kontantinsatsen men man tar då ganska stora risker med sin privatekonomi.

Skrivet av KesoB:

Känner detsamma!
Har inte fått en krona av mina föräldrar och ska flytta ut nu. (24år). Kollar på hyror för max 12.000kr, då är det en liten trea i Göteborg. Har 200k i sparat kapital. Tjänar 30kkr. Får knappt låna 1.5milj. Då vill jag ändå bå långt utanför Göteborg. På landet. Typ fjärås/åsa, ner mot varberg.
Har man tur hittar man en mögelskadat hus på 130m2, för under 3miljoner.

Detta funkar verkligen inte för unga människor. Politikerna bryr sig inte det minsta.
Hade kunnat tänka mig att bygga billigt nyckelfärdigt, tänk smålandsvillan (1.5mil) men kommunen har inga marker och markerna kostar minst 1mille.

Är det hus som du tittar på? Då räcker tyvärr inte 200k så långt när man ska betala lagfart/pantbrev och dessutom ställer det betydligt högre krav på buffert än en lägenhet. Börja med en mindre lägenhet och försöka amortera/spara så mycket du kan. Att bygga nytt är typ den största risk man kan ta med sin privatekonomi och då ställer vi krav på minst 25% kontantinsats då det kan dyka upp alla möjliga extra kostnader under tiden man bygger. Berg/lera etc. på tomten kan bli riktigt dyrt...

Skrivet av SimpanDirr:

Räknade inte med så högt som 7% nej, alla jag känner som har köpt sin fastighet skulle behöva sälja sin bostad om räntan gick över 5%. Har en bekant som har 3000kr kvar att leva på när bilen och huskostnad är betalt varje månad. Han hade inga problem att få bolån då han hade 20% kontant att lägga in.

Det tvivlar jag på, mer eller mindre alla banker räknar på minst 7% när man beviljar lån till bostäder. Däremot är det många som skulle behöva sälja bilen och dra ner ordentligt på nöjen etc.

Skrivet av Tino:

http://sverigekontanter.se/bankerna-staller-hoga-krav-trots-l...

Förutom att du skall klara 7% skall du därefter klara, klar att leva kalkylen. Har för mig att du då skall ha kvar ~10 000 kr för övriga utgifter. @Kakann kanske kan rätta mig och förklara detta bättre?

I ditt fall med din bekant så klarade de säkert kalkylen när de var hos banken, men har därefter ökat sin levnadsstandard då räntan har varit låga. Exempelvis genom att skaffa en dyrare eller en extra bil, åkt på lite fler semestrar ätit ute mer etc. När räntan sedan ökar så måste de drar ner på detta.

Söker man själv ska man efter utgifter för boendet (7% kalkylränta, 2% amortering, drift etc.) ha minst 9000 kr kvar att leva på och är man två stycken krävs det 7800 kr per vuxen och 3000 kr per barn. Precis som du säger är det väldigt många som kommer behöva dra ner på nöjen, bilar etc. om räntorna sticker iväg men tror att de flesta kommer kunna bo kvar under förutsättning att de får behålla sina jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har du så tighta marginaler att du inte klarar av att amortera 2% idag skulle jag faktiskt råda dig att fundera över att sälja och köpa ett billigare boende. En normal bolåneränta ligger minst 3% över dagens och kan du inte amortera 2% idag kan det bli jobbigt framöver, priserna är riktigt höga och det kommer bli dyrt att bo framöver.

@Multiman tack för din omtanke!

Som sagt, tråden var fråga vad man vill. Det handlar inte om tighta marginaler utan mer ett annat tänk (allt i teorin, jag gillar att fundera i olika banor).

Ponera en person som lånar 1 miljon. Amorterar 2 % per år. Jag är osäker på om det blir en "konstant" amortering på 20k per år baserat på ursprungliga beloppet? Eller är det 2% av det nya lånevärdet varje år?

För enkelhetens skull, säg att personen amorterar 20k varje år.
Efter säg 7 år så "smäller det till" och räntan är 7%.

1 mill - 20k * 7 = 860k kvar.

Vad man nu hamnar på är två alternativ:
Utan amortering: 1 mill * 7% = 70 000 per år i ränta
Med 20k amortering: 860k * 7% = 60 200 per år i ränta

Mao har man betalat 140k för att "enbart" komma ner 10k / år i ränta mot om man inte hade amorterat öht.
Har jag tänkt rätt såhär långt? Eller är nått helt fel?

Vad jag då menar är:
Om personen istället ser till att placera sina 20k per år lite vettigare, så är det inte omöjligt att hen har upp emot 160-180k i besparingar år 7.
Eftersom hen då istället för att ha låst in dom pengarna i bolånet, så har hen val:
A) Amortera av 160-180 lax direkt, då sitter hen på ett lägre lån än 860k, en bättre sits än med den tvingade amorteringen

Men, jag tror att många(!) skulle få problem att gå från dagens 1,5% ränta som skulle ge 15 000 per år i ränta, upp till min kalkyl som på 860k ger 60k i ränta!
Dit jag vill komma är att amorteringen ger så låg effekt på räntan att om man får 60k eller 70k per år är tamejfan sak samma.
Det spelar ingen roll hur mkt bankerna har suttit och räknat på att man ska klara. Tror ni verkligen att folk inte gör annat? Leasingbil? Båt? Resor? Inredning? Whatever. Jag tror knappast att genomsnittssvensson kommer kunna gå från 15k till 60k ränta per lånad mill bara på "utrymme" i sin ekonomi. Man lever efter sina tillgångar, jag kan garantera att folk _inte_ har 45k per miljon outnyttjat i sin budget...

Så, då har vi istället val B)
För att "kortsiktigt" rädda situationen och inte behöva sälja i panik, utan kunna vänta ut marknaden, så kan hen ju istället ta valet att använda sina runt 160k sparpengar till att hjälpa att amortera under säg 4 år.
160k / 4 år = 40k per år.

Mao så behöver då personen som har kvar 1 mill i lån och ska amortera 70k, "bara" betala 30k per år i ränta eftersom 40k av sparpengarna kan användas till räntan.
En betydligt mer bekväm ökning på 15k per år istället för 45k.
Dock är man ju fuuucked om räntan håller i sig allt för längre. Men det hade man nog varit på 60k ändå.

Så absolut, i det långa loppet så är väl amorteringen bra. Men problemet är att förståsigpååarna sitter och säger att ränteläget är ohållbart och att vi om så lite som 4-5 år kan komma och se 5-7% ränta.
Då står jag fast vid min kalkyl ovan. Jag förstår inte hur att låsa in 20k gånger 7 år för 140k totalt ska rädda upp läget? Dom 140k ger så låg utväxling i mindre ränta att det i min mening som sagt är bättre att spara / investera dessa privat, och sen när räntan smäller till så har man iaf valet om man ska amortera av omgående eller använda det sparkapitalet till att hålla sig flytande.

Helt enkelt, detta handlar inte om en enskild beräkning för mig som individ, utan att jag (tror?) att jag anser att man har betydligt bättre alternativ att spara/investera/säkra upp 2% än att amortera av...

Disclaimer: Sure, amorterar man inte av så får man en konstant räntekostnad under tiden, men så länge räntan ligger låg är dom pengarna återigen försumbara.

Som sagt, jag är inte ekonom. Tar gladeligen emot feedback på varför denna HYPOTETISKA kalkyl är helt uppåt väggarna fel!

Jag vill även minnas att jag har hört att "dom" vill höja amorteringstakten. Antar att det har att göra med vad jag spekulerar i här.
2% ner till 70% och 1% till 50% ger för liten effekt på för lång tid, det är fortfarande för många som är i riskzon.
Jag skulle säga att det största problemet med bomarknaden är att kostnaden är så horribelt hög i jämförelse med vad en snittlön är.
Det vore ju sjukt mer motiverande att amortera av om kostnaden låg som så att medelsvensson inom en rimlig tid kunde bli av med lån, faktiskt ÄGA sitt boende, och ha 0:- i räntekostnad. Men för den stora massan är det nog helt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Jag kan irritera mig på kontantinsatsen ibland. Jag har inte ärvt något av mina föräldrar eller liknande så började med 1000kr när jag flyttade hemifrån. Har idag ganska bra inkomst för min ålder och inte en krona i kredit osv.

Har idag en boendekostnad (hyra osv) på runt 13 000kr/månad som klaras av hur enkelt som helst. Räknade på vad ett radhus skulle kosta mig med lån osv även lånet för kontantinsatsen och landade på 8-9000kr/månad. Så om jag skulle få det lånet skulle min ekonomi bli ännu bättre än nu.

Men går ej då jag bara har knappt halva kontantinsatsen. Jag klarar ju uppenbarligen en kostnad på 13k för boende med goda marginaler.

Problemet är väl att banken får ta all "risk" i och med att ditt boende blir väldigt högt belånat. Så trots att det sänker dina utgifter osv så är det väldigt svårt att styrka det och framförallt för banken att räkna på huruvida du sänker dina månadsutgifter. Ett radhus är dessutom förankrat med en hel del andra kostnader utöver kontantinsatsen. Vet inte riktigt åt vilket håll marknaden skulle fara om 15% generellt inte krävdes. Vackert skulle det iallafall inte bli...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Är det hus som du tittar på? Då räcker tyvärr inte 200k så långt när man ska betala lagfart/pantbrev och dessutom ställer det betydligt högre krav på buffert än en lägenhet. Börja med en mindre lägenhet och försöka amortera/spara så mycket du kan. Att bygga nytt är typ den största risk man kan ta med sin privatekonomi och då ställer vi krav på minst 25% kontantinsats då det kan dyka upp alla möjliga extra kostnader under tiden man bygger. Berg/lera etc. på tomten kan bli riktigt dyrt...

Det är ju det jag menar, lagfart/pantbrev, det är politiska ting som kan förändras, om någon som styr och ställer kan ordna med. Det är ingen risk om du köper ett nyckelfärdigt hus med fast avgift från företagen.
Man kan köpa mark samt hus från smålandsvillan där man enbart betalar för ett färdigt hus. Det är politiken som får förändra de regler som gäller. Momsfritt för folk under 25/30 som aldrig ägt boende. Som inte fick vara med på denna sjuka värdeökning av boende. Nänä, istället skall man ge ränteavdrag till de som redan har massa pengar.

Skulle aldrig köpa en mindre lägenhet då man köper på spekulation. En normal etta kostar lätt 2 miljoner i göteborg och skulle det krasha finns det inte mycket pengar i det. Historiskt så har inte hus tappat lika mycket, då det kostar en del att bygga hus. Dessutom har jag en sambo som pluggar, så det är helt uteslutet att köpa en etta.

Vi är fast i hyreslägenheter som är sviningt dyra då vi ej har föräldrar som kan låna oss pengar och när vi dessutom inte var med när marknaden gjorde denna ökning.
Hur lätt tror du det är att spara ihop 450 000-600 000kr som behövs idag för en kontantinstats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Mao har man betalat 140k för att "enbart" komma ner 10k / år i ränta mot om man inte hade amorterat öht.
Har jag tänkt rätt såhär långt? Eller är nått helt fel?

Vad jag då menar är:
Om personen istället ser till att placera sina 20k per år lite vettigare, så är det inte omöjligt att hen har upp emot 160-180k i besparingar år 7.
Eftersom hen då istället för att ha låst in dom pengarna i bolånet, så har hen val:
A) Amortera av 160-180 lax direkt, då sitter hen på ett lägre lån än 860k, en bättre sits än med den tvingade amorteringen

Grejen är att banker och staten vill känna sig trygg i att svensson klarar av sina bolån. De vill därmed få ner skuldkvot samt ha marginaler i sina bolån för en bostadskrash och kunna få tillbaka sina pengar. Därav krav på handpenning och amortering.

Börsen ger ingen garanti till avkastning, framförallt inte på kort sikt. Därför är bankerna emot de tänket. Det finns dock inget som stoppar dig från att göra både och. Samt att du efter 5 år kan värdera om din bostad och då få lägre amortering, antingen 1% om du har mindre än 70% i belåningsgrad eller amorteringsfritt om det är under 50%.

Personligen stoppar jag in de pengar som motsvarar mellanskillnaden av de 7,5% ränta som banken räknar med mot den faktiska räntan jag får in på börsen. Detta ger mig den effekt som du nämner här samt att när räntan ökar så kan jag minska motsvarande summa som jag stoppar in på börsen och fortsätta att ha kvar den levnadsstandard jag har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Multiman tack för din omtanke!

Som sagt, tråden var fråga vad man vill. Det handlar inte om tighta marginaler utan mer ett annat tänk (allt i teorin, jag gillar att fundera i olika banor).

Ponera en person som lånar 1 miljon. Amorterar 2 % per år. Jag är osäker på om det blir en "konstant" amortering på 20k per år baserat på ursprungliga beloppet? Eller är det 2% av det nya lånevärdet varje år?

För enkelhetens skull, säg att personen amorterar 20k varje år.
Efter säg 7 år så "smäller det till" och räntan är 7%.

1 mill - 20k * 7 = 860k kvar.

Vad man nu hamnar på är två alternativ:
Utan amortering: 1 mill * 7% = 70 000 per år i ränta
Med 20k amortering: 860k * 7% = 60 200 per år i ränta

Mao har man betalat 140k för att "enbart" komma ner 10k / år i ränta mot om man inte hade amorterat öht.
Har jag tänkt rätt såhär långt? Eller är nått helt fel?

Vad jag då menar är:
Om personen istället ser till att placera sina 20k per år lite vettigare, så är det inte omöjligt att hen har upp emot 160-180k i besparingar år 7.
Eftersom hen då istället för att ha låst in dom pengarna i bolånet, så har hen val:
A) Amortera av 160-180 lax direkt, då sitter hen på ett lägre lån än 860k, en bättre sits än med den tvingade amorteringen

Men, jag tror att många(!) skulle få problem att gå från dagens 1,5% ränta som skulle ge 15 000 per år i ränta, upp till min kalkyl som på 860k ger 60k i ränta!
Dit jag vill komma är att amorteringen ger så låg effekt på räntan att om man får 60k eller 70k per år är tamejfan sak samma.
Det spelar ingen roll hur mkt bankerna har suttit och räknat på att man ska klara. Tror ni verkligen att folk inte gör annat? Leasingbil? Båt? Resor? Inredning? Whatever. Jag tror knappast att genomsnittssvensson kommer kunna gå från 15k till 60k ränta per lånad mill bara på "utrymme" i sin ekonomi. Man lever efter sina tillgångar, jag kan garantera att folk _inte_ har 45k per miljon outnyttjat i sin budget...

Så, då har vi istället val B)
För att "kortsiktigt" rädda situationen och inte behöva sälja i panik, utan kunna vänta ut marknaden, så kan hen ju istället ta valet att använda sina runt 160k sparpengar till att hjälpa att amortera under säg 4 år.
160k / 4 år = 40k per år.

Mao så behöver då personen som har kvar 1 mill i lån och ska amortera 70k, "bara" betala 30k per år i ränta eftersom 40k av sparpengarna kan användas till räntan.
En betydligt mer bekväm ökning på 15k per år istället för 45k.
Dock är man ju fuuucked om räntan håller i sig allt för längre. Men det hade man nog varit på 60k ändå.

Så absolut, i det långa loppet så är väl amorteringen bra. Men problemet är att förståsigpååarna sitter och säger att ränteläget är ohållbart och att vi om så lite som 4-5 år kan komma och se 5-7% ränta.
Då står jag fast vid min kalkyl ovan. Jag förstår inte hur att låsa in 20k gånger 7 år för 140k totalt ska rädda upp läget? Dom 140k ger så låg utväxling i mindre ränta att det i min mening som sagt är bättre att spara / investera dessa privat, och sen när räntan smäller till så har man iaf valet om man ska amortera av omgående eller använda det sparkapitalet till att hålla sig flytande.

Helt enkelt, detta handlar inte om en enskild beräkning för mig som individ, utan att jag (tror?) att jag anser att man har betydligt bättre alternativ att spara/investera/säkra upp 2% än att amortera av...

Disclaimer: Sure, amorterar man inte av så får man en konstant räntekostnad under tiden, men så länge räntan ligger låg är dom pengarna återigen försumbara.

Som sagt, jag är inte ekonom. Tar gladeligen emot feedback på varför denna HYPOTETISKA kalkyl är helt uppåt väggarna fel!

Jag vill även minnas att jag har hört att "dom" vill höja amorteringstakten. Antar att det har att göra med vad jag spekulerar i här.
2% ner till 70% och 1% till 50% ger för liten effekt på för lång tid, det är fortfarande för många som är i riskzon.
Jag skulle säga att det största problemet med bomarknaden är att kostnaden är så horribelt hög i jämförelse med vad en snittlön är.
Det vore ju sjukt mer motiverande att amortera av om kostnaden låg som så att medelsvensson inom en rimlig tid kunde bli av med lån, faktiskt ÄGA sitt boende, och ha 0:- i räntekostnad. Men för den stora massan är det nog helt omöjligt.

Långt inlägg men med krav på 2% amortering kommer många att minska sina bolån ganska kraftigt och minska sin exponering mot höjda räntor. Visst kan man argumentera för att spara och investera pengarna istället för att amortera men det blir inte lika roligt för den kalkylen om börsen dyker 40%.

Det tar, precis som du skriver, tid även med 2% amortering men att på tio år gå från 85% till 65% belåning är ett stort hopp nedåt på ganska kort tid. Jag personligen tycker gott att amorteringskravet kunde vara ännu hårdare, typ: 3% amortering vid 85-75% belåning, 2% vid 75-50% och sen 1% 50%-0%. Tittar man på t.ex. Norge och Finland är det i princip 30 års avbetalning utan undantag så det är inte så att vi i Sverige har extra hård amorteringstakt...

Visst är det många som drar på sig utgifter större idag än vad de skulle klara av vid 7% ränta och det är egentligen ingenting konstigt med det. Alla med bolån kommer behöva ändra sitt sätt att hantera pengar om räntorna sticker iväg en bit.

Skrivet av KesoB:

Det är ju det jag menar, lagfart/pantbrev, det är politiska ting som kan förändras, om någon som styr och ställer kan ordna med. Det är ingen risk om du köper ett nyckelfärdigt hus med fast avgift från företagen.
Man kan köpa mark samt hus från smålandsvillan där man enbart betalar för ett färdigt hus. Det är politiken som får förändra de regler som gäller. Momsfritt för folk under 25/30 som aldrig ägt boende. Som inte fick vara med på denna sjuka värdeökning av boende. Nänä, istället skall man ge ränteavdrag till de som redan har massa pengar.

Skulle aldrig köpa en mindre lägenhet då man köper på spekulation. En normal etta kostar lätt 2 miljoner i göteborg och skulle det krasha finns det inte mycket pengar i det. Historiskt så har inte hus tappat lika mycket, då det kostar en del att bygga hus. Dessutom har jag en sambo som pluggar, så det är helt uteslutet att köpa en etta.

Vi är fast i hyreslägenheter som är sviningt dyra då vi ej har föräldrar som kan låna oss pengar och när vi dessutom inte var med när marknaden gjorde denna ökning.
Hur lätt tror du det är att spara ihop 450 000-600 000kr som behövs idag för en kontantinstats?

