Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Någon som kan tipsa om en cirkulator? Jag missade tyvärr Anova Pro-erbjudandet. Jag har aldrig provat sous vide men tycker att det låter kul. Pris är inte jätteviktigt men jag kanske inte ska lägga de stora pengarna eftersom jag inte vet hur mycket den kommer användas. OBH Nordicas cirkulator (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5000834) samt Anovas Nano-cirkulator (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5214548) verkar vettiga. Tankar och tips?

Jag har heller ingen vakuum-förseglare men tänkte köra "plastpåse-i-vatten"-tricket tills vidare.

Jag kör på de från jula, fungerar fin fint. Har dock beställt en Anova, mest för det grymma priset och sen för att typ kunna tillaga potatis och kött samtidigt

Sous vide Jula (Är dessutom nersatt 300kr)

Vakuumförpackare Jula Samt denna vakuumförpackare. Dock kan man behöva trycka lite lätt på locket under tiden den pumpar vakuum för att det ska gå lite snabbare.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Fick precis mail om att det var ett prisfel men att vi får behålla ordrarna:

"So, we made a pricing mis-steak.

But it's all good – we just managed to give you a deal so hot that we actually burned ourselves in the process. The Pro Cooker + Pro Sealer Bundle you bought was incorrectly (accidentally) set to SEK 1,599 rather than the actual intended price of SEK 3,299. The resolve? Keep it, and have a blast cooking with your new favorite kitchen tools! We can't wait to see what you cook.

These bundles are scheduled to arrive in our European warehouse by December 30th, and you’ll be receiving a shipping notification as soon as your order is on its way out to you!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Fick precis mail om att det var ett prisfel men att vi får behålla ordrarna:

"So, we made a pricing mis-steak.

But it's all good – we just managed to give you a deal so hot that we actually burned ourselves in the process. The Pro Cooker + Pro Sealer Bundle you bought was incorrectly (accidentally) set to SEK 1,599 rather than the actual intended price of SEK 3,299. The resolve? Keep it, and have a blast cooking with your new favorite kitchen tools! We can't wait to see what you cook.

These bundles are scheduled to arrive in our European warehouse by December 30th, and you’ll be receiving a shipping notification as soon as your order is on its way out to you!"

Jag fick precis samma, kändes som att det var en för bra deal för att vara sant (speciellt då det var dyrare om man hamnade på en utländsk sida med dollars eller euro ). Schysst att de ändå står för det och skickar ut varorna till det priset

Permalänk
Skrivet av Mezzlock:

Jag fick precis samma, kändes som att det var en för bra deal för att vara sant (speciellt då det var dyrare om man hamnade på en utländsk sida med dollars eller euro ). Schysst att de ändå står för det och skickar ut varorna till det priset

Fick med mailet!

Summarum är ju att det va en bra deal 👌🤘

Permalänk
Medlem

Trea på bollen, men så här ser iaf mailet ut

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Ja jösses, både oväntat och inte.

Undrar hur många de sålde till fel pris?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Wow! Det trodde jag aldrig.
Att de skulle göra ursäktande mailutskick, men ändå leverera ordrarna utan konstigheter!
De hade absolut kunnat annullera ordrarna. De hade kunnat ge en möjlighet att beställa till ett bra pris (inte lika bra).

Trevligt att de uppdaterar förväntad leveranstid ifall att någon hoppades få varan innan jul.

Jag har ju inte dåligt samvete för att jag nappar på ett erbjudande som skulle kunna varit legit. Men nu när de förklarat att det var ett misstag så ligger det ju på mitt samvete att ändå ta emot varan.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Fick med mailet!

Summarum är ju att det va en bra deal 👌🤘

Summarum är också att det är ett bra företag.

Har svårt att se att jag någonsin kommer känna något behov av en Sous vide. Men om dagen nu kommer så vet jag varifrån jag kommer införeskaffa en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja jösses, både oväntat och inte.

Undrar hur många de sålde till fel pris?

Jag vet tex på deras facebook att priserna var olika för olika länder också. Men där var det några som körde VPN till Sverige för att få tag på denna dealen.

Jag förväntade mig ändå lite att de skulle hedra detta iom att de hade priset uppe i över 1 vecka utan att stoppa det. Sedan så är detta extremt mycket good will som går ut och deras vinstmarginal vid normalpris är väldigt hög så de kanske kan ta denna smäll och få fler kunder i framtiden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

8 pers på jobbet tog dealen. Det måste ha sålts otroligt många alltså. Så jäkla snyggt hanterat av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Jag kör på de från jula, fungerar fin fint. Har dock beställt en Anova, mest för det grymma priset och sen för att typ kunna tillaga potatis och kött samtidigt

Sous vide Jula (Är dessutom nersatt 300kr)

Vakuumförpackare Jula Samt denna vakuumförpackare. Dock kan man behöva trycka lite lätt på locket under tiden den pumpar vakuum för att det ska gå lite snabbare.

