Hello IT - Det räcker med en rad kod... eller?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Leveller:

Frågan är varför ni kör med Raspi's på ett lite större företag?

… är jag blind eller hur får du den citerade texten till att på något sett visa / säga att de skulle köra raspberry pi’s ?!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

… är jag blind eller hur får du den citerade texten till att på något sett visa / säga att de skulle köra raspberry pi’s ?!

Det gör de dock ändå, vilket framgår av en helt annan uppdatering. Då ställdes också frågan vad det är till för, vilken besvarades.
#20221965

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Wh1spY:

Nu har jag inte hängt med i hela konversationen men, orimliga enl. dig? Inte riktigt så det fungerar.

Orimliga enligt många. Är väl ingen hemlighet att en dator för 5000kr på marknaden här annonseras för över 10tkr på t ex. Facebook, Tradera & Blocket.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av rwkk:

går ofta lika högt och ibland högre här på swec. sen tycker jag de som klagar på för höga bud (händer mycket här) är lite roliga, som om det ska vara en rättighet att fynda andrahands varor, det ska bara vara precis värt det som just du vill ge

Folk som klagar på höga bud kan jag inte uttala mig om direkt. Men att det går lika högt eller högre här än på t ex. Blocket eller Tradera håller jag verkligen inte med om

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Kära Örebroare,

Jag har raderat påhoppen i fråga men lämnat off-top diskussionen kvar, om våra priserna på marknad jämfört med andras.

Att kunna söka på gamla annonser är ett medlemsförslag. Har ni förbättringsförslag får ni gärna skapa en tråd (eller fylla på i en befintlig) inuti vårt Feedback-forum.

Trådens funktion är att kunna förmedla vad som lanseras, vad som är på gång och ställa frågor om det som lanserats eller IT-verksamheten i stort. Allt annat görs bäst i andra trådar.

/ Johan

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Bör ju inte tagit för mycket tid men bra för de som använder den.

Det tog en dag att utveckla, testa, lansera och skapa ett element på förstasidan. Sist när jag gjorde en artikel (information om server bytet) så la jag för lite tid på den, istället för nu, när jag visst la för mycket.

Skrivet av Leveller:

Frågan är varför ni kör med Raspi's på ett lite större företag?

De är billiga och stabila. Finns ingen anledningen att köpa produkter för 10 ggr priset. Det lägger vi hellre på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Folk som klagar på höga bud kan jag inte uttala mig om direkt. Men att det går lika högt eller högre här än på t ex. Blocket eller Tradera håller jag verkligen inte med om

Fler användare på tradera så såklart mer chans att hitta något fynd här på swec, men populära komponenter såsom cpu, gpu etc. går i princip samma. 7800x3d 4.5k på swec, 4.3k på tradera. Grafikkort ofta högre här. Men beror på prylen

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av dlq84:

Välkommen till 2015

Missade att svara på denna. Ditt citat blev tyvärr felaktigt, vi har inte tagit bort jQuery på SweClockers ännu. Det gäller vår andra sajt FZ. Det var dock verkligen på tiden och det var rätt simpla saker och helt onödigt att inkludera ett separat bibliotek för det.

Vi kommer självklart att minska behovet även på SweClockers.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

SweClockers

  • Under veckan lanserades en hemlis på sajten - har du hittat den? Om inte har du något att göra i helgen! Vänligen avslöja den inte, om du hittar den.

  • Länken "Annonsera" i sidfoten pekade mot en sida som inte längre finns.

  • Lanserat SweClockers nya utmärkelser.

  • Det går nu att ladda upp 10 MB stora(?) bilder till artiklar - den förra gränsen på 4 MB var rätt förlegad.

FZ

  • Länken "Annonsera" i sidfoten pekade mot en sida som inte längre finns.

I övrigt har jag haft ett gäng möten för att kunna planera nästkommande års utvecklingsprojekt. Planen är att tänkt att spikas innan julledigheten.

Permalänk
Medlem

Är det sant! DARK MODE är här?! Jag kan inte tro det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det sant! DARK MODE är här?! Jag kan inte tro det!

