Hello IT - Det räcker med en rad kod... eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Den är Disabled-grå på mina egna inlägg.

Tidigare var det väl
Disabled-grå på mina
grå på inlägg jag inte hade gillat
orange efter jag har gillat ett inlägg

eller har det alltid varit orange efter 3?

Har alltid varit orange när 3 eller fler gillat ett inlägg. Även ditt egna inlägg, då disabled-orange

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Den är Disabled-grå på mina egna inlägg.

Tidigare var det väl
Disabled-grå på mina
grå på inlägg jag inte hade gillat
orange efter jag har gillat ett inlägg

eller har det alltid varit orange efter 3?

Något är annorlunda jämfört med förut iallafall, tror det nuvarande kom med senaste forumversionen.
Förut kunde man enkelt se ifall man själv gillat ett inlägg eller inte, om jag inte helt missminner mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Den är Disabled-grå på mina egna inlägg.

Tidigare var det väl
Disabled-grå på mina
grå på inlägg jag inte hade gillat
orange efter jag har gillat ett inlägg

eller har det alltid varit orange efter 3?

Det var flera år sedan när man inte längre kan se om man gillat ett i lägg själv. Det ända sättet att se det är att testa och klicka, antingen ökar den eller minskar

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av m4gnify:

Något är annorlunda jämfört med förut iallafall, tror det nuvarande kom med senaste forumversionen.
Förut kunde man enkelt se ifall man själv gillat ett inlägg eller inte, om jag inte helt missminner mig.

Det fanns ett state innan vi lanserade responsiva designen där knappen "lös upp" när du tryckte på knappen.

Just nu har vi:
disable-grå (med grå/orange tumme)
grå-tumme
orange-tumme

Reagerar på följande vis:
Du har inte gillat inlägget; Den räknar upp 1 tumme (2 st om du skapat tråden)
Du har redan gillat inlägget; Ingenting händer (klicka igen för att räkna ned)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det fanns ett state innan vi lanserade responsiva designen där knappen "lös upp" när du tryckte på knappen.

Just nu har vi:
disable-grå (med grå/orange tumme)
grå-tumme
orange-tumme

Reagerar på följande vis:
Du har inte gillat inlägget; Den räknar upp 1 tumme (2 st om du skapat tråden)
Du har redan gillat inlägget; Ingenting händer (klicka igen för att räkna ned)

Visste inte att man hade dubbel tum-styrka i egna trådar... kul detalj!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det fanns ett state innan vi lanserade responsiva designen där knappen "lös upp" när du tryckte på knappen.

Just nu har vi:
disable-grå (med grå/orange tumme)
grå-tumme
orange-tumme

Reagerar på följande vis:
Du har inte gillat inlägget; Den räknar upp 1 tumme (2 st om du skapat tråden)
Du har redan gillat inlägget; Ingenting händer (klicka igen för att räkna ned)

Skulle det gå att implementera igen? Jag tyckte det var bra. Händer ibland nu att man gillar ett inlägg igen, bara för att se räknaren gå neråt, och så måste man gilla igen

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av m4gnify:

Skulle det gå att implementera igen? Jag tyckte det var bra. Händer ibland nu att man gillar ett inlägg igen, bara för att se räknaren gå neråt, och så måste man gilla igen

Planen är att fixa den på riktigt, att den lyser när du gillat inlägget. Därför den inte lyser upp nu (för att släckas vid en F5).

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Vi har nu utvecklat färdigt Bilduppladdning i forumet på respektive hemsida. Nu inväntar vi lite serveruppgraderingar innan vi sparkar igång den på riktigt. 🥳

Härnäst kommer vi fokusera på att förbättra verktygen som moderatorerna använder på SweClockers, vilket är ett projekt som kommer att hålla på under hela sommaren. Vi planerar att byta spår i augusti igen. Innan jag själv hoppar på de verktygen har idKollen släppt ett nytt API som vi ska implementera i marknaden.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Ny härlig vecka i saltgruvan och ni får avnjuta en fin placeholder bild. Snart är det dags för er alla andra att kunna dela memes i forumet. Vi lyckades förstöra omröstningar här i forumet när koden för bilduppladdningen lanserades, men det är åtgärdat.

Jag har nu fått tillbaka min trasiga nätverksprodukt (som förhoppningsvis är hel). Moderatorernas nya verktyg har påbörjats men idKollen har inte fått en rad kod på sig ännu, dock fick vi avnjuta ett driftstopp under morgonen p.g.a. bråkig cache-server.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Jag jinxade mig själv, för den trasiga nätverksprodukten som jag fick en ersättningsprodukt på är också trasig... nu blir det att börja om där och byta ut båda märke och modell.

idKollen har fortsatt inte fått någon rad kod, håller tummarna att man får ut sig lite kod i slutet av denna vecka istället! För kollegorna går det bättre i varje fall.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Nu är det dags för en efterlängtad bump av tråden. Vi är nu fulltaliga på teknik-avdelningen efter lite välbehövlig semester och snart är vi uppe i normal hastighet igen.

- idKollen's API uppgraderades strax innan jag gick på semestern, så att marknaden fortsatt skulle vara online.
- 8 st förbättringar för moderatorerna har släpps och 3 st beräknas vara färdiga om ca 2 veckor.
- Marknadens annonser sorterades felaktigt när man valde att sortera på pris, den tog inte hänsyn till budgivningarna kunde höja priset.
- Artikelsystemet kommer att testas av redaktionen nästa vecka och vi kan snart lämna den biten bakom oss.

Inget nytt om lokala nätverket - ingen ny produkt på ingång för tillfället. Bara hålla tummarna att den är hel, när jag väl beställer ett annat märke och modell.

Efter att moderatorfixarna är på plats kommer vi rensa bort mobil och desktop sajterna som fortsatt finns kvar, vi kör tekniskt sett fortfarande Betan (responsiva hemsidan). Det här kommer att förstöra Better SweClockers en liten stund, men vi meddelar innan lansering så en patch är redo att lanseras där.

Höstens största projekt är speldatabasen, vi kommer i princip inte göra något annat.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Imorgon planerar vi att lansera Artikeleditor 2.0 här på sajten! Den är testad och godkänd av redaktionen - kommer bli ett fint lyft för dem. Därefter kommer vi kunna att testa av och släppa fler moderatorfixar, de kommer att få gå ut i en egen release.

FZ har inte längre sin gamla mobila sajt kvar - vi tog bort ca 600 filer och fler ska de bli!

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

SweClockers
Det har nu gått två veckor sedan vi släppte nya artikeleditorn. Ännu är inga buggar upptäckts. Det eller så knyter redaktionen näven i fickan av vrede - vem vet! Moderatorerna har fått sin sista potatis för den här omgången, det kan komma en liten justering i oktober. Jag missade senaste moderatorträffen p.g.a sjukdom.

Vi har lagt till lite beskrivande texter på hemsidan för t.ex. våra tester-sidor. Huvudsidan /tester byggs nu upp automatiskt baserat på tester och testpiloter. Det finns nu även tester för nätaggregat och TV i menyn.

Gamla mobila sajten är borttagen - ca 600 filer har tagits bort.

FZ
Gamla desktop sajten är borttagen - ca 1000 filer har tagits bort.

All gammal CSS är nu konverterad till SCSS.

En ny Twitter bot är på plats som publicerar nyheter.

Vad gör vi nu?
Vi har börjat titta på och estimera Speldatabasen på FZ. Tidigare gjorde vi ett grovt estimat av projektet. Beställningen är på plats och vi lägger veckan på att bryta ner den i beståndsdelar och estimerar. Därefter schemaläggs den under hösten och våren.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Loooooooong time no see. Vi har inte har inte börjat skriva en rad kod på Speldatabasen - men den är färdigestimerad från tekniks håll. Nu väntar vi på och förhandlar avtal för metadata och ux/ui. Vi har därmed varit tvungna att skifta fokus och det ser ut som att projektet behöver starta nästa år istället.

SweClockers
- Gamla desktopsajten är borttagen och ca 1500 filer kastades i papperskorgen.
- Vi har löst redaktionella buggar rörande diagram - de var tvungna att hela tiden använda CTRL+F5 för att tömma cache (dålig ux!).
- Vi byggde en landningsportal för Komplett Geek Week.

FZ
- h1-h6 storlekar har justerats i artiklar - h1 är störts och sedan faller det neråt (var en salig röra)
- Diverse grafiska buggar rörande marginaler är lösta
- Om servern kraschade fick man inget felmeddelande i artikeleditorn (blev bara en tom orange ruta)
- Undersidor i artikeleditorn visade inga felmeddelande i realtid

Förutom dessa saker har vi skrivit en hel del dokumentation och jobbat med projektlistan för nästa år, som vi kommer att kunna presentera inom kort.

Permalänk
Medlem

@jreklund: kul att äntligen kunna se signaturer på smala/mobil-sajten

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av medbor:

@jreklund: kul att äntligen kunna se signaturer på smala/mobil-sajten

Slow and steady wins the race! Vi släppte lite annat smått och gott igår också, får se om du hittar det tills sammanfattningen kommer.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

SweClockers

  • Vi har förbättrat modereringsverktygen för att slå ihop och dela på trådar

  • Lagt till en "Skapa annons"-knapp på /marknad sidan

  • Förbättrat sökfunktionen i marknaden - skriver man inte ett sökord sorteras det på datum och inte relevans

  • Döpt om Black Friday till Black Week

  • Lagt till "Feedback till SweClockers" i widgets etc

  • Visa signaturer på mobilerna

  • h1-h6 storlekar har justerats i artiklar - h1 är störts och sedan faller det neråt (var en salig röra)

  • Fler redaktionella verktyg för att lättare skapa artiklar

  • Lagat citera flera buggen - efter att ha skapad den...

FZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

SweClockers

  • Vi har förbättrat modereringsverktygen för att slå ihop och dela på trådar

  • Lagt till en "Skapa annons"-knapp på /marknad sidan

  • Förbättrat sökfunktionen i marknaden - skriver man inte ett sökord sorteras det på datum och inte relevans

  • Döpt om Black Friday till Black Week

  • Lagt till "Feedback till SweClockers" i widgets etc

  • Visa signaturer på mobilerna

  • h1-h6 storlekar har justerats i artiklar - h1 är störts och sedan faller det neråt (var en salig röra)

  • Fler redaktionella verktyg för att lättare skapa artiklar

  • Lagat citera flera buggen - efter att ha skapad den...

FZ

Kan ni fixa så man automatiskt följer nya trådar man blivit del av efter en delning? Har ofta hittat de nya trådarna först långt senare när någon citerat mig på massa inlägg som inte jag vet vart de hamnade. Blir man inte citerad blir man inte indragen i diskussionen igen

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt att få följa vad ni jobbar med, blir glad varje gång när du skrivit i tråden

En fråga bara: vad menas med "Lagt till "Feedback till SweClockers" i widgets etc"?

Missade nyheten. TACK! Så bra att de inte göms längre!

Missade nyheten
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av medbor:

Kan ni fixa så man automatiskt följer nya trådar man blivit del av efter en delning?

Det låter inte alls som en dum idé. Det är tyvärr ingen quick-fix, så det kommer att hamna i backloggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det låter inte alls som en dum idé. Det är tyvärr ingen quick-fix, så det kommer att hamna i backloggen.