Åh bra tips! Det får nog bli en beställning!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Någon som kan tipsa om en cirkulator? Jag missade tyvärr Anova Pro-erbjudandet. [...]

Jag köpte Kjells https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/kokstill... när den var nedsatt till 499 eller 599, minns inte. Den har fungerat perfekt och är väldigt tyst. Jag kör med en enkel förvaringslåda (typ biltema) som kärl, med ett hål uppskuret i locket för cirkulatorn. Lock minskar ljudet och avdunstningen.

Skrivet av JoBBi:

Jag har heller ingen vakuum-förseglare men tänkte köra "plastpåse-i-vatten"-tricket tills vidare.

Köpte en FoodSaver V2860 från start och den har alltid funkat bra. Man får inte snåla för mycket med plasten bara, och det gäller att hålla påsen torr och ren där svetsfogen ska hamna.

Permalänk
Avstängd

Vi håller på att titta på att bygga om köket under nästa år och är då inne på en ångugn men de finns också med denna SV funktion inbyggd i vissa fall. Inte så billiga men man slipper ha fler prylar i köket.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har inte fått något mail från Anova, hur ska man tolka det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adyzz:

Har inte fått något mail från Anova, hur ska man tolka det?

Inte jag heller än. Deras mailsserver kanske har det jobbigt med alla mail som ska skickas? 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Wow! Det trodde jag aldrig.
Att de skulle göra ursäktande mailutskick, men ändå leverera ordrarna utan konstigheter!
De hade absolut kunnat annullera ordrarna. De hade kunnat ge en möjlighet att beställa till ett bra pris (inte lika bra).

Trevligt att de uppdaterar förväntad leveranstid ifall att någon hoppades få varan innan jul.

Jag har ju inte dåligt samvete för att jag nappar på ett erbjudande som skulle kunna varit legit. Men nu när de förklarat att det var ett misstag så ligger det ju på mitt samvete att ändå ta emot varan.

Tror helt ärligt att de inte säljer den med förlust, de kanske går plus minus noll då jag tror de har väldigt stora marginaler.

Volvo tex, en växellåda till en lastbil kostar ca 6000 för Volvo att tillverka, men säljs för betydligt mycket mer, då det ska täcka FOU, utdelning och liknande.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Vad kul att så många nu kommer att få prova på det här med Sous Vide. Det blir verkligen så bra, utifrån den insatsen man gör. Visst, det är en liten tröskel att komma över för att komma igång, men det är verkligen värt det. Precis som med allt annat med matlagning, så handlar det mycket om att ta sig tid och anse att matlagning är viktigt. Det man lagar är viktigt. Många som inte riktigt hinner med det i dagens samhälle.

Själv har jag ingen stav, skulle kunna dra något skämt om det - med risk att någon lättkränkt får ett känsloutbrott. Jag köpte en ordentlig maskin, då jag förstod att nyttan skulle bli otroligt stor. Vilket jag absolut inte ångrar i efterhand. Jag använder min låda till i stort sett all mat jag äter, även om jag inte kör maskinen varje dag.

Har en Foodsaver FFS006X. Utöver påsarna till vattenbadet, så använder jag även vakuumpackaren så gott som dagligen. Jag har zip-påsar som man kan dra ur luften ur. Perfekt till hårdost, salami och andra kylvaror som man vill förlänga bäst före datum på, oftast billigare att köpa i storpack. Jag har även köpt ett gäng lådor i olika storlekar som jag förvarar mat i. Dom är väldigt bra att ha.

När det gäller bränning av yta, så vart även jag sjukt imponerad av Searzall och beställde en från USA direkt. Den har inte använts många gånger kan jag säga. Det som kanske inte riktigt framgår av Mr "I know it doesn´t look that good right now - but watch this" klipp är ju hur lång tid det tar med brännaren. Då upplever jag att det blir mycket bättre på induktionshällen med antingen grillplattan eller Teppanyakipannan.

I somras köpte jag även en ny ugn, en kombinationsugn med varmluft och ånga. Det funkar även att köra Sous Vide i den. Lite enklare att komma igång än baljan, men lite mer omständigt att städa upp efteråt.

Så även om det rätt snabbt går att hitta sina favoriter att vattenbada, eller matbada - så våga prova nya saker. Låt det få ta lite tid, misstag gör bara att man lär sig bättre vad som funkar och inte.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cholden:

Räcker inte en timma för potatis ?

Jag har testat med 1h men då var de inte genomkokta men det beror ju på storlek så klart.

