Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Vad löser en robotgräsklippare som man inte kan åstadkomma genom att gå över gräsmattan med en klassisk handjagare?

Sparar tid och energi.

Citat:

Vad löser en cykel som man inte kan åstadkomma genom att gå istället?

Sparar tid och energi, kostar plats

Citat:

Vad löser en elektrisk skruvdragare som man inte kan åstadkomma genom att använda en klassisk skruvmejsel?

Sparar tid och energi, ger större moment än en vanlig skruvmejsel. Kostar plats

Citat:

Fördel med maskin är att man får ett bättre vakuum runt maten (vilket ger mindre luft som isolerar mot värme, och som i sin tur ger jämnare och snabbare värmning av maten). En annan fördel är att det går snabbare och är enklare.

Stämmer verkligen detta när vi pratar flytande innehåll? Jag kan köpa att typ broccoli kräver ganska rejäla grejor för att det ska bli bra vakuum men en köttbit med marinad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Måste ju krylla av gårdsbutiker inom rimligt avstånd. Det är väl vad man gör i småland, tillverkar kött och odlar saker?

Det stämmer! Vi har nog 20 gårdsbutiker inom några mils radie. Dock är det svårare att få tag på kött. Frukt och grönt, ägg osv finns det gott om..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Sparar tid och energi.

Sparar tid och energi, kostar plats

Sparar tid och energi, ger större moment än en vanlig skruvmejsel. Kostar plats

Stämmer verkligen detta när vi pratar flytande innehåll? Jag kan köpa att typ broccoli kräver ganska rejäla grejor för att det ska bli bra vakuum men en köttbit med marinad?

Jämna saker i sås och marinad klarar du dig säkert jättefint utan maskin. Kör på!

Precis som man kan klara att klippa mindre gräsmattor manuellt eller skruva i några enstaka skruvar med en manuell skruvmejsel (alla har inte behov av robotgräsklippare, och ibland kan man tom. föredra en manuell skruvmejsel framför skruvdragare).

Som med det mesta här i livet, och även produkter, så finns det + och - med det mesta.

Svårare än så är det inte.

När du nu tar upp det så kan jag passa på att nämna att både broccoli och blomkål (och många andra grönsaker) blir fantastiskt fint att sous vida (om man har en rejäl vakuumpackare med tryck i pumparna).

Kan varmt rekommendera dig att testa (om du har rätt maskiner för det). Grymt trevligt resultat!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Önskar jag visste om en lokal slaktare man kunde handla av. Blir nog Coop för mig..

Samma här. Blir en stor kastrull till att börja med så får man se om man köper en plastlåda från Classes.

Ja, är verkligen glad över det. Men kolla runt lite man kan bli överraskad av vad som finns, har bott i flera mindre samhällen som har slakterier, de är dock inte alltid så bra på att göra reklam för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cholden:

Båda intressanta alternativ - men det får vara köpstopp nu ett tag. Hur länge har du kört med Aliexpress-varianten ?

2 år, grymt bra att ha. Överlägset vakuum och man kan tom vacca soppa. Grymt att marinera saker oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snörök:

Jag har testat med 1h men då var de inte genomkokta men det beror ju på storlek så klart.

1,5 kanske räcker. Testa!

Testade en 1,5 men sönderdelade potatisar/morötter. En timma hade räckt på dom .
Men i vilket fall - mkt bra smak och konsistens . Blir fler ggr !

Permalänk
Medlem

Vad är er tanke på pastörisering av köttet? Är det något ni tänker på eller kör ni enbart efter att få bra resultat?
Verkar vara otroligt minimal skillnad men vill ändå höra efter.
(Jag nördar ner mig i sånt jag gillar, vilket i datorer, bil/mc och kött).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad är er tanke på pastörisering av köttet? Är det något ni tänker på eller kör ni enbart efter att få bra resultat?
Verkar vara otroligt minimal skillnad men vill ändå höra efter.
(Jag nördar ner mig i sånt jag gillar, vilket i datorer, bil/mc och kött).

