Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Många av dom kinesiska bilarna både ser bra ut (interiört/exteriört) och verkar bra på papperet, men i verkligheten dyker det upp många saker som man inte räknat med.
Personligen har väldigt svårt att se mig köpa en kinesisk bil som det är nu.

Låter rimligt att vara lite skeptisk till Kineserna i dagläget tycker jag. Väldigt få som nog vågar köpa en kinesisk EV med tanke på väldigt oklart andrahandsvärde på diverse märken. Eller om de ens kommer finnas kvar på marknaden om ett år eller två.

Själv leasar jag en MG4 som är väldigt rolig att köra, dock inte när den får ”HV battery shutdown” och dör mitt under körning. Man får då rulla till full stopp. Har varit rentav farligt och kunde orsakat en olycka vid ett av tillfällena. Reboota och köra vidare ”löser” problemet. Hänt 5-6 gånger under mina 400 mil. Verkstad kan inte fixa, och MG ger noll respons på felkoderna de skickat. Nu är det bara en leasad bil på 2 år men hade jag köpt den hade jag känt att kineserna är bra på att sälja men sen skiter i det mesta trots att bilen har 7 års garanti.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@MacAllan: personligen skulle jag utöka detta till alla "uppstickare", även om de flesta uppstickare är kinesiska.
exempel Fisker Ocean
https://youtu.be/6xWXRk3yaSw?t=527

Håller med dig där, alla dom sk. Dagsländorna som man inte vet om dom finns kvar året efter hade jag inte heller vågat köpa, oavsett var dom kommer ifrån.
Tar hellre en bil från ett etablerat bilmärke som kanske är dyrare, mindre funktioner och har en del skönhetsfläckar.

Skrivet av pi:

Låter rimligt att vara lite skeptisk till Kineserna i dagläget tycker jag. Väldigt få som nog vågar köpa en kinesisk EV med tanke på väldigt oklart andrahandsvärde på diverse märken. Eller om de ens kommer finnas kvar på marknaden om ett år eller två.

Själv leasar jag en MG4 som är väldigt rolig att köra, dock inte när den får ”HV battery shutdown” och dör mitt under körning. Man får då rulla till full stopp. Har varit rentav farligt och kunde orsakat en olycka vid ett av tillfällena. Reboota och köra vidare ”löser” problemet. Hänt 5-6 gånger under mina 400 mil. Verkstad kan inte fixa, och MG ger noll respons på felkoderna de skickat. Nu är det bara en leasad bil på 2 år men hade jag köpt den hade jag känt att kineserna är bra på att sälja men sen skiter i det mesta trots att bilen har 7 års garanti.

Det är precis en sådan sak jag menar, hade det varit ett etablerat EU märke är jag ganska säker på att responsen blivit annorlunda även om dom kanske inte kunnat lösa problemet direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Håller med dig där, alla dom sk. Dagsländorna som man inte vet om dom finns kvar året efter hade jag inte heller vågat köpa, oavsett var dom kommer ifrån.
Tar hellre en bil från ett etablerat bilmärke som kanske är dyrare, mindre funktioner och har en del skönhetsfläckar.
Det är precis en sådan sak jag menar, hade det varit ett etablerat EU märke är jag ganska säker på att responsen blivit annorlunda även om dom kanske inte kunnat lösa problemet direkt.

Precis detta som gör att jag håller mig från Kinesernas bilar tills dess att de blivit rejält etablerade, även om de på pappret ser okay ut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Precis detta som gör att jag håller mig från Kinesernas bilar tills dess att de blivit rejält etablerade, även om de på pappret ser okay ut..

Min enda biltur med MG4an idag. Hämta dotter från stallet 7 km bort. Bilen larmar om "ACC är för närvarande inte tillgängligt" "...följt av "HV batteriavstängning". Bilen rullar till full stopp på motorväg. Inte så mysigt i rusningstrafik. Blir att ringa Hedin bil igen. Nä, inga mer Kina EV för mig känns det som nu. Tveksamt om jag kommer få problemet åtgärdat? Vilka rättigheter har jag då? Leasingavtal. Frun vill inte åka längre turer med bilen längre då hon inte litar på den. Känns inte riktigt bra, men hade känts mycket sämre om det hade varit ett köp.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Min enda biltur med MG4an idag. Hämta dotter från stallet 7 km bort. Bilen larmar om "ACC är för närvarande inte tillgängligt" "...följt av "HV batteriavstängning". Bilen rullar till full stopp på motorväg. Inte så mysigt i rusningstrafik. Blir att ringa Hedin bil igen. Nä, inga mer Kina EV för mig känns det som nu. Tveksamt om jag kommer få problemet åtgärdat? Vilka rättigheter har jag då? Leasingavtal. Frun vill inte åka längre turer med bilen längre då hon inte litar på den. Känns inte riktigt bra, men hade känts mycket sämre om det hade varit ett köp.