Inte jag heller, man tror man drömmer? Eller gör vi det?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av medbor:

Är det sant! DARK MODE är här?! Jag kan inte tro det!

Om du är i Stockholm kan du faktiskt se grisarna uppe i luften, dom cirkulerar runt rådhuset just nu

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Om du är i Stockholm kan du faktiskt se grisarna uppe i luften, dom cirkulerar runt rådhuset just nu

Är inte i storstan nu, men det förklarar varför jag ser så många regnbågar och att hästarna börjar få horn

Permalänk
Skrivet av medbor:

Är det sant! DARK MODE är här?! Jag kan inte tro det!

Undrar om det är pga att hemsidan numera sponsras av Halebop?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Undrar om det är pga att hemsidan numera sponsras av Halebop?

SweBoppers, HaleClockers

Tror dock sponsen bara är den knappen, men blir lite oklart när det blir så centralt

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

DARK MODE HYPE TRAIN TUUUUT TUUUUT

här jag har börjat bara att implementera

body { background-color: #000; color: #fff; }

*Harklar mig *

Permalänk
Medlem

Bra gjort mörkt tema måste jag säga. Följer stilen på sidan bra och dessutom utan att förstöra det ljusa temat.
Men för att klaga lite....

1. Ikonerna på ljusreglageknappen är inte helt centrerade. De ligger lite mer åt vänster. Ser detta både i Firefox och Edge.

2. Nästa sida och sista sidan knapparna för forumtrådar skulle möjligen kunna vara lite mörkare för att förtydliga att det inte finns någon mer sida.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

2. Nästa sida och sista sidan knapparna för forumtrådar skulle möjligen kunna vara lite mörkare för att förtydliga att det inte finns någon mer sida.

Instämmer. Svårt att se att det är sista sidan.

Permalänk
99:e percentilen

Grymt bra jobb med det mörka läget, @jreklund!

Avataren uppe i högra hörnet gick emellertid sönder samtidigt: jag kommer inte längre åt den med Vimium. Kan det bero på att den inte är en <a>, <button> eller annat element som ska gå att interagera med? Användarupplevelsen för mig som tangentbordssurfare har försämrats betydligt av detta, och jag kan tänka mig att användare med vissa funktionsnedsättningar, som verkligen är beroende av bra accessibility, drabbas ännu hårdare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av sparkar_boll:

Undrar om det är pga att hemsidan numera sponsras av Halebop?

Ser lite tokigt ut kanske, men det är bara mörkt tema de har sponsrat.

Skrivet av izzie:

*Harklar mig *

Vi ämnar inte att bygga ett pure black tema.

Skrivet av ELF:

1. Ikonerna på ljusreglageknappen är inte helt centrerade. De ligger lite mer åt vänster. Ser detta både i Firefox och Edge.

2. Nästa sida och sista sidan knapparna för forumtrådar skulle möjligen kunna vara lite mörkare för att förtydliga att det inte finns någon mer sida.

1. Jag vet! *gråter* Flyttar jag den 1px till höger blir den inte heller centrerad. Finns inga halvpixlar.

2. Detta är nu åtgärdat.

Skrivet av Alling:

Avataren uppe i högra hörnet gick emellertid sönder samtidigt: jag kommer inte längre åt den med Vimium. Kan det bero på att den inte är en <a>, <button> eller annat element som ska gå att interagera med? Användarupplevelsen för mig som tangentbordssurfare har försämrats betydligt av detta, och jag kan tänka mig att användare med vissa funktionsnedsättningar, som verkligen är beroende av bra accessibility, drabbas ännu hårdare.

Det är ingen vanlig länk, utan den öppnar en undermeny. Ändrat till <button> nu, så återkom gärna med hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Vi ämnar inte att bygga ett pure black tema.

Skämtade mest om att jag gissade rätt.

Noterade när jag citerade detta att jag bara fick med dina svar på svaren du citerade, inte citaten (dvs två "hierarkier" av citat). Har det alltid varit så?