Pastörisering av kött får du endast när du kokar gryta. Att mikroorganismer dör i tillräcklig utsträckning får du med sous vide genom att det höjer temperaturen av köttet under lång tid. De bakterier som gör människor sjuka vill ha det runt 37C för optimal tillväxt och dör om de utsätts för över 50C en längre tid som vid sous vide.

Sedan brukar de flesta för smakens skulle "bränna av" ytan med brännare eller stekpanna och då når den delen av köttet över 100C. Bakterier inuti köttet finns normalt sett inte.

Permalänk
Medlem

Köpt 1kg entrecote för imorgon i hel bit ca 6cm tjock. Vad skulle ni säga för tid och temp för bästa resultat?
Jag gillar någonstans mellan medium-rare och medium. Brukar köra på 56 grader och typ 6 timmar på en sån bit. Blir det bättre att köra längre? Högre/lägre temp?
Är ute efter att få det så mört som möjligt. Om den blir mer medium är ok också.

Slutförs på grillpanna i gjutjärn.

@HDG: är inte sous vide en form av pastörisering? Själva poängen med pastörisering är väl att hetta upp ett livsmedel till en viss temperarur och hålla det där i en viss tid för att döda tillräcklig många patogener. Douglas Baldwin använder just denna term i sina rekommendationstabeller för tillagning av olika matvaror i sous vide.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Köpt 1kg entrecote för imorgon i hel bit ca 6cm tjock. Vad skulle ni säga för tid och temp för bästa resultat?
Jag gillar någonstans mellan medium-rare och medium. Brukar köra på 56 grader och typ 6 timmar på en sån bit. Blir det bättre att köra längre? Högre/lägre temp?
Är ute efter att få det så mört som möjligt. Om den blir mer medium är ok också.

Slutförs på grillpanna i gjutjärn.

@HDG: är inte sous vide en form av pastörisering? Själva poängen med pastörisering är väl att hetta upp ett livsmedel till en viss temperarur och hålla det där i en viss tid för att döda tillräcklig många patogener. Douglas Baldwin använder just denna term i sina rekommendationstabeller för tillagning av olika matvaror i sous vide.

Pastörisering är en metod för att göra livsmedel säkra. Sous vide är en tillagningsmetod.

Även det jag skrev är fel. Däremot uppnår tillagningen med sous vide en avdödande effekt och gör livsmedlen säkra.

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle prova souse vide i min jakt på det ultimata potatismoset. Nu är jag en potatispurist så jag vägrar recept med potatis, guck och kryddor i en plastpåse. Mitt mål är att få en så bra och intensiv potatissmak som möjligt, i ett krämigt och fluffigt mos. Det ska endast vara potatis, smör och mjölk - i den ordningen - och salt för att höja smaken.

Nu var Inova-potatis det bästa jag lyckades rekvirera i affären. Jag hade nog velat ha mandelpotatis istället, men nåväl.

Började med att skala och sen bryna skalen i en stekpanna - salta och en liten skvätt vitvinsvinäger. Sen i en kastrull med smör och mjölk, för att låda sjuda i ett par timmar.
Potatisen åkte ner i en ziplock-påse med flingsalt och sen vatten mellan 80-85 grader. Det var bara kastrull på spisplattan så värmen varierade lite, men det gick bra utan allt för mycket passning. Tog över 2 timmar och hade behövt lite mer tid. Svårt att testa hur hård potatisen är utan att ta hål på påsen.

I slutet upptäckte jag förstås att jag fått in vatten i påsen. Rätt surt när man har genomlidit kraftiga potatis-cravings. När jag provsmakade potatisen var den dock riktigt god. Vätskan från potatisen var ju sen bara att ånga av.

