Hello IT - Det räcker med en rad kod... eller?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Under gårdagen släppte vi en uppdatering för att lansera vår nya CSS och JavaScript kodstandard. I den releasen så uppdaterades även våra föråldrade compilers vilket gjorde att all JavaScript kompilerades efter ECMAScript® 2021. Vi har som mål att stödja Latest - 1 när det kommer till de större webbläsarmotorerna och om inte en Fork hinner med kan vi inte garantera stöd där.

I dagsläget använder vi inget från 2021 (ESlint är ES6) utan detta är ett delmål för att uppdatera hela stacken. Efter att en bugg uppmärksammats i webbläsaren Pale Moon kommer SweClockers att kompileras efter 2020 för stunden.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

För de morgonpigga som besökte sajterna under Ons-Tor förra veckan möttes man av det klassiska "Nere för underhåll", som förr bytte att vi gjorde databasbackup. Idag är det mer mjukvaran som uppdateras om man ser det meddelandet.

SweClockers uppdateringen gick ju sådär... en korrupt server och inga bilder på sajten under förmiddagen. 😅

Inga nya funktioner har lanserats den här veckan utan jag har fortsatt göra uppdateringar - fast på kontoret. Installera om lokala webbservrar, VPN, Unifi Network etc. Nya fräscha LTS (Long Term Support) versioner. Får slå ett slag för endoflife.date som är ett trevligt gränssnitt för att hålla koll på om någon ny version kommit ut - som inte automatiskt kan uppdateras.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Det visade sig att PHP 8.1+ har en rätt jobbig minnesläcka i deras FPM-server, så jag vart tvungen att nedgraderade till 8.0 igen. *sign* Behövde starta om tjänsten regelbundet då minnet tog slut och servern började skriva till hårddisken för att sedan krascha helt (sista hann inte hända, tack och lov).

Annars har jag mest hållit på med interna saker som att uppdatera vårt KPI verktyg, tagit fram lite rapporter och lite arbete med Moderskeppet 2.0 sajten.

Avslutat research fasen för 2FA-projektet och har nu implementera TOTP (Time-based one-time password) och ett nytt krypetrings-bibliotek (för att inte spara TOTP secrets och recovery code i plaintext). En hel del kod kvar helt enkelt och vi kommer initialt att börja testa det på företagets konton innan alla har möjlighet att aktivera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det visade sig att PHP 8.1+ har en rätt jobbig minnesläcka i deras FPM-server, så jag vart tvungen att nedgraderade till 8.0 igen. *sign* Behövde starta om tjänsten regelbundet då minnet tog slut och servern började skriva till hårddisken för att sedan krascha helt (sista hann inte hända, tack och lov).

Annars har jag mest hållit på med interna saker som att uppdatera vårt KPI verktyg, tagit fram lite rapporter och lite arbete med Moderskeppet 2.0 sajten.

Avslutat research fasen för 2FA-projektet och har nu implementera TOTP (Time-based one-time password) och ett nytt krypetrings-bibliotek (för att inte spara TOTP secrets och recovery code i plaintext). En hel del kod kvar helt enkelt och vi kommer initialt att börja testa det på företagets konton innan alla har möjlighet att aktivera det.

Om ni väljer key-uri format så kan man använda dessa i alla existerande klienter, dock suger det att seed är i klartext i qr…

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av medbor:

Om ni väljer key-uri format så kan man använda dessa i alla existerande klienter, dock suger det att seed är i klartext i qr…

Det är planen att ha så brett stöd som möjligt. Du kommer även kunna se koden ifall du hellre vill använda en vanlig applikation för att generera din TOTP pinkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det är planen att ha så brett stöd som möjligt. Du kommer även kunna se koden ifall du hellre vill använda en vanlig applikation för att generera din TOTP pinkod.

Låter bra. Bara var tydliga i UI att det är känslig data som tillåter inloggning i personens namn

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Förra veckan blev ingenting gjort - då låg jag för döden aka man cold. Håller på betar av en veckas skörd av mejl och kontaktmeddelanden som dykt upp. Därefter kan jag återuppta 2FA, vilket lär vara under eftermiddagen imorgon.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Sessionshanteringen och databasstrukturen för att spara MFA (Multifaktorautentisering) är färdig och lyckats implementera en proof-of-concept inloggning. Hann doppa tårna i skapa-mfa-flödet och det är där jag återupptar denna vecka.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Alla användarfunktioner som att skapa, redigera, ta bort och återställ MFA (Multifaktorautentisering) har implementerats. Nu behöver jag klurat ut någon visuell attraktiv design och vilka säkerhetskontroller som ska finnas i bakgrunden t.ex. skicka mejl, får bara prova x gånger etc.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

- Säkerhetsfunktionerna är implementerade i 2FA, så nu behöver jag bara ta fram en design.
- Uppdaterat och nedgraderat PHP (igen) p.g.a. minnesläckor.
- Försökt felsöka PHP med minnesbevaknings-vertyg, men inte lyckats få verktyget att fungera.
- Felsökt den lokala NASen som blev upprörd över en bortkopplad hårddisk.
- GDPR-arbete.
- Installerat grunden för "Capture The Flag"-sajten.
- Uppgraderat våra Raspberry PI som vi använder på kontoret.
- Haft planeringsmöte om Gamification.
- Ändrat antalet element på startsidan från 22 till 50.
- Haft en mobile first workshop, nu ska vi bara bestämma vilka förändringar vi ska göra härnäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

- Säkerhetsfunktionerna är implementerade i 2FA, så nu behöver jag bara ta fram en design.

Underbart att detta är på G. ser jag fram emot.

Citat:

- GDPR-arbete.

Mycket saker borttagna för att följa GDPR enligt André, gör kanske sidan snabbare?

Citat:

- Ändrat antalet element på startsidan från 22 till 50.

Intressant att ni ökat så mycket på förstasidan, men kan nog vara bra.

Kul att följa vad du gör för spännande på sidorna.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

- Säkerhetsfunktionerna är implementerade i 2FA, så nu behöver jag bara ta fram en design.
- Uppdaterat och nedgraderat PHP (igen) p.g.a. minnesläckor.
- Försökt felsöka PHP med minnesbevaknings-vertyg, men inte lyckats få verktyget att fungera.
- Felsökt den lokala NASen som blev upprörd över en bortkopplad hårddisk.
- GDPR-arbete.
- Installerat grunden för "Capture The Flag"-sajten.
- Uppgraderat våra Raspberry PI som vi använder på kontoret.
- Haft planeringsmöte om Gamification.
- Ändrat antalet element på startsidan från 22 till 50.
- Haft en mobile first workshop, nu ska vi bara bestämma vilka förändringar vi ska göra härnäst.

Angående antalet element på framsidan så blir det ju marginellt drygare att nå länkarna längst nere (t.ex tipsa om nyheter), men det är bra att ni testar grejer

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av medbor:

Angående antalet element på framsidan så blir det ju marginellt drygare att nå länkarna längst nere (t.ex tipsa om nyheter), men det är bra att ni testar grejer

Det stämmer, de knapparna är nu lättare att komma åt genom att scrolla via en annan sida. /nyhetsbrev är den kortaste.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Lagers:

Underbart att detta är på G. ser jag fram emot.

Har skrivit klart all kod för 2FA och designing är på plats. Nu ska vi testa det lokalt så jag inte råkar låsa ute redaktionen, därefter gör vi ett livetest innan vi släpper på alla andra.

Skrivet av Lagers:

Mycket saker borttagna för att följa GDPR enligt André, gör kanske sidan snabbare?

Några ms sparade vi nog då vi laddar in Google Optimizer på alla sidor. Över lag påverkas mest artiklar med några ms snabbare laddning.

Skrivet av Lagers:

Intressant att ni ökat så mycket på förstasidan, men kan nog vara bra.

Det är lite av ett test innan vi tittar på en infinite scroll i någon form. För vi märker av att artiklarna dör onödigt fort.

PS. Ledsen för sent svar, jag missade ditt inlägg helt. Hoppade direkt ned till medbors inlägg, väldigt sällan jag blir dubbelciterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det är lite av ett test innan vi tittar på en infinite scroll i någon form. För vi märker av att artiklarna dör onödigt fort.

Jag vet inte om jag är ensam, men usecaset för min del är ju en snabbtitt på förstasidan för att sedan hoppa in i diskussionstrådar.
Dvs - jag scrollar väldigt lite om jag inte söker efter något specifikt, så ett förslag utifrån hur mitt uc ser ut är ju en liknande "Nytt i forumet" fast med artiklar. Det innebär att man vid en snabbtitt kan se om man missat något.

Bara en tanke, jag tror det mer har att göra med naturen av Swec som diskussionsforum snarare än en ren nyhetssida

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det är lite av ett test innan vi tittar på en infinite scroll i någon form. För vi märker av att artiklarna dör onödigt fort.citerad.

Vajert om det inte blir som dårsidorna som har en sidfot som är omöjlig att komma åt för att sidan laddar nytt material hela tiden... En lösning är förstås att inte ha en sidfot, men det finns sidor där någon haft svårartad otur med tänkandet.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av SuperSverker:

Dvs - jag scrollar väldigt lite om jag inte söker efter något specifikt, så ett förslag utifrån hur mitt uc ser ut är ju en liknande "Nytt i forumet" fast med artiklar. Det innebär att man vid en snabbtitt kan se om man missat något.

Vi har en "Senaste artiklar" (på desktop) till höger när man läser forumet, för att man inte ska behöva hoppa tillbaka till startsidan varje gång för att scrolla. De kan vara rätt osynliga då man läser tråden och inte widgets. 😅

Skrivet av ztenlund:

Vajert om det inte blir som dårsidorna som har en sidfot som är omöjlig att komma åt för att sidan laddar nytt material hela tiden... En lösning är förstås att inte ha en sidfot, men det finns sidor där någon haft svårartad otur med tänkandet.

Nog för att jag har tvivelaktiga kunskaper ibland, men riktigt så dålig är jag inte. xD Det kommer att stanna upp och be dig bekräfta för att ladda in fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

- Säkerhetsfunktionerna är implementerade i 2FA, så nu behöver jag bara ta fram en design.

Vad för funktioner kommer kräva 2FA på sidan? (utöver att logga in då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Vi har en "Senaste artiklar" (på desktop) till höger när man läser forumet, för att man inte ska behöva hoppa tillbaka till startsidan varje gång för att scrolla. De kan vara rätt osynliga då man läser tråden och inte widgets. 😅

<Uppladdad bildlänk>

Njae, den ligger på botten? (Testat med Opera(Chromium) + MullvadBrowser)

(Kanske var därför jag fick idéen, för jag är säker att jag har sett det innan! )

Edit*
Aja, ska inte ta över tråden men den ligger inte där den borde ligga för min del i alla fall

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Njae, den ligger på botten? (Testat med Opera(Chromium) + MullvadBrowser)

(Kanske var därför jag fick idéen, för jag är säker att jag har sett det innan! )

<Uppladdad bildlänk>

Edit*
Aja, ska inte ta över tråden men den ligger inte där den borde ligga för min del i alla fall

Bilden du visar är inte när man är inne på forumdelen. Jag har också samma på huvudsidan men i forumdelen finns den högst upp

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av varget:

Vad för funktioner kommer kräva 2FA på sidan? (utöver att logga in då)

I dagsläget är det endast redigera/radera 2FA. Inga andra funktioner är inplanerade. Något speciellt du hade i åtanke?

Skrivet av SuperSverker:

Njae, den ligger på botten? (Testat med Opera(Chromium) + MullvadBrowser)

Den som återfinns i sidfoten är originalet. Den lilla i högra panelen är förhållandevis ny, den ersatte Prisjakt-widgeten tidigare i år.

Se bilden
Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

I dagsläget är det endast redigera/radera 2FA. Inga andra funktioner är inplanerade. Något speciellt du hade i åtanke?

Nu kanske inte hotbilden är så stor mot ett sweclockers konto. Men jag tänkte väl att saker som att byta email, lösenord och skapa annonser i marknaden kanske man ska fundera på iaf om de bör skyddas. Annars är väl fråga varför man inför MFA.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av varget:

Nu kanske inte hotbilden är så stor mot ett sweclockers konto. Men jag tänkte väl att saker som att byta email, lösenord och skapa annonser i marknaden kanske man ska fundera på iaf om de bör skyddas. Annars är väl fråga varför man inför MFA.

I dagsläget kräver vi endast att man anger sitt nuvarande lösenord när man ska byta e-post eller lösenord. Har man fått åtkomst till användarens dator och därmed sessionskakan till sajten har man större problem än sitt SweClockers konto. Då skyddas bytet av e-post/lösenord med lösenord. Det är lösenordsläckor och storskaliga gissningslekar som 2FA lösningen vi implementerar skyddar er mot. Att skapa/redigera annonser kräver BankID, så där används den 2FA lösningen*.

* har du inte lagt till en annons tidigare på sajten med hjälp av BankID skyddas du inte. Det är vid första användningen kontot låses ned till ditt personnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

I dagsläget kräver vi endast att man anger sitt nuvarande lösenord när man ska byta e-post eller lösenord. Har man fått åtkomst till användarens dator och därmed sessionskakan till sajten har man större problem än sitt SweClockers konto. Då skyddas bytet av e-post/lösenord med lösenord. Det är lösenordsläckor och storskaliga gissningslekar som 2FA lösningen vi implementerar skyddar er mot. Att skapa/redigera annonser kräver BankID, så där används den 2FA lösningen*.

* har du inte lagt till en annons tidigare på sajten med hjälp av BankID skyddas du inte. Det är vid första användningen kontot låses ned till ditt personnummer.

Då borde man ju kunna göra lösenordsåterställning med bankid?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av medbor:

Då borde man ju kunna göra lösenordsåterställning med bankid?

Det är inte möjligt då BankID i form av inloggning ställs jämte lösenord. Du får inte använda BankID för att ge en användare högre / andra rättigheter, genom att ge dem ett lösenord. Om vi lägger till möjligheten att lägga till personnummer på användarkonton kan du använda BankID för att logga in istället för användarnamn/lösenord.

Det är av den anledningen vi använder BankID genom hela skapa/redigera flödet i marknaden. Och anledningen till att du även måste göra det på varje annons och inte en enstaka. Vi öppnar en ny inloggning och du fortsätter använda BankID genom hela flödet.

EDIT: Lägger vi till BankID som inloggning på användarkonton kommer du fortsatt behöva verifiera dina annonser i marknaden, då du endast ersätter logga in fasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

I dagsläget kräver vi endast att man anger sitt nuvarande lösenord när man ska byta e-post eller lösenord. Har man fått åtkomst till användarens dator och därmed sessionskakan till sajten har man större problem än sitt SweClockers konto. Då skyddas bytet av e-post/lösenord med lösenord. Det är lösenordsläckor och storskaliga gissningslekar som 2FA lösningen vi implementerar skyddar er mot. Att skapa/redigera annonser kräver BankID, så där används den 2FA lösningen*.

* har du inte lagt till en annons tidigare på sajten med hjälp av BankID skyddas du inte. Det är vid första användningen kontot låses ned till ditt personnummer.

Förstår, då har ni iaf tänkt igenom vad 2FA ska lösa för er. Det är ju som du säger ändå Sweclockers vi pratar om. Är detta tänkt som opt-in eller nått som ska forceras? Det kanske är rent av mer tänkt för de som jobbar på swec?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av varget:

Förstår, då har ni iaf tänkt igenom vad 2FA ska lösa för er. Det är ju som du säger ändå Sweclockers vi pratar om. Är detta tänkt som opt-in eller nått som ska forceras? Det kanske är rent av mer tänkt för de som jobbar på swec?

Det kan ju självklart komma att ändras efter den feedback vi får in, men det är planen i skrivande stund. Det är opt-in för alla användare och kommer vara ett krav för de användare med förhöjda rättigheter*. Funktionen som sådan har efterfrågats vid flera tillfällen, vi är ju trots allt ett teknikforum (som trådarna säger).

* Administratörer, redaktörer, skribenter, testpiloter, moderatorer etc

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Kort vecka förra veckan (mån-ons) men nu är 2FA testat internt av kollegorna, så det kommer att gå ut för ett produktionstest denna vecka för att därefter aktiveras för samtliga användare. Annars håller jag på med ett test av senaste LTS versionen av MariaDB för att se om det är stabilt nog för att tas i produktion. Undra när MySQL ska hoppa på tåget och stabilisera sin plattform med LTS de med.

Permalänk
Medlem

Har ni gjort någon ändring nyligen? Många trådar jag skriver i som inte verkar följas automatiskt längre, jag måste manuellt leta upp och följa dem trots att jag redan har inlägg i dem

Denna tråden:
#20055416

Men också de andra på framsidan (playstation och 7600)

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Under gårdagen gjordes en release för 2FAs räkning, men inget som bör påverka specifikt den delen i forumet, utan hela sajten skulle må dåligt då jag uppdaterade modellen för användarna.

Sajten som helhet fick en uppdateringen den 2023-05-08 (#20036266). Senaste uppdateringen gällande forumet var 2023-03-01 och det var inga nya funktioner eller buggfixar utan gällde kompabilitet med nyare PHP-versioner.

Nu skriver jag i så pass få tråder så om det ibland och ibland inte fungerar har jag svårare att säga. Det fungerade i måndags för mig iaf (#20052423).

När började du märka av felet?
Syns de i "Följda trådar"?
Blir du inte pingad fast de syns i "Följda trådar"?