Om det händer gång på gång borde det gå att häva leasingen om de inte kan ordna det.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av pi:

Min enda biltur med MG4an idag. Hämta dotter från stallet 7 km bort. Bilen larmar om "ACC är för närvarande inte tillgängligt" "...följt av "HV batteriavstängning". Bilen rullar till full stopp på motorväg. Inte så mysigt i rusningstrafik. Blir att ringa Hedin bil igen. Nä, inga mer Kina EV för mig känns det som nu. Tveksamt om jag kommer få problemet åtgärdat? Vilka rättigheter har jag då? Leasingavtal. Frun vill inte åka längre turer med bilen längre då hon inte litar på den. Känns inte riktigt bra, men hade känts mycket sämre om det hade varit ett köp.

Kan de inte lösa det ska du kunna häva leasingen eftersom bilen inte presterar som den ska enligt avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Håller med dig där, alla dom sk. Dagsländorna som man inte vet om dom finns kvar året efter hade jag inte heller vågat köpa, oavsett var dom kommer ifrån.

Jag delar oron över de nya men jag är också orolig för vad som händer med de etablerade. Ingen trodde att Nokia skulle gå från total marknadsdominans till att inte ens vara värt att bevara som varumärke så snabbt som det gjorde.

Vilka av dagens bilmärken är Nokia, Ericsson, Siemens och vilka är HTC, Xiaomi, Motorola?

Om man funderar på om Tesla eller märken som Citroen, Opel, Fiat kommer vara först med att försvinna från svenska marknaden vet jag inte vad jag skulle gissa just nu.

Läser på alltomelbil att "branschen" vill ha riksbankens hjälp att göra det möjligt för privatpersoner att betala de hutlösa fantasipriserna. Helt galet. De måste sänka priserna istället givetvis. Och det kan de göra ännu, men att tappa marknadsandelar blir en ond cirkel. Det är inte lätt att tillverka billiga bilar småskaligt.

Elbilar är snart billigare att tillverka än en bensinbil någonsin varit,. De etablerade får ta ett par års smäll för att bevara sina marknadandelar annars gissar jag att de kan bli "Nokia" allihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag delar oron över de nya men jag är också orolig för vad som händer med de etablerade. Ingen trodde att Nokia skulle gå från total marknadsdominans till att inte ens vara värt att bevara som varumärke så snabbt som det gjorde.

Vilka av dagens bilmärken är Nokia, Ericsson, Siemens och vilka är HTC, Xiaomi, Motorola?

Om man funderar på om Tesla eller märken som Citroen, Opel, Fiat kommer vara först med att försvinna från svenska marknaden vet jag inte vad jag skulle gissa just nu.

Läser på alltomelbil att "branschen" vill ha riksbankens hjälp att göra det möjligt för privatpersoner att betala de hutlösa fantasipriserna. Helt galet. De måste sänka priserna istället givetvis. Och det kan de göra ännu, men att tappa marknadsandelar blir en ond cirkel. Det är inte lätt att tillverka billiga bilar småskaligt.

Elbilar är snart billigare att tillverka än en bensinbil någonsin varit,. De etablerade får ta ett par års smäll för att bevara sina marknadandelar annars gissar jag att de kan bli "Nokia" allihop.

Tror ju inte någon av dom stora märkena i EU riskera försvinna och inte heller Tesla, kanske något av dom mindre om dom inte kommer med en modell där man får mycket för pengarna.

Sen är jag ganska säker på att elbilar kommer bli billigare vad tiden går, just nu betalar vi lite överpriser som förmodligen är kopplade till den nya tekniken.

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det med dessa "HV avstängning" som verkar göra att man tvingas stanna helt?

Låter helt galet.

Permalänk
Medlem

Frugan behövde en ny bil då hon blev påkörd. Vi ville köra en bil som hade låga mil och i princip ny utan att vara liksom helt ny. Vi tittade på bilar som va 1-2 år gamla. Frugan hade inget krav på drivlina eller så utan andra mer praktiska saker som tyst kupe på motorväg (pendlar 12 mil/dag) och adaptiv farthållare. Så vi tittade på ett par elbilar och en genomgående sak va att alla va svindyra och hade ungefär 10k i nettokostnad per månad men med löjligt låg drivmedelkostnad då såklart.

Vad som slog mig va alla bilhandlare som sa att det kommer bli perfekt med en elbil för henne då kostnaden för drivmedel är så försvinnande låg men vad ingen tycks bry sig om är den totala ägandekostnaden över tre år.

Man måste ju sätta någon gräns för hur länge man väljer att titta på och tre år känns som en bra längd. Vi tittade på en ionic 5 den skulle exempelvis kosta oss 10.400kr per månad rent netto om vi hade köpt den för 539.000kr som en av handlarna ville ha. Detta va alltså kostnaden för alla kostnader efter att bilen är såld efter tre år.

Vi jämförde med en vanlig bensinare också som hade rullat 700 mil och i så gott som nyskick. En Mazda CX 30. Den skulle efter tre år kosta oss runt 6000kr per månad netto.

Det inkluderar då värdeminskning försäkringar drivmedel och skatterna. Det känns som elbilar har en bit kvar att gå innan folk som tar välinformerade ekonomisk koll på upplägget ska bli övertygade.

När man pratar med folk som gått och köpt sig en elbil så försvarar de liksom inköpet bortom absurdum. Vi står inte på någon sida utan vill ju ha en rimlig kalkyl över tre år. Men istället för sunda logiska tankar så är känslan att det är väldigt mycket känslor kopplat till vad just varje person har valt och damn all form av logik.

Har ni också reflekterat över detta?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Frugan behövde en ny bil då hon blev påkörd. Vi ville köra en bil som hade låga mil och i princip ny utan att vara liksom helt ny. Vi tittade på bilar som va 1-2 år gamla. Frugan hade inget krav på drivlina eller så utan andra mer praktiska saker som tyst kupe på motorväg (pendlar 12 mil/dag) och adaptiv farthållare. Så vi tittade på ett par elbilar och en genomgående sak va att alla va svindyra och hade ungefär 10k i nettokostnad per månad men med löjligt låg drivmedelkostnad då såklart.

Vad som slog mig va alla bilhandlare som sa att det kommer bli perfekt med en elbil för henne då kostnaden för drivmedel är så försvinnande låg men vad ingen tycks bry sig om är den totala ägandekostnaden över tre år.

Man måste ju sätta någon gräns för hur länge man väljer att titta på och tre år känns som en bra längd. Vi tittade på en ionic 5 den skulle exempelvis kosta oss 10.400kr per månad rent netto om vi hade köpt den för 539.000kr som en av handlarna ville ha. Detta va alltså kostnaden för alla kostnader efter att bilen är såld efter tre år.

Vi jämförde med en vanlig bensinare också som hade rullat 700 mil och i så gott som nyskick. En Mazda CX 30. Den skulle efter tre år kosta oss runt 6000kr per månad netto.

Det inkluderar då värdeminskning försäkringar drivmedel och skatterna. Det känns som elbilar har en bit kvar att gå innan folk som tar välinformerade ekonomisk koll på upplägget ska bli övertygade.

När man pratar med folk som gått och köpt sig en elbil så försvarar de liksom inköpet bortom absurdum. Vi står inte på någon sida utan vill ju ha en rimlig kalkyl över tre år. Men istället för sunda logiska tankar så är känslan att det är väldigt mycket känslor kopplat till vad just varje person har valt och damn all form av logik.

Har ni också reflekterat över detta?

En Ioniq 5 för det priset är väl helt ny och du kan inte jämföra kalkyler mellan en helt ny bil och en begagnad.
Är Ioniq 5:an begagnad till det priset så dels är det en bil i en annan klass än Mazdan och sen är det troligen överprisad hos den handlaren.
Men du räknar iaf rätt, dvs det är totalkostnaden man måste titta på och inte bara inköpet och normalt sätt kan man köpa en dyrare elbil och ändå få billigare totalkostnad.
Utöver detta måste man även jämföra likvärdiga bilar i klass/storlek samt ny mot ny och samma med begagnat.

Beror nog på vem du pratar med och anledning till varför dom köpt elbil, själv tycker jag inte jag behöver försvara det på något sätt.
Det är en bil jag har råd med (som det är nu) och det är en bil jag trivs med, sen hade jag med all säkerhet kunnat hitta en billigare bil som hade fungerat för mina behov men jag var inställd på att det skulle vara en elbil av viss typ och storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Hur vanligt är det med dessa "HV avstängning" som verkar göra att man tvingas stanna helt?

Låter helt galet.

Aldrig haft det problemet med min MG4. Bara mindre mjukvaruproblem som alla elbilar verkar lida av i varierande grad.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk

Igår råkade en kollega till min sambo backa in i vår Hyundai Kona Electric som vi leasar.
kollegan träffade först ungefär mellan dörrarna på högersidan men eftersom sambon körde framåt så blev där stora bucklor på bakre bildörren på högersidan och ovanför hjulet så hoppade en bit plåt av.

Vi har såklart anmält till försäkringsbolag och hävdat att hen inte haft tillräckligt med uppsikt när den backat ut ifrån parkeringsplatsen. Vad tror ni om ansvarsfördelningen baserat på ovan beskrivning?

Sambon körde hem bilen efter olyckan och det var först senare som det slog oss att man kanske inte skulle ha kört den med tanke på eventuella skador på batteri och dylikt, vad tror ni?

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det går med V2G, V2H eller V2X? Läste om att BMW och Eon höll på med något sammarbete men hittar inget nytt.

Visa signatur

| Mobo: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | CPU: AMD R9 5900X med Noctua D15 | RAM: G.Skill Ripjaws V 32GB @ 4000MHz | GPU: 2070 Super Strix | PSU: EVGA G2 750W | Chassi: Phanteks P500A | SSD: Samsung 980 Pro 1TB & WD Black SN850 Gen 4 1TB | HDD: 2x12TB | Skärm: Acer 27" Predator XB271HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Igår råkade en kollega till min sambo backa in i vår Hyundai Kona Electric som vi leasar.
kollegan träffade först ungefär mellan dörrarna på högersidan men eftersom sambon körde framåt så blev där stora bucklor på bakre bildörren på högersidan och ovanför hjulet så hoppade en bit plåt av.

Vi har såklart anmält till försäkringsbolag och hävdat att hen inte haft tillräckligt med uppsikt när den backat ut ifrån parkeringsplatsen. Vad tror ni om ansvarsfördelningen baserat på ovan beskrivning?

Sambon körde hem bilen efter olyckan och det var först senare som det slog oss att man kanske inte skulle ha kört den med tanke på eventuella skador på batteri och dylikt, vad tror ni?

Det är den som backar som är vållande har jag fått till mig.
Min moster backade för att ställa sig och lasta in lite grejer, de kom en bil och körde in bakom henne som ställde sig rejält i vägen som hon inte såg och hon blev vållande.
Åk till en verkstad och be dem kolla, men låter som plåtskador för de mesta.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Hur vanligt är det med dessa "HV avstängning" som verkar göra att man tvingas stanna helt?

Låter helt galet.

Ingen aning hur vanligt det är. Har sökt på "MG4 HV shutdown", då får jag massor med svar kopplat till MG ZS EV. Min teori är att min bil har problem med regenereringen. Det sker alltid för mig i hastighet över 70-80 km/h när jag släpper på gaspedelen. Regenereringen kickar då in och nåt går fel, batteriet stänger av sig själv för att "skydda sig" mot energin som ska tillbaka in i batteriet. Stänger jag av regenereringen så sker det inte ( har åkt långtur på 2 x25 mil med detta avstängt och det funkade felfritt). Trots denna beskrivning klarar inte verkstaden av att fixa felet. Jag tror att många verkstäder i dagsläget saknar kompetens för att åtgärda fel på moderna elbilar. Så då sitter man lite i skiten...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Frugan behövde en ny bil då hon blev påkörd. Vi ville köra en bil som hade låga mil och i princip ny utan att vara liksom helt ny. Vi tittade på bilar som va 1-2 år gamla. Frugan hade inget krav på drivlina eller så utan andra mer praktiska saker som tyst kupe på motorväg (pendlar 12 mil/dag) och adaptiv farthållare. Så vi tittade på ett par elbilar och en genomgående sak va att alla va svindyra och hade ungefär 10k i nettokostnad per månad men med löjligt låg drivmedelkostnad då såklart.

Vad som slog mig va alla bilhandlare som sa att det kommer bli perfekt med en elbil för henne då kostnaden för drivmedel är så försvinnande låg men vad ingen tycks bry sig om är den totala ägandekostnaden över tre år.

Man måste ju sätta någon gräns för hur länge man väljer att titta på och tre år känns som en bra längd. Vi tittade på en ionic 5 den skulle exempelvis kosta oss 10.400kr per månad rent netto om vi hade köpt den för 539.000kr som en av handlarna ville ha. Detta va alltså kostnaden för alla kostnader efter att bilen är såld efter tre år.

Vi jämförde med en vanlig bensinare också som hade rullat 700 mil och i så gott som nyskick. En Mazda CX 30. Den skulle efter tre år kosta oss runt 6000kr per månad netto.

Det inkluderar då värdeminskning försäkringar drivmedel och skatterna. Det känns som elbilar har en bit kvar att gå innan folk som tar välinformerade ekonomisk koll på upplägget ska bli övertygade.

När man pratar med folk som gått och köpt sig en elbil så försvarar de liksom inköpet bortom absurdum. Vi står inte på någon sida utan vill ju ha en rimlig kalkyl över tre år. Men istället för sunda logiska tankar så är känslan att det är väldigt mycket känslor kopplat till vad just varje person har valt och damn all form av logik.

Har ni också reflekterat över detta?

Det fanns en cx 30 som rullat runt 700 mil på blocket vad jag hittade och den kostade 350k.
Årlig skatt på nästan 9'.

CX30
Värdeminskning: 4850:- (175 000/36)
Skatt: 750:-
Drivmedel: 3360:- (12*5=60. 60*0,7 liter per mil enligt spritmonitor=42 L per vecka. 42* 20 kr/L=840 840*4)
Räntekostnader 1400:-
Totalt: 10356:-
Lägg till servicekostnader, oklart vad det blir på en cx 30 men verkar ha en del oljebyten vid 2500 mil och kör ni 60 mil i veckan blir det årlig service med oljebyten

Ioniq 5
Värdeminskning: 7500:- ( 270 000/36)
Skatt: 30:-
Drivmedel: 500:- räknat på 2 kWh/mil men troligtvis klart lägre om man kollar teslabjorns tester.
Räntekostnader: 2150:-
Totalt: 10180:-
Servicekostnader tillkommer men verkar vara en 24 månadersservice för drygt 5000:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Frugan behövde en ny bil då hon blev påkörd. Vi ville köra en bil som hade låga mil och i princip ny utan att vara liksom helt ny. Vi tittade på bilar som va 1-2 år gamla. Frugan hade inget krav på drivlina eller så utan andra mer praktiska saker som tyst kupe på motorväg (pendlar 12 mil/dag) och adaptiv farthållare. Så vi tittade på ett par elbilar och en genomgående sak va att alla va svindyra och hade ungefär 10k i nettokostnad per månad men med löjligt låg drivmedelkostnad då såklart.

Vad som slog mig va alla bilhandlare som sa att det kommer bli perfekt med en elbil för henne då kostnaden för drivmedel är så försvinnande låg men vad ingen tycks bry sig om är den totala ägandekostnaden över tre år.

Man måste ju sätta någon gräns för hur länge man väljer att titta på och tre år känns som en bra längd. Vi tittade på en ionic 5 den skulle exempelvis kosta oss 10.400kr per månad rent netto om vi hade köpt den för 539.000kr som en av handlarna ville ha. Detta va alltså kostnaden för alla kostnader efter att bilen är såld efter tre år.

Vi jämförde med en vanlig bensinare också som hade rullat 700 mil och i så gott som nyskick. En Mazda CX 30. Den skulle efter tre år kosta oss runt 6000kr per månad netto.

Det inkluderar då värdeminskning försäkringar drivmedel och skatterna. Det känns som elbilar har en bit kvar att gå innan folk som tar välinformerade ekonomisk koll på upplägget ska bli övertygade.

När man pratar med folk som gått och köpt sig en elbil så försvarar de liksom inköpet bortom absurdum. Vi står inte på någon sida utan vill ju ha en rimlig kalkyl över tre år. Men istället för sunda logiska tankar så är känslan att det är väldigt mycket känslor kopplat till vad just varje person har valt och damn all form av logik.

Har ni också reflekterat över detta?

Jag skulle nog säga att det inte är läge att köpa någon ny eller nästan-ny "normalbil" just nu.

Jag är övertygad om att priserna är extremt uppblåsta på både elbilar och fossilbilar. Elbilar kommer baserat på ren tillverkningskostnad bli billigare än fossilbilarna är nu, och fossilbilarna måste (pga bränslekostnaden som tillkommer) säljas ännu billigare för att köparna skall nappa.

En korrigering av prisnivån för alla bilar ligger därför i luften och det är ägarna av bilen som får ta förlusten. Flera bilar har sänkts med över 100 000 (nybilspris) bara hittills i år och andrahandsvärdet för de som köpte till gamla priset dyker förstås.

Du kan däremot privatleasa en ny bil med vilken drivlinja du vill för under 4000 per månad.

Permalänk
Medlem

@radx: Jag tänker att det hänger samman med att vi nyligen har lämnat en tid med extremt låga räntor, samtidigt som elbilsintresset växte enormt hos folket, detta ledde till hög efterfrågan samtidigt som tillgången var begränsad.
När räntorna började stiga försvann de fördelaktiga leasing- och lånerbjudandena men eftersom efterfrågan fortfarande var stor påverkades inte andrahandsmarknaden initialt.

Om man går tillbaka ett par år i tråden får man intrycket från vissa inlägg att obetydlig värdeminskning är något man kunde ta för givet på elbilar, och det stämde ju för vissa modeller när man tittade på en viss period. Men nu med vikande efterfrågan kom rejäla prissänkningar och det får förstås effekt på begagnade bilar där värdeminskningen normaliseras. Men kanske lever handlare kvar med hoppet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

En Ioniq 5 för det priset är väl helt ny och du kan inte jämföra kalkyler mellan en helt ny bil och en begagnad.
Är Ioniq 5:an begagnad till det priset så dels är det en bil i en annan klass än Mazdan och sen är det troligen överprisad hos den handlaren.
Men du räknar iaf rätt, dvs det är totalkostnaden man måste titta på och inte bara inköpet och normalt sätt kan man köpa en dyrare elbil och ändå få billigare totalkostnad.
Utöver detta måste man även jämföra likvärdiga bilar i klass/storlek samt ny mot ny och samma med begagnat.

Beror nog på vem du pratar med och anledning till varför dom köpt elbil, själv tycker jag inte jag behöver försvara det på något sätt.
Det är en bil jag har råd med (som det är nu) och det är en bil jag trivs med, sen hade jag med all säkerhet kunnat hitta en billigare bil som hade fungerat för mina behov men jag var inställd på att det skulle vara en elbil av viss typ och storlek.

Här är ionicen https://bilpunkten.se/bilar-i-lager/ klicka dig vidare till Hyundai. Går tyvärr inte länka direkt till bilen. Den finns inte ute på Blocket än. Men 2000mil+ och 539k. Dvs absolut inte ny.

Jag försöker hitta logiska argument och inte känslor. Dvs "jag tycker". Utan mer "därför...".

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Så vi tittade på ett par elbilar och en genomgående sak va att alla va svindyra och hade ungefär 10k i nettokostnad per månad men med löjligt låg drivmedelkostnad då såklart.

Har ni också reflekterat över detta?

Vi tittar också på pendlingsbil, ca 60km ToR.
För pendligen är ju en elbil det ultimata, men skall du köpa en ny(?) https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/pris-och-utrustning elbil går nog inte ekvationen mot (lätt)begagnad ICE-bil ihop sig.
Vi siktar på en begagnad elbil för runt 200k, då kommer vi fram och tillbaka med god marignal (även på vintern) och "bränslekostnaden" hålls till ett minimum, samtidigt som kapital, service och värdeminsknings-kostnader inte blir allt för blodiga.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det fanns en cx 30 som rullat runt 700 mil på blocket vad jag hittade och den kostade 350k.
Årlig skatt på nästan 9'.

CX30
Värdeminskning: 4850:- (175 000/36)
Skatt: 750:-
Drivmedel: 3360:- (12*5=60. 60*0,7 liter per mil enligt spritmonitor=42 L per vecka. 42* 20 kr/L=840 840*4)
Räntekostnader 1400:-
Totalt: 10356:-
Lägg till servicekostnader, oklart vad det blir på en cx 30 men verkar ha en del oljebyten vid 2500 mil och kör ni 60 mil i veckan blir det årlig service med oljebyten

Ioniq 5
Värdeminskning: 7500:- ( 270 000/36)
Skatt: 30:-
Drivmedel: 500:- räknat på 2 kWh/mil men troligtvis klart lägre om man kollar teslabjorns tester.
Räntekostnader: 2150:-
Totalt: 10180:-
Servicekostnader tillkommer men verkar vara en 24 månadersservice för drygt 5000:-.

350k för en cx 30 är galet. Gå in på Mazda så kan du köpa en flångans ny för mindre pengar. 340k kostar en ny med automat och det mesta en normal person önskar. Dvs likvärdig med de flesta på Blocket. Jag vet inte vad du har hittat för 350k men det låter i mina öron som den borde kostat runt 300k.

Vi har köpt cx 30 (2022) nu. 713 mil på mätaren Cosmos paketet (maxat paket med all teknik) både sommar och vinterdäck. 6 mån prova på försäkring för 1000kr. Den fick vi för 275k efter flera vändor med att förhandlande med säljaren (företag).

Jag hade gärna sett att vi köpt en elbil istället med med denna bil så kommer vi åka l något av marknadens tystaste bilar (66db) och i princip nytt utan att betala priset fullt ut som nytt kostar (365k vs 275k).

Värdeminskning är löjlig första året på mazdan om man tittar på vårt exempel ovan. Men faktum är att efterföljande år så är det inte alls lika illa utan snarare väldigt rimligt.

Men som sagt vi hade gärna köpt en elbil men hade lite svårt att svälja tanken på att betala dubbla priset över 3år.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det fanns en cx 30 som rullat runt 700 mil på blocket vad jag hittade och den kostade 350k.
Årlig skatt på nästan 9'.

CX30
Värdeminskning: 4850:- (175 000/36)
Skatt: 750:-
Drivmedel: 3360:- (12*5=60. 60*0,7 liter per mil enligt spritmonitor=42 L per vecka. 42* 20 kr/L=840 840*4)
Räntekostnader 1400:-
Totalt: 10356:-
Lägg till servicekostnader, oklart vad det blir på en cx 30 men verkar ha en del oljebyten vid 2500 mil och kör ni 60 mil i veckan blir det årlig service med oljebyten

Ioniq 5
Värdeminskning: 7500:- ( 270 000/36)
Skatt: 30:-
Drivmedel: 500:- räknat på 2 kWh/mil men troligtvis klart lägre om man kollar teslabjorns tester.
Räntekostnader: 2150:-
Totalt: 10180:-
Servicekostnader tillkommer men verkar vara en 24 månadersservice för drygt 5000:-.

Vilken konstig jämförelse, en cx-30 är ju inte i samma storleksklass. Jämför med en MG ZS istället. Du kan få en ZS som rullat under 1000 mil för ungefär 280-300 kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vilken konstig jämförelse, en cx-30 är ju inte i samma storleksklass. Jämför med en MG ZS istället. Du kan få en ZS som rullat under 1000 mil för ungefär 280-300 kkr.

Fast det var ju inte min jämförelse om du läser vad jag citerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Vi tittar också på pendlingsbil, ca 60km ToR.
För pendligen är ju en elbil det ultimata, men skall du köpa en ny(?) https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/pris-och-utrustning elbil går nog inte ekvationen mot (lätt)begagnad ICE-bil ihop sig.
Vi siktar på en begagnad elbil för runt 200k, då kommer vi fram och tillbaka med god marignal (även på vintern) och "bränslekostnaden" hålls till ett minimum, samtidigt som kapital, service och värdeminsknings-kostnader inte blir allt för blodiga.

I de läge som ni befinner er så tror jag faktiskt att en elbil är extremt vettigt. Dvs ni har 3 mil till jobbet och 3 mil hem. Dvs inga jätta avstånd och jag gissar ni kan ladda hemma. Man kan hitta flera intressanta och roliga elbilar som klarar åtminstone 10mil/dag+ utan att behöva bli hänvisad till bilar med "stora batteriet" och helt plötsligt landa i samma problem som vi gjorde.

Frugan har dubbla avståndet mot vad ni har. Dvs 12 mil per dag och avståndet krymper inte på vintern men däremot räckvidden på elbilen gör det, så det måste fungera alla dagar om året. Men då sticker helt plötsligt elbilen iväg en bra bit ifrån 200K sträcket och istället börjar då elbilen tävla mot betydligt mer komfortabla ICE bilar. Det finns såklart betydligt äldre elbilar (4-5 år gamla) för runt 250K som klarar räckvidden på pappret. Men vi vill inte äga en 4-5 år gammal elbil med alla risker förknippade med att köra en gammal bil. Så just inom ranget 1-2 år gammal och en budget på runt max 8k i nettokostnad per månad tycks än så länge vara svår att slå.

Sedan är det ju inte enbart en ekonomisk kalkyl detta med att köpa bil, vi har ju lite grundläggade krav också. Så som att bilen ska kräva hörselkåpor när man ligger på motorvägen och kör eller sakna all form av modern teknik (360 kamera, backkamera, sensorer, autobroms, LED-belysning med zonindelning (auto helljusavbländning) etc.. listan är lång med nice to have grejer med mazdan. Listan på krav är såklart inte alls lika lång men ju äldre man blir ju bekvämre blir man, och kanske då i synnerhet om man är "van vid" dessa features.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag skulle nog säga att det inte är läge att köpa någon ny eller nästan-ny "normalbil" just nu.

Jag är övertygad om att priserna är extremt uppblåsta på både elbilar och fossilbilar. Elbilar kommer baserat på ren tillverkningskostnad bli billigare än fossilbilarna är nu, och fossilbilarna måste (pga bränslekostnaden som tillkommer) säljas ännu billigare för att köparna skall nappa.

En korrigering av prisnivån för alla bilar ligger därför i luften och det är ägarna av bilen som får ta förlusten. Flera bilar har sänkts med över 100 000 (nybilspris) bara hittills i år och andrahandsvärdet för de som köpte till gamla priset dyker förstås.

Du kan däremot privatleasa en ny bil med vilken drivlinja du vill för under 4000 per månad.

Jag tänkte precis som dig innan jag blev tvingad in i denna cirkus av att leta ny bil. Hade frugan inte blivit påkörd och hennes bli inlöst så hade ju vi fortsatt köra den vidare utan problem och kanske till och med haft den lite längre och "väntat in marknaden". Men världen ville något annat. Så det enda logiska vi kunde göra nu va att titta på flera för oss liknande bilar som checkade de grundläggande checkboxar som vi hade.

Då insåg vi väldigt snabbt att den där billiga elbilen som får ICE-tillverkarna att svettas inte finns när man letar efter något rimligt som har lite längre verklig räckvidd och de funktioner som vi letade efter. Det va i princip ganska nedlåtande att trist att kolla priser på elbilar. Ålder, Räckvidd, utrustningsnivån och prisvärdhet. Det känns som man kan inte få alla dessa saker. Man får välja max 2 eller 3 av dessa när man ska köpa en elbil.

Jag hade hoppats på att vi skulle kunna hitta något rimligt från just elbilar denna gång. Försökte verkligen men när man tittade på sista raden på just månadskostnaden över tre år så blev det helt tokigt. Men tre år är inte såå långtid och vem vet, om tre år så kanske marknaden ser annorlunda ut och det finns det vi inte lyckades hitta denna gång då från just elbilstillverkarna?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@radx: Jag tänker att det hänger samman med att vi nyligen har lämnat en tid med extremt låga räntor, samtidigt som elbilsintresset växte enormt hos folket, detta ledde till hög efterfrågan samtidigt som tillgången var begränsad.
När räntorna började stiga försvann de fördelaktiga leasing- och lånerbjudandena men eftersom efterfrågan fortfarande var stor påverkades inte andrahandsmarknaden initialt.

Om man går tillbaka ett par år i tråden får man intrycket från vissa inlägg att obetydlig värdeminskning är något man kunde ta för givet på elbilar, och det stämde ju för vissa modeller när man tittade på en viss period. Men nu med vikande efterfrågan kom rejäla prissänkningar och det får förstås effekt på begagnade bilar där värdeminskningen normaliseras. Men kanske lever handlare kvar med hoppet.

Det är mycket möjligt du får rätt där. Vem vet, vi kanske får en slev av den smällen också den dagen vi ska sälja Mazdan då, om sisådär 3 år. Fast då är det ju egentligen något som kommer gynna alla som är på jakt efter en ny bil då de nya/lätt begagnade bilarna kommer vara billigare än de är idag. Så det skulle jag faktiskt välkomna.

Sedan finns ju alltid alternativet att jag tar över bilen från frugan och säljer av min gamla härv som har nått lite av bottenvärde ändå och så köper hon en modernare bil vid de läget.

Spontant så tror jag inte marknaden kommer svänga riktigt så snabbt som 3 år. Kanske skulle det kunna ske om hela europamarknaden blir floddad av billiga kinesiska leverantörer. Men jag har svårt att tro det kommer ske. EU lär slänga på straffskatter på importen i så fall gissar jag. För att undvika att de inhemska tillverkarna ska råka riktigt illa ut.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gainsgoblin:

Drivmedel: 3360:- (12*5=60. 60*0,7 liter per mil enligt spritmonitor=42 L per vecka. 42* 20 kr/L=840 840*4)

Drivmedel: 500:- räknat på 2 kWh/mil men troligtvis klart lägre om man kollar teslabjorns tester.

Båda dessa verkar vara rätt ordentligt "off", den förra låter väldigt hög och den senare verkar vara räknad på ett elpris på ~1 kr/kWh.

Elbilens stora fördel på denna punkt mot ICE är stadstrafik, elmotorn är väldigt effektiv trots frekvent start/stop (bl.a. men inte bara p.g.a. regen.). De flesta som kör lite längre sträckor och specifikt i detta fall kör primärt längre sträckor, där är nackdelen för ICE som minst.

