Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

https://www.spritmonitor.de/en/overview/27-Mazda/1772-CX-30.h...

Tagna från spritmonitor. Att en tillverkare specar något är bara hittepå.
En krona per kilowatt blir nog en ganska normal summa kommande år om man räknar att du på många ställen kan ladda din elbil gratis också. Laddning på jobb är gratis numera också tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Här är ionicen https://bilpunkten.se/bilar-i-lager/ klicka dig vidare till Hyundai. Går tyvärr inte länka direkt till bilen. Den finns inte ute på Blocket än. Men 2000mil+ och 539k. Dvs absolut inte ny.

Jag försöker hitta logiska argument och inte känslor. Dvs "jag tycker". Utan mer "därför...".

Kalkylen utgick ifrån 539tkr? Billigare, likvärdiga alternativ finns.

<3000mil, liknande spec. Länk

Specifik bil: länk
459800kr, eller nästan 80tkr billigare.

Tips: Köp inte onödigt dyrt, även fast det är från en gammal tjomme på lokala bilhandlaren (i Borås).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Fast det var ju inte min jämförelse om du läser vad jag citerat

Nej det var slarvigt, jag borde citerat bägge inläggen men andemeningen är ju ändå samma. Det jämförs ofta i tråden hejvilt helt olika typer av fordon. Man "vill" helt enkelt räkna fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Igår råkade en kollega till min sambo backa in i vår Hyundai Kona Electric som vi leasar.
kollegan träffade först ungefär mellan dörrarna på högersidan men eftersom sambon körde framåt så blev där stora bucklor på bakre bildörren på högersidan och ovanför hjulet så hoppade en bit plåt av.

Vi har såklart anmält till försäkringsbolag och hävdat att hen inte haft tillräckligt med uppsikt när den backat ut ifrån parkeringsplatsen. Vad tror ni om ansvarsfördelningen baserat på ovan beskrivning?

Sambon körde hem bilen efter olyckan och det var först senare som det slog oss att man kanske inte skulle ha kört den med tanke på eventuella skador på batteri och dylikt, vad tror ni?

Batteriet sitter ju under bilen så måste ha varit rejäl smäll om batteriet skulle ta skada vilket det inte låter som. Så det borde vara lugnt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gainsgoblin:

https://www.spritmonitor.de/en/overview/27-Mazda/1772-CX-30.h...

Tagna från spritmonitor. Att en tillverkare specar något är bara hittepå.
En krona per kilowatt blir nog en ganska normal summa kommande år om man räknar att du på många ställen kan ladda din elbil gratis också. Laddning på jobb är gratis numera också tex.

Om man får ladda gratis på jobbet är man nog medveten om det, vi har tyvärr inte den möjligheten.

Utöver det jag skrev ovan är det en till sak som man lätt missar: vad bilen "drar" är inte helt korrekt att bara multiplicera med körsträckan för att räkna ut elkostnaden.

De saker man då missar är att vissa bilmodeller "glömmer" räkna med effekt som används för att värma kupén inför avresa (fortfarande något man får betala för).

Vidare, elbilar har väldigt hög effektivitet vid körning, är ofta vid laddning man har de största förlusterna.

Exakt hur stora förlusterna vid laddning är beror på en rad faktorer, de två man i praktiken nog behöver bryr sig om är vilken effekt man laddar med och hur kallt det är. Med "hemma-laddare" på 11 kW i "perfekt temperatur" (15-25°C) är effektiviteten riktigt bra, strax under 90 % (Tesla specificerar sin till 88 % för onbordladdare vid 11 kW).

Snabbladdare har högre effektivitet medan effektiviteten minskar ganska snabbt med lägre än 11 kW, framförallt om det är kallt då upp mot 1 kW kan gå åt att hålla batteriet på en "bra temperatur". Är därför det helt klart är värt att dra till med 11 kW laddare hemma, en enfas-laddar på 4 kW blir snabbt en dålig investering om man laddar utomhus.

Och kolla din egen länk kring bensinförbrukning: variansen är väldigt hög!

Tänkt användarfall är väldigt relevant. Mazda CX 30 verkar ju vara en riktigt liten bil, i storleksklass med Mini Cooper. Vi hade en 2019 Mini Cooper med 1,5L bensinmotor innan elbilen, vid långkörning var det definitivt inga problem att få den att ligga under 0,5 l/mil. Självklart drog den mer vid stadskörning, men huvudanvändningen i detta specifika fall var ju jobb-pendling med hyfsat stort avstånd, vilket just är fallet där ICE står sig bäst mot BEV.