Permalänk
Medlem

Innan ni fixar brunt tema så hade det passat med ett rgb-tema. Lite Julstämning

Permalänk
Medlem

Verkar fungera nu

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Innan ni fixar brunt tema så hade det passat med ett rgb-tema. Lite Julstämning

Did somebody say "Sponsras av Noctua?"

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Did somebody say "Sponsras av Noctua?"

Sponsras av LGR:s Woodgrain 486...

Permalänk
Medlem

För oss vanliga användare på forumet så är det lite märkligt att det står att man publicerat artiklar. I mitt fall står det 10 artiklar, men det är mer tipsade nyheter. Något som kanske bör omformuleras? Tänker på denna då

PS, visste inte riktigt vart jag skulle lägga detta någonstans.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För oss vanliga användare på forumet så är det lite märkligt att det står att man publicerat artiklar. I mitt fall står det 10 artiklar, men det är mer tipsade nyheter. Något som kanske bör omformuleras? Tänker på denna då<Uppladdad bildlänk>

PS, visste inte riktigt vart jag skulle lägga detta någonstans.

Ähh, det är ju kul att kunna skriva journalist på sitt CV

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

SweClockers

  • Vi har lanserat Dark Mode (ifall ni missat det) och två feedback rundor för att rätta till de värsta problemen

  • Korrigerat rättigheterna i vårt artikelsystem - frilansskribenterna saknade rättigheter till vissa delar

  • Jultema är föreberedd och kommer att vara igång 2023-12-01 (första advent, förfest) till 2024-01-12 (tjugondag Knut, för-Grinch)

FZ

  • Korrigerat rättigheterna i vårt artikelsystem - frilansskribenterna saknade rättigheter till vissa delar

Estimerat alla större tilltänkta projekt inför kommande året - väntar själv på information om vilket prioritet projekten ska få.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Båda

  • Vi håller nu på att utvärdera Google Ad Managers Limited ads. Tidigare körde vi Non-personalized ads (när man godkände "Riktade cookies") eller Limited ads (när man tackar nej). Nu har vi endast Limited ads påslaget (även när man godkänner "Riktade cookies") då Google tar bort sin egna CMP-alternativ och övergår till IAB TCF v2.2, vilket inte är en stor favorit hos oss.

  • PHP 8.3 har släppts - börjat undersöka vad som krävs för att lägga till stöd för den versionen.

SweClockers

  • Julen har anlänt till sajten.

  • Gmail har introducerat nya krav på e-postutskick - snart stödjer vi deras krav

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Vi har nu kört med Limited ads i ca 3 veckor utan några anmärkningar, vi behöver därmed inte göra ett byte till IAB TCF 2.2 nästa år, ifall de inte ändrar på något väsentligt (de är rätt duktiga på att ändra saker spontant).

Båda

  • Vi stödjer nu Gmails nya krav på e-postutskick. Yahoo har strängare rekommendationer...?

  • Förbättra schemaläggning av element på förstasidan.

  • Om du inte hade bilderna i mitten av synfältet på mobilen och öppnade dem - stängdes de direkt.

  • Kunde inte zooma in och scrolla vänster/höger på bilder som inte ligger i ett bildspel.

  • Lagt in stöd för Youtube shorts.

SweClockers

  • Formaterat om all JavaScript - projektet är nu klart.

  • Förberedelser för mellandagsrean.

  • Under vissa förutsättningar kunde "Mina affärer" i marknaden krascha.

FZ

  • Uppdaterat "Releaselistan".


Nu är de större teknikprojekten inför 2024 bestämda. Mindre projekt (som tar upp till en vecka) presenteras löpande i tråden, efter att de lanserats.

Teknikprojekt 2024

  • Öka engagemanget i nyhetsbreven

  • Förbättra distributionen av element på förstasidan

  • Gamification 1.0 - exakt innebörd är inte definerat

  • Hemligt projekt på FZ (inte dark mode)

  • Förbättra diagrammen på SweClockers


Och med det får jag tacka för det här året - sista releasen lanserades idag. Vi ses i mitten av januari, 2024.