Var followers = []
For (post in posts)
If (!followers.contains(post.author))
Followers.add(post.author)

Lite mer än en rad kod, men ja…

Såklart är det mer att göra och ni har era prioriteringar, ingen fara alls, bara en detalj jag märkt av och du nämnde bättre verktyg för att leka med trådar

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

SweClockers

  • Redaktionen: "Informationsboxen" inuti artiklar kan nu placeras vänster och högerställd mot textstycken.

  • Redaktionen: Lagt till snabbknappar för hårda mellanslag, som inte gör radbyte på produktnamn.

  • Redaktionen: Det går nu att välja hur stora bilderna ska vara när de höger och vänsterställs mot ett textstycke. Var hårdkodad till 24%.

  • Bytt ut ikonerna i verktygsraden från en png-spritemap till svg-spritemap

  • Forumreglen 1.7 har lagts till

  • Ett Off-Topic band har lagts till för nyhetsflödet på startsidan

  • Lösenorden på sajten måste nu vara 12 tecken istället för 8. Gäller nya användare och vid lösenordsbyte.

FZ

  • Redaktionen: Det går nu att välja hur stora bilderna ska vara när de höger och vänsterställs mot ett textstycke. Var hårdkodad till 50%.

  • Bytt ut ikonerna i verktygsraden från en png-spritemap till svg-spritemap

  • Lösenorden på sajten måste nu vara 12 tecken istället för 8. Gäller nya användare och vid lösenordsbyte.

Vi har inte spikat 2023 ännu, inte ens Q1. Den här veckan håller vi på att utveckla nya widgets till forumindex /forum, så den blir mer levande.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

FZ

  • Widget i forumindex: Nyhetskommentarer

  • Widget i forumindex: Nytt i forumet

  • Widget i forumindex: Senaste artiklarna

SweClockers

  • Widget i forumindex: Följda trådar (om inloggad)
    Du blir uppmanad att följa trådar om du inte följer några ännu

  • Widget i forumindex: Hett i forumet (om utloggad)

  • Widget i forumindex: Nytt i forumet

  • Widget i forumindex: Senaste artiklarna

  • Widget i forumet: Senaste artiklarna ersätter Prisjakt

  • /forum/aktiva cachas i 60 sekunder istället för 120

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Då har andra jobbveckan snart lidit mot sitt slut och vi är lite klokare om vad 2023 kommer att innehålla. Allt är inte spikat, utan vissa moment ligger fortsatt i beställningsfasen. Det vi kan berätta är vilka teknikrelaterade saker som spikats.

Vad som är bestämt:

  • Mjukvarubaserad tvåfaktorsautentisering

  • Dokumentation av PHP kodstandarder

  • Definiera kodstandard för CSS och JS

  • Research - Vilket är framtidens JavaScript? Angular, React, Vue eller skriva eget?

  • Tekniktimmarna - Kontinuerligt göra tekniska förbättringar på sajten (inget som syns men underlättar för utvecklarna)

Vad som ligger på ritbordet:

  • Speldatabas

  • Gamification

  • Förbättra användarupplevelsen vi nyregistrering av användare och on-boarding

Projekt i den berömda backloggen:

  • Mörkt tema

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Då har andra jobbveckan snart lidit mot sitt slut och vi är lite klokare om vad 2023 kommer att innehålla. Allt är inte spikat, utan vissa moment ligger fortsatt i beställningsfasen. Det vi kan berätta är vilka teknikrelaterade saker som spikats.

Vad som är bestämt:

  • Mjukvarubaserad tvåfaktorsautentisering

  • Dokumentation av PHP kodstandarder

  • Definiera kodstandard för CSS och JS

  • Research - Vilket är framtidens JavaScript? Angular, React, Vue eller skriva eget?

  • Tekniktimmarna - Kontinuerligt göra tekniska förbättringar på sajten (inget som syns men underlättar för utvecklarna)

Vad som ligger på ritbordet:

  • Speldatabas

  • Gamification

  • Förbättra användarupplevelsen vi nyregistrering av användare och on-boarding

Projekt i den berömda backloggen:

  • Mörkt tema

https://github.com/google/google-authenticator
https://github.com/google/google-authenticator/wiki/Key-Uri-F...

All kod är redan klar om ni väljer dessa, och fungerar i existerande klienter (google, ms, …)

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@medbor Vi ska inte bygga en applikation utan implementera funktionen på hemsidorna. Användarna kan välja vilken applikation de vill. Tittade du för övrigt på vad du länkade? All källkod (till en applikation) är borttagen och repot är arkiverat. Standarden lär ju vara supporterad dock. Om det inte finns en nyare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

@medbor Vi ska inte bygga en applikation utan implementera funktionen på hemsidorna. Användarna kan välja vilken applikation de vill. Tittade du för övrigt på vad du länkade? All källkod (till en applikation) är borttagen och repot är arkiverat. Standarden lär ju vara supporterad dock. Om det inte finns en nyare.

Själva Authenticatorn underhålls ju av Google i sin ”vanliga” version, men de slutade släppa den som öppen källkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

@medbor Vi ska inte bygga en applikation utan implementera funktionen på hemsidorna. Användarna kan välja vilken applikation de vill. Tittade du för övrigt på vad du länkade? All källkod (till en applikation) är borttagen och repot är arkiverat. Standarden lär ju vara supporterad dock. Om det inte finns en nyare.

https://github.com/google/google-authenticator-android/blob/m...

Antar att det är denna. Om java duger dvs

Det är ju standard hmac-otp som varit samma under ett årtionde åtminstone i sig. TOTP med kanske 30s period är det vanligaste

Det trevliga med uri-format är ju att kunna visa qr och aktivera i vilken app man föredrar

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Inget visuellt har hänt på sajterna utan vi har hållit på med backend kod och dokumentation. Snart kommer vi släppa en omarbetad CSS som kan innehålla spår av visuella buggar. Vi har inte ändrat några klassnamn så ska inte påverka tredjeparts-teman, men det finns en risk att vi laddar in något i fel ordning och det kan skapa fel (som självklart lagas).

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

- CSS till SASS har varit live i några veckor och hittills har ingen buggrapport kommit in. 💪
- En drös PHP-kod har uppdaterats med dokumentation och hårda typer - inga kraschar har stötts på.
- Dokumentation, dokumentation och dokumentation har skrivits.

Just nu håller jag på att definiera JavaScript och SCSS standarder för automatiskt formatering och linting. Går ifrån shellscript till npm scripts där möjligt.

SweClockers:
- Redaktionen: Farliga "Radera"-knappar har plockats bort
- Redaktionen: Blockera AVIF och HEIF bilder från att laddas upp
- Redaktionen: I #framtiden kommer vi att kunna stödja AVIF
- Redaktionen: [expander] fungerade inte i forumet
- Redaktionen: "Visningar" syns inte längre på artiklar (den är ändå fel)
- Redaktionen: Det går nu att ladda upp/välja bilder i nyhetsbreven
- Redaktionen: Layout/nyhetsbrev visade inte felmeddelandet vid misslyckad bilduppladdning
- www: "Skapa annons" saknade ikoner för bilduppladdning
- www: Vissa användare skickade in custom-postid till "Gilla inlägg" och den kraschade
- www: "Dina budgivningar" -> "Mina budgivningar" för att matcha de andra alternativen
- www: Femsiffriga belopp klippte fel under "Dagens fynd"-portalen
- www: Ett par ikoner i Mod-verktygen saknades
- Icke frekventa krascher i schemalagda script

FZ
- Redaktionen: Blockera AVIF och HEIF bilder från att laddas upp
- I #framtiden kommer vi att kunna stödja AVIF
- Redaktionen: "Google Analytics"-knappen i artiklar saknade vissa artikeltyper
- Redaktionen: Det går nu att ladda upp/välja bilder i nyhetsbreven