För att ta vår gammelbil igen. Vi har haft den sedan den var ny, när den var "primärbil" drog den typiskt 0,85-0,90 l/mil. Idag när nästan alla korta sträckor körs med elbilen medan gammelbilen mest går lite längre sträckor ligger den i stället på 0,70-0,75 l/mil. Då bensin kostar en del spelar därför use-case rätt stor roll för kalkylen!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag tänkte precis som dig innan jag blev tvingad in i denna cirkus av att leta ny bil. Hade frugan inte blivit påkörd och hennes bli inlöst så hade ju vi fortsatt köra den vidare utan problem och kanske till och med haft den lite längre och "väntat in marknaden". Men världen ville något annat. Så det enda logiska vi kunde göra nu va att titta på flera för oss liknande bilar som checkade de grundläggande checkboxar som vi hade.

Då insåg vi väldigt snabbt att den där billiga elbilen som får ICE-tillverkarna att svettas inte finns när man letar efter något rimligt som har lite längre verklig räckvidd och de funktioner som vi letade efter. Det va i princip ganska nedlåtande att trist att kolla priser på elbilar. Ålder, Räckvidd, utrustningsnivån och prisvärdhet. Det känns som man kan inte få alla dessa saker. Man får välja max 2 eller 3 av dessa när man ska köpa en elbil.

Jag hade hoppats på att vi skulle kunna hitta något rimligt från just elbilar denna gång. Försökte verkligen men när man tittade på sista raden på just månadskostnaden över tre år så blev det helt tokigt. Men tre år är inte såå långtid och vem vet, om tre år så kanske marknaden ser annorlunda ut och det finns det vi inte lyckades hitta denna gång då från just elbilstillverkarna?

Absolut, just nu finns inga prisvärda elbilar men de måste ju komma känner jag. Bara i EU kommer batteriproduktionen dubblas på årsbasis två gånger de nästa två åren och batteripriserna estimeras att halveras redan i år. I andra länder säljs exempelvis ID.3 under 200 000 kr och VW går inte med förlust på dem där heller.

Köper man nu riskerar man att ha mer kvar att betala på en gammal bil än de kostar att köpa nya tror jag. Och då kan man ju avvakta genom att ta en billig leasing medan man väntar på bättre tider, man får ju tom ränta på sparpengar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Här är ionicen https://bilpunkten.se/bilar-i-lager/ klicka dig vidare till Hyundai. Går tyvärr inte länka direkt till bilen. Den finns inte ute på Blocket än. Men 2000mil+ och 539k. Dvs absolut inte ny.

Jag försöker hitta logiska argument och inte känslor. Dvs "jag tycker". Utan mer "därför...".

Är det denna?
https://bilpunkten.se/bilar-i-lager/2022-hyundai-ioniq-5-5-72...

Iaf, Ioniq 5 och Mazda CX30 är inte bilar i samma klass så därför blir det svårt att jämföra kalkyler på dessa.

Sen i slutändan blir valet alltid individuellt och känslobaserat eftersom vi alla anser olika om saker, dvs vad som är viktigt för mig är kanske inte viktigt dig.
Ska du gå enbart på "logiska" saker är det bara räkna på vad varje bil kommer kosta dig under perioden du äger den och sen välja billigaste, men då skall du inte titta på någon av dom 2 bilarna eftersom det finns betydligt billigare alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Absolut, just nu finns inga prisvärda elbilar men de måste ju komma känner jag. Bara i EU kommer batteriproduktionen dubblas på årsbasis två gånger de nästa två åren och batteripriserna estimeras att halveras redan i år. I andra länder säljs exempelvis ID.3 under 200 000 kr och VW går inte med förlust på dem där heller.

Köper man nu riskerar man att ha mer kvar att betala på en gammal bil än de kostar att köpa nya tror jag. Och då kan man ju avvakta genom att ta en billig leasing medan man väntar på bättre tider, man får ju tom ränta på sparpengar nu.

Vart kan man köpa en ID.3 för under 200tkr låter alldeles för bra för att vara sant. Till och med en Dacia duster kostar 214tkr ny så att ID.3 skulle kunna kosta 200tkr tror jag inte dugg på.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Igår råkade en kollega till min sambo backa in i vår Hyundai Kona Electric som vi leasar.
kollegan träffade först ungefär mellan dörrarna på högersidan men eftersom sambon körde framåt så blev där stora bucklor på bakre bildörren på högersidan och ovanför hjulet så hoppade en bit plåt av.