1,5 kanske räcker. Testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Någon sorts potatis som blir extra bra? Mandel, Amadine, delikatess?
Väldigt sugen på att testa

Hej!

Jag har bara testat "vanlig" potatis. Ska se om jag får tag i svensk mandel.

Det blir nog grymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adyzz:

Har inte fått något mail från Anova, hur ska man tolka det?

När gjorde du beställningen? Jag gjorde min beställning i måndags så jag antar att jag var sent ute, men jag fick mailet. Om ni som inte har fått mailet gjorde era beställningar tidigare så kanske er leverans fortfarande fanns i lager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigena:

När gjorde du beställningen? Jag gjorde min beställning i måndags så jag antar att jag var sent ute, men jag fick mailet. Om ni som inte har fått mailet gjorde era beställningar tidigare så kanske er leverans fortfarande fanns i lager?

Jag gjorde två beställningar på måndag, kl 09:35 och kl 19:36.
Tittar man på ordernumren så verkar det lagts 342 beställningar mellan dem.

Jag har inte fått något mis-steak mail för någon av beställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigena:

När gjorde du beställningen? Jag gjorde min beställning i måndags så jag antar att jag var sent ute, men jag fick mailet. Om ni som inte har fått mailet gjorde era beställningar tidigare så kanske er leverans fortfarande fanns i lager?

Söndag kväll, ca 23.30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sajb:

Jag gjorde två beställningar på måndag, kl 09:35 och kl 19:36.
Tittar man på ordernumren så verkar det lagts 342 beställningar mellan dem.

Jag har inte fått något mis-steak mail för någon av beställningarna.

Beställde också i måndags innan lunch, inte fått mail men förhoppningsvis levererar de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigena:

När gjorde du beställningen? Jag gjorde min beställning i måndags så jag antar att jag var sent ute, men jag fick mailet. Om ni som inte har fått mailet gjorde era beställningar tidigare så kanske er leverans fortfarande fanns i lager?

Inte fått något mail heller, kanske dröjer?
Måndag den 30 kl 07:32 här.

Edit:
Chattade med supporten lite snabbt. Jag valde såklart att INTE avboka.

Unfortunately, the Anova Pro which is currently on backorder status. We're expecting it to ship by January 8.

Apologies for any inconvenience this may have caused you. If you're dissatisfied with your order and wish to cancel, we'd totally understand. Let us know how you wish to proceed.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

På tal om lång uppvärmning, varmt kranvatten funkar kalas som start.
Normalt sett ska man aldrig använda varmt kranvatten vid matlagning men i detta fall går det utmärkt då maten inte kommer i kontakt med vattnet.
Och som flera redan skrivet, köp en eller flera plastbackar med lock i lagom storlek för det ni ska tillaga och ta upp ett hål i locket.
Sous Vide är en riktigt rolig "hobby" och man lär sig hela tiden nya saker.
En helt klart underskattad köttbit som gör sig perfekt i SV är Picanha kan även hittas som Rostlock/Rostbifflock med kappa.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adyzz:

Har inte fått något mail från Anova, hur ska man tolka det?

Skrev just i BF-tråden att mitt låg i "promotions"-fliken i Gmail, då det skickades från hello@anovaculinary.com.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Skrev just i BF-tråden att mitt låg i "promotions"-fliken i Gmail, då det skickades från hello@anovaculinary.com.

Hittar inte promotions-fliken i Gmailappen. Kanske nån annan anledning då iom att jag har @outlook.se

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hittar inte promotions-fliken i Gmailappen. Kanske nån annan anledning då iom att jag har @outlook.se

Fattar att inte alla har Gmail, menade snarare att då det kommer från annan adress, så kanske det filtrerats annorlunda.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk

Jag brukar vanligtvis frekventera pizzatråden men ibland har min lyra fler strängar än en. Då låter jag gärna en bättre bit högrev plaska i sous viden samtidigt som jag smuttar på ett glas rött och låtsas vara en kock utav rang. När det egentligen är vattenbadet som gör jobbet...

Visa signatur

@pizza4fitnessPT på Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av pizza4fitnessPT:

Jag brukar vanligtvis frekventera pizzatråden men ibland har min lyra fler strängar än en. Då låter jag gärna en bättre bit högrev plaska i sous viden samtidigt som jag smuttar på ett glas rött och låtsas vara en kock utav rang. När det egentligen är vattenbadet som gör jobbet... https://i.imgur.com/Fl2hkZ1.jpg

Just högrev är nog det jag kommer att prova att köra allra först eftersom det är en av mina köttfavoriter smakmässigt. Har kört en hel del högrev i grillpannan med bra resultat men då och då har man fått sig en segare upplevelse.. Jag misstänker att dessa bitar hade gjort sig bättre med sous vide?