Lagfart/pantbrev är helt efterblivet, det håller jag med dig om, det vore mycket bättre att trappa ner ränteavdraget eller att höja fastighetsavgiften istället för att öka rörligheten på bostadsmarknaden. Självklart tar det lång tid att spara ihop pengar till en kontantinsats om man ska köpa hus utanför Göteborg då du/ni konkurrerar med andra som har betydligt bättre ekonomi nu när din sambo fortfarande studerar. Ni kanske ska titta på och flytta bort från Göteborgsområdet om ni är väldigt sugna att köpa hus?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Långt inlägg men med krav på 2% amortering kommer många att minska sina bolån ganska kraftigt och minska sin exponering mot höjda räntor. Visst kan man argumentera för att spara och investera pengarna istället för att amortera men det blir inte lika roligt för den kalkylen om börsen dyker 40%.

Det tar, precis som du skriver, tid även med 2% amortering men att på tio år gå från 85% till 65% belåning är ett stort hopp nedåt på ganska kort tid. Jag personligen tycker gott att amorteringskravet kunde vara ännu hårdare, typ: 3% amortering vid 85-75% belåning, 2% vid 75-50% och sen 1% 50%-0%. Tittar man på t.ex. Norge och Finland är det i princip 30 års avbetalning utan undantag så det är inte så att vi i Sverige har extra hård amorteringstakt...

Visst är det många som drar på sig utgifter större idag än vad de skulle klara av vid 7% ränta och det är egentligen ingenting konstigt med det. Alla med bolån kommer behöva ändra sitt sätt att hantera pengar om räntorna sticker iväg en bit.

Lagfart/pantbrev är helt efterblivet, det håller jag med dig om, det vore mycket bättre att trappa ner ränteavdraget eller att höja fastighetsavgiften istället för att öka rörligheten på bostadsmarknaden. Självklart tar det lång tid att spara ihop pengar till en kontantinsats om man ska köpa hus utanför Göteborg då du/ni konkurrerar med andra som har betydligt bättre ekonomi nu när din sambo fortfarande studerar. Ni kanske ska titta på och flytta bort från Göteborgsområdet om ni är väldigt sugna att köpa hus?

Funkar inte riktigt då det jag jobbar med knappt finns i mindre orter plus att som jag skrev, sambon pluggar i göteborg. Utbildningen finns bara i sthlm/gbg/umeå och umeå finns inte mitt yrke. Så det är något som inte funkar.
Politikerna borde göra något som gör att vi unga som inte har rätt förutsättningar kan komma in på marknaden, istället för att göra det billigt för de som redan gjort bostadskarriär. Helt efterblivet. Istället betalar vi nästan dubbelt så mycket i hyra som vi hade gjort om vi hade kunnat äga. Eller bor i osäkra andrahand etc.
Även med 2 personer är det inte lätt att spara ihop till 600 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Funkar inte riktigt då det jag jobbar med knappt finns i mindre orter plus att som jag skrev, sambon pluggar i göteborg. Utbildningen finns bara i sthlm/gbg/umeå och umeå finns inte mitt yrke. Så det är något som inte funkar.
Politikerna borde göra något som gör att vi unga som inte har rätt förutsättningar kan komma in på marknaden, istället för att göra det billigt för de som redan gjort bostadskarriär. Helt efterblivet. Istället betalar vi nästan dubbelt så mycket i hyra som vi hade gjort om vi hade kunnat äga. Eller bor i osäkra andrahand etc.
Även med 2 personer är det inte lätt att spara ihop till 600 000kr.

Konkurrensen om boendena är stenhård i storstadsområden, alla kan helt enkelt inte bo där och de som kan betala mest får köpa. Även om staten, som det finns i Norge, skulle ge"förstagångsköpar-lån" där man får låna 100% av priset blir det jäkligt svårt att dra runt lån för en villa i närheten av gbg.

Vad jobbar du med för nåt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Konkurrensen om boendena är stenhård i storstadsområden, alla kan helt enkelt inte bo där och de som kan betala mest får köpa. Även om staten, som det finns i Norge, skulle ge"förstagångsköpar-lån" där man får låna 100% av priset blir det jäkligt svårt att dra runt lån för en villa i närheten av gbg.

Vad jobbar du med för nåt?

Fast väntar här nu, jag kollar med nästan 10 mils radie. Skulle inte kalla det för "nära" Göteborg. Det är orimligt, hur system är upplagt nu, oavsett. du hittar knappt en villa i en ksitstad för 1.5mille.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Fast väntar här nu, jag kollar med nästan 10 mils radie. Skulle inte kalla det för "nära" Göteborg. Det är orimligt, hur system är upplagt nu, oavsett. du hittar knappt en villa i en ksitstad för 1.5mille.

Med tanke på att en villa kostar minst 1 miljon att bygga plus tomt, el och vatten samt anläggning. så är det nog lite naivt att tro att det ska kosta så lite.

Snarare har det varit så att i stora delar av landet har man tidigare inte fått tillbaka det man har byggt villa för då priserna varit så låga. Nu har det skett en justering.

Skulle nog säga att på de flesta ställen med inflyttning och en sund arbetsmarknad (inte bara en eller två stora arbetsgivare) så är det ingen jättebubbla. Även om priserna såklart kommer att förändras med stigande ränta. men folk väljer att lägga mer pengar på boende.
Att då vissa vill prioritera annat är helt ok.

Sen ska man tänka på att det är fortfarande mycket billigare att bo i bostadsrätt än att hyra på de flesta ställen i landet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AppendixSE:

Med tanke på att en villa kostar minst 1 miljon att bygga plus tomt, el och vatten samt anläggning. så är det nog lite naivt att tro att det ska kosta så lite.

Snarare har det varit så att i stora delar av landet har man tidigare inte fått tillbaka det man har byggt villa för då priserna varit så låga. Nu har det skett en justering.

Skulle nog säga att på de flesta ställen med inflyttning och en sund arbetsmarknad (inte bara en eller två stora arbetsgivare) så är det ingen jättebubbla. Även om priserna såklart kommer att förändras med stigande ränta. men folk väljer att lägga mer pengar på boende.
Att då vissa vill prioritera annat är helt ok.

Sen ska man tänka på att det är fortfarande mycket billigare att bo i bostadsrätt än att hyra på de flesta ställen i landet.

Jag diskuterar hur de som redan har ett fint boende for ranteavdrag, det are helt uppot sjoarna nar folk som inte are med i bostadsmarknaden for betala ocker hyreshyror. Politikerna borde gora nogot for att unga skall komma in i bostadsmarknaden.

Permalänk
Medlem

Typiskt att ni låste in er så jäkla hårt på börsen. Jag sa aldrig börsen. Det finns ju bra mkt säkrare alternativ. Menade ju inte på att man skulle sätta allt i en rysslandsfond.
Men skit i avkastning.

Jag menar ändå: kortsiktigt så är det bättre att stoppa 2% i madrassen och ha det som buffert när räntan slår.
Som sagt: amorterar hen 20k i 7 år ger det 140k mindre lån.

Vid 7% ränta jämfört med 1,5% ger det likförbannat en ökning från 15k per år till 60k per år.
Dvs en 4-dubbling.
Detta är då helt plötsligt typ 4k skattat och klart som måste fram ur personens budget.

Har man istället 0 amortering och 70k ränta per år, men 140k i madrassen, då kan man ju klara sig i 14 år(!) till samma kostnad om man använder 10k per år från sparpengarna till stt väga upp den ökade räntekostnaden.

Om man då sitter dåligt till när räntan väl slår, då kan man ju använda delar av dessa 140k till att kanske pröjsa 30k per år för att få en ränta på 40k per år!

Sitter man istället på 0k buffert men 140k amorterat så måste man ju redan månad 1 när räntan slår, ha det ökade utrymmet att börja betala!

Men jag förstår ju problemet, problemet är att folk inte klarar av att spara utan istället bränner stålarna och sitter där utan varken sparkapital eller ett amorterat lån.

Jag hade köpt ert resonemang rakt sv om räntan var 3-4-5% idag och riskerade att bli 7%. Men eftersom vi ligger närmre 1% och kan gå till 7%, så tror jg inte att amorteringen hinner göra sitt på den korta tid analytiker pekar på.

Sist men inte minst så är ju problemet att hela marknaden tilläts spåra ur, och nu när bostadspriserna redan är helt jävla galna så ändrar man reglerna.
Det ger ju bara en inlåsningseffekt där det mer eller mindre är omöjligt att ta sig vidare.
Och det handlar ju inte om att vara rik eller miljonär, det handlar ju bara om att man var för sent ute. Jag har mängder av vänner som redan sitter på bra boenden som inte skulle kunna köpa samma boende idag enligt dom nya reglerna.
Dom maxade lånen baserat på sina inkomster och 10% insats, idag skulle dom behöva vaska fram 5% insats och utrymme för 2% amortering, att göra banken nöjd med dom marginalerna finns inte för många..

Och för stt förtydliga. Ja, dom klarar ju 7% ränta om det händer. Men bankerna numera verkar ju räkna på att man ska klara 7% OCH 2% amortering. Det är som sagt den där amorteringen som gör att msn omöjligen har råd eftersom det på stockhomspriser handlar om så horribelt mkt pengar varje år.

Så Mao är det enda man kan hoppas på en krasch, så stt priserna kommer ner i nivåer som är kompatibla med dom nya reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Funkar inte riktigt då det jag jobbar med knappt finns i mindre orter plus att som jag skrev, sambon pluggar i göteborg. Utbildningen finns bara i sthlm/gbg/umeå och umeå finns inte mitt yrke. Så det är något som inte funkar.
Politikerna borde göra något som gör att vi unga som inte har rätt förutsättningar kan komma in på marknaden, istället för att göra det billigt för de som redan gjort bostadskarriär. Helt efterblivet. Istället betalar vi nästan dubbelt så mycket i hyra som vi hade gjort om vi hade kunnat äga. Eller bor i osäkra andrahand etc.
Även med 2 personer är det inte lätt att spara ihop till 600 000kr.

När var det optimalt att gå in på marknaden enligt dig? Och var det mycket enklare då? Det är knappast en majoritet som får sitt 1:a bostadsköp finansierat av sina föräldrar. Hjälper inte att jämra sig över det.Sen finner jag det nästan orimligt att kliva in på marknaden med en insats på 600 k. Särskilt när ena parten studerar? Vart finns buffert osv då? Du måste sänka dina krav då er ekonomiska situation inte tillåter det som marknaden ser ut idag. Att avfärda 2or som spekulation säger ju allt.

Om det är något man ska göra är det ju att begränsa ockerhyror som begränsar sparutrymme. Inte att släppa in osäkra hushållsekonomier på en redan väldigt uppblåst marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Jag diskuterar hur de som redan har ett fint boende for ranteavdrag, det are helt uppot sjoarna nar folk som inte are med i bostadsmarknaden for betala ocker hyreshyror. Politikerna borde gora nogot for att unga skall komma in i bostadsmarknaden.

Det är inte kul att bo dåligt, men 600' är inte orimligt mycket pengar att samla på ett par år.
10k /mån = 5år, vilket bör vara rimligt om ni drar åt svångremmen lite (förutsatt att tjejen även arbetar då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Samtliga ränteutgifter är avdragsgilla, det spelar ingen roll om det är privatlån eller bolån. Du kan låna tills antingen KALPen (kvar att leva på kalkyl) eller säkerheten "slår i taket".

Nja, iaf en tredeje del av dom förutsatt att man har skatt att dra av dom ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Ja, det har varit fantastisk avkastning på boendet senaste åren men det man ska tänka på när man jämför med aktiemarknaden är att man ju har en naturlig hävstång i bostaden via belåningen. Den kan så klart göra så att man bränner sig ordentligt om marknaden skulle gå tillbaka.

Dessutom kan det vara bra att komma ihåg att som alltid är något värt det som det är värt den dag man säljer det

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är inte kul att bo dåligt, men 600' är inte orimligt mycket pengar att samla på ett par år.
10k /mån = 5år, vilket bör vara rimligt om ni drar åt svångremmen lite (förutsatt att tjejen även arbetar då).

Sure. Men sen ökar ju både marknaden och kraven. 5 år senare kan marknaden mycket väl ha gått upp 10% samtidigt som regeringen fått igenom från 15->20% kontantinsats.
Mao är det relativt ”high risk” att bestämma sig att spara i 5 år då det mkt väl kan se helt annorlunda ut då... så är det väl förvisso med allt o livet, men 5 år är en riktigt lång tid.

Ytterligare ett problem är att många unga bor dyrt. Jag känner folk i 20-års åldern som tvingas pröjsa antingen 12-15 lax för nyproduktion alternativt 10-15k för andra/tredjehandshyror. Riktigt svårt att få utrymme att spara till insats då tyvärr :/

Jag säger inte emot dig, mer bara konstaterar hur det på många håll ser ut idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Dessutom kan det vara bra att komma ihåg att som alltid är något värt det som det är värt den dag man säljer det

Samt att man behöver lösa sitt nästa boende...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sure. Men sen ökar ju både marknaden och kraven. 5 år senare kan marknaden mycket väl ha gått upp 10% samtidigt som regeringen fått igenom från 15->20% kontantinsats.
Mao är det relativt ”high risk” att bestämma sig att spara i 5 år då det mkt väl kan se helt annorlunda ut då... så är det väl förvisso med allt o livet, men 5 år är en riktigt lång tid.

Ytterligare ett problem är att många unga bor dyrt. Jag känner folk i 20-års åldern som tvingas pröjsa antingen 12-15 lax för nyproduktion alternativt 10-15k för andra/tredjehandshyror. Riktigt svårt att få utrymme att spara till insats då tyvärr :/

Jag säger inte emot dig, mer bara konstaterar hur det på många håll ser ut idag.

Jag tycker att du tänker lite knasigt.
Det är aldrig en risk att spara.
Du har inte råd att köpa idag, alltså behöver du spara.

Antingen har du råd med kontantinsatsen till en 4miljoners bostad om 5år, eller om förutsättningarna förändrats så får du köpa en billigare.
Svårare än så är det ju inte.
Om 5år har du i alla fall ha 600k på fickan och oändligt mycket bättre förutsättningar än nu.

Inte är det nödvändigtvis "lätt" att spara pengar, men det är inte omöjligt heller.
Allt handlar ju om pengar in vs pengar ut och försöka minimera "onödiga" kostnader.

Det jag menar med det är att även till synes små utgifter (mobilabb med hög surf, många streamingtjänster, tv kanaler ) bygger på och blir en stor summa över lång tid.
Det kan kokas ner till vill du bo fint om några år, eller ha spenderarbyxorna på dig idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sure. Men sen ökar ju både marknaden och kraven. 5 år senare kan marknaden mycket väl ha gått upp 10% samtidigt som regeringen fått igenom från 15->20% kontantinsats.
Mao är det relativt ”high risk” att bestämma sig att spara i 5 år då det mkt väl kan se helt annorlunda ut då... så är det väl förvisso med allt o livet, men 5 år är en riktigt lång tid.

Ytterligare ett problem är att många unga bor dyrt. Jag känner folk i 20-års åldern som tvingas pröjsa antingen 12-15 lax för nyproduktion alternativt 10-15k för andra/tredjehandshyror. Riktigt svårt att få utrymme att spara till insats då tyvärr :/

Jag säger inte emot dig, mer bara konstaterar hur det på många håll ser ut idag.

Livet handlar om prioriteringar...
———
I staden jag bodde i gick marknaden upp cirka 70% och under ett år gick den upp 16%. Lite tråkigt eftersom man funderade på att köpa vid 2010 men tyxkte det var lite för dyrt... Då hade man finanskrisen färskt i huvudet och var inte så risksugen. Sedan skulle man ju dessutom plugga...

Nu är det inte dyrt utan folk är riktigt desperata och verkar tappat förståelsen för vad de köper. Har en vän som köpte en etta utanför stockholms södra tullar för 3 miljoner. Kokvrå man knappt får plats i. 3 miljoner, det är ju nästan tio årslöner för en medelsvensson, hur är det möjligt att en sunkig lägenhet kan kosta det?

Ah en märklig desperation. Om det blev brist på mat och ett kilo spaghetti skulle kosta 650 kronor... Det känns märkligt men ändå förståeligt att folk köper om inget annat val finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Fast väntar här nu, jag kollar med nästan 10 mils radie. Skulle inte kalla det för "nära" Göteborg. Det är orimligt, hur system är upplagt nu, oavsett. du hittar knappt en villa i en ksitstad för 1.5mille.

Men att uppföra enklaste möjliga villa med kommunalt vatten etc. kostar minst 2m även om du skulle få själva marken gratis. Det är ingenting konstigt att husen kostar mer än så och det är heller ingenting konstigt att ni inte har råd att skaffa hus i er situation, du har helt enkelt orimliga förväntningar.

Jag menar, jag och sambon skulle gärna köpa villa men även fast vi är två stycken som jobbar (65k lön tot. i hushållet) och har ca. 650k att gå in med så räcker det inte här i Umeå utan vi skulle i så fall få söka oss en mil eller två ut.

Skrivet av BasseBaba:

Sure. Men sen ökar ju både marknaden och kraven. 5 år senare kan marknaden mycket väl ha gått upp 10% samtidigt som regeringen fått igenom från 15->20% kontantinsats.
Mao är det relativt ”high risk” att bestämma sig att spara i 5 år då det mkt väl kan se helt annorlunda ut då... så är det väl förvisso med allt o livet, men 5 år är en riktigt lång tid.

Ytterligare ett problem är att många unga bor dyrt. Jag känner folk i 20-års åldern som tvingas pröjsa antingen 12-15 lax för nyproduktion alternativt 10-15k för andra/tredjehandshyror. Riktigt svårt att få utrymme att spara till insats då tyvärr :/

Jag säger inte emot dig, mer bara konstaterar hur det på många håll ser ut idag.

Man måste försöka hålla sina krav rimliga, det kanske inte går att flytta till Stockholm eller Göteborg och köpa lägenhet när man är 25. Man får pendla, köpa något litet eller välja en annan stad och spara pengar för att sen flytta när man har råd. Det finns mängder med städer som har en bra arbetsmarknad och rimliga priser på lägenheter och villor.

Permalänk
Medlem

Sen om man ser historiskt i den industraliserade och urbaniserade samhället, alltså efter 1800talet så peakade det nog under 80 och 00-talet sett till boyta varje person hade.

Kanske kommer vi behöva leva trängre som under sena 1800talet och tidiga 1900talet. Förhoppningsvis innebär det inte att tio pers får dela på en etta. Meeen att det kanske blir vanligare med att även ickestudenter har ett eget privat utrymme på typ 8 kvm och sen delar kök och dusch osv.... Ja vem vet.

Ser man till min egen familj så har ju yta per person minska kraftigt för varje syskon för varje år...

Du skriver att du inte kan tänka dig att dela en etta med din sambo. Om tio år kanske det är extrem lyx för förstagångsköpare att kunna dela en hel etta mellan två personer. Mmhh. Vem vet hur framtiden kommer se ut.

Eller så lrashar marknaden totalt och du kan hitta tvåor på södermalm för under 10 000 kronor som på 70-talet 😂

Permalänk
Inaktiv

Fråga om vad är rimligt av banken att ge i lån eller ej.

inkomst på ca 550K/år senaste 3 åren på raken från samma jobb, heltid etc.
kontant insats redo för betalning, 450K
boende: hyreslägenhet
ny boende: radhus i Göteborg, 2,3M + 3990kr i hyra/månad, nyproduktion, inflyttning efter nyår. 70K redan betalt i förstahandskontrakt.
lån: 60K på bilen som är värd 140K

Förklara för mig hur Swedbank, Danskebank och SBAB som jag varit i kontakt med resonerar att jag kan maximalt få 1,7M i lån. är det rimligt eller borde jag kontakta någon annan bank.