Vi har såklart anmält till försäkringsbolag och hävdat att hen inte haft tillräckligt med uppsikt när den backat ut ifrån parkeringsplatsen. Vad tror ni om ansvarsfördelningen baserat på ovan beskrivning?

Sambon körde hem bilen efter olyckan och det var först senare som det slog oss att man kanske inte skulle ha kört den med tanke på eventuella skador på batteri och dylikt, vad tror ni?

Den som backar och orsakar en olycka är i princip alltid vållande.

Det bör inte vara någon fara för batteriet. Det sitter skyddat under bilen och det krävs en ganska kraftig smäll för att det ska ta skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vart kan man köpa en ID.3 för under 200tkr låter alldeles för bra för att vara sant. Till och med en Dacia duster kostar 214tkr ny så att ID.3 skulle kunna kosta 200tkr tror jag inte dugg på.

Tro gör man i kyrkan. VW ID3 17500 USD

Anledningen till att bilar är dyra i europa är att tillverkarna tycker att europeer har mycket pengar, inte att bilarna egentligen är så dyra att tillverka. Så mycket pengar som tillverkarna vill ha för sina bilar i Europa just nu är bara för mycket, vilket vi ser på försäljningen.

Branschen försöker på alla sätt få staten och kreditinstituten att underlätta för europeer att betala dubbla priset för bilarna men det lär inte lyckas. Och så länge det försöket pågår är det riskabelt att köpa bil här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Tro gör man i kyrkan. VW ID3 17500 USD

Anledningen till att bilar är dyra i europa är att tillverkarna tycker att europeer har mycket pengar, inte att bilarna egentligen är så dyra att tillverka. Så mycket pengar som tillverkarna vill ha för sina bilar i Europa just nu är bara för mycket, vilket vi ser på försäljningen.

Branschen försöker på alla sätt få staten och kreditinstituten att underlätta för europeer att betala dubbla priset för bilarna men det lär inte lyckas. Och så länge det försöket pågår är det riskabelt att köpa bil här.

Du kan ju inte jämföra men Kina där billerna är galet subventionerad av staten och även arbetskraften är betydligt billigare en Europa Dom flesta i Kina är väl kraftigt underbetalde speciellt dom som jobbar i fabriker ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Du kan ju inte jämföra men Kina där billerna är galet subventionerad av staten och även arbetskraften är betydligt billigare en Europa Dom flesta i Kina är väl kraftigt underbetalde speciellt dom som jobbar i fabriker ?

Att Kina subsidierar är ju ett bekvämt påstående om man vill fortsätta ha dubbla priser i Europa, men har det verkligen bekräftats att de gör det? Och att de i så fall även ger sina subsidier till VW?

I Europa subsidieras det ju också med diverse elbilsbidrag men ex. Frankrike betalar ju bara ut subsidier till europeiska bilar. (Eller om det var ett förslag, skall inte säga det säkert).

Kollar man på antalet mantimmar som går åt att montera en ID3 tror jag inte det går att förklara en skillnad på ~200 000kr med det heller. Så många mantimmar går inte åt att montera en bil att det blir en stor kostnad, elbilar kan i långt större utsträckning monteras av robotar. Förra VW-chefen konstaterade om jag minns rätt för ett tag sedan att Tesla monterar en Model 3 3x snabbare än VW tillverkar en Golf. Då har VW rätt bra koll på hur man tillverkar Golf!

Jag tycker den enklaste förklaringen är att priset sätts utifrån vad man tror att marknaden kan tåla, och det har ganska liten koppling till tillverkningskostnaden. En Audi är inte dubbelt så dyr som en Skoda för att den är dubbelt så dyr att tillverka utan för att man vet att Audikunderna kan betala dubbelt.

När alla var höga på pandemipengar, räntan var låg och elbilar sällsynta så satte man fantasipriser som funkade.
Sedan har ett årsbokslut gått och man måste till varje pris skydda sina marginaler i jämförelserna med förra året, även om prisnivån inte alls funkar längre.

Jag tror att prissänkningar är oundvikliga. Några har redan kommit, se ex Mach-E och Honda i Norge, sänkningar på över 100 000.

Permalänk
Medlem

Gammal nyhet så var tvungen att faktakolla.
Id3 kostar från ca240.000 sek i Kina
https://www.vw.com.cn/BrandCarModel.html?source=ID3

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det fanns en cx 30 som rullat runt 700 mil på blocket vad jag hittade och den kostade 350k.
Årlig skatt på nästan 9'.

CX30
Värdeminskning: 4850:- (175 000/36)
Skatt: 750:-
Drivmedel: 3360:- (12*5=60. 60*0,7 liter per mil enligt spritmonitor=42 L per vecka. 42* 20 kr/L=840 840*4)
Räntekostnader 1400:-
Totalt: 10356:-
Lägg till servicekostnader, oklart vad det blir på en cx 30 men verkar ha en del oljebyten vid 2500 mil och kör ni 60 mil i veckan blir det årlig service med oljebyten

Ioniq 5
Värdeminskning: 7500:- ( 270 000/36)
Skatt: 30:-
Drivmedel: 500:- räknat på 2 kWh/mil men troligtvis klart lägre om man kollar teslabjorns tester.
Räntekostnader: 2150:-
Totalt: 10180:-
Servicekostnader tillkommer men verkar vara en 24 månadersservice för drygt 5000:-.

Skrivet av Yoshman:

Båda dessa verkar vara rätt ordentligt "off", den förra låter väldigt hög och den senare verkar vara räknad på ett elpris på ~1 kr/kWh.

Hur får du hans kostnad till 1kr/kWH?
Hans beräkning ovan är 12*5=60 mil i veckan. om man räknar med 2kWh/mil så är det 120kWh totalt per vecka. om han räknat med 1kr / kWh, så hade det vart 120kr i veckan, det han har räknat med är ca 4,16kr/kWh -> 500kr per vecka.
själv laddar jag på jobb för strax under 3kr /kWh. så för mig så är kostnaden "off" med ca 25% åt det dyrare hållet, ännu mer off om han kan ladda hemma.

Kollar man på bensinförbrukningen, även om den är något hög, så är bränslekostnaden per vecka väsentligt högre i en bensinbil.
60mil i veckan ger en rejäl sparning om man kör el, speciellt om man kan ladda allt hemma.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Cove:

Hur får du hans kostnad till 1kr/kWH?
Hans beräkning ovan är 12*5=60 mil i veckan. om man räknar med 2kWh/mil så är det 120kWh totalt per vecka. om han räknat med 1kr / kWh, så hade det vart 120kr i veckan, det han har räknat med är ca 4,16kr/kWh -> 500kr per vecka.
själv laddar jag på jobb för strax under 3kr /kWh. så för mig så är kostnaden "off" med ca 25% åt det dyrare hållet, ännu mer off om han kan ladda hemma.

Kollar man på bensinförbrukningen, även om den är något hög, så är bränslekostnaden per vecka väsentligt högre i en bensinbil.
60mil i veckan ger en rejäl sparning om man kör el, speciellt om man kan ladda allt hemma.

Scenariot var detta "Frugan hade inget krav på drivlina eller så utan andra mer praktiska saker som tyst kupe på motorväg (pendlar 12 mil/dag) och adaptiv farthållare."

12 mil/dag * 5 arbetsdagar / 7 dagar per vecka * 30 dagar per månad i genomsitt = ~257 mil/månad. För att det med en elbil som drar ~2 kWh/mil (notera att det är utan att räkna in förluster vid laddning) -> strax under 1 kr/kWh.

Och åter igen, om scenariot är "normalsträckan är 12 mil/dag på motorväg" så är det just förbrukning på landsväg som blir relevant. Har aldrig kört en Mazda CX30, men den verkar storleksmässigt vara i nivå med Mini Cooper som jag har haft och vet fullt realistiskt når 0,5 l/mil i just det specifika fallet.

Det råder inget tvivel om att elbil är framtiden, lär själv knappast köpa någon mer ICE. Men just när det kommer till ägandekostnader kan i alla fall jag förstå att vissa tycker det är lite väl ensidig "överdriva kostnader för ICE och underskatta kostnader för BEV".

Ett väldigt speciellt case, men för egen del har min Mustang med 5L V8 som drar ~1,3 l/mil blandad körning faktiskt varit billigare än vår XC40 recharge per mil så här långt.

Det är speciellt då värdeminskning är så väldigt stor del av ägandekostnad och vissa "på många sätt korkade ICE-bilar" har haft märklig värdeutveckling. Bilen i fråga har under de 3 åren jag ägt den i praktiken stått helt still i värde, om något säljs motsvarande årsmodeller för något mer idag och då är det ändå en "modern" variant, 2018 som rullar ~1000 mil per år.

Volvon är en "personalbil" årsmodell 2024 (uttagen sommaren 2023), så leasing.

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Scenariot var detta "Frugan hade inget krav på drivlina eller så utan andra mer praktiska saker som tyst kupe på motorväg (pendlar 12 mil/dag) och adaptiv farthållare."

12 mil/dag * 5 arbetsdagar / 7 dagar per vecka * 30 dagar per månad i genomsitt = ~257 mil/månad. För att det med en elbil som drar ~2 kWh/mil (notera att det är utan att räkna in förluster vid laddning) -> strax under 1 kr/kWh.

Och åter igen, om scenariot är "normalsträckan är 12 mil/dag på motorväg" så är det just förbrukning på landsväg som blir relevant. Har aldrig kört en Mazda CX30, men den verkar storleksmässigt vara i nivå med Mini Cooper som jag har haft och vet fullt realistiskt når 0,5 l/mil i just det specifika fallet.

Det råder inget tvivel om att elbil är framtiden, lär själv knappast köpa någon mer ICE. Men just när det kommer till ägandekostnader kan i alla fall jag förstå att vissa tycker det är lite väl ensidig "överdriva kostnader för ICE och underskatta kostnader för BEV".

Ett väldigt speciellt case, men för egen del har min Mustang med 5L V8 som drar ~1,3 l/mil blandad körning faktiskt varit billigare än vår XC40 recharge per mil så här långt.

Det är speciellt då värdeminskning är så väldigt stor del av ägandekostnad och vissa "på många sätt korkade ICE-bilar" har haft märklig värdeutveckling. Bilen i fråga har under de 3 åren jag ägt den i praktiken stått helt still i värde, om något säljs motsvarande årsmodeller för något mer idag och då är det ändå en "modern" variant, 2018 som rullar ~1000 mil per år.

Volvon är en "personalbil" årsmodell 2024 (uttagen sommaren 2023), så leasing.

Dold text

Kolla beräkningen du själv länkade i din egen post. Du måste läst slarvigt.
Han säger att det kostar 500kr per vecka i laddkostnad, inte per månad! Dvs 2000kr per månad, ca 4kr per kWh.

Återigen hans beräkningar ser rimliga ut, han har "tagit i" både på elbilssidan och på bensinsidan.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Kolla beräkningen du själv länkade i din egen post. Du måste läst slarvigt.
Han säger att det kostar 500kr per vecka i laddkostnad, inte per månad! Dvs 2000kr per månad, ca 4kr per kWh.

Återigen hans beräkningar ser rimliga ut, han har "tagit i" både på elbilssidan och på bensinsidan.

I så fall är värdeminskningen över en miljon på tre år, för att få ihop din logik. Sedan får du nog utifrån det fundera över vem som har läst slarvigt.

Det står alltså:
"Ioniq 5
Värdeminskning: 7500:- ( 270 000/36)
Skatt: 30:-
Drivmedel: 500:- räknat på 2 kWh/mil men troligtvis klart lägre om man kollar teslabjorns tester.
Räntekostnader: 2150:-
Totalt: 10180:-
Servicekostnader tillkommer men verkar vara en 24 månadersservice för drygt 5000:-."

Ska det vara 500 kr/vecka är det i så fall även 7500 kr/vecka i värdeminskning, dvs 7500*4*36=1 080 000 kr på tre år. Fast det står faktiskt inte så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

I så fall är värdeminskningen över en miljon på tre år, för att få ihop din logik. Sedan får du nog utifrån det fundera över vem som har läst slarvigt.

Det står alltså:
"Ioniq 5
Värdeminskning: 7500:- ( 270 000/36)
Skatt: 30:-
Drivmedel: 500:- räknat på 2 kWh/mil men troligtvis klart lägre om man kollar teslabjorns tester.
Räntekostnader: 2150:-
Totalt: 10180:-
Servicekostnader tillkommer men verkar vara en 24 månadersservice för drygt 5000:-."

Ska det vara 500 kr/vecka är det i så fall även 7500 kr/vecka i värdeminskning, dvs 7500*4*36=1 080 000 kr på tre år. Fast det står faktiskt inte så.