Om en Mazda CX 30 drar 0,7 l/mil på landsväg är något seriöst fel (det är vad min snart 20 åriga Subaru drar på landsväg, det är en klart större bil med fyrhjulsdrift). Enligt specifikation verkar det handla om 0,45-0,47 l/mil, så säg 0,5 l/mil. Det sänker kostnaden till 2400 kr.

Vi har elbil och vår BRF har köpt in "egen" laddbox till alla boenden där vi fakturer självkostnadspris. Vi kommer köra motsvarande 2000 mil/år med elbilen, kollar jag ett par fakturor har elkostnaden hamnat på 800-1000 kr/månad senaste månaderna.

Här får man då ha med sig att dels är elen lite dyrare på vintern (även det med råge varit den billigaste vintern på 3 år i år), förbrukningen är högre på vintern. Så kommer bli lite lägre under sommarhalvåret.

Tänk på att ~90 öre/kWh är grundkostnaden, det är vad enbart skatter och nätavgift ligger på. Till det kommer elpriset, som just nu är 58,02 öre/kWh exklusive moms. Just nu kostar alltså en kWh ~1,67 kr i SE3.

För vissa (alla från 1 januari 2027 då en ny lag träder in) tillkommer sedan effekt-tariff. Vi har det redan hos oss
Hur mycket den lägger på beror på hur snabbt man tänker ladda och hur mycket det höjer peak-effekten varje månad.

Antag att bilen bara laddas "smart", så den bara ökar effekten med 11 kW (typiskt värde på vettig hemmaladdare). Exakt vad priset är varierar, men sett många som ligger ungefär som oss: 60 kr/kW/månad inkl moms på sommaren och 120 kr/kW/månad på vintern. Detta har kritiserats som "elbils-skatt" och lägger i värsta fall på 1300 kr/månad på vintern och 750 kr/månad på sommaren.

Som referens: kollar jag vår sommarhus, som värms med luft/luft-värmepump, liggen peak-effekten idag mellan 4-5 kW utan elbil, något högre månader som där det varit -20°C (december/januari i år, ändå rätt ovanligt för Stockholm att se under -10°C en "normalvinter"). 11 kW är rätt mycket, för fastigheter med 16 A huvudsäkring är det maxeffekt totalt sett.

I vår BRF blir påverkan från effekt-tariff som tur är långt mindre, vi har helt enkelt inte inkommande kapacitet för att ladda mer än 7-8 bilar samtidigt på full effekt (totalt 80 hushåll) + i nuläget är inte effekt-tariffen aktiv nattetid. I sommarhuset har vi Vattenfall som nätleverantör, de har ännu inte infört effekt-tariff.

Jag räknade också rätt mycket med gratis "bränsle" för elbil, men när man väl gör matematiken blir det inte fullt lika roligt...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

...

Jag räknade också rätt mycket med gratis "bränsle" för elbil, men när man väl gör det matematiken blir det inte fullt lika roligt...

😂😂
Du är nog inte ensam med den upptäckten
Tittar jag i min spåkula lär inte elen bli billigare heller (så har bundit el-priset i tre år, får se om det var en bra idé ...), men nu kan jag någorlunda säkert räkna med 4kr/milen i "bränsle"kostnad på elbilen.
Lite billigare på sommaren (pga minskad förbrukning) lite (mycket?) dyrare på vintern (pga ökad förbrukning).

Det kluriga med elbil är ju att förbrukning och elpriserna jobbar ihop, drar lite på sommaren med billig el, drar mycket på vintern med dyr el.

Jag är långt ifrån övertygad elbilsfanatiker, men för pendling är elbilar grymma jämfört med ICE-bilar, förutsatt ungefär samma inköpskostnad.
Till långresor på vintern däremot kör jag hellre nått annat

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om en Mazda CX 30 drar 0,7 l/mil på landsväg är något seriöst fel (det är vad min snart 20 åriga Subaru drar på landsväg, det är en klart större bil med fyrhjulsdrift). Enligt specifikation verkar det handla om 0,45-0,47 l/mil, så säg 0,5 l/mil. Det sänker kostnaden till 2400 kr.

Vi hade en Mazda CX 30 (2019) innan också. Den va på 124hk och drog runt 0.64L/mil. Den nya är på 150hk och från 2022. Den ska enligt bilhandlarens ord dra "mindre än er gamla då den nya motorn är mycket effektivare".

Skrivet av Yoshman:

Vi har elbil och vår BRF har köpt in "egen" laddbox till alla boenden där vi fakturer självkostnadspris. Vi kommer köra motsvarande 2000 mil/år med elbilen, kollar jag ett par fakturor har elkostnaden hamnat på 800-1000 kr/månad senaste månaderna.

Här får man då ha med sig att dels är elen lite dyrare på vintern (även det med råge varit den billigaste vintern på 3 år i år), förbrukningen är högre på vintern. Så kommer bli lite lägre under sommarhalvåret.

Tänk på att ~90 öre/kWh är grundkostnaden, det är vad enbart skatter och nätavgift ligger på. Till det kommer elpriset, som just nu är 58,02 öre/kWh exklusive moms. Just nu kostar alltså en kWh ~1,67 kr i SE3.

Vi bor i SE3 också. Så dina siffror är nog relativt representativa för vad vi hade landat på också.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum