Permalänk
Medlem

Grafik Drivrutin kraschar i nytt bygge

Hej,
Har lite strul med min nya dator, tänkte se om någon har idéer här.

Specs:
Ryzen 2700
Rog Strix x470-F Gaming
ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC

Det som händer är att såfort jag försöker göra någonting som använder grafikkortet som inte är vanlig windows-användning så krashar grafik drivers och skärmen blir svart till dess att jag startar om datorn.

  • Det jag testat är:

  • Installera två olika versioner av drivers (senaste samt äldre) med safe-mode Driver Uninstaller därimellan

  • Testat grafikkortet i annan dator och där funkar det.

  • Flyttat grafikkortet till en annan pci-e slot, samma fel.

  • Uppdatera bios på moderkort

  • Uppdatera bios på grafikkort

I Windows event system log så fick jag 2 stycken att gpu-drivers has recovered följt av 1 styck att den failed to recover.
Min nuvarande plan är att nedgradera Windows till 1709 och se om det gör någon skillnad. (är nu på 1809)

Bifogar bilder från GPU-z. En annan idé jag har är att det skulle vara något strul med pci-e lanes men det känns lite långsökt kanske.

Permalänk
Medlem

Har du även testat Nvidias Displayport uppdatering? Men det kräver som sagt att du har kopplat skärmen till Displayport. Använder du DVI så behöver du inte uppdateringen (dock så fungerar det köra in uppdateringen).
https://www.nvidia.com/object/nv-uefi-update-x64.html

Permalänk
Medlem

@Lorault: Nej det har jag inte gjort men jag kör DVI

Permalänk
Medlem

Har du installerat de senaste drivrutinerna för moderkortet?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nedgradering till 1709 hjälpte inte.
Enda jag kan tänka mig är något kompabilitetsproblem med antingen moderkort eller cpu men känns väldigt konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan för övrigt köra ett 960 i maskinen utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

testat annan pciport? vore ju underligt dock

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Ja jag har som sagt testat annan pcie port

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gorgonzola:
Har du startat datorn från DVD/USB och installerade om Windows från EFTER att du byggde färdigt datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@Gorgonzola:
Har du startat datorn från DVD/USB och installerade om Windows från EFTER att du byggde färdigt datorn?

Ja, och även som sagt installerat om en äldre version av Win 10

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har hittat en ledtråd/lösning men har inte hunnit testa ännu.
https://forums.evga.com/GTX-670-FTW-crashing-seems-to-be-rela...
https://forums.evga.com/tm.aspx?m=1761610
https://forums.overclockers.co.uk/threads/pc-crashes-with-pci...

Verkar helt enkelt vara så att vissa exemplar av vissa moderkort har problem med PCI-E 3.0, jag ska testa att ställa in PCI-E 2.0 i BIOS och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det inte går att tvinga PCI-E 2.0 på detta moderkort. Jag bytte Power Settings för att stänga av något som heter Link State Power Management och det verkar ha gjort så att jag kan starta vissa spel i några sekunder innan det kraschar, innan var det samma sekund som jag startade något.

Permalänk
Medlem

Vad har du för minnen och hastighet på dessa, har du testat att sätta ner hastigheten?
Det finns en ny bios för ditt moderkort nu som uppdaterar till Agesa 1006
Version 4204
2018/12/048.09 MBytes
ROG STRIX X470-F GAMING BIOS 4204
Update AGESA 1006
Update AMD chipset driver 18.10.20.02 or latest version before update this BIOS.

Permalänk
Medlem

@thomson: Yes jag uppdaterade precis BIOS idag men problemet kvarstår tyvärr.

Jag har GoodRam IR-X3000D464L16S/16GDC (DDR4 DIMM; 2 x 8 GB; 3000 MHz; 16), lite skumt märke men de var på bra pris för några veckor sen.

Nya symptom är dock att jag kan köra PCI-E 3.0 efter att ha ändrat i power options. Jag kan även starta vissa typer av renderingar men det mesta kraschar fortfarande efter några sekunder.
Har även märkt att datorn får black-screen efter en stund i idle. Osäker på om det var så tidigare eller ej.

Permalänk
Medlem

Ytterligare test jag gjort nu är att använda Windows Standard drivers och dra igång web.basemark.com och den kör faktiskt. Däremot om jag använder Nvidia Drivers så kraschar den på 1 sekund. Detta booorde ju peka på någon issue med drivers tycker jag och inte hårdvara...

Permalänk
Medlem

Verkar som jag hittade felet tillslut. Jag kör ett Seasonic Focus+ Gold 750FX som är helt nytt men antar det är ett måndagsex. Bytte till ett gammalt halvtrasigt nätagg och nu funkar det. Får bli en retur på nätagget.