Han har alla beräkningar inom paranteser, förutom just el kostnaden, så kikade på hans bensin kostnadsberäkning som han gjort per vecka. Men du har nog rätt för när man summerar hans månadskostnad så är den bara beräknad som 500, vilket är på tok för lite, även om man nattladdar med tibber. Tror den lär hamna minst på dubbla i det mest ideala fallet.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Han har alla beräkningar inom paranteser, förutom just el kostnaden, så kikade på hans bensin kostnadsberäkning som han gjort per vecka. Men du har nog rätt för när man summerar hans månadskostnad så är den bara beräknad som 500, vilket är på tok för lite, även om man nattladdar med tibber. Tror den lär hamna minst på dubbla i det mest ideala fallet.

Utgick ifrån mitt elområde och lite gratis laddning. Mest troligt skulle personen jag citerade komma ner närmare 1 krona per kWh om laddmöjlighet fanns i närheten av fruns jobb.

Snittpriserna på el under 2024 har inte varit så höga, lägg till energiskatt och överföringsavgiften så okej vi kanske hamnar runt 1,50 snarare än 1 krona per kWh

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Tro gör man i kyrkan. VW ID3 17500 USD

Anledningen till att bilar är dyra i europa är att tillverkarna tycker att europeer har mycket pengar, inte att bilarna egentligen är så dyra att tillverka. Så mycket pengar som tillverkarna vill ha för sina bilar i Europa just nu är bara för mycket, vilket vi ser på försäljningen.

Branschen försöker på alla sätt få staten och kreditinstituten att underlätta för europeer att betala dubbla priset för bilarna men det lär inte lyckas. Och så länge det försöket pågår är det riskabelt att köpa bil här.

Det var väl en tämligen orelevant jämförelse, statligt subventionerat, tidsbegränsat erbjudande från förra året, där det bara handlar om att norpa till sig marknadsandelar, exempelvis som BYD gjorde i euroområdet där de gick back 7000 dollar på varje såld bil när de introducerades på eu marknaden.

Exempelvis sålde Ford 20962 elbilar i q3 till operativ kostnadsförlust på 1,3 biljoner dollar, förvisso räknar man det som en investeringskostnad för nästa generation av EV bilar. Tydligen har Hyundai motorgroup (Kia) lyckas få ner produktionskostnaden till 19000 dollar per bil, oklart vilken version. Det finns några få märken idag som producerar elbilar med hyfsad vinst, för resten handlar det nog mer om att inte förlora marknadsandelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Det var väl en tämligen orelevant jämförelse,

Inte alls, VW säljer aldrig i livet en bil med förlust någonstans i hela världen och de kan alltså sälja bilen i Kina, även just nu, till ungefär halvpris jämfört med EU.

Handviftningar om att det "säkert" beror på att Kina subventionerar Tyska elbilar känns rätt befängda, och jag skulle uppskatta någon form av källa för påståendet att lönenivån i EU vs Kina kan förklara prisskillnaden. Att det verkar vara en vedertagen sanning betyder inte att det faktiskt är sant!

För att vara tydlig pratar jag givetvis om produktionskostnaden. Anledningen till att bilarna är dyra i EU är att VW vill få tillbaka R&D och investeringar i fabriker snarast möjligt och sätter absolut högsta möjliga pris på varje marknad. Priset de kan sätta är högre i EU än i Kina - men maxpriset man kan sätta i EU har fallit kraftigt det senaste året och det måste de bare inse förr eller senare.

VW kan tillverka bilar under 200 000 de också, och det är faktiskt enklare att göra det med en elbil än med de fossilbilarna de har lyckats göra det med tidigare. Om de bara har lite tålamod med hur snabbt de får tillbaka sin investering i nya fabriker.

Edit: "Tydligen har Hyundai motorgroup (Kia) lyckas få ner produktionskostnaden till 19000 dollar per bil"

Det kan omöjligen stämma. Hyundai säljer bilar från 14000 dollar sproilans från återförsäljare till kund i Sverige (i10) vilket alltså inkluderar transport (inga hyundaifabriker i sverige), vinst för importör, distributör, återförsäljare. Och då är det en bensinbil, som tar längre tid (flera arbetstimmar) att montera än en elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Inte alls, VW säljer aldrig i livet en bil med förlust någonstans i hela världen och de kan alltså sälja bilen i Kina, även just nu, till ungefär halvpris jämfört med EU.

Handviftningar om att det "säkert" beror på att Kina subventionerar Tyska elbilar känns rätt befängda, och jag skulle uppskatta någon form av källa för påståendet att lönenivån i EU vs Kina kan förklara prisskillnaden. Att det verkar vara en vedertagen sanning betyder inte att det faktiskt är sant!

För att vara tydlig pratar jag givetvis om produktionskostnaden. Anledningen till att bilarna är dyra i EU är att VW vill få tillbaka R&D och investeringar i fabriker snarast möjligt och sätter absolut högsta möjliga pris på varje marknad. Priset de kan sätta är högre i EU än i Kina - men maxpriset man kan sätta i EU har fallit kraftigt det senaste året och det måste de bare inse förr eller senare.

VW kan tillverka bilar under 200 000 de också, och det är faktiskt enklare att göra det med en elbil än med de fossilbilarna de har lyckats göra det med tidigare. Om de bara har lite tålamod med hur snabbt de får tillbaka sin investering i nya fabriker.

Edit: "Tydligen har Hyundai motorgroup (Kia) lyckas få ner produktionskostnaden till 19000 dollar per bil"

Det kan omöjligen stämma. Hyundai säljer bilar från 14000 dollar sproilans från återförsäljare till kund i Sverige (i10) vilket alltså inkluderar transport (inga hyundaifabriker i sverige), vinst för importör, distributör, återförsäljare. Och då är det en bensinbil, som tar längre tid (flera arbetstimmar) att montera än en elbil.

Finns ju hyfsat mycket forskning gällande produktionskostnader kostnader för EVS. Exempelvis är snitt priset på ett batteripack gjort i kina mellan 10-12 tusen dollar. Under pandemin gick råmaterial kostnaderna upp med 144% till över 8 tusen dollar per EV, i genomsnitt. 2025 räknar man med att totala tillverkningskostnaden för en EV som klarar runt 40 mil är runt 23-24 tusen dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

...
Exempelvis sålde Ford 20962 elbilar i q3 till operativ kostnadsförlust på 1,3 biljoner dollar
...

Det låter extremt osannolikt att Ford har haft "operativ kostnadsförlust" på 1300000000000 USD på ett kvartal. Om de sålt 20962 bilar så är det en förlust på 62016983 USD per bil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Det låter extremt osannolikt att Ford har haft "operativ kostnadsförlust" på 1300000000000 USD på ett kvartal. Om de sålt 20962 bilar så är det en förlust på 62016983 USD per bil...

Jo håller med, men det är från deras egna rapport, kanske ett typo. Ford är ett av bolagen som separerat kostnaden för EV:s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Jo håller med, men det är från deras egna rapport, kanske ett typo. Ford är ett av bolagen som separerat kostnaden för EV:s

Det är nog den som har läst rapporten som gjort fel och blandat ihop långa och korta skalan för miljarder och biljoner. Kanske även blandar ihop tusentalsavdelaren som i USA är kommatecken med vår decimalavskiljare som också råkar vara kommatecken.

Ford kan ha gjort en förlust på 6 000 eller 60 000 dollar per elbil beroende på vilka fel som gjorts. Det låter mer rimligt.

Permalänk
Skrivet av Ikariwarrior:

Jo håller med, men det är från deras egna rapport, kanske ett typo. Ford är ett av bolagen som separerat kostnaden för EV:s

Har inte riktigt läst vad ni pratar om, men tänk på att:

Amerikanska ”billion” är en svensk ”miljard”.
En svensk ”biljon” är en amerikansk ”trillion”.

Permalänk

Vad tror ni om Renaults nya elbil som släpps senare i år? Jag tänker på Renault 5, vad jag läst så ska riktpriset hamna på ca 250 000-300 000kr ut till kund. Vågar man lita på det?
Jag är på jakt efter en elbil i de lägre prisklasserna, så jag har kollat en del på begagnade Renault Zoe, där går att få modellen med 52kw/h batteri, ca 2021 års modell och drygt 3000 mil för runt 200 000kr, men man kanske ska vänta?
Det jag tänker är att begagnatpriserna för b.la Zoe borde sjunka drastiskt om priset på Renault 5 stämmer vid release?

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ikariwarrior:

Det var väl en tämligen orelevant jämförelse, statligt subventionerat, tidsbegränsat erbjudande från förra året, där det bara handlar om att norpa till sig marknadsandelar, exempelvis som BYD gjorde i euroområdet där de gick back 7000 dollar på varje såld bil när de introducerades på eu marknaden.

Exempelvis sålde Ford 20962 elbilar i q3 till operativ kostnadsförlust på 1,3 biljoner dollar, förvisso räknar man det som en investeringskostnad för nästa generation av EV bilar. Tydligen har Hyundai motorgroup (Kia) lyckas få ner produktionskostnaden till 19000 dollar per bil, oklart vilken version. Det finns några få märken idag som producerar elbilar med hyfsad vinst, för resten handlar det nog mer om att inte förlora marknadsandelar.

Förlusten var 1,6 miljarder USD (eng. 1.3 billion USD) på kvartalet och en förlust på 4,7 miljarder USD på helåret för EVs.

"Ford Model e drove a 14% increase in wholesales in the quarter, a 2% increase in revenue and EBIT loss of $1.6
billion. For the year, wholesales were up 20%, revenue was up 12% and EBIT was a loss of $4.7 billion. Both the
quarter and year were impacted by challenging market dynamics and investments in next-generation vehicles,
both of which Jim addressed in his remarks."

Orsaken är mycket att den delen av Ford håller på med väldigt kraftig expansion. Det är inte produktionskostnaden som är så hög, det är "up-front" kostnader för att bygga nya produktionslinor.

Sen pekade man också på detta under presentationen av den rapport vi refererar till

"Ford CEO James Farley laid much of the blame for the losses on EV pricing - a known sticking point for consumers unwilling to pay thousands more for a vehicle while inflation is up and interest rates remain high "

BEVs har fortfarande en bit kvar innan de är billigare att tillverka än ICE. Titta på insidan av "riktiga" elbilar, de ser inte ut som en 150k SEK kina-bil sett till inredningen för att det är "modernt", utan för att man just nu gör allt man kan för att kapa kostnader för att kunna konkurrera med marknadsledare som Tesla, BYO etc som redan gjort dessa justeringar.

Kostnaden för batterier minskar, men som nämnts i tråden kostar fortfarande de absolut billigaste kina-batterierna med kapacitet lämpliga för en elbil över 10k USD och för en "bra" elbil typ Tesla är den kostaden ungefär det dubbla.

Sen givet att denna tråd ligger på SweC. Att utveckla programvara och tillhörande dator-HW för den nya generationen bilar är rejält dyrt. Positiva är att just det helt klart har en stor potential att se enorma skalfördelar på sikt, men just nu är det en gigantisk "up-front" kostnad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Med tanke på skit som försäljning av platsdata, körmönster och abonnemang på ”extrautrustning”, finns det någon chans att vi kommer att se elbilar som inte försöker vara smarta på sina användares bekostnad framöver? Det verkar inte vara jättemånga bilkoncerner som inte experimenterar med detta, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Finns ju hyfsat mycket forskning gällande produktionskostnader kostnader för EVS. Exempelvis är snitt priset på ett batteripack gjort i kina mellan 10-12 tusen dollar. Under pandemin gick råmaterial kostnaderna upp med 144% till över 8 tusen dollar per EV, i genomsnitt. 2025 räknar man med att totala tillverkningskostnaden för en EV som klarar runt 40 mil är runt 23-24 tusen dollar.

Det stämmer inte, batteripack på 60 kwh kostar 6600 USD just nu, (redan det en halvering av forskarnas(?) 12000 dollar), och de två bolagen som gör nästan alla batterier i Kina kommer enligt uppgift halvera priserna i år till dvs 3300 för ett batteripack på 60 kwh.

Källa

Siffran 12000 usd känns som den kan vara från 2018 eller däromkring. Batteripriser sjunker som en sten i takt med att tillverkningskapaciteten ökar. Var och varannan nation och organisation bygger ju batterifabriker som var för sig motsvarar årsproduktionen av batterier för några år sedan.

Produktionspriset för elbilar är svårt att reda ut, man kan räkna på många sätt - men vi vet ju att det är långt under 23000 usd redan i år eftersom det säljs elbilar i flera länder (inte bara Kina) där slutpriset ut till kund är under 18000.

En lite naiv spekulation följer:

VW m fl har hintat om att elbilar produceras över 2x snabbare än fossilbilar, vilket innebär att bilarna i sig utan batteri borde vara billigare än motsvarande fossilbilar. Om man sedan lägger på 3300 usd plus moms och en viss marginal för batteriet så har man vad eldrivna bilar borde kosta ut till kund om det vore baserat på tillverkningskostnad (vilket det förstås aldrig varit och aldrig kommer bli heller, det är bara ett tankeexperiment).

En snabbkoll på ex Kias utbud hintar då om att de borde tjäna pengar på EV6'an även om den såldes för ca 250 000 ut till kund i Sverige (Kia picantos pris plus 35000+moms+marginal för batteri minus lite lägre produktionskostnad). Istället säljs den för 640 000. De har i så fall nästan 400 000 utrymme att sänka priset med om de skulle bli tvungna.