Sen var det bara att göra mos med potatisbuljongen, en rejäl bit kallt smör (det blir godast att blanda ner kallt smör i moset) och en liten skvätt mjölk och fluffa upp det med en gaffel.

Så var man ett steg närmare potatis-nirvana. Till nästa gång ska jag dock prova råsteka potatis i oxtalg för att göra buljong på det istället. Skalen gav en lite knepig bismak. Sen ska jag ha mandelpotatis och bättre ziplock-påsar. Sous vide har dock definitivt sin plats här eftersom smaken stannar kvar istället för att gå ut i kokvattnet.

Permalänk
Medlem

Kul att höra om dina potatisexperiment. Fortsätt gärna med det, och rapportera!

Kan dock rekommendera att i längden skaffa riktiga vakuumpåsar som man smälter ihop. Mycket säkrare än ziplock. Har sous vidat i över ett års tid, och aldrig haft läckage i ihopsvetsade påsar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Jag har läst här och där om att folk ibland har problem med att påsarna flyter. Jag har rostfria iskuber (det är alltså inte is utan stål som man förvarar i frysen och sedan lägger i drinken). Har funderat på om inte sådana kunde lösa just flytproblemet. Någon som provat?

De är ju i alla fall så livsmedelanpassade man kan tänka sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Jag har läst här och där om att folk ibland har problem med att påsarna flyter. Jag har rostfria iskuber (det är alltså inte is utan stål som man förvarar i frysen och sedan lägger i drinken). Har funderat på om inte sådana kunde lösa just flytproblemet. Någon som provat?

De är ju i alla fall så livsmedelanpassade man kan tänka sig.

Mjo jag har kikat lite på att använda nån sorts tyngd för att hålla nere dem sen. Finns ju hållare man kan köpa, både riktat för sous vide men också typ diskhållare kan funka. Jag ska känna efter när jag får grejerna så jag kan fixa nån plastback osv också.

Så länge påsarna är täta så behöver det inte vara livsmedelsanpassat iom att vattnet aldrig når det i påsarna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Mjo jag har kikat lite på att använda nån sorts tyngd för att hålla nere dem sen.

Jag har sett några använda duktyngder, en liten krokodilklämma med en sten eller liknande som vanligtvis används för att hålla bordsdukar på plats utomhus när det fläktar. Ett annat alternativ är Ikea Variera grytlockshållare men den förutsätter att man har en tillräckligt stor balja (inget för den som kör i en kastrull).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Den som väntar på något gott, har nog aldrig varit mer passande.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta lite längre påse, rulla in ett par bordsknivar i kanten på påsen och hålla ihop det med en dokumentklämma för att få en vikt i påsen för att hålla ner den.
dokumentklämma

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Jag har läst här och där om att folk ibland har problem med att påsarna flyter. Jag har rostfria iskuber (det är alltså inte is utan stål som man förvarar i frysen och sedan lägger i drinken). Har funderat på om inte sådana kunde lösa just flytproblemet. Någon som provat?

De är ju i alla fall så livsmedelanpassade man kan tänka sig.

Jag kör med två stycken IKEA VARIERA (som länkas i tråden på flera ställen). Sätter en i botten som blir som "fack" som jag sätter ner påsarna mellan. Då blir det lagom avstånd mellan påsarna så att vattnet kan cirkulera jämt och fritt mellan de. Sedan tar jag ytterligare en VARIERA som jag vänder upp-och-ner och sätter ovanpå påsarna så att de tyngs ner en hyfsad bit under vattenytan (så att lite vatten på minst 2 cm kan cirkulera och värma även på ovansidan av påsarna).

Blir helt perfekt resultat med jämt tillagad mat!

Väldigt enkelt och billigt. Tar lite utrymme när de trycks ihop efter sous viden är klar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Ett annat tips om det flyter är magnet under karet och metall i påsen

Permalänk
Medlem

Metall i matpåsen låter inte helt lämpligt. Magneter under karen låter vingligt och onödigt krångligt. Tveksamt om det ens kommer fungera. Skippa är mitt råd.

Satsa på en billig pryl som Ikea Variera som är beprövad och fungerar enkelt utan krångel (är mitt tips).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Köpte en 1,2Kg bit tjocka revben i början på veckan som fick gå 24h i 67c i vattenbadet. Innan badet hade jag på en rub bestående av salt, peppar, spiskummin, vitlökspulver, paprika, smoked paprika och lite cayennepeppar. Efter badet blev det ett isvattenbad (fortfarande i påsen) för att sedan brännas av i ugnen med färdigköpt bbq-sås på. Vätskan från påsen användes för att göra en sås med grädde, svartvinbärsgele, äppelcidervinäger, lite oxfond och en skvätt öl. Detta avnjutes sedan tillsammans med en potatisgratäng med svamp.

Inget komplicerat men gjorde inte ont någon stanns

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Någon som hört mer om anova leveranstid sedan sist?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Någon som hört mer om anova leveranstid sedan sist?

Nej, inget ännu. Men tippar på att de skeppar ut den här veckan om leveransen kom den 30:e som de trodde att den skulle göra.

Har ju ändå varit nyårsledigheter direkt efter och sedan helg på det med, så tycker det är förståeligt om de inte hunnit med att få ut leveranserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Nej, inget ännu. Men tippar på att de skeppar ut den här veckan om leveransen kom den 30:e som de trodde att den skulle göra.

Har ju ändå varit nyårsledigheter direkt efter och sedan helg på det med, så tycker det är förståeligt om de inte hunnit med att få ut leveranserna

Absolut, jag tänkte mest på om någon hört nåt annat. Kan ju försenats eller så. Preliminärt datum var ju den 8.
Köpt matsäker plastlåda på classe nu, ska sågas till när jag vet måtten.
Bara nåt som håller kvar påsarna jag behöver sen. Tittar på ikeaprylen.
Har 3.5 kilo fryst oxfile i frysen som jag fick tag på för 129kr/kg. 3x 1-1.5kg. Ska bli najs.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Absolut, jag tänkte mest på om någon hört nåt annat. Kan ju försenats eller så. Preliminärt datum var ju den 8.
Köpt matsäker plastlåda på classe nu, ska sågas till när jag vet måtten.
Bara nåt som håller kvar påsarna jag behöver sen. Tittar på ikeaprylen.
Har 3.5 kilo fryst oxfile i frysen som jag fick tag på för 129kr/kg. 3x 1-1.5kg. Ska bli najs.

Du kan nog räkna med att så fort någon får en notis om att det antingen är på väg eller att det är förseningar så kommer det skrivas om det så att fråga om någon fått något besked lär inte snabba på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Någon som hört mer om anova leveranstid sedan sist?

https://support.anovaculinary.com/hc/en-us/articles/360053685...
Enligt denna länk så beräknas det att dem första leveransen för Europa är runt Jan 8.

Permalänk
Medlem

Någon som hört något idag? Kan inte själv se något i mailen/på deras hemsida men beställde rätt sent (Cyber Monday)

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Någon som hört något idag? Kan inte själv se något i mailen/på deras hemsida men beställde rätt sent (Cyber Monday)

Ta det lungt, vänta tills du får en AVI eller tills du verkligen tror att något inte står rätt till.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vill tips om att använda en skorstenständare för att bränna köttet. Vill man se när Adam Savage och någon annan testar att bränna sous vidat kött på olika sätt även skorstenständare finns det här: https://www.youtube.com/watch?v=JB1x0O-bhrw

Jag gillar att tillaga kycklingfilé 65 grader i typ 1 timme. Sen bränna av med typ en bbq sås på som glace.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ta det lungt, vänta tills du får en AVI eller tills du verkligen tror att något inte står rätt till.

Har inte så bråttom, ville bara veta om någon annan hört något

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy